Gå til innhold

Fransk domstol opphever burkiniforbud8


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Syns det er leit å lese at så mange har så lite kunnskap om Islam.

 

Mange i Norge forstår ikke en gang noe om hva et demokrati er. Mange klarer ikke å se frem i tid men lever her og nå og tror alt vil ordne seg. Dette er et resultat av vår velferd som mange tar for gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Gothminister skrev:

Har du hørt om noe som heter demokrati før? En liten leksjon. Det er slik at flertallet i et demokrati vil få bestemme. Eks. om det blir et flertall av nazister her i Norge, så ville de kunne ta makta og innføre nazi regler og lover her i lille Norge. Muslimene vil kunne også komme i flertall og da har verken du eller jeg så veldig mye å si. Derfor bør vi følge regler vi har om miljøvern, være føre var.

Og du mener at den beste måten å lære muslimer om fortreffelighetene ved demokrati er å nekte dem å kle seg som de vil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, applestories skrev:

Og du mener at den beste måten å lære muslimer om fortreffelighetene ved demokrati er å nekte dem å kle seg som de vil?

Hallo igjen. Nei muslimer skal kle seg som dem vil. Det er tvangen og den politiske islam, som faktisk utfører terror vi skal ha forbud på. Prøv nå og forstå og vær heller uenig. Det blir for dumt. Jeg aksepterer at Nordmenn ikke ønsker forbud mot dem som fremmer den politiske islam som IS osv. Helt greit i et demokrati det. Men jeg vil ha forbud på tvang, ikke ytringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gothminister skrev:

Forbudet er kun en start som sier at vårt siviliserte samfunn sier stopp til mer islamisering.

Jeg er far til 3 jenter og har en plikt til og gjøre det jeg kan for at mine jenter skal leve opp i et fritt samfunn. Personlig som mann, frykter jeg på ingen måte islam. Hadde jeg vært alene som mann, hadde jeg gitt F i hele islam. Derfor stemmer jeg FrP, ikke kun pga. innvandring, det er kun en liten del av helheten. Men FrP er det eneste parti i Norge i dag som vil gjøre noe med islamiseringen. Jeg er også aktiv privat i diskusjoner om islam. Noe stort mer kan ikke jeg som person gjøre. Men hva med deg som kvinne. Hva gjør du for og forsvare din frihet som absolutt er truet?

Du innser ikke hva det du sier ville resultert i. Du er så opphengt i "frigjøring" av muslimske kvinner, på den måten du syns er riktig, at du glemmer hva resultatet bl. 

Jeg er en kvinne, men er langt ifra noe feminist, selv om jeg syns at kvinner som ikke har lyst til å vise mye hud, bør likevel slippe å gå med telt. Dere som er imot burkini, tanken er god, men virkemidlet er feil. 

For å sikre at kvinner kan ta på selv, det de ønsker, så starter man ikke med å nekte dem å ta på seg, det de ønsker. Ser du det dobbelmoralske i det? 

Det er heller ikke det verste. Det verste er at dere som er med på å forby en eller annen type klær gjør ikke bare det for muslimske kvinner, dere gjør det for alle kvinner. Dere gjør det mot kvinner som ikke trives med å vise kroppen sin kanskje grunnet arr, eksem o.l. Dere gjør det for deres barnebarn som kanskje får solallergi (ja det forekommer) som venter på en overskyet dag, for å kunne bade. Du har sikkert sett ut av vinduet på en solrik dag, og tenkt at idag er det en god dag for stranda, og ikke kunne dra fordi én av dere ikke tåler å være lenge i sola. 

For å ikke glemme de klærne damen på bildet har på seg. Tenk å aldri kunne ha på seg tights og tunika på stranda, fordi det ligner på burkini. Du din mann, du kommer aldri til å føle på kroppen, men kvinner (ikke bare muslimske) har alltid blitt fortalt hva de kan gjøre, ha på seg. Vi har endelig rett til å velge selv, en rett som våre bestemødre, oldemødre kjempet for, den kommer vi ikke til å bli fratatt. Helt uaktuelt. 

