Gå til innhold

Navneskilt helsestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq

Kun fornavn og tittel.

Det er normalt på min arbeidsplass på et av landets største sykehus. 

Hva etternavnet har å si for respekt for pasienten forstår jeg ikke. De bryr seg nok egentlig katta hva man heter, bare de blir behandlet med respekt, og får gjort det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Enig i dette. Hos oss ville institusjonen (Høgskolen i Gjøvik/NTNU) at vi skulle ha hele navnet av respekt for pasienten. Har aldri opplevd noe ubehagelig på grunn av det, men ved fast jobb i psykiatrien ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Anonymkode: 01cdf...7b1

Skulle gjerne visst hvorfor skolen mente at det er respektløs å bruke bare fornavn. Uansett alle velger det de trives med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavn og tittel. Synes det hører til en eldre tid at dette er respektløst. I dagens verden med internett og sosiale medier er det så mye informasjon om en som ligger ute om en at man bør kunne ha en viss anonymitet mot pasienter/kunder dersom man ønsker det. 

På min arbeidsplass har noen mottatt trusler der blant annet trusselen inneholdt vedkommendes hjemadresse og må ha vært veldig ubehagelig for de som opplevde dette.

Anonymkode: 99f09...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sonush skrev:

Skulle gjerne visst hvorfor skolen mente at det er respektløs å bruke bare fornavn. Uansett alle velger det de trives med. 

Jeg tror det kan henge igjen fra tidligere. Uansett synes jeg det er mer profesjonelt også. Føles rart at jeg er Kari sykepleier mens legen er lege Andersen.

Anonymkode: 01cdf...7b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sykepleie i Drammen, vi må ha fornavn og etternavn. I psykiatrien brukte vi ikke uniform, og derfor heller ikke skilt. De som var på avdelinger med ID-kort teipet over etternavnet i psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og har alltid hatt fornavn og sykepleier/sykepleierstudent på skiltet mitt. Aldri etternavn. Kan ikke helt se hva som er respektløst med det? Legene hos oss har hele navnet sitt, men det er deres valg, de blir jo ofte kalt Dr. Hansen. Er nok vanskelig å bli kvitt det. Hadde skolen sagt at vi skulle ha fornavn og etternavn så hadde jeg spurt hvorfor og jeg hadde nektet. Kan ikke se noen som helst god grunn for det.

Jeg jobber på en korttidsavd og innimellom så dukker det opp noen som ønsker privat nummeret til en pleier de faller for (dette er ikke uvanlig i helsevesenet), noe de selvfølgelig ikke får. Men om man går med fornavn og etternavn så er det veldig enkelt å finne det selv. Pasienter har mer respekt for leger enn sykepleiere og hjelpepleiere, så det er nok færre leger som får dette som et problem.

Anonymkode: 8ee01...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleier og har alltid hatt fornavn og sykepleier/sykepleierstudent på skiltet mitt. Aldri etternavn. Kan ikke helt se hva som er respektløst med det? Legene hos oss har hele navnet sitt, men det er deres valg, de blir jo ofte kalt Dr. Hansen. Er nok vanskelig å bli kvitt det. Hadde skolen sagt at vi skulle ha fornavn og etternavn så hadde jeg spurt hvorfor og jeg hadde nektet. Kan ikke se noen som helst god grunn for det.

Jeg jobber på en korttidsavd og innimellom så dukker det opp noen som ønsker privat nummeret til en pleier de faller for (dette er ikke uvanlig i helsevesenet), noe de selvfølgelig ikke får. Men om man går med fornavn og etternavn så er det veldig enkelt å finne det selv. Pasienter har mer respekt for leger enn sykepleiere og hjelpepleiere, så det er nok færre leger som får dette som et problem.

Anonymkode: 8ee01...972

Jeg lurer på én ting, alle dere som synes det er greit med kun fornavn: Når dere presenterer dere for pasienter og pårørende, bruker dere kun fornavnet da også? Og ett spørsmål til: Hvis en pasient/pårørende ber om å få vite etternavnet deres, nekter dere å svare da?

