Gå til innhold

Å få barn alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en ser på alle slags forum om barn så virker det som en stor synd å oppdra barn på egenhånd, spesielt om det var planlagt fra begynnelsen av. Jeg har aldri sett for meg å ha barn med partner, men alltid alene. Økonomien tilsier at jeg kan gjøre det, livet er stabilt, jeg har så å si nedbetalt hus, jeg har en hodeverdi på over en mill, dagene er fleksible. Jeg er omsorgsfull og har et stort nettverk rundt meg. Alt jeg har oppnådd her i livet har jeg gjort på egenhånd, jeg har aldri hatt behov for noen andres hjelp. Det er ingenting som tilsier at jeg skulle være uegnet som forelder, med unntaket av at jeg ikke er gift. Nå er jeg i midten av 20 årene, og ser ikke noen grunn til å måtte vente på noe som kanskje ikke kommer. Det er ikke alle som ønsker seg en partner, men likevel ønsker å ha barn og et typisk A4 liv. Bare fordi en ønsker et slikt liv betyr det ikke at en fortjener den holdningen som mange har på planlagt familieforøkelse alene.
I dag er det dessuten vanlig at foreldre splittes, barnet vokser opp mellom to husstander, blir brukt som en kasteball og krigføring mellom de to partene. Det er ikke den stabiliteten som et barn trenger, og jeg tenker det er mye bedre for et barn å vokse opp med kun en forelder, enn å måtte gjennomgå alt dette. Spesielt om det er ønsket.

Hvorfor er det galt å ønske seg barn alene?
Hvorfor gir dette andre rett til å se ned på oss som ønsker dette?

Anonymkode: 33fa9...865

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt greit jeg så lenge det foregår på riktig måte (sæddonasjon) og ikke at noen blir lurt til å "donere". Jeg ønsker meg ikke barn alene, men hvis jeg skulle nærme meg slutten av 30-årene og fremdeles være singel og barnløs så vil nok jeg og vurdere det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen som ser nede på dere akkurat, men i en ideell verden har barn en mor og en far som ønsker deg og elsker deg! Det du trekker frem om samlivsbrudd og barnefordelingssaker er ikke relevant, det er alltid noen som har det verre uansett! Det blir litt som at en 18-åring uten verken utdannelse og arbeid skal planlegge å få et barn, som uansett vil få det bedre enn "fattige barn i Afrika". Altså, noen blir alene med barnet/barna uansett, men det er ikke noe som skal planlegges! Synes jeg i hvert fall...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Som ei over skriver. Så lenge det skjer uten å 'lure' en mann til farskap. Men ønsker man å ha barn alene, vil nok ikke dette være praksis å bruke uansett. En mann kan fort ønske kontakt med ditt barn, og da er drømmen om å ha barnet alene byttet ut med samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som du du vil. Men vær klar over at det vil bli vanskelig og finne en partner etter du har fått barn.

 

Anonymkode: d9d94...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om at er barn har det best med to foreldre som er glad i en. Mitt barns far gir han mye som jeg ikke kan. Et barn uten en far kan også oppleve et savn og er ønske om å kjenne faren sin. To foreldre er også best dersom den ene skulle falle fra. Dør jeg vet jeg at mitt barn er trygg hos sin far, og ikke behøver flytte til slektninger eller lignende. 

Så det handler ikke om deg, men om barnet. Noe det meste bør gjøre i fremtiden dersom du en dag får barn. 

Anonymkode: ae676...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg ikke fikk barn alene når det er så slitsomt med barnefar. Tror vi begge hadde hatt det mye bedre uten. 

Lykke til ikke hør på alle andre de kan ikke leve livet ditt. 

 

Anonymkode: cfd0b...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, venus_ skrev:

Synes det er helt greit jeg så lenge det foregår på riktig måte (sæddonasjon) og ikke at noen blir lurt til å "donere". Jeg ønsker meg ikke barn alene, men hvis jeg skulle nærme meg slutten av 30-årene og fremdeles være singel og barnløs så vil nok jeg og vurdere det.

