Gå til innhold

Arv og barn fra tidligere forhold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg eier et hus sammen. 

Han har to barn fra før av (jeg har ingen barn, og ingen felles).

hvordan vil det bli hvis han faller fra? Arver de hans del? Og hvis jeg dør først: hvem arver meg?

Anonymkode: 757c5...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I verste fall arver du ingenting, mens barna arver alt,hvis han faller fra. 

På samme måte, kan det være at han ikke arver deg, men at din arv går til eventuelle slektninger du har. 

Ektefeller har endel bedre rettigheter når det gjelder arv, som samboere bør dere opprette testamente. Ta kontakt med skifteretten, så kan de hjelpe dere. Eller en advokat. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Les lenken nøye. Ellers bør du snarest sikre deg med samboerkontrakt og gjensidig testamente, men hans barns arv kommer i første rekke. At du eier halve huset betyr mindre dersom samber dør. Her bør du sikre deg med advokat slik at du ikke mister alt. 

Anonymkode: db165...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke samboere som har vært det i mer enn x antall år gjensidig arverett?

vil det si at han arver meg, men jeg ikke han fordi han har barn?

 

Anonymkode: 757c5...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har ikke samboere som har vært det i mer enn x antall år gjensidig arverett?

vil det si at han arver meg, men jeg ikke han fordi han har barn?

 

Anonymkode: 757c5...440

Mange så misforstår der. Selv om dere har vært samboer i 10 år så har du ingen rettigheter.  Hvis han eier huset og faller fra får du ingenting alt går til hans barn. Derfor er det viktig som samboer og ha kontrakt samt testamente. Barna hans har rett på arv uansett. Men du kan i verste fall bli kastet ut av huset veldig fort. Mange triste saker der man ikke er klar over at man har ikke samme rettigheter som man er gift. 

Anonymkode: 9fc0b...4a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har ikke samboere som har vært det i mer enn x antall år gjensidig arverett?

vil det si at han arver meg, men jeg ikke han fordi han har barn?

 

Anonymkode: 757c5...440

Han arver deg dersom du dør først, dersom du ikke har livsarvinger dvs. Barn, foreldre eller søsken i den rekkefølgen slik du ser på domstolens oppsatte forklaring. Men dør han før deg, så skal hans barn ha livsarven sin. Samboere har ingen arverett uten samboerkontrakt og gjensidig testamente. Forslaget oppi tråden om livsforsikring hjelper ingenting dersom dere ikke har samboeravtale og gjensidig testamente. 

Jeg slutter aldri å bli sjokkert over folks (les kvinners) dumskap i forhold til papirløst samboerskap. 

Anonymkode: db165...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere eier huset sammen så arver vel barna hans del eventuelt..? Er det ikke noe med uskiftet bo eller noe?

Anonymkode: 2cc20...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange så misforstår der. Selv om dere har vært samboer i 10 år så har du ingen rettigheter.  Hvis han eier huset og faller fra får du ingenting alt går til hans barn. Derfor er det viktig som samboer og ha kontrakt samt testamente. Barna hans har rett på arv uansett. Men du kan i verste fall bli kastet ut av huset veldig fort. Mange triste saker der man ikke er klar over at man har ikke samme rettigheter som man er gift. 

Anonymkode: 9fc0b...4a8

Hvorfor skal hun miste alt? Hun eier halve huset, hans barn har bare rett på hans halvdel. Hun må evt betale ut halvparten av husets verdi til hans barn.

Anonymkode: 00389...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere eier huset sammen så arver vel barna hans del eventuelt..? Er det ikke noe med uskiftet bo eller noe?

Anonymkode: 2cc20...cab

Man kan kun sitte i uskiftet bo dersom man er gift, og når den ene har særkullsbarn, må disse godkjenne at den gjenlevende sitter uskiftet. Dersom ett eller flere av barna er under 18, må overformynderiet godta uskifte og det vil aldri skje.

Anonymkode: 3e0d0...ef4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han arver deg dersom du dør først, dersom du ikke har livsarvinger dvs. Barn, foreldre eller søsken i den rekkefølgen slik du ser på domstolens oppsatte forklaring. Men dør han før deg, så skal hans barn ha livsarven sin. Samboere har ingen arverett uten samboerkontrakt og gjensidig testamente. 

Anonymkode: db165...a98

Her motsier du deg selv. Først skriver du at "Han arver deg dersom du dør først, dersom du ikke har livsarvinger ...", men så skriver du at "Samboere har ingen arverett uten samboerkontrakt og gjensidig testament." 

Det er feil at samboeren hennes arver henne dersom hun dør først dersom hun ikke har livsarvinger, for det er bare samboere med felles barn som arver hverandre hvis de ikke har skrevet testament til fordel for hverandre. 

Det er også feil som du skriver, at samboere ikke har arverett uten samboerkontrakt og gjensidig testament. Det holder med testament. 

Det er også feil som du skriver, at foreldre og søsken er livsarvinger. Barn er livsarvinger. Foreldre og søsken er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men har ikke samboere som har vært det i mer enn x antall år gjensidig arverett?

vil det si at han arver meg, men jeg ikke han fordi han har barn?

Anonymkode: 757c5...440

Nei. Et samboerskaps varighet er ikke relevant ved spørsmålet om samboere arver hverandre. Det er to alternative vilkår som må være oppfylt for at samboere skal arve hverandre. Enten må de ha barn med hverandre, eller så må de skrive testament til fordel for hverandre. 

Han arver altså ikke deg med mindre du får barn med ham eller han skriver testament til fordel for deg. 

