Gå til innhold

Var jeg frekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke det er frekt å ikke slippe folk med 1 vare forbi, men ganske smålig. Du er nok ikke ferdig med å legge oppå alle varene før han er ferdig og betalt, så hvorfor man av "prinsipp" skal nekte fordi man har stått så lenge selv har jeg litt vansker med å forstå.

Og ja, måten du svarte på var direkte ufint. 

Anonymkode: 5be31...55c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Arabella skrev:

Køsniking er en uting, men der stopper min forståelse.Hvorfor er det verre å snike seg forbi en gravid kvinne enn for alle andre? Å være gravid er en naturlig tilstand, ikke sykdom.

Det er like uhøflig som å ikke tilby plassen sin til en gravid kvinne på trikken. Hun har mere å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
47 minutter siden, Arabella skrev:

Køsniking er en uting, men der stopper min forståelse.Hvorfor er det verre å snike seg forbi en gravid kvinne enn for alle andre? Å være gravid er en naturlig tilstand, ikke sykdom.

Men det er mange plager som følger. Ekstrem kvalme, utmattelse, lavt/høyt blodtrykk, bekkenløsning, smerter, hodepine, hovne bein og andre plager som gjør det elstra slitsomt å stå og bære på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Men det er mange plager som følger. Ekstrem kvalme, utmattelse, lavt/høyt blodtrykk, bekkenløsning, smerter, hodepine, hovne bein og andre plager som gjør det elstra slitsomt å stå og bære på ting.

Det meste av dette kan mange andre ikkegravide også lide av. Det er ikke sagt at å være gravid er ensbetydende med dårlig helse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
27 minutter siden, Arabella skrev:

Det meste av dette kan mange andre ikkegravide også lide av. Det er ikke sagt at å være gravid er ensbetydende med dårlig helse.

Man har ikke nødvendigvis dårlig helse fordi om man har svangerskapsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, MadameDeRosa skrev:

Man har ikke nødvendigvis dårlig helse fordi om man har svangerskapsplager.

Nei, det er sant. Jeg formulerte meg dårlig. Det jeg mente, var at om man er gravid, er ikke det ensbetydende med at man nødvendigvis får noen plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Nei, det er sant. Jeg formulerte meg dårlig. Det jeg mente, var at om man er gravid, er ikke det ensbetydende med at man nødvendigvis får noen plager.

Nei, det er sant, men det er veldig vanlig å få plager under svangerskapet, ikke at alle får det, men mange, selv om mange sier at det ikke er en sykdom å gå gravid, så får man mange plager på kjøpet som kan gjøre en ganske syk og dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MadameDeRosa skrev:

Nei, det er sant, men det er veldig vanlig å få plager under svangerskapet, ikke at alle får det, men mange, selv om mange sier at det ikke er en sykdom å gå gravid, så får man mange plager på kjøpet som kan gjøre en ganske syk og dårlig.

Det skal jeg ikke benekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Men det er mange plager som følger. Ekstrem kvalme, utmattelse, lavt/høyt blodtrykk, bekkenløsning, smerter, hodepine, hovne bein og andre plager som gjør det elstra slitsomt å stå og bære på ting.

Man har handlevogn, dersom man som gravid har plager og likevel velger å bære varene så legger man opp til ytterligere plager og da mister man litt av min sympati, derfor syns jeg ikke gravid med eller uten plager gir noen frikort i forhold til folkseskikk osv.. "har man ikke noe pent å si kan man la være si noe" man trenger virkelig ikke som ts dra det ut av proposjoner når man skal svare eller si fra til noen, av og til holder det med "det der syns jeg ikke er greit"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
3 timer siden, Carrot skrev:

Man har handlevogn, dersom man som gravid har plager og likevel velger å bære varene så legger man opp til ytterligere plager og da mister man litt av min sympati, derfor syns jeg ikke gravid med eller uten plager gir noen frikort i forhold til folkseskikk osv.. "har man ikke noe pent å si kan man la være si noe" man trenger virkelig ikke som ts dra det ut av proposjoner når man skal svare eller si fra til noen, av og til holder det med "det der syns jeg ikke er greit"

Da jeg var gravid, brukte jeg handlevogn, men var dårlig i hele svangerskapet, så jeg forstår Ts veldig godt at hun ikke ville stå lengre i kø enn nødvendig. Hadde nok ikle valgt å si det samme til mannen som ville forbi, og sikkert latt han gå forbi med en tanke om egoistiske mannfolk. Er det blitt typisk norsk å ikke ta hensyn til gravide? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Da jeg var gravid, brukte jeg handlevogn, men var dårlig i hele svangerskapet, så jeg forstår Ts veldig godt at hun ikke ville stå lengre i kø enn nødvendig. Hadde nok ikle valgt å si det samme til mannen som ville forbi, og sikkert latt han gå forbi med en tanke om egoistiske mannfolk. Er det blitt typisk norsk å ikke ta hensyn til gravide? 

Jeg er høygravid med termin denne uken, tung, sliten og lei. Men jeg ville aldri snakket til en fremmed sånn som TS gjorde, og jeg forventer virkelig ikke at jeg skal få spesielbehandling i køen på butikken.

Generelt tar folk mer hensyn enn jeg ville forventet, så vet ikke hvordan du har kommet til konklusjonen om at det er typisk norsk å ikke ta hensyn?