Jeg presenterer meg alltid med for- og etternavn, med mindre jeg er i en familiær setting eller hilser på venners venner. Når jeg er på jobb er jeg der som representant for en stor organisasjon og synes det er rart å skulle bruke kun fornavnet mitt når jeg presenterer meg. Jeg synes ikke pasientene mine, eller deres pårørende fortjener å bli satt i en familiær setting med meg.

For øvrig kan jeg ikke fordra at andre mennesker som jeg er i kontakt med i forbindelse med arbeid (deres eller mitt) presenterer seg kun med fornavn, det være telefonselgere eller jurister.

Anonymkode: 72886...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er mest vanlig er jeg usikker på, men synes det ser mest profesjonelt ut med for- og etternavn, samt tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på én ting, alle dere som synes det er greit med kun fornavn: Når dere presenterer dere for pasienter og pårørende, bruker dere kun fornavnet da også? Og ett spørsmål til: Hvis en pasient/pårørende ber om å få vite etternavnet deres, nekter dere å svare da?

Jeg presenterer meg alltid med for- og etternavn, med mindre jeg er i en familiær setting eller hilser på venners venner. Når jeg er på jobb er jeg der som representant for en stor organisasjon og synes det er rart å skulle bruke kun fornavnet mitt når jeg presenterer meg. Jeg synes ikke pasientene mine, eller deres pårørende fortjener å bli satt i en familiær setting med meg.

For øvrig kan jeg ikke fordra at andre mennesker som jeg er i kontakt med i forbindelse med arbeid (deres eller mitt) presenterer seg kun med fornavn, det være telefonselgere eller jurister.

Anonymkode: 72886...242

Jeg presenterer meg med: Hi, jeg heter XX, jeg er sykepleier (sykehus, vi har studenter, assistenter, helsefagarbeidere). Hvor på de svarer, hi jeg heter Heidi el Anders. Hadde de spurt om mitt etternavn, så hadde de fått det, sjansen for at de husker det i mer enn 5 min er liten. Men på min 14 års erfaring, har jeg ennå til gode å bli spurt om mitt etternavn. 

Du kan ikke sammenligne med telefonselgere, som spør etter deg ved å bruke fornavnet ditt. Du har ikke gitt tillatelse til en hvilken som helst telefonselger, til å bruke kun fornavnet ditt. Dette i motsetning til når du forteller det til pasient/pårørende. Du har et forhold til din pasient og pårørende, og ved å oppgi dem ditt fornavn, så gir du dem tillatelse til å bruke det. 

Igjen sier jeg, alle gjør det de er komfortabel med. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sonush skrev:

Jeg presenterer meg med: Hi, jeg heter XX, jeg er sykepleier (sykehus, vi har studenter, assistenter, helsefagarbeidere). Hvor på de svarer, hi jeg heter Heidi el Anders. Hadde de spurt om mitt etternavn, så hadde de fått det, sjansen for at de husker det i mer enn 5 min er liten. Men på min 14 års erfaring, har jeg ennå til gode å bli spurt om mitt etternavn. 

Du kan ikke sammenligne med telefonselgere, som spør etter deg ved å bruke fornavnet ditt. Du har ikke gitt tillatelse til en hvilken som helst telefonselger, til å bruke kun fornavnet ditt. Dette i motsetning til når du forteller det til pasient/pårørende. Du har et forhold til din pasient og pårørende, og ved å oppgi dem ditt fornavn, så gir du dem tillatelse til å bruke det. 

Igjen sier jeg, alle gjør det de er komfortabel med. 

Jeg menter når telefonselgeren presenterer seg selv med kun SITT fornavn. Og jo, det synes jeg er en finfin sammenligning. Man presenterer seg i embeds medfør uansett hvilken jobb man har, og da skal man ikke presentere seg på en familiær måte, mener nå jeg.

