Gå til innhold

Skilsmisse og beregning av verdier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som vet hvordan man skal beregne verdier i skilsmisseoppgjør? Jeg tenker på møbler, utstyr og gamle ting. 

Anonymkode: 6d00a...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten blir man eig i all fordragelighet eller man kranger og betaler en eller flere takstmenn for å verdisette og så kranler man videre eller forenes. Alternativt skilsmissen blir advokatmat. 

Anonymkode: 97066...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør "Hvordan"? Det er vel bare å bruke huet og sunn fornuft, det. Sett dere ned og ta for dere tingene, en og en, og fordel dem. Det kan foregå omtrent slik:

"Har du lyst på denne kjøkkenmikseren?"

"Nei"

"Greit, da tar jeg den, så kan du få noe annet, f.eks. denne blenderen".

"Ja, den vil jeg ha"

*gå videre til neste gjenstand*

Sånn kan det foregå i et sivilisert hjem. Det er antageligvis litt verre om man er bitre uvenner. Da må man egentlig bare bite tenna sammen og gå gjennom tingene, gjenstand for gjenstand, og fordele dem etter beste skjønn. Det er man nødt til. Ingen andre kan gjøre det for dere. Dere vet jo selv hva dere vil ha, og ikke vil ha. Så er det bare å si ja eller nei et sånt passelig antall ganger, til verdiene er sånn omtrentlig likt fordelt ved bruk av sunn fornuft.

Eksen min og jeg gjorde det på ovenfornevnte måte, og det gikk helt greit. Var han ikke hjemme, så fordelte jeg etter beste skjønn alene. Tok for eksempel rundt halvparten av alle Tupperware-bokser, litersmål og skåler i skapet, og lot rundt halvparten være igjen til han. Så gikk jeg videre til neste skap eller skuff. Dobbeltsengen overlot jeg til han, fordi han stinker (er dårlig på å dusje og vaske seg...!) og jeg kunne ikke tenke meg å eie den fæle, luktende sengen, selv om det var en kvalitetsseng (Jensen kontinentalmadrasser). Dessuten ble den sengen i sin tid betalt med penger eksen fikk av sin avdøde far, og jeg så på den som eksen "sin". Jeg hadde uansett ikke sovet i den dobbeltsengen på åresvis. Jeg sov på sofaen i flere år før skilsmissen var et faktum.

Sofaen vi eide sammen var slitt og full av hundehår, så den tenkte vi å sende på dynga. Det viste seg imidlertid at ny eier av leiligheten gjerne ville overta den, så vi kunne bare la den stå (tror ikke hun hadde sett hvor mye hundehår det egentlig var i den!)

Tv-benk og skjenk i stua var i svart. Det ønsket ikke jeg uansett (jeg skulle ha hvite møbler i mitt nye hjem) og jeg sa at eksen kunne ta det om han ville. Han tok tv-benken og sendte skjenken på dynga. Den kostet 7000 ny.... men sånn er det. Er man ferdig med noe, så er man.

Når jeg ser meg rundt i stuen jeg sitter i nå (i mitt nye hjem), så er ingen av møblene fra hjemmet jeg eide med eksen. Det eneste er skrivebordet mitt, som jeg hadde på pc-rommet i forrige bolig. Det har jeg fremdeles. Men ingen av de felles eide møblene er med på flyttelasset. Kun små gjenstander, som kjøkkenutstyr. Jeg har ny seng, ny sofa, ny lenestol, ny tv, ny mediabenk, nytt skoskap i gangen, ja, alt er omtrent nytt. Føles MYE bedre! :) Alt jeg eide med han, ville jeg egentlig bare bli kvitt.

Har du råd til det, start på ny frisk og kjøp deg nye møbler og selg/kvitt deg med så mye som mulig av det gamle du eide i fellesskap med eksen. Jeg sparte penger i to år for å ha penger nok på konto, sånn at jeg kunne kjøpe meg nye møbler når vi skiltes. (skilsmissen var planlagt i flere år i det stille fra min side)

Anonymkode: d1c72...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det slik at jeg blir værende i boligen med barn og alle tingene som ikke er hans personlige og kjøper han ut av alt sammen. Det blir dyrt og vi har blitt enige om at jeg betaler ham avdrag til jeg har kjøpt ham helt ut. 

Er det slik at man tar utgangspunkt i hva man kunne fått på finn.no eller hva man ga for det?

Skal ikke eksen ha halvparten av sparepenger opparbeidet i ekteskapet?

Anonymkode: 6d00a...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...