Gå til innhold

Det voldsomme hatet mot frikjente "voldtektsmenn"


Gjest Jonasmann

Anbefalte innlegg

Gjest Jonasmann

Det siste året har det vert en del saker der det har blitt hauset opp i media om frifunnede voldtektsmenn. Da blir det ofte et enormt angasjement fra enkelte deler av samfunnet, som ønsker at den siktede egentlig skulle bli satt i fengsel, uten beviser, og at "kvinna skulle bli trodd".

For meg virker det her utrolig farlig. Absolutt alle har for det første en mulighet for å anke en dom, det inkluderer den som sikter en annen. Noe som betyr at om dommen virker feil, er det muligheter for å ta den videre til mer kvalifiserte dommere. Når media i tillegg hauser slike saker opp, er det utrlig trist, fordi det skader trolig uskyldige personer, og gir mindre tiltro til rettsvesenet. Om det er slik at folk skal bli dømt uten bevis, betyr det at alle står i fare. Om så det blir slik at kvinner bare kan si at de er voldtatt, og kan sikte menn for det de vil, betyr det at alle menn konstant står i fare for justismord. Da kan alle kvinner som blir sure eller irriterte bare kan sikte noen, og kan forvente erstattning og at personen de hater havner i fengsel.

Jeg vet ikke helt om alle forstår det her, men de burde det. Hele vårt samfunn er grunnlagt nettopp på tryggheten for enkeltindividet, beskyttelse mot urett. Uten dette vil samfunnet bli mye farligere og fattigere. Det her gjelder også det at en skal offentliggjør navn på personer som blir hevdet har voldtatt noen. Det er også ekstremt farlig, fordi det ødelegger en uskyldig person sin muligheter. Det er nesten like farlig som det at alle som hevder å bli vodtatt kan bure andre inne.

Dette synes jeg er ekstremt trist og virker som en av de tingene, som minner meg om hvor farlig verden begynner å bli. Det er mennesker i denne verden som ikke forstår noe som helst, og det mindre enn noen gang før. Noe som nok er grunnen til at det går så dårlig her i vesten nå, etter så mange år med forferdelig politikk.

Endret av Jonasmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må virkelig sette deg inn i hvordan ting fungerer i forhold til anke av saker og andre forhold du her tar opp, fordi du er langt ute på viddene i forhold til hvordan ting fungerer i strafferetten. 

Anonymkode: 43a8e...346

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det siste året har det vert en del saker der det har blitt heiset opp i media om frifunnede voldtektsmenn"

Hvilke saker er det du refererer til her? Spør bare av nysgjerrighet, det er kun Hemsedal-saken som jeg har bemerket meg som "opphauset". 

Anonymkode: cb1b5...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jonasmann skrev:

Det siste året har det vert en del saker der det har blitt heiset opp i media om frifunnede voldtektsmenn. Da blir det ofte et enormt angasjement fra enkelte deler av samfunnet, som ønsker at den siktede egentlig skulle bli satt i fengsel, uten beviser, og at "kvinna skulle bli trodd".

For meg virker det her utrolig farlig. Absolutt alle har for det første en mulighet for å anke en dom, det inkluderer den som sikter en annen. Noe som betyr at om dommen virker feil, er det muligheter for å ta den videre til mer kvalifiserte dommere. Når media i tillegg hauser slike saker opp, er det utrlig trist, fordi det skader trolig uskyldige personer, og gir mindre tiltro til rettsvesenet. Om det er slik at folk skal bli dømt uten bevis, betyr det at alle står i fare. Om så det blir slik at kvinner bare kan si at de er voldtatt, og kan sikte menn for det de vil, betyr det at alle menn konstant står i fare for justismord. Da kan alle kvinner som blir sure eller irriterte bare kan sikte noen, og kan forvente erstattning og at personen de hater havner i fengsel.

Jeg vet ikke helt om alle forstår det her, men de burde det. Hele vårt samfunn er grunnlagt nettopp på tryggheten for enkeltindividet, beskyttelse mot urett. Uten dette vil samfunnet bli mye farligere og fattigere. Det her gjelder også det at en skal offentliggjør navn på personer som blir hevdet har voldtatt noen. Det er også ekstremt farlig, fordi det ødelegger en uskyldig person sin muligheter. Det er nesten like farlig som det at alle som hevder å bli voldtatt kan bure andre inne.

