Gå til innhold

Hvordan få legeavklæring angående fraværsgrense?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brygget på noe og i natt kom det for fullt. Feber, kvalme, rennende nese, hodeværk. Tror det er influensa. 

Dette gjorde at jeg ikke fullførte hele skoledagen.

Om jeg fortsatt er syk til mandag, hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå til legen mens jeg er syk, eller etter, slik at legen kan skrive varigheten på sykdommen?

og hva gjør man egentlig hos legen for å få legeærklæring? Holder det bare å møte opp og be han skrive på arket, eller er det undersøkelser?

Anonymkode: 478eb...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten møte opp, eller ta kontakt. Jeg erfarer at det er effektiv å sende sms til mitt legekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke legeerklæring før etter tre dager. Og helgen regnes ikke med i de tre dagene, så du får ikke slettet fravær før fra og med onsdag.

Anonymkode: 431d6...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, glemte å skrive at jeg går siste året på vgs. Her nytter det ikke med egenmelding..... Her må alt dokumenteres skriftlig fra et eller annet helsepersonell

 

-TS

Anonymkode: 478eb...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen på mandag, si at du trenger en egenerklæring for de og de dagene, eventuelt i dag, i morgen (se at vi nå snakker om at det skulle vært mandag) og de dagene du trenger for å bli frisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har brygget på noe og i natt kom det for fullt. Feber, kvalme, rennende nese, hodeværk. Tror det er influensa. 

Dette gjorde at jeg ikke fullførte hele skoledagen.

Om jeg fortsatt er syk til mandag, hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå til legen mens jeg er syk, eller etter, slik at legen kan skrive varigheten på sykdommen?

og hva gjør man egentlig hos legen for å få legeærklæring? Holder det bare å møte opp og be han skrive på arket, eller er det undersøkelser?

Anonymkode: 478eb...074

Du ringer fastlegekontoret ditt med en gang de åpner telefonen samme dagen som du er syk og trenger erklæring. Ingen leger kan tilbakedatere denne typen dokumentasjon, det er ikke lov. Alle leger har akutt timer for denne typen problemstillinger. Du forklarer hva du trenger på telefon og får tildelt time, møter opp og kommer inn til legen og forklarer problemet. Dette er vanlig for legene og hva de gjør videre for å undersøke deg er avhengig av din helsetilstand. 

Får du ikke time hos fastlegen så må du dra til legevakt, samme dagen som du trenger erklæring. 

Og du, influensavirus er ikke i omløp nå, men høstforkjølelser florerer. 

 

Anonymkode: 316e6...996

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, glemte å skrive at jeg går siste året på vgs. Her nytter det ikke med egenmelding..... Her må alt dokumenteres skriftlig fra et eller annet helsepersonell

 

-TS

Anonymkode: 478eb...074

Du får sette deg enn i de nye fraværsreglene - du trenger ikke å dokumentere sykdom fra dag 1 - du har 3 dager 3 ganger i halvåret med egenmelding ved sykdom. Det er først når du er på 10% fravær at dokumentasjon er nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Du får sette deg enn i de nye fraværsreglene - du trenger ikke å dokumentere sykdom fra dag 1 - du har 3 dager 3 ganger i halvåret med egenmelding ved sykdom. Det er først når du er på 10% fravær at dokumentasjon er nødvendig.

Etter de nye fraværsreglene så er oppkjøring/øvelsekjøring ugyldig fravær uansett om du har melding eller ikke. Dette passer ikke bra når man er født sent på året og har dagene fulle. Derfor må jeg ha mest mulig dokumentert fravær for å ikke komme over grensa, i dette tilfellet; denne forkjølelsen jeg har nå.

-TS

Anonymkode: 478eb...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Du får sette deg enn i de nye fraværsreglene - du trenger ikke å dokumentere sykdom fra dag 1 - du har 3 dager 3 ganger i halvåret med egenmelding ved sykdom. Det er først når du er på 10% fravær at dokumentasjon er nødvendig.

Det er ikke hva læreren til min datter fortalte dem. Læreren hennes sa at de ha legeerklæring fra dag 1, uansett hva som er grunnen til at de er borte fra skolen. Egenmelding er ikke lov på den skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kittykat skrev:

Det er ikke hva læreren til min datter fortalte dem. Læreren hennes sa at de ha legeerklæring fra dag 1, uansett hva som er grunnen til at de er borte fra skolen. Egenmelding er ikke lov på den skolen.

Da er det skolen som må sette seg inn i reglene. Elevene kan ha 10% udokumentert fravær, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Du får sette deg enn i de nye fraværsreglene - du trenger ikke å dokumentere sykdom fra dag 1 - du har 3 dager 3 ganger i halvåret med egenmelding ved sykdom. Det er først når du er på 10% fravær at dokumentasjon er nødvendig.

Neeeei, dette er bullshit. Total bullshit. Jeg går videregående også nå, og man skal ALLTID ha dokumentasjon. Spyr du? Dokumentasjon. Hoster du? Dokumentasjon. Har du kreft? Ok, dokumentasjon fortest mulig. Har du depresjon? Dokumentasjon. Er du lazy? Synd, da har du ikke dokumentasjon og det vil bli ført opp som ugyldig fravær. Dette 3-dagers pisset er ikke reelt, man skal dokumentere ALT. Jeg kommer til å gå på skolen uansett hvor syk jeg er, jeg håper faktisk jeg får omgangssyken. Da skal jeg smitte hele klassa på pur faen, sitte med ei bøtte på klasserommet og spy ut gallen. Som en protest på denne fordømte grensa. Her er det så og si klin umulig å få legetime på dagen uansett. 

