Gå til innhold

når en katt forandrer personlighet


gangnedsol i elg

Anbefalte innlegg

Kusina mi fortalte meg at katten til faren hennes har begynt å bite folk. Noen ganger helt uprovosert også.  Denne katten var  helt normal før.

Kan det ha sammenheng med at matfar har vært deprimert en god stund over å ha mista sin kone? (matfar er i 80-åra)

Kan katten bli deprimert av at matfar blir deprimert? Kunne det hjelpe å sette katten på "lykkepillen" mon tro? Har hørt om at katter må gå på lykkepiller før, så til de som lurer, dette er ganske vanlig praksis.

Eller har det sammenheng med at katten har smerter noe sted i kroppen?  Kan smerter hos katt utløse agressiv atferd?

Jeg blei litt trist av å høre om denne katten.

Har noen noe utspill?

Endret av gangnedsol i elg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den må jo sjekkes for om den har noen sykdommer, skader, mangler. 

Anonymkode: 7406a...747

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som om katten har et fysisk problem. Om den f.eks har sterke smerter kan den fort bli agressiv. Ta en sjekk hos dyrlegen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom, skader og smerter kan fremprovosere både agressiv adferd, endret personlighet og endret adferd på andre måter. Katter er veldig flinke til å ikke vise at de har vondt, men er det for ille så uttrykker de seg som regel ganske tydelig på den eneste måten de kan, enten ved å tisse/bæsje på nye steder, biting eller andre typer angrep på eier eller andre mennesker eller dyr, eller direkte endring av adferd som feks kosete katter trekker seg unna og katter som aldri har vært fangpuser blir plutselig forferdelig kosete.

Veterinær nuh!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tvinge en gammel onkel som bor 30 mil unna til å gå til veterinæren NUH. Men takk for innspill.

Jeg skal gjøre det jeg kan mht saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, gangnedsol i elg skrev:

Jeg kan ikke tvinge en gammel onkel som bor 30 mil unna til å gå til veterinæren NUH. Men takk for innspill.

Jeg skal gjøre det jeg kan mht saken.

Jo, om spiller dine kort riktig, uttrykker deg strategisk smart kan du indirekte "tvinge"han.

Det er dyremishandling om man ikke sørger for å sjekke hos veterinær når mistanke om smerter. 

Anonymkode: e4e08...57b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan hjelpe ham med å bestille hjemmebesøk av dyrlegen? Om det er i landlige strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tvist skrev:

Kanskje du kan hjelpe ham med å bestille hjemmebesøk av dyrlegen? Om det er i landlige strøk.

Hjemmebesøk til smådyr er en veldig fin ting med å bo landlig, ja. :) Der jeg vokste opp, hadde vi dyrlege hjemme til katter flere ganger, og vi fikk også avlivet en katt hjemme, noe som var så uendelig mye bedre enn å måtte stresse ham opp med en tur som det siste vi gjorde for ham... Nå bor jeg i Oslo, så det blir dessverre annerledes nå.

Anonymkode: 4f0c2...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gangnedsol i elg skrev:

Kusina mi fortalte meg at katten til faren hennes har begynt å bite folk. Noen ganger helt uprovosert også.  Denne katten var  helt normal før.

Kan det ha sammenheng med at matfar har vært deprimert en god stund over å ha mista sin kone? (matfar er i 80-åra)

Kan katten bli deprimert av at matfar blir deprimert? Kunne det hjelpe å sette katten på "lykkepillen" mon tro? Har hørt om at katter må gå på lykkepiller før, så til de som lurer, dette er ganske vanlig praksis.

Eller har det sammenheng med at katten har smerter noe sted i kroppen?  Kan smerter hos katt utløse agressiv atferd?

Jeg blei litt trist av å høre om denne katten.

Har noen noe utspill?

Det kan være at katten har smerter, da kan de forandre personlighet, bli aggressive osv.
Katten min ble plutselig "gal".
Han pleide f.eks. å sove på rommet mitt, men en natt ble han helt rabiat, freste og ville klore og bite meg, jeg måtte gjemme meg under dyna og rope på mamma, så hun slapp ut katten, og han pilte ned trappen som et olja lyn!

En annen gang møtte jeg han i døra, da hadde han store sinte øyne, murret og hadde skum/fråde rundt munnen! Jeg tenkte jo rabies...


Viste seg at han hadde kreft. En stor svulst under magen :(

 

Anonymkode: 0a906...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎08‎.‎2016 at 2.44, AnonymBruker skrev:

Jo, om spiller dine kort riktig, uttrykker deg strategisk smart kan du indirekte "tvinge"han.

Det er dyremishandling om man ikke sørger for å sjekke hos veterinær når mistanke om smerter. 

Anonymkode: e4e08...57b

 

Huff da, det var synd at katten hadde kreft....(men bedre enn rabies :-p)

 

Fikk forresten høre nylig den aktuelle katten alltid har vært sånn. Men matfar har glede av den likevel.

Jeg må ha misforstått da jeg snakka med kusina mi.

akk ja.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på serien "my cat from hell" 

Har lært så utrolig mye av den serien og om det ikke er noe sykdom, så er det alltid noe 'galt' eieren gjør som kan rettes opp i.

Anonymkode: 9c0f5...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Se på serien "my cat from hell" 

Har lært så utrolig mye av den serien og om det ikke er noe sykdom, så er det alltid noe 'galt' eieren gjør som kan rettes opp i.

Anonymkode: 9c0f5...8ba

Om katten ikke har normal oppførsel glemte jeg å skrive..

Anonymkode: 9c0f5...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se på serien "my cat from hell" 

Har lært så utrolig mye av den serien og om det ikke er noe sykdom, så er det alltid noe 'galt' eieren gjør som kan rettes opp i.

Anonymkode: 9c0f5...8ba

Tror kanskje ikke onkelen er interessert i å forandre noe.

Kattene i "my cat from hell" er vel stort sett innekatter som ikke får brukt energien sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...