Dette synes jeg er ekstremt trist og virker som en av de tingene, som minner meg om hvor farlig verden begynner å bli. Det er mennesker i denne verden som ikke forstår noe som helst, og det mindre enn noen gang før. Noe som nok er grunnen til at det går så dårlig her i vesten nå, etter så mange år med forferdelig politikk.

Det er et utrolig negativt kvinnesyn du demonstrerer her. Kvinners moral er da stort sett basert på en sterk rettferdighetssans, og de færreste kvinner vil lyve for å få en mann uskyldig dømt. Kvinner fortjener å bli tatt på alvor, og det er ille å se hvordan rettsapparatet mistror kvinner som har opplevd det verste noen kan utsettes for.

Overgripere og voldtektsmenn fortjener ingen nåde, og det er på tide at rettsvesenet endrer praksis slik at disse kan få sine rettferdige dommer og kvinner om sider kan oppleve rettssikkerhet.

Anonymkode: f182d...f51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Jonasmann skrev:

Det siste året har det vert en del saker der det har blitt hauset opp i media om frifunnede voldtektsmenn. Da blir det ofte et enormt angasjement fra enkelte deler av samfunnet, som ønsker at den siktede egentlig skulle bli satt i fengsel, uten beviser, og at "kvinna skulle bli trodd".

For meg virker det her utrolig farlig. Absolutt alle har for det første en mulighet for å anke en dom, det inkluderer den som sikter en annen. Noe som betyr at om dommen virker feil, er det muligheter for å ta den videre til mer kvalifiserte dommere. Når media i tillegg hauser slike saker opp, er det utrlig trist, fordi det skader trolig uskyldige personer, og gir mindre tiltro til rettsvesenet. Om det er slik at folk skal bli dømt uten bevis, betyr det at alle står i fare. Om så det blir slik at kvinner bare kan si at de er voldtatt, og kan sikte menn for det de vil, betyr det at alle menn konstant står i fare for justismord. Da kan alle kvinner som blir sure eller irriterte bare kan sikte noen, og kan forvente erstattning og at personen de hater havner i fengsel.

Jeg vet ikke helt om alle forstår det her, men de burde det. Hele vårt samfunn er grunnlagt nettopp på tryggheten for enkeltindividet, beskyttelse mot urett. Uten dette vil samfunnet bli mye farligere og fattigere. Det her gjelder også det at en skal offentliggjør navn på personer som blir hevdet har voldtatt noen. Det er også ekstremt farlig, fordi det ødelegger en uskyldig person sin muligheter. Det er nesten like farlig som det at alle som hevder å bli vodtatt kan bure andre inne.

Dette synes jeg er ekstremt trist og virker som en av de tingene, som minner meg om hvor farlig verden begynner å bli. Det er mennesker i denne verden som ikke forstår noe som helst, og det mindre enn noen gang før. Noe som nok er grunnen til at det går så dårlig her i vesten nå, etter så mange år med forferdelig politikk.

Det er en illusjon at kvinner driver og lyver om voldtekt. For min del skulle det gjerne vært slik at en mann skulle blitt dømt om en kvinne varslet om voldtekt. Rett og slett fordi i 99 av 100 tilfeller, minst, snakker hun sant. Dvs. at faren for justismord er ekstremt liten, og den ene av 100 som blir dømt uskyldig vil i såfall gjøre det for en god sak.

Så sier du at samfunnet er grunnlagt på tryggheten for enkeltindividet, og beskyttelse mot urett. Snakk om selvmotsigelse. Det er jo nettopp denne beskyttelsen og uretten mot kvinner vi IKKE har når voldtektsmenn i praksis får herje som de vil.

Anonymkode: 78783...453

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et utrolig negativt kvinnesyn du demonstrerer her. Kvinners moral er da stort sett basert på en sterk rettferdighetssans, og de færreste kvinner vil lyve for å få en mann uskyldig dømt. Kvinner fortjener å bli tatt på alvor, og det er ille å se hvordan rettsapparatet mistror kvinner som har opplevd det verste noen kan utsettes for.

