Gå til innhold

Jeg GIDDER ikke gå på p-piller lenger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Tvist skrev:

Hva med sterilisering? Har hørt at det skal være uten bivirkninger...

Jeg hørte at man rett og slett går tidligere inn i menopausen av å sterilisere seg. Pluss at selv om jeg ikke vil ha barn nå, vil jeg ikke ta fra meg selv den muligheten til å ombestemme meg (selv om jeg egentlig ikke tror at jeg gjør det). 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du egentlig prøvd p-ring, eller har du bare bestemt deg for at det er vanskelig? Eller har du liksom prøvd det 1 gang og gitt opp fordi du ikke fikk den til å sitte perfekt etter 5 min? 

 

Anonymkode: 19ccc...27e

Altså, nå er jeg relativt dypt traumatisert av en hendelse med en tampong en gang, så å få inn og ut ting av vagina er virkelig ikke min sterkeste side. Dessuten har partneren min en mægapikk, så da ville den vel havnet enda lenger inn og vært enda vanskeligere å få tak i. For normalt oppegående mennesker er ikke p-ring noe problem, men nå har det seg sånn at jeg ikke får den til, og det gjør det rett og slett til usikker sex :) 

7 timer siden, Sharon90 skrev:

Jeg har spiral, ikke klippet ned, lå med en med stor penis- han merket ingenting. 

Ville gitt spiral et forsøk jeg :)

Jeg har hørt om noen som fikk den på pikken. Altså, den hang igjen. Hørte det direkte fra kilden det skjedde med, så vet at det ikke er tull :( 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha prøvd x antall hormonpreparater og endt opp med å bli gal av alle har vi gått over til kondomer. Det er rett og slett en vanesak og kan inkluderes i oppvarmingen.

Gikk ikke noe ned i vekt, men fikk min mentale helse tilbake.

Anonymkode: 7c4fc...bc1

Jeg håper at vi også kan bli vant til det. Foreløpig sier han selv at han ikke kan komme med kondomer, så det er kjipt. Bra det går bedre med helsa di!

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Cerazette i ca. 4 mnd., og er nær med å slutte selv. Har fått kviser og sånne "bumper" (har normalt plettfri hud), svetter om natten, humørsvingninger og småblør innimellom så ødelegger de løse trusene mine. Er bare slitsomt 😪 Eneste positive er at jeg aldri får migrene på dem, det er veldig deilig, men alt det andre er så utrolig irriterende!

Kanskje jeg skal gå over til spiral eller p-stav ut ifra kommentarene her.

Anonymkode: 6585c...196

Tror det er cerazette man får før man får "lov" å sette inn p-stav. Det fungerte godt for meg lenge (perfekt i 18 mnd, OK i 6-12 mnd til før det begynte å bli jævlig). Om jeg kunne ville jeg satt inn en ny stav. 

Anonymkode: 96883...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg begynte på microgynon gikk jeg opp flere kilo på et par uker bare, alle bhene mine ble plutselig for små, så jeg la hvert fall veldig på meg. Har gått på disse i snart 6 år og har også lyst til å droppe hele pilla! Jeg blir nesten suicidale av å gå på de, sliter skikkelig med humøret et par, tre dager før mens - er nesten ikke til å holde ut.. Hadde vært herlig å gått ned de kiloene hvis jeg sluttet og fått tilbake hodet

Anonymkode: 2bd57...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på p-piller (og annen hormonprevensjon) i over ti år. Har opplevd massevis av bivirkninger som vektøkning, migrene, sinnsyke svingninger i humøret, nedstemthet, masse kviser.. Nå gidder jeg ikke mer. Har bestemt meg for at jeg ikke har lyst å gå på noen lenger (har gått på bl.a. cerazette og microgynon). 

Jeg har pratet med kjæresten, og har gått til innkjøp av kondomer. Vi ønsker ikke barn.

 

Et par spørsmål:
Kan det hende at jeg vil gå ned i vekt nå som jeg ikke lenger tar p-piller, eller er det noe man bare har? Dersom jeg begynner på p-pillen igjen, kan jeg forvente å øke (mer) i vekt? 

Er det noen andre her som har sluttet på p-piller, uten at man vil bli gravid? 

Anonymkode: 96883...a95

Du kommer nok til å gå litt opp i vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned i vekt og holdt den veldig stabil mens jeg gikk på Yasmin, men gikk opp i vekt og slet med å holde vekta mens jeg gikk på Cerazette. Sistnevnte ga meg også skikkelig zombie-humør, helt flat i humøret og alt føltes bare bleh og meh.

