Gå til innhold

Jeg GIDDER ikke gå på p-piller lenger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært på p-piller (og annen hormonprevensjon) i over ti år. Har opplevd massevis av bivirkninger som vektøkning, migrene, sinnsyke svingninger i humøret, nedstemthet, masse kviser.. Nå gidder jeg ikke mer. Har bestemt meg for at jeg ikke har lyst å gå på noen lenger (har gått på bl.a. cerazette og microgynon). 

Jeg har pratet med kjæresten, og har gått til innkjøp av kondomer. Vi ønsker ikke barn.

 

Et par spørsmål:
Kan det hende at jeg vil gå ned i vekt nå som jeg ikke lenger tar p-piller, eller er det noe man bare har? Dersom jeg begynner på p-pillen igjen, kan jeg forvente å øke (mer) i vekt? 

Er det noen andre her som har sluttet på p-piller, uten at man vil bli gravid? 

Anonymkode: 96883...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man går ikke opp mye i vekt av p-piller, så du kan maks forvente å gå ned 1-2 kilo. Gjenmomsnittlig vektøkning på p-piller er 0,5 kilo. Jeg vet jeg kanskje tråkker på noen tær her, og det er ikke meningen, men det er nok sannheten. Hvis du ønsker å gå ned i vekt er ikke p-pilleslutt svaret.

Ellers synes jeg personlig at cerazette var forferedelig mtp humørsvigninger, og på microgynon hadde jeg fortsatt eggløsning selv om jeg tok de til riktig tid hver dag! Nå går jeg på zoely som inneholder naturlig østrogen og ikke syntetisk, og er svært fornøyd til tross for at de er en av de dyreste p-pillene på markedet.

Uansett trenger det faktisk ikke være en enten-eller greie for din del. Det finnes mange alternativer til p-piller uten å kun bruke kondom. Hva med p-ring eller p-plaster eller hormonspiral? Hvorfor har du valgt å ikke gi det en sjanse?

 

Anonymkode: 19ccc...27e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt rablende gal av hormonprevensjon, så det har jeg ikke brukt siden jeg var 21, med unntak av et par kortvarige forsøk med noen års mellomrom. Er nå i 30-årene. Fikk satt inn kobberspiral for en stund siden, og den er jeg veldig fornøyd med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet etter å ha gått på hormonprevensjon i femten år. Aldri mer. Fikk fæle bivirkninger, humørsvinginger og generell nedstemthet var det verste. Slet også med kviser og diverse annet. Har vært uten nå i noen år og har aldri hatt det bedre.

Anonymkode: 2e8dc...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også gal av p-piller, nå har jeg hormonspiral og merker ingenting. Mengden hormoner som utskilles i blodet er svært lavt.

Anonymkode: 98aef...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man går ikke opp mye i vekt av p-piller, så du kan maks forvente å gå ned 1-2 kilo. Gjenmomsnittlig vektøkning på p-piller er 0,5 kilo. Jeg vet jeg kanskje tråkker på noen tær her, og det er ikke meningen, men det er nok sannheten. Hvis du ønsker å gå ned i vekt er ikke p-pilleslutt svaret.

Ellers synes jeg personlig at cerazette var forferedelig mtp humørsvigninger, og på microgynon hadde jeg fortsatt eggløsning selv om jeg tok de til riktig tid hver dag! Nå går jeg på zoely som inneholder naturlig østrogen og ikke syntetisk, og er svært fornøyd til tross for at de er en av de dyreste p-pillene på markedet.

Uansett trenger det faktisk ikke være en enten-eller greie for din del. Det finnes mange alternativer til p-piller uten å kun bruke kondom. Hva med p-ring eller p-plaster eller hormonspiral? Hvorfor har du valgt å ikke gi det en sjanse?

 

Anonymkode: 19ccc...27e

Neida, jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke sluttet fordi jeg ble tjukk altså (jeg er ikke tjukk), men jeg har ikke veldig lyst å potensielt gå opp i vekt dersom jeg skulle måtte begynne på p-piller igjen. Ga det mening? Det verste har vært nedstemtheten, manglende sexlyst, kviser.. Men jeg har jo ikke lyst å gå opp i vekt heller.

Har prøvd p-stav, og var ganske fornøyd - helt til jeg blødde 3 av 4 uker i mnd som plutselig skjedde etter 2 år. Prøvde å sette inn en ny, men det hjalp ikke, det var fortsatt skikkelig ille. :P 

Jeg fikser ikke å ha plaster på meg (uvane med å pille på plaster/ting som henger på kroppen), så tror ikke det hadde vært helt topp. P-ring synes jeg er vanskelig å få satt inn/få ut. Hormonspiral kunne jeg vurdert, men jeg har hørt at dersom mannen er stor (min er DIGER) så kan de "kjenne" den, og at det er en slags tråd som ligger inni skjeden. Jeg får litt noia for det, men per dags dato er hormonspiral det beste alternativet dersom kondomer ikke funker for oss.

 

Et øyeblikk siden, Sariou skrev:

Jeg blir helt rablende gal av hormonprevensjon, så det har jeg ikke brukt siden jeg var 21, med unntak av et par kortvarige forsøk med noen års mellomrom. Er nå i 30-årene. Fikk satt inn kobberspiral for en stund siden, og den er jeg veldig fornøyd med. 

Fikk du satt inn kobberspiral uten å ha født barn? Jeg spurte legen om dette, men hun sa at det ikke var aktuelt for kvinner som ikke har født. :(

Anonymkode: 96883...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke født barn, har spiral. Mannen kjenner ingenting, de kan klippe ned tråden.