Anonymkode: f182d...f51

Jeg vet ikke om dette innlegget er skrevet sarkastisk for å sette kvinner i et dårlig lys, men jeg håper virkelig ikke det. Det finnes kvinner med dårlig moral og manglende rettferdighetssans akkurat som menn, og på samme måte som at rettsapparatet ikke skal skyves for å beskytte menn, skal det heller skyves for å beskytte kvinner, under troen av at de "færreste kvinner lyver". Det er kjønnsdiskriminering. 

Jeg er fortsatt uenig i mye av det TS skriver, eller mer presist ser jeg det som litt misoppfattet, men negativt kvinnesyn viser det ikke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg vet ikke om dette innlegget er skrevet sarkastisk for å sette kvinner i et dårlig lys, men jeg håper virkelig ikke det. Det finnes kvinner med dårlig moral og manglende rettferdighetssans akkurat som menn, og på samme måte som at rettsapparatet ikke skal skyves for å beskytte menn, skal det heller skyves for å beskytte kvinner, under troen av at de "færreste kvinner lyver". Det er kjønnsdiskriminering. 

Jeg er fortsatt uenig i mye av det TS skriver, eller mer presist ser jeg det som litt misoppfattet, men negativt kvinnesyn viser det ikke. 

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes kvinner som lyver om slikt, kun at dette er ytterst sjelden forekommende. Menn som forgriper seg på kvinner, er det tusenvis av hver eneste dag i Norge, og skal en komme uvesenet til livs, må en ta offerets historie på alvor og akseptere at kun 99,9% av dømte overgripere er skyldige.

Anonymkode: f182d...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes kvinner som lyver om slikt, kun at dette er ytterst sjelden forekommende. Menn som forgriper seg på kvinner, er det tusenvis av hver eneste dag i Norge, og skal en komme uvesenet til livs, må en ta offerets historie på alvor og akseptere at kun 99,9% av dømte overgripere er skyldige.

Anonymkode: f182d...f51

99,9% er et oppkonstruert tall uten statistikk til å backe det opp. Følelsesmessig argumentasjon har ingen plass i et rettsystem. 

Jeg er dog enig i at mye gikk galt i Hemsedal-saken, og at den fikk fortjent oppmerksomhet. Men fallgruven her er lekdommer-systemet, og "kvinner er kvinner-verst"-holdningen. Roten her er at voksne kvinner må ta unge kvinners lidelser på alvor. Det er på denne sårbarheten - kvinners irrasjonalitet - at det hele svikter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Marie90 skrev:

Jeg vet ikke om dette innlegget er skrevet sarkastisk for å sette kvinner i et dårlig lys, men jeg håper virkelig ikke det. Det finnes kvinner med dårlig moral og manglende rettferdighetssans akkurat som menn, og på samme måte som at rettsapparatet ikke skal skyves for å beskytte menn, skal det heller skyves for å beskytte kvinner, under troen av at de "færreste kvinner lyver". Det er kjønnsdiskriminering. 

Jeg er fortsatt uenig i mye av det TS skriver, eller mer presist ser jeg det som litt misoppfattet, men negativt kvinnesyn viser det ikke. 

Noe sier meg at du slettes ikke heter "Marie", det er nok snarere "Mats" du heter.

Anonymkode: 4142b...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at du slettes ikke heter "Marie", det er nok snarere "Mats" du heter.

Anonymkode: 4142b...f18

Jeg heter hverken Marie eller Mats, men hvis du sikter til kjønn så er jeg altså kvinne. Finner det veldig deprimerende at det fortsatt er kvinner der ute som mener at kvinner prinsipelt skal være enige med kvinner. 

For de som gidder å faktisk lese - gjetter det er få, men jeg beholder håpet...

Dette er to gode artikler:

https://morgenbladet.no/aktuelt/2016/08/indregard-send-dommerne-pa-nachspiel

http://www.dagogtid.no/biologien-i-rettssalen/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes kvinner som lyver om slikt, kun at dette er ytterst sjelden forekommende. Menn som forgriper seg på kvinner, er det tusenvis av hver eneste dag i Norge, og skal en komme uvesenet til livs, må en ta offerets historie på alvor og akseptere at kun 99,9% av dømte overgripere er skyldige.

