Gå til innhold

Jeg sover, men blir aldri uthvilt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder snart på å gå på veggene. Psykologen ser ikke ut til å forstå hvor ille det er. Jeg går skole (videregående), i tillegg jobber jeg noen ganger i helgene (sykehjem, har jobbhelg nå). Hver eneste natt siden jeg begynte på skolen i midten av august har jeg sovet dårlig. Sengen min er god, jeg er ikke sulten eller stappmett når jeg legger meg, det er normal temperatur på rommet og det er generelt ingen ytre påvirkninger som kan gjøre at søvnkvaliteten blir dårlig. Jeg sliter med depresjon, har gjort det i mange år, en del angst men angsten er ikke så veldig ille. Det er mest tankekaos det står på. Jeg klarer å roe tankene før jeg skal sovne, og sovner som oftest lett selv om jeg ofte kjenner at jeg er på vei inni en paralyse, ved at jeg hører stemmer (noen som roper navnet mitt eller sier enkle setninger, ingenting skummelt egentlig, alltid kjente stemmer fra det daglige liv eller mennesker jeg omgås ofte med, samt avdøde slektninger). Så kjenner jeg at jeg faller og våkner brått. Dette skjer nesten hver natt, det skjedde i går kveld også.

Til slutt sovner jeg, men våkner på en måte i drømmeland. Jeg drømmer noe helt sinnssykt, det er sjeldent mareritt, men bare merkelige drømmer. I natt har jeg drømt at jeg har vært våken, og at det har skjedd ting i natt som virker realistisk. Drømte at broren min trengte sjåfør, at han var full og slet med å finne nachspiel og at jeg måtte kjøre han overalt i byen. Jeg klaga over at jeg skulle på tidligvakt, var trøtt og måtte legge meg, men nei jeg måtte kjøre han. Så lå jeg i senga i et par timer og prøvde å sove. Altså, dette drømte jeg. Så våknet jeg plutselig av alarmen nå for en time siden og forsto ingenting, har jeg virkelig sovet? Har også forsovet meg til skole, noe jeg ikke har brukt å gjøre tidligere heller. Har på alarm på iPaden som ligger flere meter unna sengen min slik at jeg må stå opp for å slå den av, samt mange alarmer på mobilen, men jeg slår dem av uten å våkne ordentlig tydeligvis. At jeg klarer å gå ut av senga og slå av på iPaden/ta den med tilbake til senga og slå den av uten å våkne ordentlig er helt merkelig. 

Er på nippet til å knekke sammen nå kjenner jeg, for det begynner å bli uutholdelig og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Når jeg er ferdig på jobb i dag kommer jeg til å være utslitt og ikke orke å gjøre en dritt, men jeg må tvinge meg selv til å være våken til kvelden. Sovner jeg for tidlig våkner jeg i 3-4 tiden på natten og får ikke sovne igjen, da har jeg kommet inn i et nytt mønster hvor jeg snur døgnet. Jeg kan altså ikke sovne før klokken er rundt 11, gjør jeg det så våkner jeg sent på natten. Det er så ekkelt å gå rundt på jobb og konstant gjespe, jeg merker at jeg blir lite effektiv, får ikke gjort ting jeg skal hverken i hjemmet eller på skole og på jobb må jeg virkelig presse meg. 

Av medisiner har jeg brukt Circadin, uten effekt. Jeg har også for noen år siden gått på medisiner som Seroquel og Truxal mot søvn, men jeg har blitt "zombie" på dagen når jeg har brukt disse, noe som er mot sin hensikt. Har også brukt Imovane når jeg har slitt med innsovning, men det er ikke et problem nå. Har aldri vært avhengig av den og brukt den flere dager på rad. Det er i perioder jeg sliter med å faktisk sovne, men nå er problemet altså at når jeg først sover, så sover jeg ikke ordentlig selv om jeg sover tungt (siden jeg tydeligvis kan slå av alarmer og sånt uten å våkne i det hele tatt). 

Noen som har hatt det slik og har erfaringer eller råd å komme med? Det er vanvittig slitsomt.. :( 

Anonymkode: 30d5d...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, var jo nesten som å lese om meg...
Du sier at det har vært verst(?) nå som du går på skole og jobber samtidig?
Kan det være at du sover dårligere i perioder hvor du stresser mye?
Selv om man ikke føler seg spesielt stresset, så kan det likevel hende at man er stresset :)

I perioder hvor jeg sover dårlig, så slutter jeg med all dataaktiviteter eller TV, rundt 8 på kvelden, så leser jeg, eller strikker,tegner-En annen hobby for å la hodet slappe av..

Men du skriver jo at du har alltid hatt perioder med dårlig søvn, har du vært utredet på søvnlab før?
Jeg var det for noen år siden og de kom fram til at jeg aldri(sjelden) når dyp søvn, er alltid i R.E.M stadiet. Det er det stadiet hvor du bare drømmer..Og derfor er jeg like sliten selv om jeg sover 5-9timer. Kroppen klarer ikke å hvile... :/

I tillegg til at jeg bare er i startfasen på søvn, så sover jeg tungt, hører ikke alarmer..Eller slår av alarmen i søvne..
Venner fortalte meg at "det er jo bare å legge mobilen på andre siden av rommet det! fungerer for meg!"
Men det fungerer ikke :fnise:
Jeg gikk til innkjøp av alarm med vibrasjon, slike er laget for de som sliter med å våkne, eller hørselhemmede :) Finnes ganske mange ute på markedet :) Eller...Skaff en katt, de vet hvordan man vekker slaven sin på morgenen :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bipolar type 2 og har hatt problemer med søvn hele livet.

Nå tar jeg en ørliten dose med Seroquel på kvelden, en halv 25 mg tablett og da unngår jeg hangoveren. Litt mer om sommeren siden det er så lyst ute. 

Circadin er bare tull, det er kun for innsovning og virkningen er ute etter 2 timer.

Har du blitt utredet for bipolar? Jeg gikk i mange år med kun depresjonsdiagnosen, hypomaniene føltes bare ut som en periode med ekstra energi i sammenheng med forelskelser ;)

Jeg anbefaler Tolvon, det gjør deg trett om kvelden.

Det er også bevist at deprimerte har mer REM søvn enn andre og er derfor trøttere om morgenen og generelt.

Det fins også blått lys filter på mobilen og pc, som fjerner det blå lyset som holder deg våken.

Ellers bør du skaffe deg Wake-up Light :) veldig effektivt for min sin del!

Lykke til!

Anonymkode: ec9bd...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...