Gå til innhold

Tips til leker til 3-åring som de kan drive med en stund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår 3-åring går så fort lei av lekene sine. Hun har tipitelt, dukkehus, togbane, duplosett, doktorsett, fiskesett med fiskestang, puslespill, perler, bowling og mye annet. Tips til noe annet som kan lekes innendørs som kan være litt spennende? Hun har en lillesøster også, så kan ikke være masse smådeler på lekene.

Anonymkode: f8be1...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hadde bare ikke tålmodighet når hun var 3. Samme hvor spennende ting var i starten gikk hun fort lei. Nå når hun er 5 kan hun sitte leeenge med de samme tingene. 

Det var egentlig bare tegnesaker som interesserte over lengere tid, og da helst når vi tegnet sammen med henne. 

Anonymkode: 8a887...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kunne ikke drive med noe som helst 'en stund' når hun var tre. Bortsett fra maling og da med full nedvask som resultat (innimellom verdt det). Evt nettbrett. 

Det begynner så smått å bedre seg nå som hun er fem.

Noen unger er bare sånn. Men jeg har lagt merke til at hun hele veien har lekt bedre (men med veldig hyppig voksenkontakt) når hun har hatt få leker tilgjengelig. 

Antall leker og konsentrasjon ser ut for å være omvendt proporsjonalt for min ufokuserte virrefrøken ;) 

Anonymkode: 59bb7...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun blir veldig fort lei. Hun er mye ute og sykler og leker osv, men hadde vært greit med en leke som fenger på morgen/ettermiddag når jeg er alene med de og må gjøre praktiske ting eller noe som gjelder lillesøster. 

Anonymkode: f8be1...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt cirka tre års alderen var nok mye kjedelig. Det gikk lettere etter fire år, lærte bort bokstaver og leste mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettbrett. Jeg hater egentlig slikt, det er ikke bra for hverken helse, syn og hodet. Men i små doser går det nok bra. Alt jeg kommer på har ganske små deler. Som perler, Barbie, modelleire osv. 

Hvis hun kjeder seg med vanlige leker, så er kanskje ikke Nettbrett så ille, hun sitter jo stille uansett 

Anonymkode: 3ea39...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsket barbie. Jeg og mine søsken kunne leke i timesvis hver dag. Mitt barn på 3 år elsker biler. Det kan han sitte med leeenge, og han et egentlig veldig energisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ta henne med på praktiske ting, sammen med deg?  Mitt yngste barnebarn er snart 4 år nå, men hun elsker å "hjelpe" til med vasking.  Da gir jeg henne en sprayflaske med litt Zalo og vann, og en klut.  Ber henne vaske fryseboksen, vaskemaskinen osv.  Hun holder på veldig lenge, og i tillegg er hun veldig stolt :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 

 

12 minutter siden, Vival skrev:

Jeg elsket barbie. Jeg og mine søsken kunne leke i timesvis hver dag. Mitt barn på 3 år elsker biler. Det kan han sitte med leeenge, og han et egentlig veldig energisk.

Var også glad i Barbie, selv om jeg hadde sønner, men naboen hadde datter så jeg lekte en del med henne.

Biler var ikke helt min greie, men tegning og maling var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe spesielt hun er interessert i? Som Anna og Elsa f.eks som er så vanvittig populære. 

Gutten min på 3 år er helt besatt av Marvel og elsker alle karakterene. Han har figurer av de mest kjente, som spiderman, hulken, Iron Man osv og disse leker han i evigheter med hver dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det virker som om du er slik, TS, men bare pass på å ikke heng deg opp i kjønnsbestemte leker. Da kan man lett gå glipp av ting som virkelig fenger. Kanskje er hun superinteressert i dinosaurer, eller biler, og ikke Barbie eller Frost.

Anonymkode: 9dd01...d58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at det virker som om du er slik, TS, men bare pass på å ikke heng deg opp i kjønnsbestemte leker. Da kan man lett gå glipp av ting som virkelig fenger. Kanskje er hun superinteressert i dinosaurer, eller biler, og ikke Barbie eller Frost.

Anonymkode: 9dd01...d58

Nettopp. Jeg elsket barbie, men jeg elsket også biler. Fikk leke med akkurat det jeg ville. Det er viktig å ikke sette barnas interesser i en firkantet boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo også spørre barnehagen hva hun liker best å leke med der, kanskje du vil bli overrasket og få noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan Duplo fenge hvis hun først kommer igang. Togbane kan også gå. Og så perling -men deg har små deler, da. Men sliter mye med det samme som deg, så følger tråden. He du prøvd Sands Alive?

Anonymkode: d08bf...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke kjønnsbaserte leker. Brannstasjon, dinosaurer osv har vi en del av. Hun får kun perle og drive med plastelina sammen med meg, da hun ikke klarer å ikke miste noe på gulvet enda og lillesøster da spiser dette. Takk for alle tips uansett. Det er egentlig bare et problem 2 ganger i uken da jeg er alene med dem og gjerne skulle gjort annet enn å leke med henne en times tid.

Til deg som skrev om hun kunne gjøre noe praktisk med meg: Hun gjør ofte det, men det fungerer ikke når jeg er alene med de og må ha det meste av fokuset på lillesøster. Da blir det bare vann utover hele kjøkkenbenken eller havregryn over hele gulvet og mye ekstrajobb. 

 

I barnehagen liker hun best når de har turning på onsdager eller bowling. Bowling har hun hjemme, men kjedelig å leke det alene.

Takk for alle tips uansett. Da blir det nok nettbrett - da kan jeg få til 40 min med veldig mye unnagjort.

Anonymkode: f8be1...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Modellerkitt gir oss en halvtime "fri" i alle fall😊 Og "sandsalive". Vår er nettopp fylt tre. 

Anonymkode: 56a6e...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treåringer har ikke lært seg å leke alene enda.

Hva med å ta hussyslene når lillesøster siver, evt ha lillesøster enten i bæretøy eller plassert i vippestol eller lekegrind, slik at du og storesøster kan hjelpes til med hussyslene?

Anonymkode: afb6a...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Treåringer har ikke lært seg å leke alene enda.

Hva med å ta hussyslene når lillesøster siver, evt ha lillesøster enten i bæretøy eller plassert i vippestol eller lekegrind, slik at du og storesøster kan hjelpes til med hussyslene?

Anonymkode: afb6a...574

Ikke alle treåringer er like! Vår og naboens treåring kan leke lenge alene (vår med feks "hyttebygging" på rommet sitt med puter, stol, pledd, eller klosser eller dukkepå/avkledning etc, naboens med parkeringshus og biler). 

Anonymkode: 56a6e...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om å finne leker som er spennende nok, men å lære å trives med å leke alene. Der er barn veldig forskjellige. Vår eldste begynte å leke mye alene fra treårsalder (det var da hun ble storesøster også, så timing der). Da brukte hun ikke spesielt fancy leker, hun kunne leke i en time med to legoklosser og en tom dorull... Hun var også mye ute alene, rett utenfor huset. Jeg tror personlighet har mye å si, men også at man som foreldre ikke underholder for mye eller kjøper nye leker hele tiden. Kreativitet må læres det også. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...