Gå til innhold

Fritak fra nynorsk - og studiekompetanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer om jeg skal søke om fritak fra vurdering i nynorsk da jeg oppfyller kravene. 

Noen som har fått fritak fra vurdering i nynorsk som har tatt generell studiekompetanse? Vil man fortsatt oppfylle kravene selvom om man ikke blir vurdert i nynorsk? Og er det noen ulemper med å ikke ta nynorsk, noen skoler man ikke kan søke på f.ks?:)

Anonymkode: e000e...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En i klassen min hadde fritak for nynorsk hele grunnskolen og vgs, og kom inn på lærerstudiet uten problemer :) Har ikke hørt at det skal ha noe å si så lenge det er gyldig fritak.

Anonymkode: 67651...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kvalifiserer for fritak i nynorsk så skal du ikke ha noe utfordringer senere med videre studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak

Bortsett fra i studier og yrker som krever nynorsk. F.eks har alle som tar kontakt med en offentlig institusjon rett til å bli svart på eget skriftemål (norsk). Skriver de på nynorsk plikter du å svare på nynorsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, UhuruPeak skrev:

Bortsett fra i studier og yrker som krever nynorsk. F.eks har alle som tar kontakt med en offentlig institusjon rett til å bli svart på eget skriftemål (norsk). Skriver de på nynorsk plikter du å svare på nynorsk. 

Dette her er det viktig å tenke på. Du kan for eksempel ikke jobbe som norsklærer hvis du ikke har nynorsk (hvordan skal du da være kvalifisert til å undervise i nynorsk og rette nynorske tekster?), og i enkelte departementer, direktorater samt andre offentlige etater er nynorsk mer vanlig enn andre steder, og de krever at du kan og skal skrive nynorsk. Så tenk grundig gjennom hva du tror du kan ha lyst til å jobbe med senere før du avskriver nynorsken. 

Anonymkode: 6806d...1f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette her er det viktig å tenke på. Du kan for eksempel ikke jobbe som norsklærer hvis du ikke har nynorsk (hvordan skal du da være kvalifisert til å undervise i nynorsk og rette nynorske tekster?), og i enkelte departementer, direktorater samt andre offentlige etater er nynorsk mer vanlig enn andre steder, og de krever at du kan og skal skrive nynorsk. Så tenk grundig gjennom hva du tror du kan ha lyst til å jobbe med senere før du avskriver nynorsken. 

Anonymkode: 6806d...1f5

Dette har jeg aldri hørt om. Hvor er det dette står oppnevnt? 

Anonymkode: 93af8...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg aldri hørt om. Hvor er det dette står oppnevnt? 

Anonymkode: 93af8...6e6

Det er blitt et krav å bestå en skriftlig prøve i sidemålet man har når man går på lærerutdanningen, uavhengig av hvilket fag man tar. Husker dessverre ikke om man kan få fritak fra det hvis man har godkjent fritak fra før, da.

Ut fra det jeg har hørt om norskfaget på lærerutd ved høgskolen, er det også en god del fokus på nynorsk i undervisningen og de har innleveringsoppgaver o.l. på nynorsk. Ellers er jo en del skoler (spesielt på Vestlandet) rene nynorskskoler, eller har klasser der elevene skriver nynorsk. De som aldri har hatt nynorsk, har nok vett til å unngå disse skolene, men det er jo litt synd om man må velge bort en bra stilling/skole pga skriftspråket.

Anonymkode: 67651...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon trur at fritak er fritak frå sidemål, men det er fritak frå vurdering i sidemål. Du må uansett delta i opplæringa og gjera læringsarbeidet. Ulempene med å ikkje ha nynorsk er at det som nemnt er nokre område du ikkje kan jobba i, så viss det er mogleg at du skal jobba i offentleg sektor i ei stilling som krevjar at du skal svara skriftleg må du kunna nynorsk då ein som sendar brev på nynorsk er pliktig å få svar på nynorsk. Det er også fleire kommunar som har nynorsk som administrasjonsspråk, og du veit aldri kor du hamnar :) Det er ingenting som seier at du ikkje kan verta norsklærar utan nynorsk på vitnemålet (så vidt eg veit), men på studiet mitt måtte me levera 50% av arbeidet på nynorsk og 50% på bokmål, så då gjer du deg sjølv ein stor bjørneteneste no. 

Viss du ikkje har språkvanskar tilrår eg at du tek faget. Du må uansett delta og gjera arbeidet, og då kan du like greitt få ein karakter for arbeidet. Det er ein karakter mindre på vitnemålet, og då ein karakter mindre å uroa seg for, men generelt lurt å ha. Spesielt sidan nokre opplevingar vert lukka for deg viss du har låg meistring i nynorsk - til dømes ein heil del litteratur :) Mange søker fordi dei trur at dei slepp undervisninga, men det er altså ikkje sant. 

