Gå til innhold

Felles regler mine/dine barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn hver i ganske lik alder(tenårene) Det er mye logistikk og mesteparten av ansvaret faller på meg som mor/stemor. For at vi skal leve under nogenlunde ryddige forhold,forventer jeg at barna rydder opp sitt eget rot, setter i oppvaskmaskinen, lager seg frokost niste osv. Jeg syns også leggetid bør være rutine. Ikke altfor sent i helgen. Problemet vårt er at at samboer aldri tar kampen. Det er alltid jeg som må mase,og fra hans barn møter jeg jo da motstand hvor han ikke backer meg men later som han ikke hører. Nå begynner jeg å bli ganske lei av at mine barn legger seg før hans, og nærmest bor på restaurant. Flere som har det sånn,hva gjør dere?

Anonymkode: 2ab44...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor alle under samme tak til samme tid?

- hvis ja: da er det naturlig med likevleggetider..

men... De er i tenåra; er det da nødvendig med leggetider ( med mindre de sitter oppe til langt over midnatt og feks spiller i ukedagene slik at de ikke kommer seg opp til rett tid i ukedagene)?

- regler på orden ogvrenhold må man ha - og de må være like..

Anonymkode: 7a18b...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De bor på restaurant"? Er det samboeren din som lager mat og oppvarter de da?

Anonymkode: b196b...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og enda en tråd om kvinner som ikke klarer å si nei til mannen og tar på seg alle oppgavene hjemme. Dere setter dere sjøl i den situasjonen når dere ikke klarer å være tydelig på dette fra begynnelsen i forholdet av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"De bor på restaurant"? Er det samboeren din som lager mat og oppvarter de da?

Anonymkode: b196b...9e7

Ja. Jeg vil bli kvitt den sutrete jeg er sulten oppførselen......er du sulten så lag deg noe mat. Trenger ikke annonsere. Vi står for fellesmåltidene, mellommåltider trenger de ikke kokk til.

 

Veldig tidlig i tenårene barn dette så jeg syns faktisk leggetid et ganske viktig ( til den over som mener de skal styre det selv)

 

Ts

Anonymkode: 2ab44...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i et forhold med mine og dine barn, og vi har bodd sammen i mange år nå. Vi hadde mange runder om akkurat dette de første årene. For oss ble løsningen at jeg ga beskjed til min samboer om at jeg ville ha et familieråd der vi alle kunne diskutere problem med rydding, innetider og leggetider. Deretter satte vi oss ned alle sammen og jeg ga følgende beskjed; vi er en familie her i huset og for å fortsatt kunne fungere må vi ha felles regler som alle kan være dels enig i og som alle prøver å følge. Jeg forklarte at det ikke var lett å være hverken mor eller stemor og at det ikke var rimelig at alt falt på meg. Jeg spurte hvordan de selv mente de ville ha det, og hvordan vi i fellesskap skal få litt mer likhet og lik fordeling. 

 

Det gikk faktisk forbausende bra, og vi fikk pratet om mye, og kom faktisk frem til mange gode løsninger sammen. Tro ikke at alt ble snudd over natten og at det har gått knirkefritt siden, men de familieråd vi har hatt har gjort at vi følte oss mer som EN familie. Vi har regler i vårt hjem som gjelder for oss alle, og det gjør skillet på mine og dine barn mindre. Det er lettere å mase på egne barn enn stebarn, men jeg prøver å gi beskjed like mye til mine stebarn. Vi diskuterete nettopp dette da mine jenter følte jeg maste på de og ikke sine stesøsken, og stebarna mine ville at de skulle få lik beskjed. Samboeren min har blitt flinkere til å gi beskjed til sine barn, men det hender jeg må minne han på det, og på samme måte gjør han det. 

 

Anonymkode: faa3a...51a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Mearrasámi skrev:

Og enda en tråd om kvinner som ikke klarer å si nei til mannen og tar på seg alle oppgavene hjemme. Dere setter dere sjøl i den situasjonen når dere ikke klarer å være tydelig på dette fra begynnelsen i forholdet av

Det blir aldri likestilling.

Anonymkode: 0b13b...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du informerer far om at alt brukt servise og annet rot fra hans barn er hans ansvar. Da kan han velge å ta det selv, eller oppdra dem til å ordne opp etter seg.

Samme med å lage mellommåltider. Ber de deg, kan du svare at hvis de ikkd vil lage seg noe selv kan de ta seg et eple, eller spørre faren om å tilberede mat.

På leggetider kan du si til dine barn at du mener x er en passende tid i forhold til deres alder, men at det er opptil faren å bestemme for sine barn og håndheve reglene for dem. Bare si at på akkurat det punktet tar dere avgjørelsen for hver deres barn. Og så lar du far ta jobben med å få sine i seng når han synes det er nødvendig. 

Bare fortell dun samboer at du ikke vil mase på hans barn og at han derfor må sørge for dem selv på områder hvor de ikke retter seg etter de grensene du mener er rimelige, slik dine egne må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...