Gå til innhold

For vi med EKSTREME mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da var den igjen her. Vondere enn noen gang. Hva kan jeg gjøre for å forminske smertene? Har spesielt vondt nede under magen. Har kun Ibux, voltaren og Paracet hjemme. Hva bør jeg spise, drikke eller gjøre for å bli kvitt smertene? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Jeg fikk mensen samtidig som deg :P Eh.

Har alltid hatt sterke smerter under mens. Helt vanvittig. Føler meg høygravid, med veer og hele pakken. Blir helt hemmet i et døgn. Før mensen kan jeg ha mye smerte innimellom...

Anonymkode: c50ef...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mensen min er også veldig uregelmessig. Den kommer og går som den vil. Sist jeg hadde mensen var i midten av juli, så fikk jeg i dag. Har ekstreeeeme smerter, var så ikke en gang at jeg ringte legevakta. Har tatt to voltarol, to Ibux og to Paracet i dag. Burde jeg ta noe før jeg legger meg? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Chibi skrev:

Så klart er det normalt.
Folk er forskjellig!
Noen har kramper fra h-----, andre kjenner knapt til de...!
Ja så er det noen få uheldige som det faktisk er noe galt med.
Jeg har vært til utredning, rett og slett fordi jeg alltid har hatt kraftige smerter og kramper, så ille at jeg får feber og ligger og kaster opp.. På barneskolen svimte jeg av flere ganger rett og slett pga smertene... Hva var galt med meg? Ingenting, det er bare slik jeg er.

Legen fortalte meg at mange som sliter med kraftige smerter,kan få mindre smerter om man går på hormoner,type p-sprøyte,p-piller,-pstav osv. Og det fungerte på meg. Nå er jeg sluttet på p-pillene, har smerter enda, men ikke så ille som det var før :) 

Altså, nå sier jeg ikke at TS ikke bør dra til lege, er bedre å dra og sjekke.
Men husk også at folk er forskjellig, det trenger ikke å være noe galt med de :) 
 

Det er ikke bare noen få, men 10% av norske kvinner får Endometriose. Og sykdommen kan spre seg til andre organer, slik som urinblæra, urinledere, skade nyrene(i sjeldne tilfeller), og spre seg til tarmene.... Dermed bør man bli utredet tidlig, før det skjer. Lav feber er et symptom på Endometriose, da det skaper inflammasjon. Det var mange leger som før og enda sa at noen bare er sånn. Og hormonbehandling for smertene er et av mange diagnostikk verktøy for Endometriose, virker det, er det mer sannsynlig at det er Endometriose man sliter med. 

Anonymkode: 06c3f...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare noen få, men 10% av norske kvinner får Endometriose. Og sykdommen kan spre seg til andre organer, slik som urinblæra, urinledere, skade nyrene(i sjeldne tilfeller), og spre seg til tarmene.... Dermed bør man bli utredet tidlig, før det skjer. Lav feber er et symptom på Endometriose, da det skaper inflammasjon. Det var mange leger som før og enda sa at noen bare er sånn. Og hormonbehandling for smertene er et av mange diagnostikk verktøy for Endometriose, virker det, er det mer sannsynlig at det er Endometriose man sliter med. 

Anonymkode: 06c3f...941

10% er likevel få.
Hadde tallet vært oppi 30-40%, så hadde det vært noe annet. (synes jeg da....)

Jeg har vært utredet, ikke bare for det men andre ting også, legen min; privat klinikk, (en av landets ledende innenfor gyno.undersøkelser) Fant ingenting galt med meg,er 5år siden nå, og jeg har hatt de smertene siden jeg var 10år. :)  Til tross for de kraftige smertene jeg har, så sier jeg meg heldig.. Jeg har bare de kraftige smertene i max 8 timer, av og til er de nede i 3-4timer, så går jeg bare rundt med kramper/murringer i 2-3dager så er alt over.. Men det er de 3-8timene som er de verste.