Anonymkode: 74d7b...5b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Da er det skolen som må sette seg inn i reglene. Elevene kan ha 10% udokumentert fravær, 

10% udokumentert fravær tilsier.. Tja, rundt 2 timer kroppsøving på yrkesfaglinja første termin. Med andre ord kan man kun ha 2 timer udkumentert før læreren ikke kan føre karakter. 

Anonymkode: 74d7b...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter de nye fraværsreglene så er oppkjøring/øvelsekjøring ugyldig fravær uansett om du har melding eller ikke. Dette passer ikke bra når man er født sent på året og har dagene fulle. Derfor må jeg ha mest mulig dokumentert fravær for å ikke komme over grensa, i dette tilfellet; denne forkjølelsen jeg har nå.

-TS

Anonymkode: 478eb...074

Det stemmer ikke, det kommer an på fylkeskommunen. Noen av dem gir deg gyldig fravær til obligatorisk opplæring (eller deler av den, typisk sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei), og oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Det stemmer ikke, det kommer an på fylkeskommunen. Noen av dem gir deg gyldig fravær til obligatorisk opplæring (eller deler av den, typisk sikkerhetskurs på bane, og sikkerhetskurs på vei), og oppkjøring.

Dette er feil. Alt som har med kjøreopplæring å gjøre går fra dette skoleåret under ugyldig fravær. Det er felles retningslinjer fra KD, og de gjelder for alle. 

Anonymkode: 7d51c...ae0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udokumentert fravær er fravær hvor man ikke sier i fra til kontaktlærer at man blir borte, uansett årsak.

Dokumentert fravær er sykdom etc. Noe fravær kan slettes og når dette slettes teller det ikke med på fraværsgrensen.

Ellers vil dokumentert fravær spille inn på fraværsgrensen. Selv om man gir beskjed at man er borte i en dobbelttime i gym pga fravær, så teller dette med.

 

10% fravær i 2-timersfag tilsvarer 4 skoletimer i terminen, 8 for hele skoleåret. Det er veldig raskt man kommer til denne grensen. Varsel vil normalt bli sendt til eleven etter første gangs fravær i disse fagene (på yrkesfag er det mange 2 timersfag)

 

Ang kjæretimer så er det veldig varierende hvordan skoler håndterer dette. På min skole får dem på yrkesfag slette fravær i forbindelse med oppkjøring da man lettere får lærlingeplass da mange arbeidsgivere forutsetter at dem har lappen. På studieforberende får dem fravær for dette.

Anonymkode: 9eb4b...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feil. Alt som har med kjøreopplæring å gjøre går fra dette skoleåret under ugyldig fravær. Det er felles retningslinjer fra KD, og de gjelder for alle. 

Anonymkode: 7d51c...ae0

https://www.nrk.no/vestfold/vurderer-a-apne-for-trafikkopplaering-i-skoletiden-1.13104408

I Rogaland har man allerede lagt inn mulighet for at sikkerhetskurs på bane (glattkjøring), langkjøring og oppkjøring går inn under særskilte hendelser, som kan gi godkjent velferdspermisjon.

 

Nå skal fylkeskommunen, i samarbeid med ti rektorer, finne ut om elever ved videregående skoler i Vestfold bør få den samme muligheten.

 

Tar Rogaland feil? Bør vi informere Vestfold om at de ikke har lov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brygget på noe og i natt kom det for fullt. Feber, kvalme, rennende nese, hodeværk. Tror det er influensa. 

Dette gjorde at jeg ikke fullførte hele skoledagen.

Om jeg fortsatt er syk til mandag, hva skal jeg gjøre? Skal jeg gå til legen mens jeg er syk, eller etter, slik at legen kan skrive varigheten på sykdommen?

og hva gjør man egentlig hos legen for å få legeærklæring? Holder det bare å møte opp og be han skrive på arket, eller er det undersøkelser?

Anonymkode: 478eb...074

De tre første dagene med sykdom gir deg fravær, men etter dette kan du ha legeerklæring som ikke gir deg fravær. Husk å si i fra til kontaktlærer ved all fravær uansett årsak.

Hva man må gjøre hos legen for å erklæring er forskjellig fra lege til lege. Men ring legekontoret på mandag dersom du fortsatt er syk.

Anonymkode: 9eb4b...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å gå til legen ved forkjølelse/omgangsyken. Dette er noe som går kjapt over av seg selv, og man får ikke over 10% fravær dersom man har det i løpet av semesteret. Dersom man er syk OFTE må man uansett gå til legen for utredning (noe man uansett ville ha gjort uavhengig av fraværsgrense eller ei), og da vil man få dokumentasjon.

Til deg som vil smitte hele klassen på pur f...: håper karma kommer og biter deg i rumpa!

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk: du har rett på varsel fra læreren dersom han ikke kan sette karakter.

Anonymkode: 5278e...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...