Det vil så klart foregå på riktig måte med sæddonasjon. Eventuelt med en som har sagt seg villig til å donere uten å gjennomgå den prosessen, men ikke ønsker å ha noe med barnet.

Anonymkode: 33fa9...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingenting galt i å skaffe seg barn alene med mindre det finnes en biologisk far der ute som hindres i å ha kontakt med det. Jeg tror det er best for barn å ha kontakt med begge foreldrene hvis det er mulig. Nettverk og rollemodeller er også en ting som bør være på plass før en skaffer seg barn alene. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen mener de har ratt til å se ned på folk som velger å få barn på denne måten. De er kanskje bare trangsynte og selvgode, evt usikre eller misunnelige. Mennesker har det med å mene at akkurat deres måte å gjøre ting bør være fasitsvaret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre som du du vil. Men vær klar over at det vil bli vanskelig og finne en partner etter du har fått barn.

 

Anonymkode: d9d94...df9

Det er absolutt ikke sikkert. Mange har funnet seg en partner selv om de har barn fra før.

Anonymkode: f957f...b5e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pås skrev:

Er vel ingen som ser nede på dere akkurat, men i en ideell verden har barn en mor og en far som ønsker deg og elsker deg! Det du trekker frem om samlivsbrudd og barnefordelingssaker er ikke relevant, det er alltid noen som har det verre uansett! Det blir litt som at en 18-åring uten verken utdannelse og arbeid skal planlegge å få et barn, som uansett vil få det bedre enn "fattige barn i Afrika". Altså, noen blir alene med barnet/barna uansett, men det er ikke noe som skal planlegges! Synes jeg i hvert fall...  

Det kan ikke sammenlignes med det. Det er stor forskjell på en 18-åring som ikke eier nåla i veggen, og en som begynner å komme opp i årene og har stabilisert seg godt. Barnet vil uansett bli høyt elsket og få alt det det har behov for. Det eneste som mangler er en  farsfigur, men barnet vil alikevel ha mange mannlige rollemodeller.

Anonymkode: 33fa9...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre som du du vil. Men vær klar over at det vil bli vanskelig og finne en partner etter du har fått barn.

 

Anonymkode: d9d94...df9

Nå skriver jo hun at hun ikke ønsker en partner da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får gjøre som du du vil. Men vær klar over at det vil bli vanskelig og finne en partner etter du har fått barn.

 

Anonymkode: d9d94...df9

Som sagt, jeg ønsker ikke noen partner overhodet. Så det er et ikke problem.

Anonymkode: 33fa9...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det, men det er fordi ønsket om barn ikke ville vært så stort at det føltes verdt det. Jeg blir veldig sliten av å være alene med barna, og ser som oftest fram til de skal til faren for da får jeg hentet meg inn igjen. Tror jeg hadde blitt utslitt hvis jeg var alene med de hele tiden. 

Men hvis du trur du vil klare det og dessuten er innstilt på det så ser jeg ikke hvorfor ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det galt å ønske seg barn alene?
Hvorfor gir dette andre rett til å se ned på oss som ønsker dette?

Anonymkode: 33fa9...865

Det er ikke galt i det hele tatt.. Langt smartere å få barn alene enn å få barn med en standard norsk mann som er rasende bortskjemt, ikke vil ta ansvar for noe som helst og helst vil være bleiebarn selv til han er 40+, en fyr som kanskje ikke hadde bidratt med mer enn til å krangle med barna om egen tid til å game, og ikke er klar for å få barn før han er middelaldrene for lengst. Hvis andre ser ned på deg for å ha innsett at det er lurest å bare stole på seg selv? La dem gjøre det. Å forsette å leve i troen på det perfekte som bare ikke eksisterer.

