Gå til innhold

Hvordan avvise på en hyggelig måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste halve året har jeg datet litt, og jeg får det samme "problemet" gang på gang - jeg er for "hyggelig" og aner ikke hvordan jeg skal avvise folk eller formidle at jeg ikke er like interessert som dem uten å være frekk og for direkte.

Hva i all verden svarer man på ting som feks

- savner deg allerede, vi MÅ treffes igjen, du er så søt, jeg digger deg, jeg har følelser for deg, liker du meg? osv osv

 

Jeg kan jo ikke bare si -sorry Mac jeg savner ikke deg og synst i grunnen ikke du var noe særlig 😐

 

Så hva sier man egentlig? 

 

Anonymkode: b775a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker å si at jeg bare er på besøk hos min identiske tvilling, og at jeg nå må reise hjem til Amerika og at jeg dessverre har utgitt meg for å være min identiske tvillingbror som del av en utspekulert practical joke mot en tredjepart. Så sier jeg at jeg må dra for å rekke flyet.

Denne metoden ble utviklet etter at jeg fant ut at å si jeg hadde aggressiv lungekreft og kom til å dø om en uke og helst ville tilbringe den med mine nærmeste funket dårlig neste gang jeg skulle kjøpe kaffe (nå må jeg kjøre til en annen cafè når hun er på jobb)...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Minesveiper skrev:

Du sier at du ser på han/henne som en venn.

Ts

- du er så vakker

- jo takk du, men jeg ser bare på deg som en venn altså

Synst ikke det passer helt 

Anonymkode: b775a...d7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen enkel eller behagelig måte å gjøre dette på.

Takk for komplimentet/tilliten, etc., men jeg føler dessverre ikke det samme. Jeg synes det er litt tidlig at du savner meg allerede. Eller noe sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir veldig smigret nå altså. Men må dessverre si jeg ikke føler det samme. Har kommet fram til at vi ikke kommer til å bli kjærester. Tøft å høre sikkert. Men vil jo være ærlig. Du har fine kvaliteter. Men er ikke den mitt hjerte leter etter."

 

Skal love deg deg det iallefall. At uansett hva du sier, så blir det lettere med øvelse. For hver gang du har sagt fra på en grei måte, vil det bli lettere.

Anonymkode: 0e42f...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror en må være direkte jeg. For ellers vil det ikke bli forstått. Vær høflig, grei og direkte.  "  Du, blir litt mye kontakt det her på meg nå. Trenger litt tid for meg selv. Tar kontakt når jeg har tenkt litt" "hei, har kommet fram til at det nok ikke blir oss to, men takk så mye for komplementene"

Anonymkode: 0e42f...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det siste halve året har jeg datet litt, og jeg får det samme "problemet" gang på gang - jeg er for "hyggelig" og aner ikke hvordan jeg skal avvise folk eller formidle at jeg ikke er like interessert som dem uten å være frekk og for direkte.

Hva i all verden svarer man på ting som feks

- savner deg allerede, vi MÅ treffes igjen, du er så søt, jeg digger deg, jeg har følelser for deg, liker du meg? osv osv

 

Jeg kan jo ikke bare si -sorry Mac jeg savner ikke deg og synst i grunnen ikke du var noe særlig 😐

 

Så hva sier man egentlig? 

 

Anonymkode: b775a...d7b

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts

- du er så vakker

- jo takk du, men jeg ser bare på deg som en venn altså

Synst ikke det passer helt 

Anonymkode: b775a...d7b

Du kan si sorry, og at du ikke føler det sammen, men du virker for glad i komplimenter til at du kommer til å gjøre det.

Anonymkode: 8b077...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

- du er så vakker

- jo takk du, men jeg ser bare på deg som en venn altså

Synst ikke det passer helt 

Anonymkode: b775a...d7b

Må du avvise noen fordi de gir deg et kompliment da? Tenkte mer på hvis de sier at de har følelser for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Minesveiper skrev:

Må du avvise noen fordi de gir deg et kompliment da? Tenkte mer på hvis de sier at de har følelser for deg. 

