Gå til innhold

Jobbe på barnehjem i Afrika


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å jobbe på barnehjem i Afrika ( frivillig)  i noen uker-mnd. Noen som  har erfaring med dette og har tips? Har erfaring innen barn. Hvor mye penger brukte du? Hvilken organisasjon reiste du med? Hvor var du ? 

Anonymkode: 3104b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En god ide for selvfølelsen din, men en dårlig ide for utviklingen i landet. I flere fattige land gjøres det bisniss på å lure foreldre til å gi fra seg barna, og så holde de under jævlige forhold på barnehjem for å få hvite til å donere. 

http://thinkchildsafe.org <- god info. 

Mye om de negative sidene ved  "voluntourism" om du googler, blandt annet har Jk Rowling gått ut og vært svært negativ ( http://english.astroawani.com/lifestyle/j-k-rowling-warns-against-dangers-voluntourism-114985 ) 

Anonymkode: 0aa63...021

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god ide for selvfølelsen din, men en dårlig ide for utviklingen i landet. I flere fattige land gjøres det bisniss på å lure foreldre til å gi fra seg barna, og så holde de under jævlige forhold på barnehjem for å få hvite til å donere. 

http://thinkchildsafe.org <- god info. 

Mye om de negative sidene ved  "voluntourism" om du googler, blandt annet har Jk Rowling gått ut og vært svært negativ ( http://english.astroawani.com/lifestyle/j-k-rowling-warns-against-dangers-voluntourism-114985 ) 

Anonymkode: 0aa63...021

Takk for svar! Tanken slo meg faktisk at barna må knytte seg ti nye frivillige hele tiden. Men det er alikevel noe jeg har lyst til å gjøre.
- TS.

Anonymkode: 3104b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å jobbe på barnehjem i Afrika ( frivillig)  i noen uker-mnd. Noen som  har erfaring med dette og har tips? Har erfaring innen barn. Hvor mye penger brukte du? Hvilken organisasjon reiste du med? Hvor var du ? 

Anonymkode: 3104b...03e

Jeg synes først og fremst at du ikke bør omtale Afrika som om det er et land.

Anonymkode: 0c475...de8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ti-femten år siden var voluntourism det store blant de hippe, selverklærte idealister, og noe alle applauderte. Deretter slo det kontra, etter flere tvilsomme prosjekter (noen av dem var virkelig ille!), og plutselig var det på moten å dømme voluntourism nord og ned. 

Sannheten befinner seg antagelig et sted i midten, og det er ikke ett riktig svar på om det er positivt eller negativt. Mye avhenger av måten det gjøres på og om de ansvarlige har et etisk perspektiv på det de arbeider med. Jeg personlig likte Vårt Lands artikler om temaet tidligere i høst (kortversjoner på nettet, bruk linkene i artikkelen for å lese flere synspunkter). I sin verste form er det klart at vestlige turister har hatt en direkte skadelig innflytelse, men det er også mye bra som følge av ansvarlig "hjelpeturisme". Mange mindre organisasjoner er helt avhengig av bidrag utenfra, gjennom penger og arbeid, eller så kan de ikke drive. Det er viktig å være kritisk, men det blir veldig feil å sitte på vår vestlige, trygge tue og mene at ting ideelt sett burde vært annerledes. Klart det burde det, men det blir som Magne Raundalen sier i artikkelen: det er bedre at disse frivillige kommer enn at ingen kommer.

 En annen ting er at personer som har sett med egne øyne hvordan andre har det, tar med seg engasjementet hjem og blir ambassadører for prosjektene de har vært med på.

Til TS, så bør du google, google, google. Vær skeptisk og lytt til andres erfaringer. Se etter organisasjoner som setter prosjektene sine i sentrum, ikke opplevelsen for de tilreisende. Forhåpentligvis kan du gjøre en stor forskjell. Jeg håper å reise hit eller hit en dag :) Lykke til!

Anonymkode: 89c84...c5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes først og fremst at du ikke bør omtale Afrika som om det er et land.

Anonymkode: 0c475...de8

Gjør hun det, da? Hvor? Hun kunne ha skrevet Sør-Amerika eller Øst-Europa, hadde det vært like ille?

Jeg irriterer meg også over folk som snakker om "Italia, Honduras og Afrika", men vi må ikke bli så PK at vi er nødt til å skrive "verdensdelen Afrika" heller, i tilfelle noen skulle ønske å ta deg på noe. Uff, æsj, her kommer enda en naiv tulling som tror hun kan bidra med noe, la oss finne et eller annet å pirke på!