Anonymkode: 335d2...b24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sjørøveren

Folk får gjøre som de vil for min del, ikke mitt problem. Men jeg synes det er jævlig egoistisk og helt på trynet jeg da. Pga barn fortjener to foreldre. En mor og en far (eller to fedre, eller to mødre). Jeg tenker på barna. Barnet forblir ikke en baby for alltid. Når barna begynner i barnehage så begynner de å forstå litt mer. De er ikke dumme i den alderen. Ser de andre barna har to foreldre. Skal ikke bevisst velge bort en far eller ei mor til et barn. Noe annet når han stikker av, eller dør. Det kan ingen noe for, og det må dessverre barna godta. Men å nekte et barn to foreldre med vilje er bare for jævlig. Barna kommer som oftest til å komme med mange spørsmål når de blir større. "Hvorfor har ikke jeg en far eller ei mor?" Hva skal du svare da? Vil vel ikke lyve for egne barn å si han/hun er død eller forsvunnet?

Ingen mennesker har rett på å få barn. Det er bare en del av livet. Når man har sex, så lager man barn. Det er tross alt meningen at barn skal ha to foreldre. Ikke de som er alene og vil ha barn alene. Ikke meningen at de skal få barn. De må finne seg en partner først. 

Som jeg sa så blir ikke barnet en liten søt baby for alltid. Så det blir mer og mer jobb. Vil virkelig en person slite seg ut med barn alene med vilje? Stress er ikke bra for hverken kropp eller helse. Det er bra for tidlig aldring da. Er man to så sliter man seg ikke så mye ut. Da kan man dele. 

Som sagt noe annet hvis barnefar/mor stakk sin vei eller dør. 

Folk må begynne å tenke på barnet og fremtiden. Ikke sine egne ønsker. Man kan ikke få alt man ønsker seg i livet. Dessverre. 

Ellers må så klart folk få gjøre hva pokker de vil for min del. Men jeg mener de som får barn alene med vilje er jævla egoistiske og tenker kun på seg selv og sine ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjørøveren
44 minutter siden, antbug skrev:

Jeg ser ingenting galt i å skaffe seg barn alene med mindre det finnes en biologisk far der ute som hindres i å ha kontakt med det. Jeg tror det er best for barn å ha kontakt med begge foreldrene hvis det er mulig. Nettverk og rollemodeller er også en ting som bør være på plass før en skaffer seg barn alene. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen mener de har ratt til å se ned på folk som velger å få barn på denne måten. De er kanskje bare trangsynte og selvgode, evt usikre eller misunnelige. Mennesker har det med å mene at akkurat deres måte å gjøre ting bør være fasitsvaret...

Tror ikke det finnes så mange som er misunnelige på de som får barn helt alene akkurat ;) De som velger det bevisst aner ikke hva de velger og tror tydeligvis at det å få barn er det beste i verden og da blir livet perfekt. De aner ikke hvor tungt det er og vil bli. Folk må huske på at det er ikke bare å få barn.

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke sikkert. Mange har funnet seg en partner selv om de har barn fra før.

Anonymkode: f957f...b5e

Ja så klart. Men vanskeligere er det, enn det er for de barnløse. For det er ikke alle som vil ha barn eller det er ikke alle som vil bli steforeldre. De som ikke har barn har ikke det å tenke på. Så enklere for de å finne seg en partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlagte donorbarn må ha det mye mer stabilt enn andre barn. Jeg ønsker selv donorbarn da far til mitt første barn visste seg å være en helt ubrukelig far. Problemet mitt er: hva skal jeg si dersom jeg får en sønn? Skal jeg fortelle han at dersom han vil bli far, må han være donor? Skal jeg si at kvinner som mamma fortrekker et liv uten menn? 

Jeg har ingen problem med donorbarn eller det å bare ha en mamma. Jeg er mer redd for signalet jeg sender min evt fremtidige sønn. Jeg er full av manne/pappahat for tiden. Jeg går til samtaler og har selv tro på at jeg kan begynne å tenke mer rasjonelt når min egen situasjon har roet seg. Får ta en ny vurdering om hva jeg kommer til å gjøre da :)

Anonymkode: cd385...10d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Pga barn fortjener to foreldre. 

Tja, den argumentasjonen bruker jo de som er mot homofil også. 

Anonymkode: 30f82...3f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...