Gå til innhold

Alkohol etter fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Baby 6,5 mnd, hittil ikke smakt alkohol. Føler ikke behov. Tror kanskje jeg benytter anledningen med graviditet og amming til å bli helt avholds. Frister ikke mer i det hele tatt, så da...

Anonymkode: 2751c...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han var 6 mnd, vi var på ferie og hadde endelig fått litt rutiner på nattamming så visst at han ikke våkna med en gang han hadde lagt seg. Tok et halvt eller ett glass hvitvin hver kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta

Jeg var ute og tok en øl første gang da eldstemann var tre måneder, mest for å "ha gjort det". Drakk en gang her og der etter det, men veldig sjelden. Nummer to ble unnfanget samtidig som jeg sluttet å amme eldstemann - nå er han tre måneder og jeg kjenner ikke på noe ønske om alkohol. Tar en slurk hos mannen når han åpner en øl, og synes det holder. 

Tror det er veldig forskjellig hvor viktig alkohol er/har vært for folk før svangerskapet (f.eks til maten), og dermed hvor "ivrig" man er på å kunne drikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars barna - mødre som klarer ikke å holde seg unna alkohol.  

Anonymkode: 281e6...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dere som drikker og amme er sikkert samme mødre som går helt kookoo når mødre røyker og amme.  

Anonymkode: 281e6...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grastusta
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og dere som drikker og amme er sikkert samme mødre som går helt kookoo når mødre røyker og amme.  

Anonymkode: 281e6...15d

Hei, anonym. Nå føler ikke jeg meg spesielt truffet, men jeg vil likevel anbefale deg å lese deg opp på temaene amming, alkohol og tobakk. Det er noen forskjeller og nyanser som kan være greie å ta med seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svenska och danska myndigheter har ändrat sina rekommendationer då det finns gott om studier som visar att alkohol inte kan gå ut i modersmjölken.

sverige är minst lika konservativt som Norge när det gäller alkoholpolitik så här räknar jag med att jag kan lita på svenska socialstyrelsen. Däremot är de väldigt klara med att det inte är bra för hanteringen av babyen om man dricker alkohol så det märks - det vill säga du blir mer klumpig och oppumörksam på babyens signaler. Så skulle inte ta mer än ett glas vin, men ett glas kan du ta när du väl. Vill du dricka mer vid någon anledning så bör pappan/partnern vara nykter och den som hanterar babyen den kvällen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Loppan85 skrev:

Svenska och danska myndigheter har ändrat sina rekommendationer då det finns gott om studier som visar att alkohol inte kan gå ut i modersmjölken.

sverige är minst lika konservativt som Norge när det gäller alkoholpolitik så här räknar jag med att jag kan lita på svenska socialstyrelsen. Däremot är de väldigt klara med att det inte är bra för hanteringen av babyen om man dricker alkohol så det märks - det vill säga du blir mer klumpig och oppumörksam på babyens signaler. Så skulle inte ta mer än ett glas vin, men ett glas kan du ta när du väl. Vill du dricka mer vid någon anledning så bör pappan/partnern vara nykter och den som hanterar babyen den kvällen.

Det som irriterer mest er moraliseringen rundt mødre og alkohol. Det er som du sier bevist at det ikke er farlig, men norske myndigheter nekter å endre anbefalingene. Det gjør at jeg rett og slett stoler mindre på offentlige anbefalinger, når man rett og slett ikke vet hva som ligger bak anbefalingene. Er det vitenskap eller moralisering?

Anonymkode: 5c979...86f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevist at det ikke er farlig med alkoholinnhold i blodet, og amming. De fleste jeg kjenner har fått med seg dette, og drikker i moderate mengder etter at barnet har passert 6 uker. Det er selvfølgelig snakk om drikke til mat, eller et glass vin med venner, ikke fylla. 

Årsaken til at man ikke endrer rådene er evnen til å ta seg av babyen. Selvfølgelig skal man ikke være beruset når man har ansvar for et barn, uansett alder. 

Anonymkode: d4a1d...295

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som irriterer mest er moraliseringen rundt mødre og alkohol. Det er som du sier bevist at det ikke er farlig, men norske myndigheter nekter å endre anbefalingene. Det gjør at jeg rett og slett stoler mindre på offentlige anbefalinger, når man rett og slett ikke vet hva som ligger bak anbefalingene. Er det vitenskap eller moralisering?

Anonymkode: 5c979...86f

Ja jag är enig med dig. Var på födekurs häromdagen där helsesøster sa att alkohol är strängt förbjudet när man ammar för det går ut i modersmjölken. Det går ju tom mot helsedirektoratets anbefallning (vänta med att amma ett par timmar) som det också är för strängt i min mening. Fick mig att känna att om hon är så lite uppdaterad på det området så kanske allt annat hon pratat om också är utdaterat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at det ikke er farlig med alkoholinnhold i blodet, og amming. De fleste jeg kjenner har fått med seg dette, og drikker i moderate mengder etter at barnet har passert 6 uker. Det er selvfølgelig snakk om drikke til mat, eller et glass vin med venner, ikke fylla. 

Årsaken til at man ikke endrer rådene er evnen til å ta seg av babyen. Selvfølgelig skal man ikke være beruset når man har ansvar for et barn, uansett alder. 

Anonymkode: d4a1d...295

Men da må man være ærlig på det! Det ikke er selvsagt ikke anbefalt å være beruset rundt et spedbarn, det er vi alle enige om. Men det er problematisk at norske myndigheter lyver til befolkningen sin og sier det er farlig å amme og drikke, for det er ikke tilfelle.

Anonymkode: 5c979...86f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg drakk en flaske vin ett halvt år etter så 1 år etter der igjen. Dette var for 20 år siden da en var ung og mer ute på livet.   Men nå er jeg ikke særlig "hard" på flaska fra før av heller 😆 denne ganga blir det vel ikke noe da jeg er så og si avholds men syntes det var en gode med champagne på fødestuen 😃 syntes folk har et litt vel hysterisk forhold til dette. Er snakk om ett glass vin , ikke flatfyll og er man beruset bør man holde seg unna unger uansett alder. 

Anonymkode: c161b...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bevist at det ikke er farlig med alkoholinnhold i blodet, og amming. De fleste jeg kjenner har fått med seg dette, og drikker i moderate mengder etter at barnet har passert 6 uker. Det er selvfølgelig snakk om drikke til mat, eller et glass vin med venner, ikke fylla. 

Årsaken til at man ikke endrer rådene er evnen til å ta seg av babyen. Selvfølgelig skal man ikke være beruset når man har ansvar for et barn, uansett alder. 

Anonymkode: d4a1d...295

Jeg har født i år, og helsesøster tok opp totalavhold i minst 6 uker på hjemmebesøket. Begrunnet i barnets umodne lever osv. Jeg lot henne bare si sitt budskap og så gikk vi over på neste tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Biloba skrev:

 

Jeg har født i år, og helsesøster tok opp totalavhold i minst 6 uker på hjemmebesøket. Begrunnet i barnets umodne lever osv. Jeg lot henne bare si sitt budskap og så gikk vi over på neste tema. 

Er det jeg skriver  - 6 uker. 

Anonymkode: d4a1d...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...