Anonymkode: 89c84...c5f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for guds skyld ikke bli en av dem som bruker bilde av deg selv omringe med masse barn som profilbilde på fb....#barbiesavior 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. august 2016 at 13.30, AnonymBruker skrev:

Jeg synes først og fremst at du ikke bør omtale Afrika som om det er et land.

Anonymkode: 0c475...de8

Men hvis hun ikke vet hvilket land hun har tenkt til å reise til, kan hun ikke da si Afrika?  Eller må hun liste opp alle landene i Afrika for å kunne gjøre det rett? 

Er det like ikke at jeg sier at jeg har lyst å reise til Asia til høsten? 

Anonymkode: 03129...9a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger denne tråden. Har dessverre ingen erfaringer, men jeg kunne virkelig ha tenkt meg dette selv! 

Anonymkode: 78c3a...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne reiste til Afrika i 4 måneder og jobbet på et barnehjem. Dette var bra arrangert (husker ikke navnet på arrangøren, kan sikkert finne det ut hvis du ønsker det), så de var åtte mennesker fra Skandinavia som holdt sammen. 

De jobbet mye, bodde med lokale familier og reiste litt i landet på fridagene sine. Hun opplevde ikke noe negativt sånn sett, men det gikk på psyken løs pga livssituasjonen til alle barna. Hun følte at hun ikke fikk hjelpet til nok og hun fikk mye dårlig samvittighet. 

Sett bort fra dette så er det fire måneder hun aldri vil angre på. Alt det hun lærte og alle de flotte menneskene har satt spor. Alle bildene jeg har sett viser samholdet, kulturen og den gleden som er blant barn og voksne tross triste omstendigheter. Hun kom hjem som en helt annen jente og hun har bare positivt å fortelle om turen sin. 

 

Anonymkode: 6b3a3...7d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kona mi og jeg driver et lite barnehjem i Vestafrika. Vi har  gått våre egne veier, og vi har kun ansatt lokale folk som får lønn for jobben. Vi har aldri hatt hjelp fra frivillige i Norge, bortsett fra to som begge var på besøk i ei ukes tid hver. Det anbefaler jeg å gjøre. Ta en ferie, besøk et barnehjem, og reis hjem igjen med alle innrtykk og erfaringer. Det er spennende. Det er givende. Det er lærerikt. Men å jobbe, er i mine øyne litt unødvendig. Det klarer lokalbefolkningen godt selv. Det er ihvertfall vår erfaring.

Vi besøker vårt barnehjem med ujevne mellomrom. Og da er vi der stort sett i ei ukes tid. De klarer jobben veldig godt, uten at vi selv er tilstede.

 

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym 1968 skrev:

Hei,

Kona mi og jeg driver et lite barnehjem i Vestafrika. Vi har  gått våre egne veier, og vi har kun ansatt lokale folk som får lønn for jobben. Vi har aldri hatt hjelp fra frivillige i Norge, bortsett fra to som begge var på besøk i ei ukes tid hver. Det anbefaler jeg å gjøre. Ta en ferie, besøk et barnehjem, og reis hjem igjen med alle innrtykk og erfaringer. Det er spennende. Det er givende. Det er lærerikt. Men å jobbe, er i mine øyne litt unødvendig. Det klarer lokalbefolkningen godt selv. Det er ihvertfall vår erfaring.

Vi besøker vårt barnehjem med ujevne mellomrom. Og da er vi der stort sett i ei ukes tid. De klarer jobben veldig godt, uten at vi selv er tilstede.

 

Lykke til!

Tusen takk for svar :) Dette virker jo faktisk litt lurt! Men det jeg tenker på da er min egen sikkerhet, kanskje jeg tar feil, men føler det er mer sikkert å reise med en organisasjon. Vet ikke hvorfor, men føle bare de hadde passet på oss. Skal sjekke dette ut å se hva jeg finner utav :) 
- TS

Anonymkode: 3104b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 28. august 2016 at 17.43, AnonymBruker skrev:

Min venninne reiste til Afrika i 4 måneder og jobbet på et barnehjem. Dette var bra arrangert (husker ikke navnet på arrangøren, kan sikkert finne det ut hvis du ønsker det), så de var åtte mennesker fra Skandinavia som holdt sammen. 