At han har barn er ikke årsaken til at du ikke arver ham. Selv om han ikke hadde hatt barn, så ville ikke du ha arvet ham. Da ville arven gått til foreldrene hans eller, hvis de var døde, til søsknene hans. 

Årsaken til at du ikke arver ham er at du ikke har barn med ham og heller ikke er tilgodesett i noe testament skrevet av ham.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noe med uskiftet bo eller noe?

Anonymkode: 2cc20...cab

Nei. Ikke når samboerne ikke har felles barn. Det er bare når de har barn med hverandre at samboere kan sitte i uskiftet bo (med hjemmel i arvelovens bestemmelser. Et testament kan også gi gjenlevende samboer rett til å overta alt avdøde etterlater seg, men hvis avdøde, som her, har særkullsbarn, så kan regelen om pliktdelsarv hindre dette for pliktdelsarvens vedkommende). Ved ekteskap er det ikke noe vilkår om felles barn for å kunne overta alt den døde eide udelt med avdødes arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere eier huset sammen så arver vel barna hans del eventuelt..? Er det ikke noe med uskiftet bo eller noe?

Anonymkode: 2cc20...cab

Uskifte er for gifte uten særlullsbarn. Hvordan det kan dokumenteres at hun eier 1/2 huset er avgjørende for løsningen her. Det vanlige er at særkullsbarna skal ha sin arv og at huset da må selges, dersom ikke den gjenlevende kan betale særkullsbarna ut verdien av eiendommen. 

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal hun miste alt? Hun eier halve huset, hans barn har bare rett på hans halvdel. Hun må evt betale ut halvparten av husets verdi til hans barn.

Anonymkode: 00389...bca

Som det står over, hvordan hun kan dokkumentere hva hun eier, det vet vi ingenting om, er avgjørende. Derfor er samboerkontrakt livsviktig, viktigere enn livsforsikring, såesielt når dete r særkullsbarn. 

 

Anonymkode: db165...a98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan kun sitte i uskiftet bo dersom man er gift, og når den ene har særkullsbarn, må disse godkjenne at den gjenlevende sitter uskiftet. Dersom ett eller flere av barna er under 18, må overformynderiet godta uskifte og det vil aldri skje.

Anonymkode: 3e0d0...ef4

Dette er feil. Arveloven ble endret med virkning fra 1. juli 2009 slik at også samboere med felles barn kan sitte i uskifte bo.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1972-03-03-5#KAPITTEL_1-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Testosteron skrev:

Nei. Et samboerskaps varighet er ikke relevant ved spørsmålet om samboere arver hverandre. Det er to alternative vilkår som må være oppfylt for at samboere skal arve hverandre. Enten må de ha barn med hverandre, eller så må de skrive testament til fordel for hverandre. 

Han arver altså ikke deg med mindre du får barn med ham eller han skriver testament til fordel for deg. 

At han har barn er ikke årsaken til at du ikke arver ham. Selv om han ikke hadde hatt barn, så ville ikke du ha arvet ham. Da ville arven gått til foreldrene hans eller, hvis de var døde, til søsknene hans. 

Årsaken til at du ikke arver ham er at du ikke har barn med ham og heller ikke er tilgodesett i noe testament skrevet av ham.

Dette stemmer. Vi hadde advokat på en slik arvefloke for ett år siden. 30 års samboerskap og felles eiendom var ikke verdt noe, søsken og mor arvet alt. Samboeren kunne kjøpt ut avdødes familie men, med prisstigningen som har vert på boliger de siste årene, hun hadde ikke sjangs til å få banken med på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Les lenken nøye. Ellers bør du snarest sikre deg med samboerkontrakt og gjensidig testamente, men hans barns arv kommer i første rekke. At du eier halve huset betyr mindre dersom samber dør. Her bør du sikre deg med advokat slik at du ikke mister alt. 

Anonymkode: db165...a98

Hvis hun eier halve huset, så eier hun vel halve huset. Ingen kan vel ta fra deg som rettmessig er ditt.

Anonymkode: 39085...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hun eier halve huset, så eier hun vel halve huset. Ingen kan vel ta fra deg som rettmessig er ditt.

Anonymkode: 39085...4f6

Nei, det stemmer, men barna har rett på arven så da må samboer kjøpe ut barna. Da blir mange nødt til å selge huset fordi dem ikke har råd til å punge ut, la oss si f.eks 2 millioner som er verdien av halve huset. Derfor er livsforsikring lurt i slike tilfeller. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Halve huset står på meg, så der er det ingen tvil.

Vi har livsforsikring, men jeg har bare råd til å betale hans del av gjelden hvis han skulle falle fra, ikke betale noe til barna.
Mine foreldre lever, så da hadde de arvet min del av huset. Han hadde ikke hatt råd til å betale ut dem, så da hadde han måtte flyttet. 
Slike ting ønsker en egentlig ikke å tenke på, men det er naivt og ikke gjøre noe med det.

Er det noen som har link til en god samboerkontrakt?

Anonymkode: 757c5...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har livsforsikring, men jeg har bare råd til å betale hans del av gjelden hvis han skulle falle fra, ikke betale noe til barna.

Anonymkode: 757c5...440

Du skal ikke betale hans del av gjelden. Det er dødsboet hans som er ansvarlig for gjelden hans. 

Når noen dør, så gjøres gjelden opp med verdiene til avdøde, og så går nettoformuen til arvingene. 

Hvis du ønsker å overta hans ideelle halvpart av boligen, så avtaler du med arvingene hans at du overtar hans andel for et visst beløp. Pengene bruker arvingene for å innfri gjeldsforpliktelsene til avdøde, og så beholder de nettoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...