Så, noen er bare skapt slikt :)

MEN, som jeg sa; er uansett bedre å dra til lege, bli utredet og få hjelp, enn å plages :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da var den igjen her. Vondere enn noen gang. Hva kan jeg gjøre for å forminske smertene? Har spesielt vondt nede under magen. Har kun Ibux, voltaren og Paracet hjemme. Hva bør jeg spise, drikke eller gjøre for å bli kvitt smertene? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Jeg fikk voldsomme menssmerter da jeg var rundt 17 år. Fra å ikke kjenne noenting nesten når mensen kom i et par år før det, ble plutselig hver mens et helvete uten like. Jeg kaldsvettet, lå i fosterstilling med kramper så voldsomme og smertefulle at jeg spydde. Jeg lå og gråt og vred meg i sengen av smerter. Jeg husker en gang jeg var på skolen da jeg plutselig fikk mensen. Av en eller annen grunn skyndte jeg meg ikke hjem, jeg visste jo hva som ventet. Isteden ble jeg sittende tvekroket i trappen i gangen og prøvde å la være å spy. Det endte med at jeg lå med hodet i do på lærerværelset og spydde, halvt bevisstløs av smerter, og lærerne ringte etter drosje. Skolen betalte, og sendte meg hjem i taxien. Husket ingenting av kjøreturen hjem. Krabbet bokstavelig talt i seng.

Dette fikk en venninne høre om, og hun ble min redning. Hun hadde selv voldsomt smertefulle menstruasjoner, og hadde fått tabletter på resept av legen; NAPROXEN 500 mg. Disse virker betennelsesdempende, krampestillende og derav smertestillende (ved at de gjør noe med selve problemet, krampen). En halvtime etter at jeg hadde tatt en slik, ble smertene lindret, de roet seg helt ned og jeg kunne slutte å gråte. Du får halve styrken reseptfritt (250 mg). Da tar du bare to tabletter på en gang istedet. Skal du ha 500 mg, må du få resept av lege på det, men prøv de reseptfrie først.

ANBEFALES for alle med menstruasjonssmerter!

Dette rådet hjelper deg ikke i dag på en søndag, siden de fleste apoteker er stengt, men det er nok ikke siste gang du har mensen, så kjøp deg en pakke Naproxen i morgen og ha den i skapet til neste gang!

(noen steder finnes det søndagsåpne apoteker, f.eks. sentralt i Oslo, rett utenfor Oslo S. Jeg antar de fleste byer av en viss str har et søndagsåpent vakt-apotek?)

Et annet råd som lindrer menskramper, er varme. Har du ikke varmeflaske (av typen man fyller med varmt vann), så lager du en provisorisk varmepute selv. Du tar et håndkle og et par bæreposer i plast. Håndkleet bretter du til en liten, passe stor firkant som får plass på magen din. Du skrur på varmtvannet, så varmt du klarer, og stikker det sammenbrettede håndkleet under krana så det blir vått (og glovarmt). Skvis ut og vri ut overflødig vann, og legg "firkanten" inn i en bærepose. Knyt igjen, og knyt en ny pose utenpå, så det blir tett. Denne varmeposen legger du så på magen eller bak på korsryggen når du ligger i sengen. Avhengig av om du har fremovervendt eller bakovervendt livmor, vil du kjenne hvilken av de to stedene på kroppen som varmen lindrer mest. Jeg pleide å ha den på magen, eller rett under magen, rettere sagt (livmoren sitter jo helt bak skambenet, altså langt nede)

Sterk varme lindrer kramper naturlig, og dette er noe du kan få til nå i dag.

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta smertestillende med én gang du merker murringer

400mg ibux+500mg paracet

varmepute/flaske rundt magen og ryggen

varme sokker/ikke fryse på bena

sjokolade

massasje på korsryggen

klemme på et punkt mellom tommel og pekefinger

varm dusj

sove

Anonymkode: ca5b0...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Dorey skrev:

Det beste tipset er å få barn, men hvis det ikke passer/ønskes er naproxen å anbefale. 