De jobbet mye, bodde med lokale familier og reiste litt i landet på fridagene sine. Hun opplevde ikke noe negativt sånn sett, men det gikk på psyken løs pga livssituasjonen til alle barna. Hun følte at hun ikke fikk hjelpet til nok og hun fikk mye dårlig samvittighet. 

Sett bort fra dette så er det fire måneder hun aldri vil angre på. Alt det hun lærte og alle de flotte menneskene har satt spor. Alle bildene jeg har sett viser samholdet, kulturen og den gleden som er blant barn og voksne tross triste omstendigheter. Hun kom hjem som en helt annen jente og hun har bare positivt å fortelle om turen sin. 

 

Anonymkode: 6b3a3...7d0

Tusen takk for svar :D Jeg tror heller ikke dette er noe man angrer på, men det blir vont for barna når de knytter seg til oss og vi bare reiser bort, å det skjer jo ofte for dem. Men så tenker jeg at det er bedre at noen kommen enn ingen.
- TS

Anonymkode: 3104b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :D Jeg tror heller ikke dette er noe man angrer på, men det blir vont for barna når de knytter seg til oss og vi bare reiser bort, å det skjer jo ofte for dem. Men så tenker jeg at det er bedre at noen kommen enn ingen.
- TS

Anonymkode: 3104b...03e

Strengt tatt er det vel bedre at de lokale får arbeidsplasser da. Men så lenge du tenker nøye over hvorfor du vil reise (legge fra deg evt tanker om å "redde verden") og velger organisasjon og reiselengde med omhu, så tenker jeg det er greit. 

Anonymkode: 1a400...391

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det beste hadde jo vært å ansette for eks noen av foreldrene til barna (om de er arbeidsløse). Blir jo dumt at noen land i afrika skal bli avhengig av at vestlige ungdommer reiser dit som del av egen selvutviklingstur, ungdommer som ikke har utdanning eller erfaring.

Anonymkode: 81387...4b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 15.18, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :D Jeg tror heller ikke dette er noe man angrer på, men det blir vont for barna når de knytter seg til oss og vi bare reiser bort, å det skjer jo ofte for dem. Men så tenker jeg at det er bedre at noen kommen enn ingen.
- TS

Anonymkode: 3104b...03e

 

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Strengt tatt er det vel bedre at de lokale får arbeidsplasser da. Men så lenge du tenker nøye over hvorfor du vil reise (legge fra deg evt tanker om å "redde verden") og velger organisasjon og reiselengde med omhu, så tenker jeg det er greit. 

Anonymkode: 1a400...391

 

Den ‎30‎.‎08‎.‎2016 at 21.05, AnonymBruker skrev:

Ja, det beste hadde jo vært å ansette for eks noen av foreldrene til barna (om de er arbeidsløse). Blir jo dumt at noen land i afrika skal bli avhengig av at vestlige ungdommer reiser dit som del av egen selvutviklingstur, ungdommer som ikke har utdanning eller erfaring.

Anonymkode: 81387...4b6

 

Forholdene varierer nok veldig fra land til land, og også hva de har bruk for av frivillig bistand. Jeg var i et land i Øst-Europa der de selvsagt hadde lokalt ansatte, som forsøkte å drive barnehjem på skrapet budsjett og med minimal utdannelse hos de ansatte. Det var rene oppbevaringsanstalter, og hadde ingen frivillige (stort sett amerikanere) revet utedoen og murt opp nye og bygget gjerder til lekeplassen, så hadde det rett og slett ikke blitt gjort. En venninne av meg reiser regelmessig ned med utstyr i kofferten for å kurse ansatte i opplæring av utviklingshemmede barn, noe de setter stor pris på (så lenge det blir gjort med respekt og fintfølelse! Utrolig viktig å ikke være allvitende, vestlig bedreviter). Jeg vil tro at dette ikke er det eneste landet i verden som riktignok gir barn tak over hodet og helt basic stell, men ikke så mye mer. Dessverre.

