Gå til innhold

Hull i ørene på seksåring - Asker/Sandvika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Mumsen86 skrev:

Hahaha. Alt du sier her stemmer, om du bare bytter om på piercer og frisør i utsagnene dine.

Skal du komme med slike utsagn så sjekk i det minste om det du skriver er fakta eller ren og skjær løgn (slik det er i dette tilfellet).

Piercingstudioet Pinpoint i Oslo er blandt de mest respekterte piercingene i landet. Folk reiser langveisfra for å pierce seg hos dem. På nettsidene deres har dem en del info angående temaet frisørpistol Vs. piercing i ordentlig studio. De skriver også på sidene sine at de har en aldersgrense på 5-6 år når det gjelder øreflipper.

Siden du bor såpass nærme som Asker/Sandvika ville jeg faktisk ha tatt meg bryet med å dra til pinpoint om du ender opp med å gi dattera di hull i ørene.

http://www.pinpoint-piercing.no

Tusen takk for et ordentlig svar. Og takk for en anbefaling. Det er ikke noe stress å dra inn til byen heller, vi kan ta toget inn å gjøre en jentedag utav det :)

 

Anonymkode: 48e7d...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dattera til ei venninne hadde også mast i mange år, og hun fikk lov da hun var 6.

hun gråt masse etter det første hullet, og ville ikke ta flere. Så det ble kun en øredobb. Vet ikke om hun har den enda, eller om de tok den ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ewe skrev:

Dattera til ei venninne hadde også mast i mange år, og hun fikk lov da hun var 6.

hun gråt masse etter det første hullet, og ville ikke ta flere. Så det ble kun en øredobb. Vet ikke om hun har den enda, eller om de tok den ut. 

Det e jeg selvfølgelig klar over at kan skje da. Men det er også en av grunnen til at jeg ikke vil ta det hos frisør, for jeg husker at den maskina var dritskummel da jeg var liten. Og tenker det er større sjans for å ikke ville ta hull nr, to med pistol ifht nål.

TS (for øvrig TS i svaret til Mumsen også )

Anonymkode: 48e7d...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å ta hull i ørene og å pierce ørene. Kan garantere deg at jentungen vil føle mere smerte ved å pierce enn dersom hun kun "skyter" hull. Piercing fjerner deler av huden og gir sånn sett større infeksjonsfare og det tar noe lengre tid å gro. Som mor må du uansett hjelpe datteren din med å unngå infeksjon hva enn du velger å gjøre. Frisører har tatt hull i ører på både voksne i mangfoldige år. De har selvsagt god kompetanse på dette. Sørg for å gjøre det på en skikkelig salong der de har hyppige kunder relatert til dette (f.eks. en av salongene på Sandvika Storsenter).

Har selv mange piercinger og er overhodet ikke motstander av dette, men på en seksåring...? Neeeeeei :-/

Anonymkode: c53db...edd

Du kommer jo med direkte feilinformasjon. Foreslår at du leser her: http://www.pinpoint-piercing.no/#!Hull-i-ørene-på-barn/c1kan/5548d7c50cf24874170fe2ec og slutter å uttale deg om ting du åpenbart ikke vet noe om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er HELT på bærtur. En nål lager et rent "snitt" inni øret uten å rive med seg deler av huden på veien ut. En STUMP øredobb derimot, som skytes gjennom øret gir både mer smerte (ettersom den er stump, men allikevel presses gjennom) og den drar meg seg hud inni hullets slik at det dannes arrvev og brusk. Dere med frisørhull i øret kjenner kanskje en klump på øreflippen? Når det kommer til hygiene renses ikke alltid disse frisørpistolene etter bruk. Så selv om øredobben er steril, de har på seg hansker og de vasker øret på forhånd, så kan den pistolen ha med seg bakterier fra fem kunder før deg. Et piercingstudio bruker helt nye, sterile nåler. ALT er sterilt.  

Å ta hull i øret, er rett og slett å ta piercing i øret - uavhengig om det blir gjort hos en frisør eller en piercer. Så hvor ville du tatt piercing? Hos de som ikke gjør annet dagen lang, eller de som skyter inn en og annen øredobb?