Neida, men hva skal jeg svare da? Er jo der jeg alltid feiler. Pleier bli litt flau, smile og takke for komplementet, og så bare baller det på seg med flere komplementer, falske smil og situasjonen blir bare enda mer ubehagelig og vanskelig å komme seg ut av uten å være frekk eller for direkte. 

 

Og nei som en annen skrev, jeg er ikke glad i komplementer, nettopp fordi jeg ikke aner hva jeg skal svare eller hvordan reagere

Anonymkode: b775a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
Den 8/26/2016 at 22.13, AnonymBruker skrev:

Neida, men hva skal jeg svare da? Er jo der jeg alltid feiler. Pleier bli litt flau, smile og takke for komplementet, og så bare baller det på seg med flere komplementer, falske smil og situasjonen blir bare enda mer ubehagelig og vanskelig å komme seg ut av uten å være frekk eller for direkte. 

 

Og nei som en annen skrev, jeg er ikke glad i komplementer, nettopp fordi jeg ikke aner hva jeg skal svare eller hvordan reagere

Anonymkode: b775a...d7b

Akkurat når det kommer til dette så er jeg glad for at jeg er mann fordi damer gir som regel opp lett dersom man ikke følger opp etter de har gjort en eller annen form for tilnærming eller gir komplimenter. 

Jeg sier bare "takk, det er hyggelig å høre" når jeg får et kompliment. Jeg pleide å bli klein også når jeg måtte avvise damer, men så ble jeg avvist av en grei dame som gjorde det på en veldig fin måte. Etter det begynte jeg å avvise på samme måte som hun avviste meg :P  Avvisningen gikk i noe alla: "Jeg synes det er tøft av deg å si at du liker meg og jeg blir veldig glad for å høre det, men jeg ser ikke på deg på samme måten. Jeg ser på deg som en venn." 

Det å få komplimenter kan du liksom ikke gjøre noe særlig med annet enn å si takk. Hvis du absolutt vil ha slutt på det kan du spørre rett ut om mannen liker deg. Om han sier ja, så gir du han "venne talen". 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive "var hyggelig å treffe deg, men tror ikke at vi passer sammen. lykke til videre". Høflig, hyggelig, men krystallklart, hvis målet er å avvise, avslutte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, sjonkelrolf skrev:

Du kan skrive "var hyggelig å treffe deg, men tror ikke at vi passer sammen. lykke til videre". Høflig, hyggelig, men krystallklart, hvis målet er å avvise, avslutte.

Ts 

Ja du har vel egentlig rett. Men jeg synst det blir så hardt og brutalt etter å gjerne ha chattet sammen og snakket på telefon flere timer daglig i et par uker, for så å møtes og så bare avslutte det hele så brått? 

Anonymkode: b775a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Ja du har vel egentlig rett. Men jeg synst det blir så hardt og brutalt etter å gjerne ha chattet sammen og snakket på telefon flere timer daglig i et par uker, for så å møtes og så bare avslutte det hele så brått? 

Anonymkode: b775a...d7b

Ja, og så om det skulle bli "hardt og brutalt" som du vil kalle det? Hvis du ønsker å avslutte med personen er det vel lite poeng i å gi noe annet inntrykk. Du skriver jo over at du klager over at det bare baller på seg med komplimenter når du bare takker for dem. Hvorfor skjer det? Jo, fordi du er for utydelig, og personen i andre enden tolker det dithen at du kan være interessert. Da må man være tydelig. Og hvordan er man tydelig? Jo, ved å uttrykke deg tydelig, som gitt i eksemplet mitt over. Som sagt, det er ikke ufint eller uhøflig å si noe i den duren jeg skrev, men det er samtidig ikke til å misforstå. Har inntrykk av at det er der mange av dere jenter feiler mtp. å avvise. Hvorfor gjøre det så fordømt vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sjonkelrolf skrev:

Ja, og så om det skulle bli "hardt og brutalt" som du vil kalle det? Hvis du ønsker å avslutte med personen er det vel lite poeng i å gi noe annet inntrykk. Du skriver jo over at du klager over at det bare baller på seg med komplimenter når du bare takker for dem. Hvorfor skjer det? Jo, fordi du er for utydelig, og personen i andre enden tolker det dithen at du kan være interessert. Da må man være tydelig. Og hvordan er man tydelig? Jo, ved å uttrykke deg tydelig, som gitt i eksemplet mitt over. Som sagt, det er ikke ufint eller uhøflig å si noe i den duren jeg skrev, men det er samtidig ikke til å misforstå. Har inntrykk av at det er der mange av dere jenter feiler mtp. å avvise. Hvorfor gjøre det så fordømt vanskelig?