Jeg er ikke imot at vi hjelper med det vi kan, og kjemper imot press og krav fra men, men press og krav er virkelig ikke måten å gjøre det på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gothminister skrev:

Hallo igjen. Nei muslimer skal kle seg som dem vil. Det er tvangen og den politiske islam, som faktisk utfører terror vi skal ha forbud på. Prøv nå og forstå og vær heller uenig. Det blir for dumt. Jeg aksepterer at Nordmenn ikke ønsker forbud mot dem som fremmer den politiske islam som IS osv. Helt greit i et demokrati det. Men jeg vil ha forbud på tvang, ikke ytringer.

De skal kle seg som de vil, men ikke om de blir tvunget til det?

Jeg har tydeligvis misforstått, jeg trodde du var for burkiniforbud.

Ellers måtte man jo sagt at man vet at alle som går med burkini, hijab og burka blir tvunget til det. Man kan ha lyst til å tro det, men det blir jo ikke helt det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Jeg stiller spørsmål ved hvordan det å nekte kvinner å bruke burkini kan hjelpe til ved frigjøringen av disse. Tror man at alternativet er at de i stedet stiller i bikini? Eller er det mer sannsynlig at de holder seg fullt påkledd, eventuelt borte fra stranden?

Du må ikke glemme hvordan sosialt press fungerer. Mange muslimske familier har ikke noe i mot at deres døtre ikke bruker burkini på stranda. Et forbud mot burkini vil hjelpe disse familiene mot presset fra det muslimske miljøet de tilhører. Både fordi burkini og tildekning ikke blir normalisert, men også ved å vise at utildekkete kvinner ikke er beheftet med umoral eller promiskuitet.

Fenomenet med tildekning er svært smittsomt. Det ser man særlig på noen skoler i Oslo. Jo høyere andel hijab-brukere, desto raskere går økningen av flere hijab-brukere. Det sosiale presset, normalisering og normene sørger for det.

Anonymkode: cb36f...8fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke glemme hvordan sosialt press fungerer. Mange muslimske familier har ikke noe i mot at deres døtre ikke bruker burkini på stranda. Et forbud mot burkini vil hjelpe disse familiene mot presset fra det muslimske miljøet de tilhører. Både fordi burkini og tildekning ikke blir normalisert, men også ved å vise at utildekkete kvinner ikke er beheftet med umoral eller promiskuitet.

Fenomenet med tildekning er svært smittsomt. Det ser man særlig på noen skoler i Oslo. Jo høyere andel hijab-brukere, desto raskere går økningen av flere hijab-brukere. Det sosiale presset, normalisering og normene sørger for det.

Anonymkode: cb36f...8fb

Godt poeng og godt forklart. Takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, applestories skrev:

 

Jeg har tydeligvis misforstått,

 

Jeg skulle ha sagt det tidligere. Men debatt på dette nivået er umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fenomenet med tildekning er svært smittsomt.

Veldig enig i dette.

I en skoleklasse med 20 elever. 10 jenter og 10 gutter.

Ni jenter bruker hijab.

Hvor lang tid tar det før også den sistte jenta møter på skolen med hijab?

Anonymkode: 0dacb...2c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Gothminister skrev:

Jeg skulle ha sagt det tidligere. Men debatt på dette nivået er umulig.

Så flott at du er for burkinifrithet da!

Fint, flott, fantastisk. Koz og klemz, blomster og ballonger!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gothminister skrev:

Mange i Norge forstår ikke en gang noe om hva et demokrati er. Mange klarer ikke å se frem i tid men lever her og nå og tror alt vil ordne seg. Dette er et resultat av vår velferd som mange tar for gitt.

Jeg tror aldri jeg har sett noen komme med så mange påstander du kommer med uten og komme med noe som helst bevis eller begrunnelse for påstandene dine.

Anonymkode: dbf4b...d4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror aldri jeg har sett noen komme med så mange påstander du kommer med uten og komme med noe som helst bevis eller begrunnelse for påstandene dine.

Anonymkode: dbf4b...d4b

Noen ser de mest ekstreme muslimene, og vet at det også finnes mange moderate og sekulære.
Andre ser de moderate og sekulære, og vet at det også finnes mange ekstreme.

Sannheten er jo at de aller fleste muslimer befinner seg et sted mellom de to ytterpunktene.