Anonymkode: 72886...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fornavn og tittel på skiltet mitt. Mye fordi skrifta blir så liten når jeg skal ha hele navnet, og da blir det ikke lesbart, spesielt ikke for eldre pasienter med redusert syn. Men jeg presenterer meg alltid med hele navnet samt tittel. Har jo også id-kort med hele navnet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på utdanningsinstitusjonen din. Vi har fått påbud om å ha Fornavn+etternavn, og tittel under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på én ting, alle dere som synes det er greit med kun fornavn: Når dere presenterer dere for pasienter og pårørende, bruker dere kun fornavnet da også? Og ett spørsmål til: Hvis en pasient/pårørende ber om å få vite etternavnet deres, nekter dere å svare da?

Jeg presenterer meg alltid med for- og etternavn, med mindre jeg er i en familiær setting eller hilser på venners venner. Når jeg er på jobb er jeg der som representant for en stor organisasjon og synes det er rart å skulle bruke kun fornavnet mitt når jeg presenterer meg. Jeg synes ikke pasientene mine, eller deres pårørende fortjener å bli satt i en familiær setting med meg.

For øvrig kan jeg ikke fordra at andre mennesker som jeg er i kontakt med i forbindelse med arbeid (deres eller mitt) presenterer seg kun med fornavn, det være telefonselgere eller jurister.

Anonymkode: 72886...242

Som regel så sier jeg "Jeg heter Kari og er sykepleier" Eller bare Kari, spørs på situasjonen. Om noen spør etter etternavnet mitt så får de det. Kan ikke forstå at det er noe negativt med det. De aller, aller fleste av mine kolleger presenterer seg som jeg har beskrevet her. Det er sjelden jeg hører fornavn og etternavn, som regel så har man ikke tid til å se hele navnet engang i all stresset. (satt på spissen). Jeg har et langt navn, både fornavn og etternavn, tror folk har glemt fornavnet mitt før jeg har sagt etternavnet mitt. 

Anonymkode: 8ee01...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Haraldsplass(nå VID) og skolen bestilte navneskilt til oss, der står det kun fornavn og sykepleierstudent. Vi fikk en forklaring på hvorfor vi ikke skulle oppgi etternavn men den husker jeg ærlig talt ikke. Det var noe med at vi er studenter og pasienter har ikke behov for å vite hele navnet vårt. 

Når jeg hilser på pasienter sier jeg "Hei, jeg heter Kari og jeg er spl.student her". Det er litt langt med spl.student men oftest blir pasienter nysgjerrig når de hører jeg er student. Har aldri opplevd at noen har spurt etter etternavnet mitt så langt. 

Anonymkode: 86aa7...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Haraldsplass(nå VID) og skolen bestilte navneskilt til oss, der står det kun fornavn og sykepleierstudent. Vi fikk en forklaring på hvorfor vi ikke skulle oppgi etternavn men den husker jeg ærlig talt ikke. Det var noe med at vi er studenter og pasienter har ikke behov for å vite hele navnet vårt. 

Når jeg hilser på pasienter sier jeg "Hei, jeg heter Kari og jeg er spl.student her". Det er litt langt med spl.student men oftest blir pasienter nysgjerrig når de hører jeg er student. Har aldri opplevd at noen har spurt etter etternavnet mitt så langt. 

Anonymkode: 86aa7...967

Edit: fysioterapistudentene jeg har truffet på i praksis har også kun hatt fornavn + fysioterapistudent på navneskiltet sitt. 

Anonymkode: 86aa7...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har bare fornavn, og det har de aller fleste på jobben min også. Når jeg presenterer meg for nye pasienter bruker jeg for og etternavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fornavn+student, går for fullt når jeg blir ferdig. 

Anonymkode: 4d028...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornavn og tittel holder.

I min jobb får vi ikke lov å bruke annet enn fornavn og ansattnummer hvis "noen" skulle klage/rapportere oss for noe.

Vi har også taushetsplikt overfor kolleger, så hvis noen spør meg hva en kollega heter så kan jeg ikke si det. Da må den personen henvises til sjefen og kan aller nådigst få opplyst ansattnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...