Anonymkode: 15829...3aa

Nei, jeg er ikke på bærtur. Er noen på bærtur her er det nok deg..

Når man tar piercing brukes det ikke en nål, men en kanyle. En kanyle er en hul nål som "huller ut" ønsket størrelse for smykket. Kanylen kan være tynn eller tykk, men den fjerner utvilsomt hud/vev i motsetning til den gode gammeldagse "hull-i -øret-pistolen". Jeg understreket i innlegget mitt at jeg overhodet ikke er motstander av piercing. Når du først skal pirke på dette med hygienen må det likevel sies at det er stor forskjell på dette hos ulike piercere, dessverre. Men i teorien (og for de som følger dette i praksis - er selvsagt mange seriøse piercere også) så har du rett i at selve PROSEDYREN er steril. Likevel er infeksjonsfaren større for en 6-åring som høyst sannsynlig peller mye bortpå. Det er også mere smertefullt å pierce øret enn å skyte hull. Personlig foretrekker jeg piercinger, men på små barn er jeg ikke i tvil om at jeg ikke ville valgt denne metoden. Evt arr blir også mere synlige med piercing. Du spør meg hvor jeg ville tatt piercing - hos en profesjonell piercer eller i en frisørsalong..? Det er da innlysende hvor jeg ville piercet meg. Det jeg derimot har forsøkt å si, både nå og i det forrige innlegget mitt, er at jeg ville unngått piercing på så små barn. Å pierce øret og å "skyte hull" i øret er to forskjellige ting. Later til at du ikke helt vet forskjellen på nettopp dette.

Anonymkode: c53db...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk bare 3 mnd da jeg fikk hull i ørene 😊

Vil en 6 åring ha hull i ørene så synes jeg hun skal få det også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga idiotisk øredobbpistol hos frisør har ikke jeg noen følelse i nedre del av det ene øret siden de kom borti noe når de tok det.

Anonymkode: dfcdc...8b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til hun blir større. Det er så unødvendig å utsette små barn for et sånt inngrep bare for pyntens skyld og med risiko for infeksjon. Det er ikke bare like etter hun har fått øredobbene det kan bli infeksjon, det kan skje senere også og øredobben eller låsen kan gro inn under huden. Ei 6 år gammel jente trenger narkose for å få fjernet en inngrodd øredobb. Dette er ikke uvanlig hos barn med hull i ørene. Det er mye bedre å vente til hun blir eldre.

Og ja, jeg er klar over at det er vanlig i andre land og at mange av dere har hatt hull siden dere var små uten noen problemer, men det er altså snakk om en pyntegjenstand. 6-åringer som vil pynte seg kan bruke klistreøredobber.

Anonymkode: 9c5af...d87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et ordentlig svar. Og takk for en anbefaling. Det er ikke noe stress å dra inn til byen heller, vi kan ta toget inn å gjøre en jentedag utav det :)

 

Anonymkode: 48e7d...53f

De bruker embla krem som bedøvelse før de tar hull, de må gå med det i 1 og en halv - to timer. Datteren min merket ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, EvaLena skrev:

Jeg var faktisk bare 3 mnd da jeg fikk hull i ørene 😊

Vil en 6 åring ha hull i ørene så synes jeg hun skal få det også 😊

Det er ganske mange ting en 6-åring vil, som man ikke lar dem få gjøre fordi de ikke kan forstå konsekvensene av det. Hull i ørene mener jeg er en sånn ting.

Anonymkode: 9c5af...d87

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et ordentlig svar. Og takk for en anbefaling. Det er ikke noe stress å dra inn til byen heller, vi kan ta toget inn å gjøre en jentedag utav det :)

 

Anonymkode: 48e7d...53f

Det høres veldig hyggelig ut! Dit kommer jeg også til å ta med min egen datter når hun blir gammel nok til å virkelig ville det selv, og faktisk skjønner hva det innebærer å ta hull i ørene :)

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er ikke på bærtur. Er noen på bærtur her er det nok deg..