Du har absolutt et godt poeng og jeg er forsåvidt helt enig. Men jeg hater å skuffe/såre folk, så er vel derfor jeg bare drar det ut, som ja igjen egentlig bare gjør ting enda verre 😐 

Håper liksom mer på at de skal ta et hint når jeg ikke lenger er like ivrig på meldinger, og at kontakten bare skal dø ut, men det er vel ikke sånn det fungerer :( 

Anonymkode: b775a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du har absolutt et godt poeng og jeg er forsåvidt helt enig. Men jeg hater å skuffe/såre folk, så er vel derfor jeg bare drar det ut, som ja igjen egentlig bare gjør ting enda verre 😐 

Håper liksom mer på at de skal ta et hint når jeg ikke lenger er like ivrig på meldinger, og at kontakten bare skal dø ut, men det er vel ikke sånn det fungerer :( 

Anonymkode: b775a...d7b

Det du, og mange andre, ikke skjønner er at du sårer/skuffer mye mer ved å dra det ut enn bare å være tydelig med en gang, fordi du ikke vil "skuffe/såre". Å trekke seg tilbake og håpe at det bare skal dø ut er en feig måte å avslutte ting på. Vær tydelig, så blir det lettere både for deg og motparten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg bruker å si at jeg bare er på besøk hos min identiske tvilling, og at jeg nå må reise hjem til Amerika og at jeg dessverre har utgitt meg for å være min identiske tvillingbror som del av en utspekulert practical joke mot en tredjepart. Så sier jeg at jeg må dra for å rekke flyet.

Denne metoden ble utviklet etter at jeg fant ut at å si jeg hadde aggressiv lungekreft og kom til å dø om en uke og helst ville tilbringe den med mine nærmeste funket dårlig neste gang jeg skulle kjøpe kaffe (nå må jeg kjøre til en annen cafè når hun er på jobb)...

HAH! :laugh:

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, sjonkelrolf skrev:

Det du, og mange andre, ikke skjønner er at du sårer/skuffer mye mer ved å dra det ut enn bare å være tydelig med en gang, fordi du ikke vil "skuffe/såre". Å trekke seg tilbake og håpe at det bare skal dø ut er en feig måte å avslutte ting på. Vær tydelig, så blir det lettere både for deg og motparten.

Ts 

jo jeg skjønner at jeg skuffer enda mer ved å dra ting ut og la de håpe lenger enn nødvendig, var derfor jeg skrev at det bare gjør ting verre. 

Men ja, jeg er vel gjerne feig ja 😐 

Får prøve å bare bite i det sure eple og bli mer tydelig fremover da 

Anonymkode: b775a...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter som holder på slik er det kanskje like greit å styre unna først som sist. Mitt håp er at gutten forstår det tidlig slik at han kan bryte av raskt, og komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig men det kan være like ille å sitte på begge sider av den der samtalen. Alltid tenkt at det må jo være lettere å avvise enn å bli avvist, men det er det ikke. 

Men jeg er enig med det som mange andre her sier. Ærlighet! 

Hvis personen du dater skrive f.eks: Lyst til å finne på noe til onsdag? 
I stedet for å dra det ut med å skrive at den dagen passer dårlig og ikke foreslår noen annen dag. Skriv heller: Jeg syntes det var veldig hyggelig å bli kjent med deg, men for min del kan jeg ikke se noe mer enn det mellom oss. 

Har enda tilgode å møte noen som ikke setter pris på ærlighet :)

Lykke til TS :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...