Gå til innhold

Har vært innlagt åtte ganger..., er det mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og i går kom jeg hjem etter min åttende innleggelse på psykiatrisk, til sammen har jeg vært innlagt i over ett år, er det veldig mye? Første gang jeg var innlagt var i 2012.

Jeg anser ikke meg selv som så veldig syk egentlig, men likevel har jeg vært tvangsinnlagt tre ganger, og det får en jo til å tenke litt. Hva er det med oppførselen min som tilsier at jeg burde legges inn på tvang? Jeg trodde før at det skulle ekstremt mye til før en kunne legge inn noen på tvang, men jeg har nå erfart at det egentlig ikke skal så mye til..., jeg har også flere ganger blitt "truet" med at hvis jeg ikke går med på dette frivillig så blir det sannsynligvis tvangsinnleggelse. Jeg har tidligere spurt behandleren min om å få lese journalen min, men hun var veldig motvillig og jeg har ikke turt å spørre igjen, men tenker kanskje å spørre igjen nå.

De fleste av vennene mine er ikke klar over at jeg har vært innlagt, noen få vet om noen av innleggelsene. Hvordan ville dere reagert om en venninne av dere plutselig fortalte at hun hadde vært lagt inn 8 ganger, hvorav tre på tvang? Jeg er ganske sikker på at jeg framstår som veldig normal for andre. Og jeg tror mange ville blitt veldig overrasket om jeg fortalte at jeg har vært innlagt. Hva skal jeg si når jeg kommer på skolen på mandag hvis andre spør hvorfor jeg ikke møtte opp på studiene forrige uke? "Neeei, altså, jeg var innlagt, jeg..".

Jeg sliter jo, det gjør jeg, men jeg har ikke inntrykk av at alle som sliter med depresjon blir innlagt i hytt og pine?

 

Anonymkode: 0d0a8...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Silfen skrev:

Du har rett til innsyn i egen journal. Dette kan de ikke nekte deg.

Unntaket er dersom behandler anser det som skadelig/uheldig for pasienten å lese egen journal. Her kan vel dette diskuteres fordi ts har manglende innsikt i egen sykdom/begrunnelsen for at hun har vært innlagt på tvang i ett helt år. 

Men en fullmektig/advokat kan få innsyn i journalen på pasientens vegn og videreformidle innholdet. 

Å være 23 år og ha vært innlagt åtte ganger vil si meg at her er det snakk om alvorlig psykisk sykdom. 

Anonymkode: ee6df...6ce

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 23 var jeg allerede oppe i 15.Er nå 33 og hvis man legger sammen innleggelsene mine innenfor psykiatrien(ikke bare på akutt ) snakker vi betrakelig flere.Men er man syk så er man syk og da må man noen ganger legges inn.Noen mere enn andre.

Anonymkode: a2eca...61a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unntaket er dersom behandler anser det som skadelig/uheldig for pasienten å lese egen journal. Her kan vel dette diskuteres fordi ts har manglende innsikt i egen sykdom/begrunnelsen for at hun har vært innlagt på tvang i ett helt år. 

Men en fullmektig/advokat kan få innsyn i journalen på pasientens vegn og videreformidle innholdet. 

Å være 23 år og ha vært innlagt åtte ganger vil si meg at her er det snakk om alvorlig psykisk sykdom. 

Anonymkode: ee6df...6ce

Å være motvillig er jo ikke det samme som å nekte. Jeg har bedt om journal, det var ikke akkurat populært og jeg skjønner også at det ikke alltid er så heldig, det kan ødelegge en del. Det er ikke lett å sitte å lese hva andre mener om dine tanker og følelser, og dårlige perioder kommer opp igjen når man sitter og leser det på den måten. Kanskje det heller var noe sånt, enn alvorlig psykisk sykdom (nå bare gjetter jeg meg til hva du sannsynligvis insinuerer). Du behøver ikke å skremme hen. Ts har også tenkt på å be om å få den igjen. 

Anonymkode: 9ea3c...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha vert innlagt på psyk 8 ganger. Jeg har selv vert innlagt 7 ganger. Dette fra jeg var 14-18. Jeg synes det er mye, men det betyr ikke nødvendigvis at det er en negativ ting. Det er mange som trenger sykehushjelp i løpet av livet. Noen av oss er mere uheldige en andre og er oftere syk og dermed oftere innom sykehuset.

Det beste man kan gjøre for seg selv er å ta i mot hjelp slik at man kan bli frisk. Fordommer vil du møte på når det gjeder psykisk sykdom. Jeg deler lite av det til folk. Mine nærmeste venner og familie vet om det og har ingen problemer med det. Fremmede har ingen behov for å vite hvorfor du har vert borte. Du kan jo også bare skylde på sykdom uten å utbrodere noe mere.