Når man tar piercing brukes det ikke en nål, men en kanyle. En kanyle er en hul nål som "huller ut" ønsket størrelse for smykket. Kanylen kan være tynn eller tykk, men den fjerner utvilsomt hud/vev i motsetning til den gode gammeldagse "hull-i -øret-pistolen". Jeg understreket i innlegget mitt at jeg overhodet ikke er motstander av piercing. Når du først skal pirke på dette med hygienen må det likevel sies at det er stor forskjell på dette hos ulike piercere, dessverre. Men i teorien (og for de som følger dette i praksis - er selvsagt mange seriøse piercere også) så har du rett i at selve PROSEDYREN er steril. Likevel er infeksjonsfaren større for en 6-åring som høyst sannsynlig peller mye bortpå. Det er også mere smertefullt å pierce øret enn å skyte hull. Personlig foretrekker jeg piercinger, men på små barn er jeg ikke i tvil om at jeg ikke ville valgt denne metoden. Evt arr blir også mere synlige med piercing. Du spør meg hvor jeg ville tatt piercing - hos en profesjonell piercer eller i en frisørsalong..? Det er da innlysende hvor jeg ville piercet meg. Det jeg derimot har forsøkt å si, både nå og i det forrige innlegget mitt, er at jeg ville unngått piercing på så små barn. Å pierce øret og å "skyte hull" i øret er to forskjellige ting. Later til at du ikke helt vet forskjellen på nettopp dette.

Anonymkode: c53db...edd

Du er fortsatt på bærtur, litt mindre enn tidligere, men fortsatt langt unna.

Ja, det brukes ikke en nål med samme konstruksjon som en knappenål, men samme konstruksjon som en kanyle. Da må jeg spørre deg om du har fått fjernet hud/vev av kanylene som brukes under blodprøver og lignende?

Slik ser en piercingnål ut: 

Piercing_needle.jpg

Som du ser så er den bare skarp i nederste del og skjærer seg gjennom huden og etterlater seg et halvmåneformet snitt. Dette ser man om nålen er stor nok. Jeg har selv tatt hull hos Pinpoint i øreflippene, da med en nål med en diameter på 4mm. Når hullet var grodd og jeg kunne bytte smykker så jeg klart og tydelig at snittet var halvmåneformet. Ikke noe hud/vev som var fjernet der. Slike hull har piercerne egne redskaper for, og dette kalles dermal punching, og fungerer som et stempel som er skarpt 360 grader rundt kanten.

Dermalpunch-1.jpgdermal_5.jpg

Så vær så snill og ikke kom med slike misinformerende innlegg som det du gjør her inne.

Jeg orker ikke legge ut om alle bakdelene med frisørpistoler, mesteparten har allerede blitt nevnt i tidligere innlegg her. Og er man redd for at det skal gjøre vondt så går det an å bruke Emlakrem for å bedøve huden før man skal ta hull.

Endret av Mumsen86
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mange ting en 6-åring vil, som man ikke lar dem få gjøre fordi de ikke kan forstå konsekvensene av det. Hull i ørene mener jeg er en sånn ting.

Anonymkode: 9c5af...d87

Hva er den verste konsekvensen da? Hvis det renses ordentlig ig ikke blir betent, så er det jo bare for datteren å kutte ut øredobb senere hvis hun angrer seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å pierce øret og å "skyte hull" i øret er to forskjellige ting. Later til at du ikke helt vet forskjellen på nettopp dette.

Anonymkode: c53db...edd

Uttrykket å pierce kommer vel fra det engelske ordet pierce. Det finnes ikke forskjell på å få ears pierced med nål eller å få ears pierced med pistol. Pierced ears er pierced ears, og du har dermed en piercing i ørene, uavhengig om det kalles det ene eller andre, eller hvordan piercingen blir satt i. Om du googler pierced ear for kids så får du opp massevis av treff der man bruker pistol eller andre instrument for å pierce ørene. Kun en liten språklig digresjon. 

Anonymkode: 409e4...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mange ting en 6-åring vil, som man ikke lar dem få gjøre fordi de ikke kan forstå konsekvensene av det. Hull i ørene mener jeg er en sånn ting.

