Gå til innhold

For vi med EKSTREME mensensmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, da var den igjen her. Vondere enn noen gang. Hva kan jeg gjøre for å forminske smertene? Har spesielt vondt nede under magen. Har kun Ibux, voltaren og Paracet hjemme. Hva bør jeg spise, drikke eller gjøre for å bli kvitt smertene? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracet gjør lite/ingenting for mine smerter, men Ibux demper det aller verste. Jeg tar 600mg-varianten (den man får på resept), men brukte de vanlige før. 

Det som hjelper best for meg er å ta Ibux og sove en halvtime-time. Ellers hjelper det å stå på alle fire når det er som verst, og å legge en varmeflaske e.l. på magen. Å fokusere på pusten kan også hjelpe. Prøv å kun konsentrere deg om å puste jevnt og rolig, dra pusten helt ned i magen. 

Anonymkode: 9352d...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos legen for dette? Du bør ha en utredning for å se om du har endometriose eller andre grunner for sterke smerter. Da kan du også si at du trenger sterkere smertestillende for de reseptfrie ikke fungerer. 

Voltaren og Ibux er NSAIDS, som er det beste mot menssmerter (sammen med Naproxen). Men ikke ta disse sammen, det blir for mye. Du kan ringe legevakten, si hva du har av smertestillende og spør hvor mye du kan ta. De råder deg. 

Hva du spiser og drikker har ingenting å si. Varmeflaske eller varmepute på magen kan lindre noe.

Anonymkode: bc3ac...f59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gjør innkjøp av naproxen, et par tabletter av den holder for noen timer

-Ta en god og varm dusj før du tar på deg noem komfortable klær (og selvsagt bind, tampong, eller menskopp)

-Skru opp varmen og ha gjerne en varmeflaske langs ryggen

-Spis noe godt eller kos deg på netflix til tablettene får en virkning 

Anonymkode: cc139...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på p-piller uten pause og kutt ut mens. Dra til gyn og be om utredning for Endometriose, som er en progredierende sykdom, betyr at dem blir verre med tiden. 

Anonymkode: 06c3f...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

-Gjør innkjøp av naproxen, et par tabletter av den holder for noen timer

-Ta en god og varm dusj før du tar på deg noem komfortable klær (og selvsagt bind, tampong, eller menskopp)

-Skru opp varmen og ha gjerne en varmeflaske langs ryggen

-Spis noe godt eller kos deg på netflix til tablettene får en virkning 

Anonymkode: cc139...435

Glemte:

-Konsentrer deg om pusten. Selv høres det ut som jeg har en form for fødsel under mine menssmerter 

Anonymkode: cc139...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

-Ta en god og varm dusj før du tar på deg noem komfortable klær (og selvsagt bind, tampong, eller menskopp)

-Skru opp varmen og ha gjerne en varmeflaske langs ryggen

-Spis noe godt eller kos deg på netflix til tablettene får en virkning 

Anonymkode: cc139...435

Hvordan orker du dette? Jeg klarer ikke gå eller stå oppreist når jeg har mens. 

Anonymkode: 12c36...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da var den igjen her. Vondere enn noen gang. Hva kan jeg gjøre for å forminske smertene? Har spesielt vondt nede under magen. Har kun Ibux, voltaren og Paracet hjemme. Hva bør jeg spise, drikke eller gjøre for å bli kvitt smertene? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Du bør komme deg til lege og få henvisning til ekspertise på endometriose. Menssmerter fra et visst sted, går ikke over før du får  nødvendig behandling. 

Anonymkode: bffb6...91a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naproxen ble redningen i livet mitt. Du MÅ ta de før smertene kommer hvis ikke har de ingen virkning. Smertene ble mindre etter at jeg begynte på p piller også.

Anonymkode: 8f7fd...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da var den igjen her. Vondere enn noen gang. Hva kan jeg gjøre for å forminske smertene? Har spesielt vondt nede under magen. Har kun Ibux, voltaren og Paracet hjemme. Hva bør jeg spise, drikke eller gjøre for å bli kvitt smertene? 

Anonymkode: 25ed0...a7b

Kom deg på apoteket og få deg naproxen eller voltarol. Senere ber du om å få det på resept, for det er mye billigere.

Anonymkode: 43d52...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket deg! Min mor hadde "muskelknuter" i livmor, og måtte få disse fjernet før hun ble bra. Hun hadde hatt ekstreme menssmerter i 20 år, vips så var de borte etter operasjonen. Ikke utsett å snakke med legen din, dette er ikke normalt. 

Anonymkode: f3468...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få sjekket deg! Min mor hadde "muskelknuter" i livmor, og måtte få disse fjernet før hun ble bra. Hun hadde hatt ekstreme menssmerter i 20 år, vips så var de borte etter operasjonen. Ikke utsett å snakke med legen din, dette er ikke normalt. 

