Gå til innhold

Du som ikke er kristen el. msulim: Tror du på noe etter døden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så grusomt å tenke på alle mennesker - særlig barn - som lider og som dør, enten det er pga krig, misbruk, mishandling. Det skjærer i sjelen å tenke på alt fra jentene som ble drept i Baneheia, til barnesoldater, til barn som ligger kvestet, innesperret og livredd i jordskjelvruiner eller i krigsruiner, eller som dør etter lang tids kamp mot sykdom. Jeg håper så inderlig at det finnes en god tilstand etter døden, men den klassiske himmel og helvete-historien tror jeg ikke på (ikke ville den vært spesielt oppløftende).

Har hørt om folk som har vært nær døden at det har vært opplevelser med mye lys, varme, godhet, andre har ikke hatt slike opplevelser.

Har noen andre tenkt på det samme og har eller har hørt om noen "tro" på hva som venter etter døden å dele?

Noe man kan håpe på og finne trøst i.

Hva tror du skjer når man dør?

 

Anonymkode: 6053f...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg skal tro om hva som skjer etter man dør, men samtidig så har det egentlig null betydning for meg, og derfor har jeg ikke tenkt noe særlig på det. Jeg heller vel mest mot at man bare blir borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe vitenskapelig grunnlag for at det "er noe" etter døden, ergo tror jeg ikke på noe slikt heller. Som så mye annet her i verden, må jeg nesten si "Jeg aner ikke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drikkeflaska skrev:

Helt ærlig så vet jeg ikke hva jeg skal tro om hva som skjer etter man dør, men samtidig så har det egentlig null betydning for meg, og derfor har jeg ikke tenkt noe særlig på det. Jeg heller vel mest mot at man bare blir borte. 

Det er jo det som liksom er alternativet til himmele/helvete, men det gjør det enda verre å tenke på at de som da hadde et grusomt liv på kloden eller de som døde unge.. tenk bare på de små barna som dør i Syria å. Var det alt?

Anonymkode: 6053f...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selvfølgelig ikke, men jeg tror ikke det er noe etter døden. Jeg tror man er bare er borte. Men det gjør ikke noe det heller. Man kan ikke tenke over at man er død og hvilken smerter man har opplevd hvis man bare er borte.

Anonymkode: 599fb...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som liksom er alternativet til himmele/helvete, men det gjør det enda verre å tenke på at de som da hadde et grusomt liv på kloden eller de som døde unge.. tenk bare på de små barna som dør i Syria å. Var det alt?

Anonymkode: 6053f...3bb

Det grusomme er vel ikke at det ikke skjer noe når de dør. Det grusomme er at vi ikke gjorde nok for de mens de levde. Tenker i alle fall jeg. Man skal ikke være så opptatt av hva som skjer etter man dør. Det viktigste er faktisk hva som skjer når man lever, for det er det man kan gjøre noe med. 

Anonymkode: ef352...6cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Citpensacola skrev:

Det finnes ikke noe vitenskapelig grunnlag for at det "er noe" etter døden, ergo tror jeg ikke på noe slikt heller. Som så mye annet her i verden, må jeg nesten si "Jeg aner ikke".

Men motsatt er det ikke noe vitenskapelig grunnlag som beviser at det IKKE er noe.

Så enormt som universet er, så mange svarte hull, så ubegripelig dette er for mennesket, kan man da ikke tenke seg at det finnes flere dimensjoner og at sjelen flytter seg til en dimensjon der man innhylles i noe godt?

Anonymkode: 6053f...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det grusomme er vel ikke at det ikke skjer noe når de dør. Det grusomme er at vi ikke gjorde nok for de mens de levde. Tenker i alle fall jeg. Man skal ikke være så opptatt av hva som skjer etter man dør. Det viktigste er faktisk hva som skjer når man lever, for det er det man kan gjøre noe med. 

Anonymkode: ef352...6cc

Den skulle ikke være anonym. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare ren og skjær ønsketenkning. Du kan ikke snu bevisbyrden på den måten. Jeg er helt med på at det er ufattelig mye vi ikke vet om universet, men tanken om et liv etter døden er en menneskelig konstruksjon som det ikke finnes noe som helst vitenskapelig belegg for å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir bare borte og det er jo en veldig beroligende tanke, for da er jo absolutt alle lidelse av alle slag over.

En himmel hvor alt er "bra" er jo umulig, for alt slikt ville jo uansett bli drittkjedelig etter en stund og da er det jo ikke bra lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det grusomme er vel ikke at det ikke skjer noe når de dør. Det grusomme er at vi ikke gjorde nok for de mens de levde. Tenker i alle fall jeg. Man skal ikke være så opptatt av hva som skjer etter man dør. Det viktigste er faktisk hva som skjer når man lever, for det er det man kan gjøre noe med. 

Anonymkode: ef352...6cc

Det er også grusomt. Det er bare det at om man har ett liv, og mange opplever gode liv - mange av oss elsker livet og det er fylt av mye glede og varme - så er det så synd med de som frarøves livet. Som jentene i Baneheia. Som den lille gutten som ble skylt i land i flykten fra Tyrkia, som den lille guttebabyen som ble drept av sin far fire uker gammel, som jentene som ble drept av Boko Haram, som Monika på 8 år i saken utenfor Bergen osvosv. Hadde jeg vært deres foreldre ville jeg hatt et sterkt behov for å føle eller "vite" at vi kom til å ses igjen, at det hadde det bra der det var, selv om det var i en annen dimensjon.  Og når man hører andre si at avøde slektninger snakker til dem /advarer dem om farer feks) og andre ting, som feks i åndenes makt, så kan man jo tro at det ikke er så enkelt at man enten lever på kloden eller så er man død og  borte.