Det er et helt elendig tips!  Det har jeg fått høre av helsepersonell siden jeg var 14, og gledet meg veldig til jeg var gammel nok til å få barn og kunne slutte med smertene.  For det første så er det en helt absurd ting å si til en tenåring (eller en hvilken som helst annen kvinne for den saks skyld), og for det andre så er det absolutt ikke alle det hjelper på.  Legg på at mange som sliter med smerter også kan slite med å bli gravide, så har du toppen av tankeløse råd.  De eneste som sier slikt er folk som ikke aner hva de prater om.  (Ja jeg tar dette litt personlig).

For å komme tilbake til saken:
Lett mosjon hjelper veldig, hvis du klarer, f.eks å gå en tur.  Da er det best å starte før smertene setter inn, ellers er det håpløst å komme seg ut av sengen.  Prøv å ikke krøll deg inn i fosterstilling, men strekk ut kroppen/magen.  Ligge gjerne med bena høyt.  Varmepute på magen hjelper veldig på meg.

Et råd som sikkert høres helt absurd ut, men som mange har hatt god hjelp av er korsett.  En stram bukse eller liknende er jo døden på slike dager, men av en eller annen grunn så fungerer det med det jevne trykket fra et korsett.  Men jeg ser helt klart for meg at dette ikke er noe som passer for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mange år med smertehelvete. Gråting, besviming, til og med ønske om å dø innimellom :rolleyes: 

Men de siste to årene har jeg behersket det.

Her er det jeg gjør som funker for meg:

1) Ha mensen bare annenhver måned

2) Ikke drikk Cola, kaffe eller noe med koffein i nærheten av mensen. Ikke før, ikke imens.

3) Når du kjenner at mensen nærmer seg; sov lite sånn at du er stuptrøtt og kan sove deg gjennom det. Planlegg så lite som mulig disse dagene så du bare kan ligge hjemme.

4) Blandt Paracept og Ibux (anbefaling fra gynekologisk avdeling på sykehuset)

5) Hold magen varm. Ha hånden på hele tiden, bruk varmevifte, ligg i badekaret... Hva enn som funker best for deg. Det varmer musklene sånn at smertene blir mindre intens.

6) Ta smertestillende FØR smertene kommer. Med èn gang du merker blod eller kjenner et hint til rivninger i magen - ta smertestillende. Bruk det hele tiden i to dager (det er de to første dagene jeg har vondt. Vet ikke hvordan det er for deg). Dette er et must om du er en som jobber mye. Å ha menssmerter funker ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sterke menssmerter siden jeg var 12 år, har prøvd alt av smertestillende. Ingenting tar det bort, men Ketorax (som er morfin) tar det meste. Det bruker jeg nå. Jeg har blitt sjekket for endometriose, har hatt laparoskopi, men jeg har ikke det. Så jeg har ingen diagnose, og det er egentlig uheldig for ikke kan jeg få behandling og jeg blir sjelden trodd. Heldigvis så tror fastlegen min på meg. 

Det hjalp noe å få barn faktisk, men de er laget med prøverør, så det var ingen enkel prosess. Smertene kom tilbake etter noen år, begynte da på p-piller kun pga smertene (siden jeg ikke kan bli gravid) og det hjalp en god del. 

Vet så godt hvor jævlig menssmerter er. Hos meg så sitter de i mage, rygg og nedover lårene. Føler meg syk. Men kom deg til legen og få en utredning og bedre smertestillende. 

Anonymkode: bc3ac...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter noe enormt med menssmerter. Jeg får feber, diaré, kaster opp, svetter, og mister delvis bevisstheten. Jeg tar 500 mg paracet og 400 mg ibux og prøver å sove meg igjennom det. Jeg blir så utmattet av det at jeg trenger noen dager på å hente meg inn igjen etter smertene. 

