Gå til innhold

Budrunde - Fått penger av foreldre i tillegg til lån


mebeforeyou

Anbefalte innlegg

Når jeg skal by på hus/leilighet/melde forkjøpsrett i OBOS må jeg legge ved dokumentasjon på finansiering. Men jeg forstår ikke helt hva jeg skal gjøre når jeg får 600.000,- av mine foreldre i tillegg til lån og "min tidligere egenkapital"? Er det nok at de bekrefter det i ett brev til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det virkelig at du må / skal legge ved dokumentasjon? Det holder ikke å skrive på "pengebidrag fra foreldre" eller noe slikt på budskjemaet? Det var rart. Jeg bød selv på en blokkleilighet i våres, og selv om den ikke er OBOS-eid er det OBOS som har regnskapet osv for borettslaget. På budskjemaet fra megleren skrev jeg bare opp hva jeg hadde, jeg måtte ikke dokumentere noe som helst. Det er jo lite hensiktsmessig å lyve på det, mener jeg.. det finner de jo fort ut av når de ringer banken og sjekker, da.

Men det er mulig OBOS har et eget krav til vedlegg? I så fall ville jeg glatt gått ut fra at et enkelt brev fra foreldrene dine, signert av begge, vil være tilstrekkelig. F.eks. "Vi bekrefter med dette at vår datter XXXX XXXXX vil få kr 600.000 i økonomisk bidrag til kjøp av leilighet." Signert og datert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

Står det virkelig at du må / skal legge ved dokumentasjon? Det holder ikke å skrive på "pengebidrag fra foreldre" eller noe slikt på budskjemaet? Det var rart. Jeg bød selv på en blokkleilighet i våres, og selv om den ikke er OBOS-eid er det OBOS som har regnskapet osv for borettslaget. På budskjemaet fra megleren skrev jeg bare opp hva jeg hadde, jeg måtte ikke dokumentere noe som helst. Det er jo lite hensiktsmessig å lyve på det, mener jeg.. det finner de jo fort ut av når de ringer banken og sjekker, da.

Men det er mulig OBOS har et eget krav til vedlegg? I så fall ville jeg glatt gått ut fra at et enkelt brev fra foreldrene dine, signert av begge, vil være tilstrekkelig. F.eks. "Vi bekrefter med dette at vår datter XXXX XXXXX vil få kr 600.000 i økonomisk bidrag til kjøp av leilighet." Signert og datert.

 

<Takk for svar. Ja, det står jeg må dokumentere lån og EK når jeg skal bruke forkjøpsretten i OBOS. Ja, jeg kan jo få foreldre mine til å skrive en bekreftelse til meg. Kanskje dokumentasjonen ikke gjelder ved budgivning...? Skjønt det ikke er smart å "avsløre" hvor god eller dårlig økonomi en har. Det kan megler utnytte.

Anonymkode: 4b614...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt tilbudt leiligheten? Det er jo da du faktisk bruker forkjøpsretten.

Anonymkode: 5fd65...74e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

<Takk for svar. Ja, det står jeg må dokumentere lån og EK når jeg skal bruke forkjøpsretten i OBOS. Ja, jeg kan jo få foreldre mine til å skrive en bekreftelse til meg. Kanskje dokumentasjonen ikke gjelder ved budgivning...? Skjønt det ikke er smart å "avsløre" hvor god eller dårlig økonomi en har. Det kan megler utnytte.

Anonymkode: 4b614...db0

Ser gjelder ikke når du er med i budrunden, nei. Sa trenger du ikke engang å nevne at du er medlem. Meld forkjøpsrett etterpå. I hvertfall så lenge dato tillater det. Få banken til å lage et finansieringsbevis med de 600.000 i tillegg. Det er lettest. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBOS som behandler forkjøpsretten er ikke de samme som er meglere stort sett. De som sjekker forkjøpsretten må vite at du kan betale det solgtprisen ender på etter budrunden, slik at de kan tilby deg å ta den på forkjøp. Hvis du ikke kan dokumentere at du kan betale hele beløpet, så vil de hoppe over deg på ringelisten etter endt budrunde. En potensiell forkjøpsrett trer i kraft så fort boligen er solgt, så derfor vil ikke megler kunne bruke denne informasjonen til noe hvis du ikke er med i budrunden. Det bør holde at du laster opp et brev fra dine foreldre der de dokumenterer at de kommer til å stille med de pengene, samt lånebevis fra banken din. Du kan jo også ringe rett til saksbehandler hos OBOS på mandag og spurt vedkommende om det ville vært dokumentasjon nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, jeg sørger for å få en bekreftelse fra mine foreldre, så sjekker jeg med obos i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...