Gå til innhold

Må opp i vekt, men har dårlig råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp. Jeg må opp i vekt. Veier nå 46kilo og er 160høy. Problemet er bare at jeg ikke har så mye penger, så jeg skulle gjerne fått tips om ok mat som har mye kalorier.

Anonymkode: 113d4...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøtter og mandler, kanskje. Vegetabilske oljer, fisk, fryste grønnsaker er billig. Grovt brød, pasta, potet(!). 

Anonymkode: 13169...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er vell dyrt? Grønnsaker har lite kalorier :(

Anonymkode: 113d4...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å lage god gammeldags husmannskost fra bunnen. Lag store porsjoner og frys ned. Kjøttkaker i brun saus, raspeballer, lapskaus, potetstapp, hjemmelagde brød, smør og H-melk og vafler til kaffien (bare "sunn" ting litt opp med ekstra grønnsaker her og der om det er uvant)

Noen måneder på sånn kost gav meg 2 ekstra kilo. Ikke mye, men jeg trengte dem sårt og fikk mye bedre blodverdier etter dette "usunne" bondekostholdet noen måneder. Jeg sluttet bare fordi jeg er for lat til å lage alt fra bunnen.

Vanligvis spiser jeg typisk ris/pasta/kylling/fisk/grønnsaker/grovbrød og alle disse tingene som skal være så sunn og bra. For meg gir ikke mitt vanlige kosthold meg nok næring tydeligvis..

Anonymkode: be250...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Potetgull er svinbillig.

Hadde satt pris på ett skikkelig svar da dette begynner å bli ett problem for meg.

Anonymkode: 113d4...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk fullfettprodukter og doble matmengden. Handle mat når det er på tilbud, følg med i Mattilbud-appen feks. Bruk fete dressinger, oljer, mye ost og smør.

Anonymkode: fa9f6...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde satt pris på ett skikkelig svar da dette begynner å bli ett problem for meg.

Anonymkode: 113d4...e52

Potetgull er billig per kalori, spesielt hvis du kan velge hvilken som helst type.

Hvis ikke kan du jo kjøpe en pose poteter, og en pakke margarin. Så moser du potetene med margarin oppi. Masse tusen kalorier for under 50 lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev:

Potetgull er billig per kalori, spesielt hvis du kan velge hvilken som helst type.

Hvis ikke kan du jo kjøpe en pose poteter, og en pakke margarin. Så moser du potetene med margarin oppi. Masse tusen kalorier for under 50 lappen.

Potetgull er ikke mat og heller ikke en bra måte å gå opp i vekt på.

Anonymkode: 113d4...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Potetgull er ikke mat og heller ikke en bra måte å gå opp i vekt på.

Anonymkode: 113d4...e52

Det er mat, og det inneholder masse fett og karbohydrater, akkurat det man trenger for å gå opp i vekt. Det er usunt for feite personer, ikke for undervektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risengrynsgrøt eller havregrynsgrøt laget på helmelk og med godt smørøye er både billig (veldig billig faktisk) og kaloririkt. Ofte selges melk til halv pris på f.eks Bunnpris eller Coop når den går ut på dato samme dag. Kjøp 3-4 liter og lag en stor kjele. Særlig risengrynsgrøt er nesten bedre når den spes ut og kokes opp igjen neste dag synes jeg. 

Man kan fort lage 5 store porsjoner for under 40 kroner om man finner melk på tilbud. Stort billigere får man sjelden laget middag,. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjempemasse kalorier skal du ikke ha, og dermed er det ikke dyrere for deg å spise enn for andre - du er liten og du trenger bare et kalorioverskudd på 500 per dag for å gå opp 1/2 kilo per uke, det tilsvarer normalt matinntak for en gjennomsnittlig dame. Vanlig mat er ikke så forferdelig dyrt. Kaloririk mat er ofte ganske billig, og ihvertfall per kalori. Det er "slankematen" som er dyr. Hva er ok mat, da? Du kan spise akkurat hva du vil. Vanligvis er vel problemet for undervektige manglende matlyst eller vrangforestillinger. Hvis du ikke har noe sånt, så bare spis som vanlige folk, let etter gode tilbud (det er flere tråder her inne om temaet), kjøp og lag og spis mat du liker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/26/2016 at 19.01, AnonymBruker skrev:

Nøtter er vell dyrt? Grønnsaker har lite kalorier :(

Anonymkode: 113d4...e52

Mandler i løsvekt er ikke så dyrt, og uansett om du skal gå opp i vekt, må du spise grønnsaker også. Egg er og ganske billig. Som noen sa over her, hvis du legger deg på 2000 kcal vil du jo gå opp i vekt, men da spiser du jo bare så mye som en "normal" kvinne skal.

Anonymkode: 13169...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmelk blandet med littegrann fløte, lett når du bare kan drikke kaloriene istedetfor å spise dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...