Anonymkode: 8bf48...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt om det. Ulempen kan være karaktermessig, hvis du tror du klarer en god karakter får du jo sjansen til å dra opp snittet ditt.

Jeg ville ikke tenkt så mye på det ift jobb. Det er ca 10% av befolkningen som bruker nynorsk daglig. De fleste kan ikke nynorsk, i alle fall ikke godt nok til å skrive juridiske dokumenter, så det vil nok forsvinne etterhvert.

Heldigvis.

Anonymkode: 178c6...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli fritatt fra sidemål på grunnskolelærerutdanningen for 1.-7.-trinn. På GLU 5.-10.-trinn er det ikke mulig med fritak dersom du velger norsk som fag. Dette er regulert i rammeplanen. Men nå blir det jo ny lærerutdanning fra høsten, så da vet jeg ikke hvordan det blir.

Anonymkode: 21937...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest UhuruPeak
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har søkt om det. Ulempen kan være karaktermessig, hvis du tror du klarer en god karakter får du jo sjansen til å dra opp snittet ditt.

Jeg ville ikke tenkt så mye på det ift jobb. Det er ca 10% av befolkningen som bruker nynorsk daglig. De fleste kan ikke nynorsk, i alle fall ikke godt nok til å skrive juridiske dokumenter, så det vil nok forsvinne etterhvert.

Heldigvis.

Anonymkode: 178c6...6d3

Nei. Nynorsk kommer ikke til å forsvinne. Det er ikke et døende språk. At noen ønsker at nynorsk skal forsvinne er bare trist. Nynorsk, i motsetning til bokmål, er basert på norske dialekter. Det ligger så mye av vår kultur og historie i det språket. Jeg ville absolutt tenkt over det valget når det kommer til jobb. Nynorsk er likestilt med bokmål i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, UhuruPeak skrev:

Nei. Nynorsk kommer ikke til å forsvinne. Det er ikke et døende språk. At noen ønsker at nynorsk skal forsvinne er bare trist. Nynorsk, i motsetning til bokmål, er basert på norske dialekter. Det ligger så mye av vår kultur og historie i det språket. Jeg ville absolutt tenkt over det valget når det kommer til jobb. Nynorsk er likestilt med bokmål i Norge. 

På hvilken måte er det ikke et døende språk? Det eksiterer jo nærmest ikke i bruk lengre. Det er kanskje likestilt i den forstand at både bokmål og nynorsk er godkjente skriftspråk i landet, men det er da liten tvil om hvilket av dem som er mest i bruk, og hvilket som åpenbart er på vei ut, og har vært det lenge.

Anonymkode: 05eb7...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den Sunday, August 28, 2016 at 20.28, AnonymBruker skrev:

Nokon trur at fritak er fritak frå sidemål, men det er fritak frå vurdering i sidemål. Du må uansett delta i opplæringa og gjera læringsarbeidet. Ulempene med å ikkje ha nynorsk er at det som nemnt er nokre område du ikkje kan jobba i, så viss det er mogleg at du skal jobba i offentleg sektor i ei stilling som krevjar at du skal svara skriftleg må du kunna nynorsk då ein som sendar brev på nynorsk er pliktig å få svar på nynorsk. Det er også fleire kommunar som har nynorsk som administrasjonsspråk, og du veit aldri kor du hamnar :) Det er ingenting som seier at du ikkje kan verta norsklærar utan nynorsk på vitnemålet (så vidt eg veit), men på studiet mitt måtte me levera 50% av arbeidet på nynorsk og 50% på bokmål, så då gjer du deg sjølv ein stor bjørneteneste no. 

Viss du ikkje har språkvanskar tilrår eg at du tek faget. Du må uansett delta og gjera arbeidet, og då kan du like greitt få ein karakter for arbeidet. Det er ein karakter mindre på vitnemålet, og då ein karakter mindre å uroa seg for, men generelt lurt å ha. Spesielt sidan nokre opplevingar vert lukka for deg viss du har låg meistring i nynorsk - til dømes ein heil del litteratur :) Mange søker fordi dei trur at dei slepp undervisninga, men det er altså ikkje sant. 

Anonymkode: 8bf48...07a

Jeg har ihvertfall ikke tenkt til å jobbe som lærer. Men det skulle finnes en komplett oversikt over hvilke studier man trenger karakter i nynorsk til eller velger kanskje hver og en høyskole det selv?

Ellers så er det jo det at dersom man får god karakter i nynorsken så har man mulighet å dra opp snittet og få mere studiepoeng. Var nynorsk examen vanskelig? Husker du hvordan den ble gjort og hva slags oppgaver dere fikk?

Anonymkode: e000e...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...