Anonymkode: 9c5af...d87

Enig i dette. Selv fikk jeg hull i ørene som belønning for at jeg var flink første gang hos tannlegen, dvs da jeg var 5 år. Jeg har ikke hatt problemer med hverken de hullene eller de jeg tok hos frisøren da jeg var 14. Men jeg hadde aldri tatt hull i ørene på en 5-6-åring selv. Det syns jeg de kan vente med til de er gamle nok til å skjønne og gjennomføre rensingen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok hull i ørene når jeg var 4. ikke noe problem.

Anonymkode: 57703...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, EvaLena skrev:

Hva er den verste konsekvensen da? Hvis det renses ordentlig ig ikke blir betent, så er det jo bare for datteren å kutte ut øredobb senere hvis hun angrer seg.

 

Hvis er problemet her. Hvis det ikke blir betent, så er det jo fint, men hvis det blir betent og øredobben gror inn, da er det verre. Da er det nok først noen som skal undersøke øret og det gjør vondt og så må man på sykehuset og få sprøyte i hånda og narkose og det er ikke så gøy, spesielt ikke for mammaen.

En ungdom eller en voksen kan ta hånd om øredobbene sine selv, det kan ikke et lite barn. Og skulle en voksen få en inngrodd øredobb så kan man fjerne den i lokalbedøvelse. Jeg skjønner ikke hvorfor en pyntegjenstand er så viktig at man er villig til å ta risikoen for infeksjon hos et lite barn.

Anonymkode: 9c5af...d87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis er problemet her. Hvis det ikke blir betent, så er det jo fint, men hvis det blir betent og øredobben gror inn, da er det verre. Da er det nok først noen som skal undersøke øret og det gjør vondt og så må man på sykehuset og få sprøyte i hånda og narkose og det er ikke så gøy, spesielt ikke for mammaen.

En ungdom eller en voksen kan ta hånd om øredobbene sine selv, det kan ikke et lite barn. Og skulle en voksen få en inngrodd øredobb så kan man fjerne den i lokalbedøvelse. Jeg skjønner ikke hvorfor en pyntegjenstand er så viktig at man er villig til å ta risikoen for infeksjon hos et lite barn.

Anonymkode: 9c5af...d87

Dette skjer vel svært sjelden, heldigvis. Dessuten så fikk jeg beskjed da mine barn fikk øredobber at ved rensing så skulle jeg snurre de litt forsiktig rundt så de ikke grodde fast. Ingen av mine barn fikk betennelse. 

Det å ta hull i ørene er vel noe av det mest vanlige som blir gjort flere ganger om dagen og jeg har til dags dato tilgode å høre om det tilfellet du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske mange ting en 6-åring vil, som man ikke lar dem få gjøre fordi de ikke kan forstå konsekvensene av det. Hull i ørene mener jeg er en sånn ting.

Anonymkode: 9c5af...d87

Hva er konsekvensen? Er ikke dette noe "alle" småjenter gjør? Jeg gjorde det (det grodde igjen etter ett år, så fikk tatt på nytt da jeg var 15) og min datter kommer til å gjøre det om hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EvaLena skrev:

Dette skjer vel svært sjelden, heldigvis. Dessuten så fikk jeg beskjed da mine barn fikk øredobber at ved rensing så skulle jeg snurre de litt forsiktig rundt så de ikke grodde fast. Ingen av mine barn fikk betennelse. 

Det å ta hull i ørene er vel noe av det mest vanlige som blir gjort flere ganger om dagen og jeg har til dags dato tilgode å høre om det tilfellet du beskriver.

Jeg har en jobb som gjør at jeg ser det når det skjer, og det er slett ikke så sjelden. Etter min erfaring skjer det oftest med barn som har hatt hull en stund, ikke like etter de har fått hull.

Hovedpoenget mitt er likevel at øredobber er en pyntegjenstand og at barnet ikke lider det spor ved å vente med å få hull til det er gammelt nok til å stelle det selv.

Anonymkode: 9c5af...d87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...