Gikk dessverre ikke ned i vekt etter å ha sluttet på hormonbonanzaen men fikk et mye bedre humør.  Sexlysten kom aldri helt tilbake :(

Anonymkode: 7cfa6...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg begynte på microgynon gikk jeg opp flere kilo på et par uker bare, alle bhene mine ble plutselig for små, så jeg la hvert fall veldig på meg. Har gått på disse i snart 6 år og har også lyst til å droppe hele pilla! Jeg blir nesten suicidale av å gå på de, sliter skikkelig med humøret et par, tre dager før mens - er nesten ikke til å holde ut.. Hadde vært herlig å gått ned de kiloene hvis jeg sluttet og fått tilbake hodet

Anonymkode: 2bd57...086

Dette er ikke bare til deg, men litt generelt. Hvorfor godtar kvinner prevensjon som gjør dette med kroppen? År etter år? Det finnes alternativer (spiral, kondom), og så lenge alle godtar det og bare holder ut, blir det heller ikke rapportert og det blir ikke gjort noe for å forske på bedre prevensjon heller. Kvinner må slutte å akseptere at de har de dritt for å slippe å få barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg håper at vi også kan bli vant til det. Foreløpig sier han selv at han ikke kan komme med kondomer, så det er kjipt. Bra det går bedre med helsa di!

Anonymkode: 96883...a95

Han kan enten ta den av før han spruter på deg og dere kan prøve ulike typer for å finne en som gleder dere begge. Jeg liker en som er knudrete med riller f.eks. den gir meg økt nytelse. Han liker de ultratynne. Så bytter vi på, hver sin gang :)

Det at han sier at han ikke kan komme med kondom sitter i hodet, det sa min og, men han kommer jo hver enda gang ;)

Anonymkode: 7c4fc...bc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ellers synes jeg personlig at cerazette var forferedelig mtp humørsvigninger, og på microgynon hadde jeg fortsatt eggløsning selv om jeg tok de til riktig tid hver dag!

Anonymkode: 19ccc...27e

Hvordan fant du ut at du hadde eggløsning fremdeles? Det er jo skrekken!

Anonymkode: 1ccf1...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært på p-piller (og annen hormonprevensjon) i over ti år. Har opplevd massevis av bivirkninger som vektøkning, migrene, sinnsyke svingninger i humøret, nedstemthet, masse kviser.. Nå gidder jeg ikke mer. Har bestemt meg for at jeg ikke har lyst å gå på noen lenger (har gått på bl.a. cerazette og microgynon). 

Jeg har pratet med kjæresten, og har gått til innkjøp av kondomer. Vi ønsker ikke barn.

 

Et par spørsmål:
Kan det hende at jeg vil gå ned i vekt nå som jeg ikke lenger tar p-piller, eller er det noe man bare har? Dersom jeg begynner på p-pillen igjen, kan jeg forvente å øke (mer) i vekt? 

Er det noen andre her som har sluttet på p-piller, uten at man vil bli gravid? 

Anonymkode: 96883...a95

Jeg blir helt koko av hormoner, så jeg fikk kobberspiral før jeg fikk mitt første barn, var helt topp! Er ikke alle som tåler det heller, men de fleste. Bra du slutter med hormoner, det er bare jævelskap!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

...

Jeg har hørt om noen som fikk den på pikken. Altså, den hang igjen. Hørte det direkte fra kilden det skjedde med, så vet at det ikke er tull :( 

...

Her må jo spiralen ha "falt ned", for den skal ikke være så langt nede at han kan kjenne den. Min har gjort det motsatte og gått lenger opp i livmor. Fikk satt inn for 2 år siden og er veldig fornøyd, riktignok var det vondt en stund men nå er det absolutt verdt det. Nesten ikke mensen, slippe å tenke på annen prevensjon hver dag eller før samleie, og så er det et av de sikreste prevensjonsmidlene.

Anonymkode: a7875...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sariou skrev:

Dette er ikke bare til deg, men litt generelt. Hvorfor godtar kvinner prevensjon som gjør dette med kroppen? År etter år? Det finnes alternativer (spiral, kondom), og så lenge alle godtar det og bare holder ut, blir det heller ikke rapportert og det blir ikke gjort noe for å forske på bedre prevensjon heller. Kvinner må slutte å akseptere at de har de dritt for å slippe å få barn.

Jeg er en av dem som har det bedre på p-piller enn uten. Mindre blødninger, mindre smerte, mindre kviser, litt vekttap faktisk og jeg kan hoppe over mensen. Det er vel mange av oss som ikke oppfatter piller som problematisk. De har jo mye mindre hormonmengde i dag enn før i tiden. Så det er da forsket på dette.

Jeg ønsker ikke spiral, med en tråd som henger ned og økt infeksjonsfare, samt smerter ved innsetting. Kondom er for klønete i et fast forhold, dessuten også en lite sikker prevensjonsmetode.