Anonymkode: f182d...f51

Det forekommer sjeldent. Akkurat som det forekommer sjeldent at menn voldtar.

Jeg synes det er ubegripelig at man vil sette til side kanskje det viktigste rettsprinsippet om at man skal være skyldig utover enhver rimelig tvil for å bli dømt. Dette prinsippet gjelder i alle saker, men det virker som de fleste av de som engasjer seg i voldtektssaker er villige til å tilside sette dette kravet når det kommer til voldtekt. Er det fordi det i de aller fleste tilfeller i voldtektssaker er kvinner som er offer det er greit å fire på dette prinsippet? 

Ja, voldtekt er jævlig for den som blir utsatt for det, men jeg synes det får ufortjent mye oppmerksomhet. Blind vold, eller typisk vold utført av personer som er ukjente for offeret, rammer i størst grad menn. Her er det veldig lite fokus i forhold til voldtekt, selv om også det å bli utsatt for vold kan forårsake store psykiske belastninger for de som blir utsatt for det.

Jeg vil også legge til at jeg mener at det er verre å bli utsatt for voldtekt kontra vold i det fleste tilfeller. Jeg er bare oppgitt over at de utfordringene som kvinner står overfor i samfunnet har så mye større fokus enn menns utfordringer. Det er flest menn i fengsel, flest menn som er narkomane, flest menn som dropper ut av skolen og flest menn som tar selvmord. Menn er med andre ord taperne på mange av de viktigste arenaene i samfunnet. Dette er viktige temaer som sjeldent blir tatt opp, i motsetning som feks. det faktum at det er for få kvinnelige ledere. Det må da være viktigere å finne årsaken til, og løse, problemet med at så mange menn ender opp marginaliserte, men narkomani og kriminalitet som konsekvens?!

 

Anonymkode: 66de8...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonasmann
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et utrolig negativt kvinnesyn du demonstrerer her. Kvinners moral er da stort sett basert på en sterk rettferdighetssans, og de færreste kvinner vil lyve for å få en mann uskyldig dømt. Kvinner fortjener å bli tatt på alvor, og det er ille å se hvordan rettsapparatet mistror kvinner som har opplevd det verste noen kan utsettes for.

Overgripere og voldtektsmenn fortjener ingen nåde, og det er på tide at rettsvesenet endrer praksis slik at disse kan få sine rettferdige dommer og kvinner om sider kan oppleve rettssikkerhet.

Anonymkode: f182d...f51

Alle kvinner er ikke engler, det er hundre prosent sikkert. Selv om du er snill, trenger ikke alle andre som ligner på deg å være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil også legge til at jeg mener at det er verre å bli utsatt for voldtekt kontra vold i det fleste tilfeller. Jeg er bare oppgitt over at de utfordringene som kvinner står overfor i samfunnet har så mye større fokus enn menns utfordringer. Det er flest menn i fengsel, flest menn som er narkomane, flest menn som dropper ut av skolen og flest menn som tar selvmord. Menn er med andre ord taperne på mange av de viktigste arenaene i samfunnet. Dette er viktige temaer som sjeldent blir tatt opp, i motsetning som feks. det faktum at det er for få kvinnelige ledere. Det må da være viktigere å finne årsaken til, og løse, problemet med at så mange menn ender opp marginaliserte, men narkomani og kriminalitet som konsekvens?!

 

Anonymkode: 66de8...23a

Å ta opp menns problemer må være menns ansvar, på samme måte som kvinner har vært flinke til ta opp det som først og fremst rammer kvinner. Menn tar imidlertid i liten grad dette ansvaret. Da må de ikke skylde på kvinnene men rette det kritiske blikket mot seg selv og sine kjønnsfeller. Det at mange menn er stakkarslige, er på ingen måte kvinners ansvar. På samme måte som feminismen har gitt kvinner berettiget stolthet, må menn ta ondet ved roten og rydde opp i egne rekker før de kan med rette føle stolthet på sitt kjønns vegne.

