Gå til innhold

Navneskilt helsestudent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å ha bare fornavn, eller både for- og etternavn, på navneskilt man har under praksis og ferdighetstreninger som student innen helse? Det skal altså stå navnet øverst, og "fysioterapistudent" under :)

Anonymkode: 2b472...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig med begge. Jeg har sett at det er mange sykepleierstudenter som kun har fornavn. Personlig synes jeg det er mer profesjonelt å ha for- og etternavn samt "tittel" under. 

Anonymkode: 91ab1...301

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig med begge. Jeg har sett at det er mange sykepleierstudenter som kun har fornavn. Personlig synes jeg det er mer profesjonelt å ha for- og etternavn samt "tittel" under. 

Anonymkode: 91ab1...301

Ja, jeg også tenkte å ha for- og etternavn, men så begynte jeg å lure på om det kanskje er vanlig med bare fornavn, for å ikke utgi hele navnet sitt hele noe...? Haha, aner ikke hvorfor jeg begynte å tenke på det :P Tenkte å bestille nå i helgen slik at jeg får det i posten tidlig neste uke, og jeg glemte å spørre lærerne om det er noen regler for dette. 

Anonymkode: 2b472...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg også tenkte å ha for- og etternavn, men så begynte jeg å lure på om det kanskje er vanlig med bare fornavn, for å ikke utgi hele navnet sitt hele noe...? Haha, aner ikke hvorfor jeg begynte å tenke på det :P Tenkte å bestille nå i helgen slik at jeg får det i posten tidlig neste uke, og jeg glemte å spørre lærerne om det er noen regler for dette. 

Anonymkode: 2b472...0bc

Det avhenger nok av hvor man arbeider/blir utplassert. På en psykiatrisk institusjon kan det være fordelaktig å bruke bare fornavn. Som fysioterapistudent tviler jeg på at det er nødvendig å skjerme etternavnet sitt, men du kan jo høre litt med hva medstudentene dine tenker å gjøre. 

Anonymkode: 91ab1...301

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger nok av hvor man arbeider/blir utplassert. På en psykiatrisk institusjon kan det være fordelaktig å bruke bare fornavn. Som fysioterapistudent tviler jeg på at det er nødvendig å skjerme etternavnet sitt, men du kan jo høre litt med hva medstudentene dine tenker å gjøre. 

Anonymkode: 91ab1...301

Jeg vet ikke hvor jeg skal i praksis ennå, da vi skal gjennom veldig mye forskjellig (dermed flere ulike plasser), og vi skal også kunne bruke navneskiltet alle tre årene i studiet. Men det er vel mest vanlig på sånne typiske "fysioterapeut-plasser", ja. 

Anonymkode: 2b472...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for kun fornavn. Jeg er helsepersonell selv, og ønsker ikke at mitt navn skal kunne søkes opp av pasienter og pårørende, for galninger finnes ikke bare i psykiatrien. En av mine kollegaer har faktisk ringt opp og plaget flere ganger av en dame som ikke skjønte at når vi er så omsorgsfulle, så er det fordi det er vår jobb, ikke fordi vi plutselig er blitt BFFS. De fleste av mine kollegaer bruker kun fornavn. Id-kortet vårt som vi også har hengende, har forstålig nok begge navn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt navn og tittel. Jeg mener at dette handler om respekt for pasienten og pårørende. Jeg jobber på akuttpsykiatrisk avdeling og har gjort det i mange år, og jeg har aldri hatt navneskilt med kun fornavn. Ja, jeg har blitt kontaktet av pasienter et par ganger på fritiden, men det er så sjelden sammenlignet med alle de pasientene jeg har hatt at det er innafor. Såpass må man tåle, mener jeg.

Anonymkode: 72886...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Fullt navn og tittel. Jeg mener at dette handler om respekt for pasienten og pårørende. Jeg jobber på akuttpsykiatrisk avdeling og har gjort det i mange år, og jeg har aldri hatt navneskilt med kun fornavn. Ja, jeg har blitt kontaktet av pasienter et par ganger på fritiden, men det er så sjelden sammenlignet med alle de pasientene jeg har hatt at det er innafor. Såpass må man tåle, mener jeg.

Anonymkode: 72886...242

I tillegg synes jeg det ser lite profesjonelt ut med navneskilt med kun fornavn.

Anonymkode: 72886...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt fornavn og tittel. Dersom du skal jobbe i hjemmetjenesten når du er ferdig utdannet, kan du jo bestille deg nytt skilt da, med etternavn. Men dersom du blir ansatt et sted hvor du skal legitimere deg, typisk sykehus og hjemmetjeneste, får du jo legitimasjonskort med bilde fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 1bea2...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det mange ulike meninger her... Ble veldig usikker :P

Skiltet skal jeg ha under utdanningen, altså i praksis samt ferdighetstreninger på skolen. Det skal står "fysioterapistudent" under navnet, så jeg må jo uansett skaffe nytt når jeg er ferdig utdannet. 