Anonymkode: 0d4b9...d5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 år og i går kom jeg hjem etter min åttende innleggelse på psykiatrisk, til sammen har jeg vært innlagt i over ett år, er det veldig mye? Første gang jeg var innlagt var i 2012.

Jeg anser ikke meg selv som så veldig syk egentlig, men likevel har jeg vært tvangsinnlagt tre ganger, og det får en jo til å tenke litt. Hva er det med oppførselen min som tilsier at jeg burde legges inn på tvang? Jeg trodde før at det skulle ekstremt mye til før en kunne legge inn noen på tvang, men jeg har nå erfart at det egentlig ikke skal så mye til..., jeg har også flere ganger blitt "truet" med at hvis jeg ikke går med på dette frivillig så blir det sannsynligvis tvangsinnleggelse. Jeg har tidligere spurt behandleren min om å få lese journalen min, men hun var veldig motvillig og jeg har ikke turt å spørre igjen, men tenker kanskje å spørre igjen nå.

De fleste av vennene mine er ikke klar over at jeg har vært innlagt, noen få vet om noen av innleggelsene. Hvordan ville dere reagert om en venninne av dere plutselig fortalte at hun hadde vært lagt inn 8 ganger, hvorav tre på tvang? Jeg er ganske sikker på at jeg framstår som veldig normal for andre. Og jeg tror mange ville blitt veldig overrasket om jeg fortalte at jeg har vært innlagt. Hva skal jeg si når jeg kommer på skolen på mandag hvis andre spør hvorfor jeg ikke møtte opp på studiene forrige uke? "Neeei, altså, jeg var innlagt, jeg..".

Jeg sliter jo, det gjør jeg, men jeg har ikke inntrykk av at alle som sliter med depresjon blir innlagt i hytt og pine?

 

Anonymkode: 0d0a8...e6e

Det skal mer til enn å "slite med depresjon" for å bli innlagt på tvang. Hvis du har en selvdestruktiv, suicidal eller parasuicidal adferd, legges du gjerne inn på tvang på grunn av det. Det er sjelden en depresjon alene fører til tvangsinnleggelse. 

Når det gjelder om det er mye med åtte innleggelser, så er det et vanskelig spørsmål å svare på. Har du hatt behov for å legges inn, så har du hatt behov for å legges inn, da er ikke åtte innleggelser for mye. Men, det er klart, åtte er en del.

Når andre spør, så synes jeg det holder at du sier at du var syk, ingen trenger å vite hvor du var da du var syk.

Anonymkode: 08eeb...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være motvillig er jo ikke det samme som å nekte. Jeg har bedt om journal, det var ikke akkurat populært og jeg skjønner også at det ikke alltid er så heldig, det kan ødelegge en del. Det er ikke lett å sitte å lese hva andre mener om dine tanker og følelser, og dårlige perioder kommer opp igjen når man sitter og leser det på den måten. Kanskje det heller var noe sånt, enn alvorlig psykisk sykdom (nå bare gjetter jeg meg til hva du sannsynligvis insinuerer). Du behøver ikke å skremme hen. Ts har også tenkt på å be om å få den igjen. 

Anonymkode: 9ea3c...9a5

Det er mange måter å svare på, særlig innen psykiatrien når man vil unngå å opprøre pasienten.

Anonymkode: ee6df...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det mye, når det vanlige er å aldri ha vært innlagt. 

Anonymkode: da540...36d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til folk som er friske i hodet. Så er en gang mye. Men hva 8 er for en som ikke er det. Så sier det litt om nivået. Sikkert mange som er værre.

Anonymkode: 9cca1...3fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye i forhold til hva? Friske mennesker? Syke mennesker? Hva er utgangspunktet ditt i forhold til spørsmålet ditt?

Jeg er selv diagnostisert med en av de alvorligste personlighetsforstyrrelsene men jeg har aldri vært tvangsinnlagt og min kontakt med psykiatriske helsetjenester er 100% frivillig - det eneste de kan gjøre er å oppfordre meg på det sterkeste til å fortsette løpet. Og jeg møter opp til hver avtale, har ikke gått glipp av en eneste en på 12 år.

Så i forhold til meg så er det mange innleggelser - ja. Men i forhold til andre som har vært lagt inn flere ganger enn deg så vil det være lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noen vits å sammenlikne seg med andre, TS. Ditt liv og din historie er unik, og da har det ikke noen hensikt å sammenlikne. 

 

Anonymkode: 98a00...6ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange måter å svare på, særlig innen psykiatrien når man vil unngå å opprøre pasienten.

Anonymkode: ee6df...6ce

Ja, det er jo det. Og forsåvidt er det jo bra at du informerer TS om at hun kan kontakte advokat, hvis hun blir nektet. Jeg tolket innlegget ditt som at du var litt rask med å tenke at det var en eller annen diagnose som hadde ikke hadde vært bra for henne å få vite om. Sånne antydninger har jeg fått av andre, og det gjorde hele prosessen med å "tørre å spørre igjen" hundre ganger verre. "Hvorfor skal du sitte og lese om hvor jævla gæern du har vært" for eksempel. Uansett, jeg tror vi er enige om at journal skal man få når man ber om det.