Anonymkode: f182d...f51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart et problem at voldtekt er en anklage der du så å si aldri blir fullstendig frikjent i samfunnets øyne. Mye av dette kommer av kvinnesaksgrupper som fremstiller det som om en hennleggelse eller frikjennelse egentlig er et uttrykk for en patriarkalsk rettsstat eller en voldtektsmann som går fri. Det blir lagt fokus på å tro på det angivelige offeret til tross for mange som mener seg voldtatt egentlig ikke har blitt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, herzeleid skrev:

Det er helt klart et problem at voldtekt er en anklage der du så å si aldri blir fullstendig frikjent i samfunnets øyne. Mye av dette kommer av kvinnesaksgrupper som fremstiller det som om en hennleggelse eller frikjennelse egentlig er et uttrykk for en patriarkalsk rettsstat eller en voldtektsmann som går fri. Det blir lagt fokus på å tro på det angivelige offeret til tross for mange som mener seg voldtatt egentlig ikke har blitt det.

Den var drøy!!! Mener du at kvinner ikke vet at de har blitt voldtatt?

Anonymkode: 80444...767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, herzeleid skrev:

Det er helt klart et problem at voldtekt er en anklage der du så å si aldri blir fullstendig frikjent i samfunnets øyne. Mye av dette kommer av kvinnesaksgrupper som fremstiller det som om en henleggelse eller frikjennelse egentlig er et uttrykk for en patriarkalsk rettsstat eller en voldtektsmann som går fri. Det blir lagt fokus på å tro på det angivelige offeret til tross for at mange som mener seg voldtatt, egentlig ikke har blitt det.

Det er rimelig at voldtekt er en anklage der du så å si aldri blir fullstendig frikjent i samfunnets øyne. Henleggelse eller frikjennelse er oftest et uttrykk for en patriarkalsk rettsstat som godtar at en voldtektsmann går fri. En må i langt større grad tro på offeret, da de aller fleste som mener seg voldtatt, har blitt det.

Anonymkode: f182d...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var drøy!!! Mener du at kvinner ikke vet at de har blitt voldtatt?

Anonymkode: 80444...767

Jeg vet ikke hva du mener er drøyt, men jeg ser at dette opprørte deg. Her er en kilde som viser at 15 % av de henlagte voldektssakene i Oslo på et tidspunkt kom av at det kvinnene anmeldte ikke var voldtekt. Med andre ord er det mange som mener seg voldtatt, som egentlig ikke har blitt det. 

http://politiforum.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=72748

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rimelig at voldtekt er en anklage der du så å si aldri blir fullstendig frikjent i samfunnets øyne.

Anonymkode: f182d...f51

Jeg tror på at du tror det, men det vil også medføre at hvem som helst kan bruke anklagen for å sverte andre. Det vil åpenbart ikke være bra eller rimelig. 

Sitat

Henleggelse eller frikjennelse er oftest et uttrykk for en patriarkalsk rettsstat som godtar at en voldtektsmann går fri. 

Det stemmer selvfølgelig ikke. Det er som oftest et uttrykk for en rettsstat som har relativt høye beviskrav.

Sitat

En må i langt større grad tro på offeret, da de aller fleste som mener seg voldtatt, har blitt det.

Nei det ville vært dumt om vi skulle "tro" på folk uten beviser. Vi kan naturligvis ikke basere rettsvesenet på tro, det tror jeg er ganske åpenbart for de fleste, selv om man kan lure til tider. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg vet ikke hva du mener er drøyt, men jeg ser at dette opprørte deg. Her er en kilde som viser at 15 % av de henlagte voldektssakene i Oslo på et tidspunkt kom av at det kvinnene anmeldte ikke var voldtekt. Med andre ord er det mange som mener seg voldtatt, som egentlig ikke har blitt det. 

http://politiforum.no/?module=Articles&action=Article.publicOpen&id=72748

Det er da rimelig at ikke alle kvinner vet presist hvilke seksuelle overgrep som klassifiseres som voldtekt. De 15 prosentene har likevel ganske sikkert vært ofre for alvorlige seksuelle overgrep, selv om definisjonen for voldtekt ikke er oppfylt. Også slike overgrep skal anmeldes!

Anonymkode: f182d...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...