Er man borte etter døden; hva var da sjelen? Bare kjemiske prosesser i hjernen?

Anonymkode: 6053f...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og håper egentlig at man bare blir borte. Fordi hvis det er "noe" etter som man på noe vis kan merke så kan jo det like gjerne være vondt som godt. Blir egentlig litt desperat av å tenke på at man skal være fanget i en slags sanselig evighet. Selv om det ikke er vondt

Anonymkode: 1ab91...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, asterix skrev:

Man blir bare borte og det er jo en veldig beroligende tanke, for da er jo absolutt alle lidelse av alle slag over.

En himmel hvor alt er "bra" er jo umulig, for alt slikt ville jo uansett bli drittkjedelig etter en stund og da er det jo ikke bra lenger.

Du tenker for jordisk. Jeg snakker ikke om en tilsatnd som er kjent for oss mennesker, der man bare har fri og svever rundt og er blide og glade. Jeg snakker om tilstand som er ubegripelig for vår hjerne. På samme måte som vi ikke kan se alle farger, så finens jo fargen e der likevel (infrarødt for eksempel) - det er bare at våre øyne ikke ser den fargen. Samme med en slik tilstand; vår hjerne forstår bare det den allerede har sett elelr erfart, men jeg snakker om en tilstand som ikke er erfart.

Anonymkode: 6053f...3bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men motsatt er det ikke noe vitenskapelig grunnlag som beviser at det IKKE er noe.

Så enormt som universet er, så mange svarte hull, så ubegripelig dette er for mennesket, kan man da ikke tenke seg at det finnes flere dimensjoner og at sjelen flytter seg til en dimensjon der man innhylles i noe godt?

Anonymkode: 6053f...3bb

Slik kan man jo tenke, men innenfor vitenskap opererer man gjerne med at bevisbyrden hviler på den som fremsetter en positiv påstand.

Og hva mener du "sjel" er?

Anonymkode: 1d67f...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Citpensacola skrev:

Nei, det er bare ren og skjær ønsketenkning. Du kan ikke snu bevisbyrden på den måten. Jeg er helt med på at det er ufattelig mye vi ikke vet om universet, men tanken om et liv etter døden er en menneskelig konstruksjon som det ikke finnes noe som helst vitenskapelig belegg for å tro på.

Joda, men kan snu bevisbyrden på hodet. Man kan like gjerne si at du snur bevisbyrden på hodet ved å si at "hvis jeg ikke kan se det, finnes det ikke". Den smellen har mange gått på gjennom historier.

Anonymkode: 6053f...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker for jordisk. Jeg snakker ikke om en tilsatnd som er kjent for oss mennesker, der man bare har fri og svever rundt og er blide og glade. Jeg snakker om tilstand som er ubegripelig for vår hjerne. På samme måte som vi ikke kan se alle farger, så finens jo fargen e der likevel (infrarødt for eksempel) - det er bare at våre øyne ikke ser den fargen. Samme med en slik tilstand; vår hjerne forstår bare det den allerede har sett elelr erfart, men jeg snakker om en tilstand som ikke er erfart.

Anonymkode: 6053f...3bb

Men med den logikken så forutsetter du at hjernen er intakt, den er jo ikke det når man før og den råtner. 

Anonymkode: 1ab91...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du tenker for jordisk. Jeg snakker ikke om en tilsatnd som er kjent for oss mennesker, der man bare har fri og svever rundt og er blide og glade. Jeg snakker om tilstand som er ubegripelig for vår hjerne. På samme måte som vi ikke kan se alle farger, så finens jo fargen e der likevel (infrarødt for eksempel) - det er bare at våre øyne ikke ser den fargen. Samme med en slik tilstand; vår hjerne forstår bare det den allerede har sett elelr erfart, men jeg snakker om en tilstand som ikke er erfart.

Anonymkode: 6053f...3bb

Vel, vi kan bevise infrarødt lys.

Anonymkode: 1d67f...fc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noen religion. Derfor tror jeg heller ikke på noe liv etter døden. Det er jo en helt uforklarlig og overtroisk tanke som noen fantasifulle mennesker har funnet på. Hvordan skal man gjøre noe slikt i praksis? Er det ikke fullt der snart og tenk hvor stort apparat som må til bare for å tilrettelegge for deg. Er menneskene så viktig i forhold til alt annet i universet som lever, at vi skal leve for evig. Selv når vi blir til kompost og glemt av de andre som også skal den veien snart?

Det er jo det religion går ut på. Enkle forklaringer for å slippe å vite sannheten eller dikte opp magiske forklaringer på ting. Slik at du skal slutte å være nysgjerrig å stille spørsmål.

Jo. Alt i hele verden er laget av en magisk trollmann i verdensrommet. Når du dør skal du leve for alltid på en uforklarlig plass i lykke med alle du kjenner. Yeah right!

Anonymkode: e6a76...f64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men med den logikken så forutsetter du at hjernen er intakt, den er jo ikke det når man før og den råtner. 

Anonymkode: 1ab91...5f2

Nei, jeg mener at en hjernen du tenker med i dag, her på kloden, mens du lever, ikke forstår alt.

Om sjelen er noe annet enn hjernen, så kan den være i en annen tilstand etter døden (hjernens funksjon er da utspilt, det er sjelen som er i en annen dimensjon)

Anonymkode: 6053f...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det til vanlig. Men de gangene jeg har jeg har tatt med meg tauet ut har jeg vært redd for at det skal være noe. Da har jeg bedt. Jeg har ikke noe håp, eller ønske om å treffe igjen andre når det er over. Jeg har trodd jeg har trodd i mange, mange år. Nå er alt bare fjernt for meg, uten at jeg egentlig kan forklare det. Har ikke blitt mer opplyst eller noe. 

Anonymkode: b2539...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...