Gå til innhold

Kreft i nær familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 18 år og min mor har hatt uhelbredelig kreft i ca. 4 år nå, men i juni ble hun plutselig myemye verre enn hun har vært tidligere. Kreften begynte som brystkreft, men har spredt seg til flere steder, blandt annet hjernen, skjelettet og leveren. Hun er ikke lenger den hun var, ettersom kreften i hjernen har gjort at hun ikke er mentalt den samme personen (på en måte...). Hun trenger hjelp til alt hun skal gjøre, reise seg opp, spise, dusje osv. Fikk nylig beskjed om at hun bare har et par måneder igjen, nå klarer jeg ikke tenke på annet enn at snart er hun ikke her lenger, det føles helt forferdelig. Skulle ønske jeg bare kunne fokusere på å gjøre det beste ut av den siste tiden, tilbringe masse tid med henne og være glad for at hun enda er her... Alt føles håpløst, hun er den som har betydd absolutt mest for meg gjennom hele livet. Forstår ikke hvordan jeg skal kunne fortsette uten henne... 

Noen som har opplevd noe lignende? Vært i samme situasjon? 

Anonymkode: 8e289...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd er: forsøk å hold fast på øyeblikket, lev her og nå og ikke tenk mye på hva som kommer til og skje. Bruk denne tiden til å være der for din mor hvis du kan, så mye du kan. Det vil du ikke angre på. Prøv å finne ut noe hun liker at du gjør for henne, snakk om hverdagslige ting hvis det passer. 

I tillegg må du prøve å ta vare på deg selv oppi dette, støtt deg på venner eller andre, ta imot hjelp og støtte! Det er lov å ha det gøy og få tankene over på noe annet noen timer innimellom, eller bare gjøre noe kos for deg selv.

Dette er noe av det vanskeligste man kan oppleve i sitt liv, men det gjelder å prøve å stå i det. Det blir tid nok til å være lei seg senere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du har fått overraskende lite råd og vink her, så jeg bumper denne litt.

Har du kikket på kreftforeningens sider? De har litt informasjon og råd til pårørende: https://kreftforeningen.no/rad-og-rettigheter/mestre-livet-med-kreft/parorende/

Det finnes også kurs og samlinger for pårørende, også spesielt for unge. Du kan snakke med din mor, hennes kreftkoordinator eller sykehusavdelingen hun er tilknyttet. Sjekk om det finnes et Vardesenter på sykehuset, de kan også hjelpe deg, i hvert fall med informasjon.

Se også http://ungkreft.no/ungparorende

 

Endret av Viktualia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...