Anonymkode: f3468...acc

Så klart er det normalt.
Folk er forskjellig!
Noen har kramper fra h-----, andre kjenner knapt til de...!
Ja så er det noen få uheldige som det faktisk er noe galt med.
Jeg har vært til utredning, rett og slett fordi jeg alltid har hatt kraftige smerter og kramper, så ille at jeg får feber og ligger og kaster opp.. På barneskolen svimte jeg av flere ganger rett og slett pga smertene... Hva var galt med meg? Ingenting, det er bare slik jeg er.

Legen fortalte meg at mange som sliter med kraftige smerter,kan få mindre smerter om man går på hormoner,type p-sprøyte,p-piller,-pstav osv. Og det fungerte på meg. Nå er jeg sluttet på p-pillene, har smerter enda, men ikke så ille som det var før :) 

Altså, nå sier jeg ikke at TS ikke bør dra til lege, er bedre å dra og sjekke.
Men husk også at folk er forskjellig, det trenger ikke å være noe galt med de :) 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jeg vel halshugget av kg-mafiaen her. Men prøv å ta både paracet og Ibux.

Anonymkode: 3ffa2...708

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sterke mens smerter fra naturens side. Inngenting galt med meg. Alle er forskjellige. Noen har sterke smerter, andre har nesten ikke i det hele tatt. 

Jeg tar 2 Ibux og en Cataflam. Det har reddet meg fra å ligge i fosterstilling og ha det jævlig. Litt vondt har jeg, men har blitt mye bedre enn slik det var. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde menssmerter som var så ille at det føltes som en liten fødsel (jeg vet - blasfemi å si det når jeg ikke har barn). Jeg kunne ligge helt, helt i ro og kjenne magen vrenge og slå knute på seg, helt ufattelig vondt. Etter flere timer i smerter var jeg gjennomvåt av svette og helt utslitt. 

Det som hjalp litt på meg var å ta smertestillende med en gang jeg kjente første murring. Ventet jeg for lenge, så var det som dråper i havet, hjalp ingenting. Et varmt bad lindret også. 

Nå går jeg på p-sprøyte så har ikke hatt mens  (eller menssmerter) på mange år. Helt fantastisk. 

Anonymkode: 48849...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker du dette? Jeg klarer ikke gå eller stå oppreist når jeg har mens. 

Anonymkode: 12c36...911

Jeg krabber på gulvet til jeg når dusjen fordi jeg vet at det hjelper på sikt 

Anonymkode: cc139...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Gjør innkjøp av naproxen, et par tabletter av den holder for noen timer

-Ta en god og varm dusj før du tar på deg noem komfortable klær (og selvsagt bind, tampong, eller menskopp)

-Skru opp varmen og ha gjerne en varmeflaske langs ryggen

-Spis noe godt eller kos deg på netflix til tablettene får en virkning 

Anonymkode: cc139...435

For min del er det eneste som hjelper å få tatt smertestillende FØR krampene kommer. Dersom krampene, og smertene, dukker opp, blir jeg nærmest invalidisert. Det eneste jeg klarer er å sitte, eller (helst) ligge, til jeg kommer gjennom smertebølgene. 

Sist var det så ille at jeg vurderte en stund å ringe 113. Jeg klarte ikke komme meg ut av senga, og jeg var fri for smertestillende, som jeg pleier å ha i nattbordskuffen. Samboeren min var reist på jobb, og familie i nærheten bortreist. 

Nå skal jeg til legen, for disse smertene går ut over livskvaliteten min. Enten går jeg og gruer meg til neste smerterunde, eller så har jeg vondt...

Anonymkode: b0c23...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på P-ring og hopper over mensen hver gang. Legen min sier at det ikke er noen fysisk nødvendighet å ha mensen og at jeg trenger kun å ha det 1 gang i året. Da er jeg i forkant og tar Naproxen fra p-ringen er ute. Funker for meg. En annen ting som funker på meg ved alle slags smerter, er spikermatte. Mannen min har prolaps og sier det hjelper fordi det avleder smertene og gjør at det skilles ut smertestillende hormoner.

Men sjekk deg for endometriose. Jeg hadde så store smerter at jeg svimte av på ungdomsskolen, og lærerne bar meg inn på lærerrommet til jeg kom til meg selv på sofaen der. Passe flaut. En av lærerne kjørte meg hjem, og jeg svimte av en til gang når jeg kom innenfor døra. For et helvete!

En venninne av meg som har vært gjennom 3 tøffe fødsler sa at hennes menssmerter føltes akkurat som hennes fødsler. Det er jo det samme som skjer med kroppen, livmora trekker seg sammen. De som ikke har det så ille kommer aldri til å forstå det.

Før jeg gikk på p-ring så kunne jeg få 2 sykmeldingsdager i mnd pga smertene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snart jeg mistenker at det er på vei starter jeg med 2 Naproxen, etterfulgt av kombinasjon paracet + ibux litt etterpå og ut over dagen ved behov. Er det skikkelig ille må jeg holde meg hjemme fra jobb, og da blir det varmeflaske og søvn (forhåpentligvis) i tillegg. Har heldigvis sluppet oppkast ved menssmerter, så anser meg selv som rimelig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...