Gå til innhold

Grunnskolelærerutdanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt å studere GLU 1-7, men har i det siste hørt og lest mye negativt om læreryrket. Er det virkelig så slitsomt å krevende som alle skal ha det til? Lurer på hvilke jobbmuligheter jeg har dersom jeg bygger på med en master i spesialpedagogikk? 

Blir veldig glad for svar 😊

 

Anonymkode: 3788f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ta sorgene på forskudd, hvertfall ikke før du i det minste har vært ute i praksis og kjent litt på kroppen hvordan det er ;) 

Og ja, det er krevende. Jeg gikk nesten på veggen i mitt forrige skoleår, men har en helt annen arbeidssituasjon dette året og stortrives :nigo: Så det kommer mye an på elever, fag, team, andre kolleger, arbeidsgiver osv, og dette kan jo forandre seg. 

Jeg lurer på om de som jobber i PPT kanskje har master i spes.ped (er ikke sikker, sjekk det opp) så det er jo kanskje en mulighet? Da jobber du jo fortsatt med elever, men på en helt annen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Marimba. Du har nok rett ang praksis👍Hva var det som gjorde at det var så krevende sist skoleår? Hvor mange timer jobber man gjennomsnittlig hver dag som lærer på barneskolen? Kan man velge om man vil følge en klasse fra 1.-7. eller bare være med de minste 1.-4. klasse?

Anonymkode: 3788f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjoråret ble krevende fordi jeg jeg hadde mange tunge elevsaker i klasserommet (var kontaktlærer) hvor alle var under utredning slik at det ikke medførte ekstra ressurser. Måtte bruke all tid på konfliktløsning og gikk rundt med konstant dårlig samvittighet for de elevene som ikke fikk god undervisning, for ikke å snakke om alle møter, rapporter jeg måtte ordne. Dessuten  tok jeg videreutdanning, så i praksis jobbet/studerte jeg 150%. Slet også mye på privaten med et svangerskap som gikk til helvete.. Ikke et bra år for å si det sånn. 

Hvordan det er med å følge klasser varierer fra skole til skole. Tror administrasjonen så langt det lar seg gjøre prøver å følge de ansattes ønsker, men samtidig er det litt av en kabal som skal legges. Spesielt om man har mange førskolelærere ansatt som kun har lov til å være på 1-4. Da må gjerne grunnskolelærerne høyere opp, men dette varierer stort fra skole til skole. 

 

Arbeidstimer er umulig å svare på. I fjor jobbet jeg ræva av meg. I år er jeg gjerne på jobb fra 7-16. Da får jeg unnagjort en hel del, og slipper å ta arbeid med meg hjem. Men i år er jeg ikke kontaktlærer. (For all del, det er fint å være kontaktlærer altså. Kommer nok til å savne det utover året, men etter fjoråret så trenger jeg et år uten så mye stress.. Og nå er jeg gravid igjen også så da er det jo like greit å ikke være kontaktlærer. Er viktig å se sin egen begrensing innimellom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer i videregående skole.

Livet som nyutdannet er passe jævlig med tanke på arbeidsmengde, men du får mye igjen for det. Det blir lettere etter hvert som du blir mer rutinert, og underveis får du en aktiv og (mildt sagt) variert hverdag med mange kjekke elever. Det avgjørende er egentlig hvordan du trives med elever, og jeg anbefaler deg å ta noen vikartimer hvis det er lenge til praksis. Da får du kjent mer på det :) Det er aldri kjedelig. Hvor travelt det er varierer etter fag og hva slags elever du har. Noen har større utfordringer enn andre, og det er litt tilfeldig - av og til får du mange i en gruppe. Da er det viktig å huske på at eleven har vansker, men at den ikke er vanskelig.

Jeg er fremdeles fersk, og synes fremdeles det er slitsomt, men merker at det går lettere etter hvert fordi jeg lærer hva som funker for meg, hva som funker for elevene, hvordan jeg skal gi tilbakemelding (og hvor mye), og tar generelt ting fortere. Trenger ikke å nilese tekster på samme måte. Jeg vet ikke om jeg synes at arbeidsmengden og lønna egentlig henger sammen, men jeg synes uansett at jeg får mye igjen for den jobben jeg gjør. 

Master i spes.ped er ikke dumt, men det er vanskelig å få stilling som ren spesialpedagog da det ikke er så stort behov for det. Anbefaler deg å prøve læreryrket først og se hva du synes, og så ta masteren etterpå. Det kan være en veldig nyttig erfaring også hvis du skal jobbe i et vanlig klasserom. 

Anonymkode: 8d3ca...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for utfyllende svar begge to😊🙏  Hva kan man evt bruke utdannelsen til dersom man finner ut at man ikke vil jobbe som lærer?🤔 

Anonymkode: 3788f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har også akkurat startet på GLU 1-7 trinn! 😁 Jeg må si det som skremmer meg til nå er matematikken, da vi kun skal ha undervisning i hvordan man lærer bort - å ikke så mye om å regne matte. Føler liksom at jeg trenger å repetere en del! Samtidig er jeg dessverre blitt litt usikker på dette yrket etter at jeg startet i år. Noen lærere virker så avanserte og det de gjør/sier er noe negativt. Mens andre igjen er veldig positive og viser liksom at dette er barneskolen vi har med å gjøre, ikke så avansert som videregående! Jeg har faktisk en så usikker magefølelse at planen min er å se ann dette året. Har jeg fortsatt en rar magefølelse etter første året dropper jeg ut.. 😕 

 

 

Anonymkode: ff6ae...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg anonym😬 Kjenner også at jeg har en rar magefølelse på dette, håper det kommer seg etterhvert som vi kommer skikkelig i gang med studiet!

Anonymkode: 3788f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...