I vår begynte jeg på p-piller bare for menssmertene sin skyld, og det har dempet smertene veldig. Jeg har fortsatt litt smerter, men jeg kan ta en smertestillende og faktisk fungere. Nå har jeg hoppet over mensen 2 ganger. Fastlegen har gitt meg beskjed om at man ikke har behov for å ha mensen, så da går jeg like gjerne uten.

Ønsker deg masse lykke til og håper at det løser seg!

Anonymkode: 92857...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.ifinnmark.no/helse/nyheter/helsevesen/20-prosent-av-norske-kvinner-lider-av-sykdommen-legen-kjenner-den-ikke-igjen/s/5-81-324205

 

Kjennetegn på adenomyose

  • Kraftige mensblødninger
  • Smerter under selve menstruasjonen
  • Hyppig vannlating
  • Infertilitet
  • Adenomyose forveksles ofte med endometriose. Tilstandene kan opptre samtidig. Adenomyose oppdages gjennom MR og ultralyd.

Anonymkode: 165a4...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.8.2016 at 16.42, AnonymBruker skrev:

-Gjør innkjøp av naproxen, et par tabletter av den holder for noen timer

-Ta en god og varm dusj før du tar på deg noem komfortable klær (og selvsagt bind, tampong, eller menskopp)

-Skru opp varmen og ha gjerne en varmeflaske langs ryggen

-Spis noe godt eller kos deg på netflix til tablettene får en virkning 

Anonymkode: cc139...435

Som en som har født 2 ganger og hatt vonde menssmerter periodevis hele livet (mild grad av fødsel er for meg sterk grad av menssmerter) vil jeg anbefale varmeflaske på korsryggen eller magen - alt etter hvor smerten sitter :) ! Godt forslag

Anonymkode: 38cd5...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, Kara W skrev:

Et råd som sikkert høres helt absurd ut, men som mange har hatt god hjelp av er korsett.  En stram bukse eller liknende er jo døden på slike dager, men av en eller annen grunn så fungerer det med det jevne trykket fra et korsett.  Men jeg ser helt klart for meg at dette ikke er noe som passer for alle.

Hva slags type korsett, og hvor får man kjøpt det?

Anonymkode: 12c36...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig sterke mensensmerter, type klarer ikke å stå oppreist, spyr, må sove gjennom "dag 2", da det er som verst. Paracet og ibux sammen fungerer ikke på meg, heller ikke naproxen, men jeg har fått paralgin forte reseptbelagt av legen som jeg tar med 200-400 mg ibux. Blir sykt sløv av det, men kutter ut omverdenen og sover mesteparten av dagen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29.8.2016 at 11.48, AnonymBruker skrev:

Hva slags type korsett, og hvor får man kjøpt det?

Anonymkode: 12c36...911

Korsett med metall-spiler.  Jeg vet dessverre ikke om noe sted i Oslo som selger lenger, men dette er første butikken som kommer opp når man googler: http://www.corset-story.com/  Jeg har kjøpt alle mine i butikker, så kan ikke anbefale noen nettbutikker direkte.

Når det kommer til smertestillende har jeg prøvd det meste som finnes reseptfritt i Norge, og litt til, men ingen har hjulpet helt.  Nå kjøper jeg Nurofen Plus fra England, og den tar nesten all smerten (men jag har ikke like kraftige smerter som de fleste her i tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kara W skrev:

Korsett med metall-spiler.  Jeg vet dessverre ikke om noe sted i Oslo som selger lenger, men dette er første butikken som kommer opp når man googler: http://www.corset-story.com/  Jeg har kjøpt alle mine i butikker, så kan ikke anbefale noen nettbutikker direkte.

Når det kommer til smertestillende har jeg prøvd det meste som finnes reseptfritt i Norge, og litt til, men ingen har hjulpet helt.  Nå kjøper jeg Nurofen Plus fra England, og den tar nesten all smerten (men jag har ikke like kraftige smerter som de fleste her i tråden).

Takk for svar. Mener du et "vanlig" midje-korsett eller er det en spesiell type hoftebelte liksom?

Anonymkode: 12c36...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...