Gå til innhold

Ivf termin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på termin ved IVF når jeg hadde uttak 6/6 og innsett 8/6.

noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: c5b8b...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på termin ved IVF når jeg hadde uttak 6/6 og innsett 8/6.

noen som kan hjelpe? 

Anonymkode: c5b8b...6e9

Bruk en terminkalkulator hvor du taster inn eggløsning/befruktning 6/6. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger inn uttaksdato for unnfangelse på terminkalkulator får jeg opp 2.mars2017 som termin på deg. Du er da 13+4 i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egget befruktes vel den dagen de tar det ut, så jeg tror det blir riktig at du regner dagen for egguthenting som befruktningsdag :) 

Anonymkode: a83e3...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert du får noen av datoene. Jeg har hatt et ordinært svangerskap, og en graviditet vha ivf. I begge tilfellene visste jeg hvilken dato egget ble befruktet. I begge svangerskapene var det 1-2 ukers avvik mellom "befruktningstermin" og ul-termin. I IVF-svangerskapet så man helt bort fra termin fastsatt ved UL, mens i det første fikk jeg beskjed om at befruktningstidspunkt ikke hadde noe å si, og at man alltid skulle ta utgangspunkt i ul... Dette skjedde på samme sykehus.

Anonymkode: 9b726...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert du får noen av datoene. Jeg har hatt et ordinært svangerskap, og en graviditet vha ivf. I begge tilfellene visste jeg hvilken dato egget ble befruktet. I begge svangerskapene var det 1-2 ukers avvik mellom "befruktningstermin" og ul-termin. I IVF-svangerskapet så man helt bort fra termin fastsatt ved UL, mens i det første fikk jeg beskjed om at befruktningstidspunkt ikke hadde noe å si, og at man alltid skulle ta utgangspunkt i ul... Dette skjedde på samme sykehus.

Anonymkode: 9b726...df1

Jeg har fått streng beskjed fra klinikken om at sykehuset ikke kan forandre termin. Det sa også den private legen jeg valgte å gå på tidlig ul til. Har ordinær ul neste uke, så blir spennende å se om "de prøver seg". Ved ivf vet man når befruktning skjer, fosteret er så gammelt uansett størrelse.  Avviker størrelse fra det den burde må man henvises til videre undersøkelser, IKKE  forandre terminen. 

Anonymkode: ef801...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått streng beskjed fra klinikken om at sykehuset ikke kan forandre termin. Det sa også den private legen jeg valgte å gå på tidlig ul til. Har ordinær ul neste uke, så blir spennende å se om "de prøver seg". Ved ivf vet man når befruktning skjer, fosteret er så gammelt uansett størrelse.  Avviker størrelse fra det den burde må man henvises til videre undersøkelser, IKKE  forandre terminen. 

Anonymkode: ef801...b89

Ved sykehuset fikk jeg beskjed om at egget etter befruktning kunne "gå i dvale" i en periode og at det var derfor det kunne bli så stort avvik mellom ul-termin og befruktningstermin. Det var ikke snakk om å ta hensyn til at jeg risikerte å gå gravid to ekstra uker før jeg ble vurdert til å være på overtid. til tross for at jeg visste ul-termin var helt på jordet. Ved IVF-termin spilte denne teorien deres dog tydeligvis ingen rolle likevel.

Anonymkode: 9b726...df1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved IVF brukes alltid befruktningstermin. Syns også det er rart at de ikke bruker det ellers, er kanskje fordi de ikke kan være sikre på når befruktning skjedde hvis det ikke har vært ivf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sisti skrev:

Ved IVF brukes alltid befruktningstermin. Syns også det er rart at de ikke bruker det ellers, er kanskje fordi de ikke kan være sikre på når befruktning skjedde hvis det ikke har vært ivf. 

Ja, det er nok derfor, men det var en utrolig frustrerende følelse å ikke bli hørt, og å vite at fastsatt termin var riv ruskende gal. Hadde brukt el-tester, så jeg var jo sikker på når befruktning skjedde, men det var tydeligvis ikke godt nok.

Anonymkode: 9b726...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt donorimseminasjon og visste veldig godt hvilken dato jeg ble gravid på men på sykehuset sa de at de fulgte ikke disse ivf/insemimasjonsdatoene. Datoen de satte via ul (og jeg hadde fast time med ul hver uke pga komplikasjoner) skulle så nært opptil antatt fødselstispunkt som mulig og da var det div mål på barnet som var det sikreste.

Anonymkode: da7b7...7a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

grunnen til at jeg spørr er at legen min mente at de hadde regnet på en rar måte. Han fikk ikke det til å stemme når han regnet. Samme gjaldt han som tok tidlig ul da han regnet på det. 

Anonymkode: c5b8b...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort IVF, og opplevde at terminen ble flyttet etter ordinær ultralyd. Ikke mer enn 2 dager riktignok, men de sa at de målte lårbenet og fastsatte termin etter målet der.

Anonymkode: a83e3...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også gjort IVF, og opplevde at terminen ble flyttet etter ordinær ultralyd. Ikke mer enn 2 dager riktignok, men de sa at de målte lårbenet og fastsatte termin etter målet der.

Anonymkode: a83e3...e61

Da har de brutt nasjonale retningslinjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sisti skrev:

Da har de brutt nasjonale retningslinjer. 

Seriøst? På sykehuset snakket de som om dette var helt vanlig? :klo:

Anonymkode: a83e3...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset mitt (Ullevål) var de som @Sisti påpeker helt klare på at man aldri endrer en ivf-termin. Hvilket sykehus tilhørte du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er fra sykehuset i Ålesund. Jeg fikk en termin fra St.Olavs etter IVF, men etter UL i Ålesund i uke 19 ble den terminen flyttet 2 dager, basert på målet de fikk av lårbeinet.

Anonymkode: a83e3...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble flyttet ved ordinær UL, de brydde seg ikke noe om terminen som ble satt av klinikken. Nå ble jeg bare flyttet to dager, så det var ikke noe stort, men jordmoren sa at de gikk ut i fra UL, ikke IVF termin.

Anonymkode: 6d08a...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare utregningen eg stusset på. Nå har 2 leger regnet på det, og de får en annen dato. Derfor eg spurte :) 

 

TS

Anonymkode: c5b8b...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...