Anonymkode: 2bbc6...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både p-ring og p-stav ga mye mindre bevirkinger enn p-piller. Og det er ikke rart, de går ikke gjennom fordøyelsessystemet, så mengde hormoner i de er mindre. Men sa du at du ikke kan får p-stav igjen? Man må jo ikke gå på Cerazette hver gang man får p-stav, det er bare en gang for å sjekke at du tåler det bra. Noen som får jo konstante små blødninger av Cerazette, så de ønsker antaglivis ikke å sette inn p-stav. Jeg tålte p-stav som du, bra i ca 2,5 år så begynte uregelmessige blødninger, men var egentlig ganske fornøyd med den lenge. 

Jeg har nå vært p-pille fri i omtrent 4 år, men det er fordi vi prøvde å bli gravide, ble gravide, begynte ikke med prevensjon igjen da vi tenkte at enda et barn ikke er farlig, og er gravid nå igjen. Jeg hadde da p-stav som siste prevensjon - gikk ikke ned i vekt etter at jeg tok den ut. Merket egentlig ikke noe til vektendringer i det hele tatt den gangen, men husker tidligere, når jeg sluttet med ppiller, merket jeg at puppene ble mindre ihvertfall. 

Men jeg personlig har mye mer humørsvinger og andre PMS-symptomer nå som ppille-fri enn med p-stav.. Så tenker å sette den inn igjen etterhvert, eller kanskje hormonspiral men har ikke undersøkt om det ennå. Jeg er også en av de som har mindre smerter, mindre PMS, har ikke kviser, og går ikke opp i vekt med hormonell prevensjon. Jeg er 35 nå og begynte med ppiller da jeg var 16 fordi mine menstruasjoner var så smertefulle og uregelmessige at å få ppiller var en lettelse. Men har prøvd og byttet imellom forskjellige prevensjonsmetoder i disse årene. Tror som sagt pring og pstav er de jeg var mest fornøyd med.

Anonymkode: 897b9...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet på cerazette uten at jeg ønsker å bli gravid. Hvordan det? Gikk smertefritt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på hormonprevensjon pga menssmerter og PCOS. Jeg begynte med Microgynon, fordi den tåler de fleste. Men jeg fikk svært nedsatt sexlyst, og smertene ble ikke bedre og jeg kunne ikke hoppe over mensen. Så gikk jeg over til P-plaster, det var greit, men selve plasteret sitter litt dårlig og jeg likte rett og slett ikke det å ha på et plaster. Så gikk jeg over til Yasmin og den var helt klart den beste. Ingen bivirkninger. Jeg sluttet for 5 mnd siden, fikk igjen mensen etter 4 mnd. Har fått igjen den fete huden min, men ikke kvisene, takk og lov. 

Jeg kan ikke sette inn en tampong engang og mensbeger har jeg aldri klart. Så for min del er p-ring helt uaktuelt, det går ikke. Spiral høres ikke fristende ut, jeg er garantert en av de som får smerter av den, det er alltid min flaks og jeg sliter mye med underlivsmerter. Men de setter inn spiral uten at du har født, det har også kommet en mindre spiral på markedet som er beregnet for kvinner som ikke har barn. Men det er en hormonspiral. 

Å finne riktig prevensjon er ikke alltid så lett. Prøv kondom en stund og se hvordan det fungerer for dere, det er mye lettere å slutte med kondom å gå over til noe annet enn motsatt. Det er ihvertfall verdt et forsøk.  

Anonymkode: f16e9...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde definitivt gått for sterilisering av deg eller partner. Det er ganske fint å slippe å tenke på kondom og bare ha sex der og da uten å måtte lete etter disse kondomene eller risikere å gå tom.

For min del ble jeg bare mer og mer sikker på at jeg ikke ville ha barn i den type korrupt og bedritten verden vi har, og dette var noe jeg så mer og mer dess eldre jeg ble. Så for min del har det aldri vært anger, tvert imot! Jeg er så sjeleglad jeg ikke fikk unger da jeg var 20 og tenkte at det kunne være en mulighet. Tanken på at barna skal vokse opp i et utdanningssystem som frarøver dem all læringslyst, vokse opp i et grisk pengesystem der makten ligger hos den som har cash osv. Grøss. Bare det å leve i trygge lille Norge er å leve i en verden bygget på andres lang lidelse. Vi utnytter billig arbeidskraft så vi kan få en billig iphone eller en fancy kaffemaskin. Og det er ingen vei utenom dette. Ikke noe jeg vil eventuelle barn av meg skulle måtte leve med. Man kan også lure på hvor lys fremtiden egentlig er, og om vi sender barn og barnebarn en dyster fremtid i møte som de hadde hatt det bedre uten

Anonymkode: 7c38f...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av dem som har det bedre på p-piller enn uten. Mindre blødninger, mindre smerte, mindre kviser, litt vekttap faktisk og jeg kan hoppe over mensen. Det er vel mange av oss som ikke oppfatter piller som problematisk. De har jo mye mindre hormonmengde i dag enn før i tiden. Så det er da forsket på dette.

