Gå til innhold

Spare på plast ved kjøp av grønnsaker og kjøtt - hvordan?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips?
Ønsker å begrense mengden plast jeg får med når jeg handler kjøttprodukter og grønnsaker, men aner ikke helt hvordan det er mulig. Kjøtt er jo som regel ferdigpakket i mengder med unødvendig plast, og det samme gjelder mye av grønnsakene og frukt (+ man må jo samle det i plastpose ved kjøp av f.eks appelsiner, tomater og epler).

Anonymkode: ef3d3...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hvis du vasker plasten kan du spare på den akkurat hvor du vil, f.eks. i en skuff. Det å begrense embalasjeavfall er heldigvis en økende trend, og noen steder i store byer er det flere steder som selger frukt o.l. uten embalasje. Jeg tror det enkleste forbrukere gjør er å velge det som har minst embalasje, spre holdningen og si klart ifra til produsenter. Dersom du ønsker kan du ta med egen embalasje for å samle appelsinene du ønsker å kjøpe i stedet for å ta en ny pose fra butikken. 

Anonymkode: 041b6...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp å ta plastpose på bananer og andre ting fra frukt- og grønnsaksdisken som du ikke spiser skallet på. Kjøper du to sitroner kan du godt ta de løse og legge de samlet på båndet, og det samme gjelder flere ting derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vasker plasten kan du spare på den akkurat hvor du vil, f.eks. i en skuff. Det å begrense embalasjeavfall er heldigvis en økende trend, og noen steder i store byer er det flere steder som selger frukt o.l. uten embalasje. Jeg tror det enkleste forbrukere gjør er å velge det som har minst embalasje, spre holdningen og si klart ifra til produsenter. Dersom du ønsker kan du ta med egen embalasje for å samle appelsinene du ønsker å kjøpe i stedet for å ta en ny pose fra butikken. 

Anonymkode: 041b6...0b8

Det var ein god ide. Jeg pleier å spare på plastposene jeg kjøper frukt i, bruker dem til matvarer som må pakkes inn, men det er jo kjempelurt å bruke de om igjen på butikken. Takk for tipset :)

54 minutter siden, Aamu skrev:

Handle mye, da blir det mindre plast. Store mengder protein pakket i stor forpakning. 8 koteletter f.eks

Takk for tipset :)

50 minutter siden, Serafina. skrev:

Dropp å ta plastpose på bananer og andre ting fra frukt- og grønnsaksdisken som du ikke spiser skallet på. Kjøper du to sitroner kan du godt ta de løse og legge de samlet på båndet, og det samme gjelder flere ting derfra.

Takk for tipset :) 

Anonymkode: ef3d3...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk egne nett til frukt og grønnsaker. De likner på vaskeposer til BH. 

Anonymkode: 468e0...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har egne nett jeg bruker til frukt og grønt, de ser sånn ut:http://www.norwex.no/product.aspx?pid=1381&gid=29 og veier utrolig lite. Jeg bruker de når jeg handler i innvandrerbutikker, der er frukt og grønt mye billigere og som regel uten emballasje. Også har jeg store handlenett jeg bruker i stedet for å bruke plastposer.  Jeg foretrekker baggubags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk egne nett til frukt og grønnsaker. De likner på vaskeposer til BH. 

Anonymkode: 468e0...b13

Man kan også sy dette selv i stor skala, av myggnetting. Mye billigere og man får mange (!) poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte ut en del av kjøttet med bønner/linser i store kvanta. Bønner/linser er mer miljøvennlig enn kjøtt og holder i lang tid.

Anonymkode: cc412...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjøp kjøtt hos slakter. Da får du som regel bare en plastpose rundt og ikke en hel innpakningsgreie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4.10.2016 den 14.25, SunnivaOslo skrev:

Kjøp kjøtt hos slakter. Da får du som regel bare en plastpose rundt og ikke en hel innpakningsgreie.

Har slakterene sluttet med å pakke inn kjøttet i hvitt papir?

De gjorde det for 20 år siden i hvertfall

Anonymkode: 78fa7...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...