Anonymkode: 5f33b...19f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Da jeg var gravid, brukte jeg handlevogn, men var dårlig i hele svangerskapet, så jeg forstår Ts veldig godt at hun ikke ville stå lengre i kø enn nødvendig. Hadde nok ikle valgt å si det samme til mannen som ville forbi, og sikkert latt han gå forbi med en tanke om egoistiske mannfolk. Er det blitt typisk norsk å ikke ta hensyn til gravide? 

Saken er at mannen hadde vært utenfor døren mens hun holdt på å legge varene på båndet. Hun hadde ikke trengt å vente ett sekund engang

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Da jeg var gravid, brukte jeg handlevogn, men var dårlig i hele svangerskapet, så jeg forstår Ts veldig godt at hun ikke ville stå lengre i kø enn nødvendig. Hadde nok ikle valgt å si det samme til mannen som ville forbi, og sikkert latt han gå forbi med en tanke om egoistiske mannfolk. Er det blitt typisk norsk å ikke ta hensyn til gravide? 

Nei det vil jeg ikke si det er, tvert imot. Men jeg tror at det er "typisk norsk" å ikke ta hensyn :fnise: ikke til barn, unge, eldre, syke, - ikke til noen, jeg oppfatter i situasjoner som TS beskriver (kø+man er lei) ofte at nordmenn sjelden smiler og sier "selvsagt" om noen spør. Flyplasser er ekstreme, sikkerhetskontrollen viser den sanne natur liksom.. Drosjekøen etter stengetid :sprettoy: gud forby! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28.8.2016 at 19.03, Arabella skrev:

Nei, det er sant. Jeg formulerte meg dårlig. Det jeg mente, var at om man er gravid, er ikke det ensbetydende med at man nødvendigvis får noen plager.

Men hva er feil med å ta hensyn til en gravid kvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hapi skrev:

Men hva er feil med å ta hensyn til en gravid kvinne?

Jeg har ikke skrevet at det er feil, hvis det er det du mener. Men som jeg har poengtert et par ganger, graviditet er ikke ensbetydende med sykdom. Det er ikke mer nødvendig å ta hensyn til gravide enn til andre mennesker. Noen kan ha plager av forskjellig art, men jeg vil anta at de fleste er friske og i normal form, uten at jeg har noen statistikk over det.

Graviditet er ingen unnskyldning for å svare uhøflig og frekt, slik TS gjorde. Hva er så forferdelig med å la en person med en eneste vare få komme foran henne i kassakøen? Hva utsetter det henne for?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg har ikke skrevet at det er feil, hvis det er det du mener. Men som jeg har poengtert et par ganger, graviditet er ikke ensbetydende med sykdom. Det er ikke mer nødvendig å ta hensyn til gravide enn til andre mennesker. Noen kan ha plager av forskjellig art, men jeg vil anta at de fleste er friske og i normal form, uten at jeg har noen statistikk over det.

Jeg ser ikke på graviditet som sykdom i det hele tatt, jeg bare syns det ville være en fin ting å gjøre det. Jeg hadde ikke vært stolt av å være sammen med en mann som snek foran en gravid kvinne for å si det sånn, og jeg ville aldri gjort det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Hapi skrev:

Jeg ser ikke på graviditet som sykdom i det hele tatt, jeg bare syns det ville være en fin ting å gjøre det. Jeg hadde ikke vært stolt av å være sammen med en mann som snek foran en gravid kvinne for å si det sånn, og jeg ville aldri gjort det selv.

Jeg vet ikke om du så det, men jeg skriver i et innlegg at jeg synes køsniking er en uting, men denne mannen spurte om han kunne gå foran. TS gjør et poeng av at mannen kunne være i 50-årene, og at han kanskje ikke oppfattet at hun sa nei. Forresten er det vel pent av unge å være høflig og snill mot de gamle. :ler:

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var kanskje ikke så høflig i måten du svarte på, men jeg som selv jobber i butikk ser selv hvor ofte folk får komme foran helt unødvendig og det er faktisk lov å si nei.

Si at du handler for 500 kroner, hvor lang tid tar det egentlig? Så lenge det ikke er en nyansatt eller bare en treg ansatt i kassen ihvertfall. Det er også noen kunder som er litt trege med å legge opp/betale. Men sånn generelt tar det ikke lang tid. Jeg har selv fulgt med på klokka når jeg har sittet i kassen og så lenge alt går som det skal tar en "vanlig" handlevogn/kurv ikke et lite minutt engang. Hvis man ikke har tid til å vente i et minutt engang, har man da egentlig tid til å gå innom butikken?

Jeg har også hatt kunder som den som prøvde å snike seg foran deg fordi de har hatt så dårlig tid, som har møtt på kjentfolk på vei ut og blitt stående å prate. Hadde visst ikke så dårlig tid allikevel?:P

Anonymkode: 6303e...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha brukt et annet ord enn "inkompetent" syns det blir litt frekt. Ellers var det ikke noe galt, syns jeg. Kø er kø!

Det er heller ikke alltid at en kunde kun skal ha en vare. Jeg har latt folk komme før meg, og endt opp med at kunden så spør den ansatte om røyk/snus etc. Da var det plutselig ikke bare en vare allikevel! Dette har skjedd flere ganger, så nei, jeg slipper ikke noen foran meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ungogdum

Det er faen ingen unnskyldning å være gravid. Å være gravid gir deg ikke et kort som sier "JEG KAN VÆRE EN DRITTKJERRING, FREKK OG SUR PÅ ALLE JEG MØTER" .

Skjerp deg. Det var snakk om et par minutter av livet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...