Men jeg tenker, hvis jeg bestiller med både for- og etternavn, så er jeg vel på en måte "sikret" at det går greit? Det er vel heller slik at praksisplasser krever etternavn på skiltet, heller enn at etternavn er "forbudt"? 

Anonymkode: 2b472...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det mange ulike meninger her... Ble veldig usikker :P

Skiltet skal jeg ha under utdanningen, altså i praksis samt ferdighetstreninger på skolen. Det skal står "fysioterapistudent" under navnet, så jeg må jo uansett skaffe nytt når jeg er ferdig utdannet. 

Men jeg tenker, hvis jeg bestiller med både for- og etternavn, så er jeg vel på en måte "sikret" at det går greit? Det er vel heller slik at praksisplasser krever etternavn på skiltet, heller enn at etternavn er "forbudt"? 

Anonymkode: 2b472...0bc

Meg bekjent så "krever" ikke arbeidsgiver noenting. Bestill deg noe du føler deg komfortabel med. Nå har jeg ikke gått fysioterapi, men sykepleie.  Ingenting var forbudt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er assistent men har kun fornavn på skiltet. Vil ikke at andre skal vite etternavnet mitt slik at de kan søke meg opp osv. 

Anonymkode: 9292c...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sykepleier, men har kun fornavn og tittel på skiltet, hvilket er vanlig hos oss. Id-kortet mitt har hele navnet, men det henger nede på lommen på overdelen og er ikke så lett leselig for pasienter (eller pårørende). Jeg jobber med akuttmedisin og har mange pasienter (og pårørende) som både har oppsøkt helsepersonell på fritiden og truet med å gjøre det. Det er mange rare folk innom rus og psykiatrifeltet som folk oftest tenker på, men det er jaggu meg mange snodige sjeler som ikke er i de kategoriene og. Heldigvis har jeg flere navnesøstre i min by, så det kan være vanskelig å finne den "rette" meg hvis noen forsøker. Min sikkerhet trumfer faktisk om folk syns det er mer profesjonelt å ha hele navnet på skiltet. 

Anonymkode: 89a44...274

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fullt navn og "tannlegestudent" på mitt skilt. Nå, som ferdigutdannet, bruker jeg ikke skilt i det hele tatt...

Pasientene mine fikk uansett SMS-varsel (eventuelt også timekort) hvor hele navnet mitt sto, så navneskiltet hadde null betydning for "anonymiteten" min. Hvis man først skal ha navneskilt, synes jeg det er mer ryddig og profesjonelt å opptre med fullt navn. Jeg håndhilser stort sett alltid på pasientene første gang jeg møter dem, og særlig hos den eldre garde (jeg selv er i tjueårene) virker fullt navn å være den mest naturlige/høflige/respektfulle hilsenen. Da er det fint at de samtidig kan lese på skiltet.

Jeg har forøvrig faktisk aldri blitt oppringt på fritiden. Det skjer sikkert en dag det også, men da er det totalt uavhengig av (det nå manglende) navneskiltet mitt :P

Anonymkode: e0776...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spør på skolen hvis du er i tvil.

Mange lurte på det samme her, så vi spurte og fikk svar. Her ville de ha for- og etternavn. Går sykepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg også tenkte å ha for- og etternavn, men så begynte jeg å lure på om det kanskje er vanlig med bare fornavn, for å ikke utgi hele navnet sitt hele noe...? Haha, aner ikke hvorfor jeg begynte å tenke på det :P Tenkte å bestille nå i helgen slik at jeg får det i posten tidlig neste uke, og jeg glemte å spørre lærerne om det er noen regler for dette. 

Anonymkode: 2b472...0bc

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg synes jeg det ser lite profesjonelt ut med navneskilt med kun fornavn.

Anonymkode: 72886...242

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fullt navn og tittel. Jeg mener at dette handler om respekt for pasienten og pårørende. Jeg jobber på akuttpsykiatrisk avdeling og har gjort det i mange år, og jeg har aldri hatt navneskilt med kun fornavn. Ja, jeg har blitt kontaktet av pasienter et par ganger på fritiden, men det er så sjelden sammenlignet med alle de pasientene jeg har hatt at det er innafor. Såpass må man tåle, mener jeg.

Anonymkode: 72886...242

Enig i dette. Hos oss ville institusjonen (Høgskolen i Gjøvik/NTNU) at vi skulle ha hele navnet av respekt for pasienten. Har aldri opplevd noe ubehagelig på grunn av det, men ved fast jobb i psykiatrien ville jeg kanskje tenkt annerledes.

Anonymkode: 01cdf...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både som student og som ferdig hadde vi fornavn + tittel.

Anonymkode: c7f70...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...