Jeg ønsker ikke spiral, med en tråd som henger ned og økt infeksjonsfare, samt smerter ved innsetting. Kondom er for klønete i et fast forhold, dessuten også en lite sikker prevensjonsmetode.

Anonymkode: 2bbc6...323

Jeg mente jo helt åpenbart ikke deg og andre som er fornøyd med p-piller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne, er i lignende situasjon... :( Har p-stav nå, men humørsvigningene og småblødningene er blitt helt jævlige. Har også gått opp i vekt, men vet ikke om hormonene er skyldige her. Er uansett dritt lei av p-piller og andre hormonpreparater, jeg blir så deppa og griner nesten hver eneste dag av bagateller. Jeg er FERDIG. 10 år av livet mitt er nok, liksom... :(  Kondomer funker helt fint så lenge man er nøye, og jeg gleder meg til å få ut p-staven nå og forhåpentligvis få tilbake humør og sexlyst! Lykke til, TS! :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med p-sprøyte? Jeg har aldri tålt p-piller (ble både dårlig, sint som en furie og generelt uvel), og spiral var ikke noen stor suksess (blødde kontinuerlig og måtte få den fjernet etter en uke - da orka jeg ikke mer), men p-sprøyte har jeg aldri hatt én eneste bivirkning fra. Ikke får jeg mensen, ikke blir jeg uønsket gravid, og jeg har ikke hatt noen plager overhodet. Sprøyta tar jeg hver 3. måned, og den koster under 100 kroner. Så jeg er strålende fornøyd. Kunne det kanskje vært et alternativ for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man problemer med hormonprevensjon, så er det bare å kutte det ut. Det er ikke nøvendig å teste alle varianter. 

Det finnes gode alternativer: Kobberspiral, kondom og pessar. Av de vil jeg varmt anbefale pessar. Bare husk sæddrepende krem i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/26/2016 at 17.54, AnonymBruker skrev:

Har vært på p-piller (og annen hormonprevensjon) i over ti år. Har opplevd massevis av bivirkninger som vektøkning, migrene, sinnsyke svingninger i humøret, nedstemthet, masse kviser.. Nå gidder jeg ikke mer. Har bestemt meg for at jeg ikke har lyst å gå på noen lenger (har gått på bl.a. cerazette og microgynon). 

Jeg har pratet med kjæresten, og har gått til innkjøp av kondomer. Vi ønsker ikke barn.

 

Et par spørsmål:
Kan det hende at jeg vil gå ned i vekt nå som jeg ikke lenger tar p-piller, eller er det noe man bare har? Dersom jeg begynner på p-pillen igjen, kan jeg forvente å øke (mer) i vekt? 

Er det noen andre her som har sluttet på p-piller, uten at man vil bli gravid? 

Anonymkode: 96883...a95

Du går som regel ned i vekt om du spiser mindre enn du forbrenner, og du går som regel opp i vekt om du spiser mer enn du forbrenner. Mitt tips er altså å spise litt mindre enn du forbrenner. Det er ingenting magisk med p-piller som tryller på deg noen ekstra kilo, men mange legger sikkert på seg på grunn av økt matlyst. Selv blir jeg lett feit av samboerlivet. Plutselig blir det mange flere dager med kos og god mat enn i singellivet. :)

Jeg har slutta på p-piller (et år siden) og er ennå ikke gravid. Vi bruker kondom nå.

Endret av sol87
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes både p-ring og p-stav ga mye mindre bevirkinger enn p-piller. Og det er ikke rart, de går ikke gjennom fordøyelsessystemet, så mengde hormoner i de er mindre. 

Anonymkode: 897b9...92c

Hormonmengden i blodet, altså serumkonsentrasjonen er vel den samme, uansett om man går på piller eller stav. Når det gjelder p-ring virker den mer lokalt, tror jeg. For det er serumkonsentrasjonen som er relvant i fht bivirkning og virkning, ikke konsentrasjonen i fordøyelsessystemet. Det som er i tarmen gir ikke bivirkninger før det har kommet inn i blodbanen. Det er høyere mengde hormoner en pille, fordi nettopp en del av virkestoffet alltid blir brutt ned før det når blodbanen. 

Anonymkode: 2bbc6...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...