Gå til innhold

.


Gjest abd123

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med negative situasjoner,men du har rett ja. Hvordan man fremstår,oppfører seg og hvordan man tenker påvirker jo.

Allikevel er det mulig å forandre på det. Jeg har slitt endel selv og gjør det enda,og jeg har slitt med det at jeg trodde at andre glodde på meg og at de var negative til meg. Ikke skjønte jeg hvorfor folk trakk seg unna,men nå gjør jeg det. Det at jeg trodde at "alle" mislikte meg uansett påvirket jo meg og hvordan jeg gikk inn i situasjonen.

En kan forresten ikke forvente å få tilrettelagt. Man må begynne med seg selv. Det er mulig å endre på dette,men det tar tid og er til tider enormt vanskelig. Jeg synes det i hvert fall var greit å begynne og være litt mer kritisk til tankegangen min. At andre ikke har noe imot meg og at det er usannsynlig at de skal hate meg eller tenke noe som helst negativt når de ikke kjenner meg. Dette har jeg brukt ganske mye tid på,og nå bryr jeg meg ikke noe særlig om folk rundt meg. De er liksom bare der,som en naturlig del av verden. Men slike ting går jo gjerne på ting man har opplevd og det kan jo være greit å få nøstet opp i og få bearbeidet.

Vet ikke om du går til psykolog? Har du prøvd kognitiv terapi for eksempel?

Anonymkode: 8469c...5bf

Med negative situasjoner tenker jeg på mobbing. Det er en realitet at enkelte opplever mobbing på skole, fritids-arenaer og lignende arenaer. Det kan være alt fra gjentatte trakasserende ord, baksnakking, utfrysning og lignende sjikanering. Jeg har vært en av dem som har opplevd det, og det har preget meg. Med mobbing tenker jeg ikke nødvendigvis på blikkene, men mange andre lignende erfaringer som har gitt meg et kritisk syn på andre (trakasserende ord, utfrysning, baksnakking osv). Blikking (sjikanerende blikk) kan også i enkelte miljøer brukes som indirekte mobbing. Det er langt ifra alle som gjør det, men en taktisk måte å mobbe på for folk som driver med det. 

Et smil kan gi glede. Et fjes som stirrer irritasjon, forkastelighet, hat o.l kan få mottakeren av blikket til å føle seg usikker. En som ikke opplever det jevnlig, fra de samme personene, vil aldre skjønne hva jeg snakker om, men jeg har opplevd det fra folk som jeg vet hvem er. Ord, baksnakking osv, som tidligere nevnt, er kanskje mer typisk at folk opplever.

Når man har opplevd disse negative situasjonene gjentatte ganger, er det lett for å fargelegge fremtidige "lignende situasjoner" med en fasit for at det faktisk skjedde ikke igjen. Det er ikke nødvendigvis realiteten, men det blir fort en "realistisk" tanke å tenke for offeret. 

Jeg har prøvd kognitiv terapi og psykolog. Begge deler fungerer ganske bra.

Endret av abd123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, abd123 skrev:

Med negative situasjoner tenker jeg på mobbing. Det er en realitet at enkelte opplever mobbing på skole, fritids-arenaer og lignende arenaer. Det kan være alt fra gjentatte trakasserende ord, baksnakking, utfrysning og lignende sjikanering. Jeg har vært en av dem som har opplevd det, og det har preget meg. Med mobbing tenker jeg ikke nødvendigvis på blikkene, men mange andre lignende erfaringer som har gitt meg et kritisk syn på andre (trakasserende ord, utfrysning, baksnakking osv). Blikking (sjikanerende blikk) kan også i enkelte miljøer brukes som indirekte mobbing. Det er langt ifra alle som gjør det, men en taktisk måte å mobbe på for folk som driver med det. 

Et smil kan gi glede. Et fjes som stirrer irritasjon, forkastelighet, hat o.l kan få mottakeren av blikket til å føle seg usikker. En som ikke opplever det jevnlig, fra de samme personene, vil aldre skjønne hva jeg snakker om, men jeg har opplevd det fra folk som jeg vet hvem er. Ord, baksnakking osv, som tidligere nevnt, er kanskje mer typisk at folk opplever.

Når man har opplevd disse negative situasjonene gjentatte ganger, er det lett for å fargelegge fremtidige "lignende situasjoner" med en fasit for at det faktisk skjedde ikke igjen. Det er ikke nødvendigvis realiteten, men det blir fort en "realistisk" tanke å tenke for offeret. 

Jeg har prøvd kognitiv terapi og psykolog. Begge deler fungerer ganske bra.

Jeg forstår hva du mener. Jeg har blitt mobbet selv,og dette kan sitte i lenge og prege den som har blitt mobbet. Mange får jo hele livet ødelagt på grunn av det.

Jeg har også vært der at jeg tror at folk ønsket meg vondt selv om det var ganske usannsynlig. Lenge slet jeg med å gå forbi gjenger med tenåringer. Kjente at angsten steg fordi jeg har opplevd mobbing,og fordi jeg slet med selvtilliten og det å ikke føle seg god nok. Kjenner meg også igjen i det der med blikk og små ting andre gjør,og hvordan det kan oppfattes eller misoppfattes. Jeg hadde en litt vanskelig barndom hjemme med foreldre som kunne være sinte og negative til meg. Etter hvert ble jeg veldig sensitiv på hvordan de var og det har preget meg i voksenlivet. Jeg kan oppleve at andre er slik og sånn fordi jeg forventer utfra det jeg har opplevd.

Joda,man kan bli usikker av mennesker som ikke smiler,men man må også lære seg at mennesker er ulike og de fleste jeg møter ute sånn tilfeldigvis på gaten smiler ikke til meg. Om jeg derimot prøver å smile til dem så smiler de aller fleste tilbake. Ja,jeg forstår at om man kan fargelegge situasjoner utfra det man forventer,men sånn i realiteten så er nok de fleste mennesker ganske nøytrale til en.

Så jeg forstår litt hvordan dette er,men det er også mulig å gjøre noe med det. Jeg tror ikke det gjør deg noe godt å gå rundt og tenke at "alle" har en negativ oppfatning om deg. Mener ikke at dette er gjort på en dag altså. For meg tok det mange år,og noe av det kan jeg slite med enda. Det går litt opp og ned,men mye bedre enn det gjorde tidligere.

Anonymkode: 8469c...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...