Anonymkode: 967e7...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke født barn, har spiral. Mannen kjenner ingenting, de kan klippe ned tråden.

Anonymkode: 967e7...55c

Har lest at folk fortsatt kan kjenne de selv om de klipper tråden så mye som mulig. :/ 

Noen beskriver også sår(!) på penis! 

http://forum.doktoronline.no/topic/206882-kjennes-spiral-tr%C3%A5den-under-sex/

Anonymkode: 96883...a95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn spiral flere år før jeg fikk barn. Nå har jeg søkt om å få sterilisere meg fodi jeg ikke orker prevensjonsstyret.  Skjønner deg godt, ts.

Anonymkode: defbd...d20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yasmin fungerer godt for meg. Blir litt slankere og får vekk alle kvisene. Jeg tror også at vektøkning ofte skyldes andre faktorer enn p-piller. Jeg vet om mange som sluttet på pillen, fordi de trodde de ble tjukke, men endte opp med ulnsket graviditet i stedet. Hadde ikke satset på kondom fast. Da er det bedre med for eks hormonspiral, da virker hormonene kun lokalt.

Anonymkode: 2bbc6...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiral, ikke klippet ned, lå med en med stor penis- han merket ingenting. 

Ville gitt spiral et forsøk jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, jeg skjønner hva du mener. Jeg har ikke sluttet fordi jeg ble tjukk altså (jeg er ikke tjukk), men jeg har ikke veldig lyst å potensielt gå opp i vekt dersom jeg skulle måtte begynne på p-piller igjen. Ga det mening? Det verste har vært nedstemtheten, manglende sexlyst, kviser.. Men jeg har jo ikke lyst å gå opp i vekt heller.

Har prøvd p-stav, og var ganske fornøyd - helt til jeg blødde 3 av 4 uker i mnd som plutselig skjedde etter 2 år. Prøvde å sette inn en ny, men det hjalp ikke, det var fortsatt skikkelig ille. :P 

Jeg fikser ikke å ha plaster på meg (uvane med å pille på plaster/ting som henger på kroppen), så tror ikke det hadde vært helt topp. P-ring synes jeg er vanskelig å få satt inn/få ut. Hormonspiral kunne jeg vurdert, men jeg har hørt at dersom mannen er stor (min er DIGER) så kan de "kjenne" den, og at det er en slags tråd som ligger inni skjeden. Jeg får litt noia for det, men per dags dato er hormonspiral det beste alternativet dersom kondomer ikke funker for oss.

 

Anonymkode: 96883...a95

Har du egentlig prøvd p-ring, eller har du bare bestemt deg for at det er vanskelig? Eller har du liksom prøvd det 1 gang og gitt opp fordi du ikke fikk den til å sitte perfekt etter 5 min? 

 

Anonymkode: 19ccc...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd x antall hormonpreparater og endt opp med å bli gal av alle har vi gått over til kondomer. Det er rett og slett en vanesak og kan inkluderes i oppvarmingen.

Gikk ikke noe ned i vekt, men fikk min mentale helse tilbake.

Anonymkode: 7c4fc...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du satt inn kobberspiral uten å ha født barn? Jeg spurte legen om dette, men hun sa at det ikke var aktuelt for kvinner som ikke har født. :(

Anonymkode: 96883...a95

Jeg har barn, men det er bare tull at kvinner som ikke har født ikke kan ha kobberspiral. Gå til en gynekolog, de er flinkere til å sette den inn uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Cerazette i ca. 4 mnd., og er nær med å slutte selv. Har fått kviser og sånne "bumper" (har normalt plettfri hud), svetter om natten, humørsvingninger og småblør innimellom så ødelegger de løse trusene mine. Er bare slitsomt 😪 Eneste positive er at jeg aldri får migrene på dem, det er veldig deilig, men alt det andre er så utrolig irriterende!

Kanskje jeg skal gå over til spiral eller p-stav ut ifra kommentarene her.

Anonymkode: 6585c...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på Cerazette i ca. 4 mnd., og er nær med å slutte selv. Har fått kviser og sånne "bumper" (har normalt plettfri hud), svetter om natten, humørsvingninger og småblør innimellom så ødelegger de løse trusene mine. Er bare slitsomt 😪 Eneste positive er at jeg aldri får migrene på dem, det er veldig deilig, men alt det andre er så utrolig irriterende!

Kanskje jeg skal gå over til spiral eller p-stav ut ifra kommentarene her.

Anonymkode: 6585c...196

Hehe, mente lyse*.

Anonymkode: 6585c...196

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sluttet i november i fjor etter 12 år på pillen. Slet med ekkel utflod alle de årene. Byttet pille, men humøret mitt ble flatere. Men det har hatt sine bivirkninger å slutte også. Fått masse kviser på halsen og ryggen, men har lest det kan ta opptil ett år før ting normaliserer seg. Har også lagt på meg, men har ikke tenkt p-pilleslutt var grunnen. 

Anonymkode: 0ad4b...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk jevnt opp i vekt et par år etter at jeg begynte på ppillen, tror ikke den var grunnen (da hadde det vel skjedd tidligere?), heller endringer i hvor aktiv jeg var. Når jeg sluttet på pillen flere år senere raste jeg 7 kg ned, ser ikke noen andre grunner til det enn at det må ha vært ppillen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på cerazette i mange år, men etter fødselen tålte jeg de plutselig ikke lenger og ble deprimert, blødde og hadde kronisk pms. Fått satt inn hormonspiral og det er helt fantastisk. Har ikke hatt noen bivirkninger og slipper tenke på prevensjon overhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...