Anonymkode: 9ea3c...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnlagt to ganger pga. suicidalitet, frivillig innlagt seks-sju ganger. Jeg synes det er mye, selv i en alder av førti.

Anonymkode: 6160e...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du bør høre på det med at det er ingen som har noe med med hvor du har vært da du var syk. Du skylder ingen en forklaring. 

Anonymkode: 9ea3c...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvordan psykiatrien er lagt opp i dag, syns jeg ikke dette er mye siden en baserer seg på kortidsinnleggelser der de som regel ikke gjør en dritt for folk utover å gi dem en seng, og mat. 8 innleggelser sier ingenting om deg. Det sier bare at psykiatrien ikke har klart å gi deg behandling som fungerer.

Anonymkode: ed081...b53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noen vits å sammenlikne seg med andre, TS. Ditt liv og din historie er unik, og da har det ikke noen hensikt å sammenlikne. 

 

Anonymkode: 98a00...6ca

Dette! Jeg har selv vært innlagt masse på tvangsparagrafer og hatt et tøft liv. I dag jobber jeg selv i akuttpsykiatrien.

Du har rett til innsyn i egen journal (med unntak). At psykolg/psykiater/lege nøler er ikke grunnlag nok til at det ikke blir noe av. Be om utskrift og da må de eventuelt få vedtak for å nekte deg innsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unntaket er dersom behandler anser det som skadelig/uheldig for pasienten å lese egen journal. Her kan vel dette diskuteres fordi ts har manglende innsikt i egen sykdom/begrunnelsen for at hun har vært innlagt på tvang i ett helt år. 

Men en fullmektig/advokat kan få innsyn i journalen på pasientens vegn og videreformidle innholdet. 

Å være 23 år og ha vært innlagt åtte ganger vil si meg at her er det snakk om alvorlig psykisk sykdom. 

Anonymkode: ee6df...6ce

Ser at jeg formulerte meg litt klønete, jeg har ikke vært innlagt på tvang i ett år i strekk, nei, men har vært innlagt i over ett år hvis en legger sammen alle innleggelsene, i snitt 1,5-2 måneder per gang.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal mer til enn å "slite med depresjon" for å bli innlagt på tvang. Hvis du har en selvdestruktiv, suicidal eller parasuicidal adferd, legges du gjerne inn på tvang på grunn av det. Det er sjelden en depresjon alene fører til tvangsinnleggelse. 

Når det gjelder om det er mye med åtte innleggelser, så er det et vanskelig spørsmål å svare på. Har du hatt behov for å legges inn, så har du hatt behov for å legges inn, da er ikke åtte innleggelser for mye. Men, det er klart, åtte er en del.

Når andre spør, så synes jeg det holder at du sier at du var syk, ingen trenger å vite hvor du var da du var syk.

Anonymkode: 08eeb...135

Jeg har vært en del selvdestruktiv, ja. Men anser meg selv likevel som "normal" (hva det nå enn betyr å være normal...), jeg føler meg egentlig altfor frisk til å være en som stadig vekk er innlagt!

3 timer siden, WubWub skrev:

Mye i forhold til hva? Friske mennesker? Syke mennesker? Hva er utgangspunktet ditt i forhold til spørsmålet ditt?

Jeg er selv diagnostisert med en av de alvorligste personlighetsforstyrrelsene men jeg har aldri vært tvangsinnlagt og min kontakt med psykiatriske helsetjenester er 100% frivillig - det eneste de kan gjøre er å oppfordre meg på det sterkeste til å fortsette løpet. Og jeg møter opp til hver avtale, har ikke gått glipp av en eneste en på 12 år.

Så i forhold til meg så er det mange innleggelser - ja. Men i forhold til andre som har vært lagt inn flere ganger enn deg så vil det være lite.

Jeg tenker i forhold til normale mennesker egentlig. I min omgangskrets er det vel bare meg selv jeg vet om som har vært lagt inn, men kan jo selvsagt hende det er en del mørketall, jeg har ikke akkurat vært åpen om det til mine venner.

 

Jeg anser meg selv som normal, og hvis folk flest tenker at man må være alvorlig psykisk syk for å bli tvangsinnlagt så føler jeg at noe ikke stemmer..., for jeg ser ikke på meg selv som alvorlig psykisk syk. Og jeg synes det er så rart at jeg i det hele tatt har blitt tvangsinnlagt, jeg klarer ikke helt forstå hva det er med min atferd som gjør at andre synes at jeg ikke er i stand til å ta vare på meg selv.

Anonymkode: 0d0a8...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...