Og der kommer uenigheten; skal vi ta utgangspunkt i de ekstreme og forebygge for å forhindre at de får mer makt?
Skal vi ta utgangspunkt i de sekulære og forsøke å integrere og håpe på at de får mer innflytelse?

Jeg har mine meninger, men jeg kan forstå de som er uenige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, applestories skrev:

Noen ser de mest ekstreme muslimene, og vet at det også finnes mange moderate og sekulære.
Andre ser de moderate og sekulære, og vet at det også finnes mange ekstreme.

Sannheten er jo at de aller fleste muslimer befinner seg et sted mellom de to ytterpunktene.

Og der kommer uenigheten; skal vi ta utgangspunkt i de ekstreme og forebygge for å forhindre at de får mer makt?
Skal vi ta utgangspunkt i de sekulære og forsøke å integrere og håpe på at de får mer innflytelse?

Jeg har mine meninger, men jeg kan forstå de som er uenige.

Bra innlegg faktisk, som jeg kan være mye enig i. Men vi er nok svært uenig i metode for å stoppe islamiseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette.

I en skoleklasse med 20 elever. 10 jenter og 10 gutter.

Ni jenter bruker hijab.

Hvor lang tid tar det før også den sistte jenta møter på skolen med hijab?

Anonymkode: 0dacb...2c1

Så du mener da at man skal forby alle plagg som blir mote eller har potensiale til å bli det?

Anonymkode: 176db...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette.

I en skoleklasse med 20 elever. 10 jenter og 10 gutter.

Ni jenter bruker hijab.

Hvor lang tid tar det før også den sistte jenta møter på skolen med hijab?

Anonymkode: 0dacb...2c1

Den samme argumentasjonen kunne man brukt om slengbukser på 70-tallet eller hockeysveis på 80-tallet. 

Anonymkode: b42ac...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener da at man skal forby alle plagg som blir mote eller har potensiale til å bli det?

Anonymkode: 176db...983

Det handler om å bekytte det offentlig rom mot religiøs påvirkning. Det viktigste skille mellom hijab/burkini og moteklær er den religiøse betydningen av plagget, dette er understreket av muslimene selv.

Mote kommer og går og representerer ingenting, og fortjener derfor heller ingen særskilt beskyttelse eller forbud.

Religiøse plagg derimot, er beskyttet under prinsippet om religionsfrihet. At du blander disse to tilfellene og behandler de likt er i beste fall lite taktfullt. I verste fall er det veldig sårende overfor muslimene. Og vi vet alle hva sårede religiøse følelser kan føre til.

Likevel er et evenutelt forbud først og fremst begrunnet ut fra normene som utvikles når et spesifikt verdisett får dominere. Nettopp på grunn av det en annen over her skrev, de spres veldig raskt.

Når ni jenter med hijab alle oppgir moral, kyskhet, dydighet og gudsdyrkelse som grunn til å bære plagget. Hva skjer med omgivelsenes bilde av den ene jenta som velger å ikke gå med hijab? Hun blir altså representanten for det motsatte av disse verdiene. Likevel er det kanskjer familien hennes det går mest utover. Foreldrene vil å spørsmål fra omgivelsen om hvorfor de sender datteren på skolen uten hijab. De vil få spørsmål om de har forlatt religionen, om de ikke har moral, om de har blitt for vestlige osv.

Dette er altså normer som ikke ønsket i det offentlig rom i Norge. Og for beskyttet andre mot utilbørlig påvirkning og press, så kan det forsvares moralsk å forby plagget. Det er altså ikke for den ene jenta, men for å hindre uønsket normutvikling i et rom vi alle må bevege oss i.

 

Anonymkode: 0dacb...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 27.8.2016 den 16.08, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at folk som påstår dette er de som ofte har minst kunnskap om Islam.

Anonymkode: dbf4b...d4b

Ut ifra det jeg har lest, kan det finnes mange gode grunner til at islam som religion blir kritisert, men dessverre ser det også ut til at det er mye manglende kunnskap om det. Mye av det folk kommer med 'drukner' gjerne litt i forveksling mellom islam på den ene siden, og muslimer på den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...