Noen barnehjem/organisasjoner er veldig spesifikke på hva de ønsker, for eksempel at de ønsker en sykepleier/lege/early intervention therapist osv, noe jeg tenker er et kvalitetstegn på sett og vis, samtidig som det jo utelukker mange søkere. Atter andre har som policy at utenforstående kan komme og underholde barn, eller ta dem med ut på turer, men at selve det daglige stellet utføres av personalet som alltid er der og er disse barnas "familie". Og så handler det jo mye om hvordan opplegget er, rett og slett. Er barna vant til og klar over at det er de lokalt ansatte som er den stabile familien, og at det kommer og går utlendinger som en avveksling i hverdagen, så kan det være svært positivt for barna. Uklare forventninger og uklare linjer, derimot...

Da vi var i Øst-Europa var vi først og fremst med på praktisk arbeid, og i tillegg var vi litt "leketanter og lekeonkler". Vi besøkte også et barnehjem for litt større barn med funksjonshemminger, der vårt besøk tydeligvis var lyspunktet det året. Ellers gikk de aldri utenfor området og fikk aldri besøk av utenforstående. Det var ganske fælt. Mange frivillige organisasjoner jobber inn mot dette landet, men samtidig kan man jo spørre seg om det er den "rette" måten å gjøre det på. Strengt tatt er det jo myndighetene som bør på banen og sørge for skikkelige forhold for sine egne barn. Men realiteten er at det ikke skjer, verken her eller en god del andre steder.

Lykke til, TS, jeg tror det kan være smart å se etter en organisasjon som setter etikken høyt og har spesifikke og godt begrunnede mål med turene sine. De finnes, for ikke all voluntourism er drevet av profittjag (selv om en del av den dessverre også er det).

 

Anonymkode: 89c84...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Forholdene varierer nok veldig fra land til land, og også hva de har bruk for av frivillig bistand. Jeg var i et land i Øst-Europa der de selvsagt hadde lokalt ansatte, som forsøkte å drive barnehjem på skrapet budsjett og med minimal utdannelse hos de ansatte. Det var rene oppbevaringsanstalter, og hadde ingen frivillige (stort sett amerikanere) revet utedoen og murt opp nye og bygget gjerder til lekeplassen, så hadde det rett og slett ikke blitt gjort. En venninne av meg reiser regelmessig ned med utstyr i kofferten for å kurse ansatte i opplæring av utviklingshemmede barn, noe de setter stor pris på (så lenge det blir gjort med respekt og fintfølelse! Utrolig viktig å ikke være allvitende, vestlig bedreviter). Jeg vil tro at dette ikke er det eneste landet i verden som riktignok gir barn tak over hodet og helt basic stell, men ikke så mye mer. Dessverre.

Noen barnehjem/organisasjoner er veldig spesifikke på hva de ønsker, for eksempel at de ønsker en sykepleier/lege/early intervention therapist osv, noe jeg tenker er et kvalitetstegn på sett og vis, samtidig som det jo utelukker mange søkere. Atter andre har som policy at utenforstående kan komme og underholde barn, eller ta dem med ut på turer, men at selve det daglige stellet utføres av personalet som alltid er der og er disse barnas "familie". Og så handler det jo mye om hvordan opplegget er, rett og slett. Er barna vant til og klar over at det er de lokalt ansatte som er den stabile familien, og at det kommer og går utlendinger som en avveksling i hverdagen, så kan det være svært positivt for barna. Uklare forventninger og uklare linjer, derimot...

Da vi var i Øst-Europa var vi først og fremst med på praktisk arbeid, og i tillegg var vi litt "leketanter og lekeonkler". Vi besøkte også et barnehjem for litt større barn med funksjonshemminger, der vårt besøk tydeligvis var lyspunktet det året. Ellers gikk de aldri utenfor området og fikk aldri besøk av utenforstående. Det var ganske fælt. Mange frivillige organisasjoner jobber inn mot dette landet, men samtidig kan man jo spørre seg om det er den "rette" måten å gjøre det på. Strengt tatt er det jo myndighetene som bør på banen og sørge for skikkelige forhold for sine egne barn. Men realiteten er at det ikke skjer, verken her eller en god del andre steder.

Lykke til, TS, jeg tror det kan være smart å se etter en organisasjon som setter etikken høyt og har spesifikke og godt begrunnede mål med turene sine. De finnes, for ikke all voluntourism er drevet av profittjag (selv om en del av den dessverre også er det).

 

Anonymkode: 89c84...c5f

Flott skrevet!

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hvordan ting skal  gjøres. Eller hva man selv bør gjøre for å hjelpe. Vi har (som tidligere nenvt) kun lokalt ansatte på vårt lille barnehjem. 5 ansatte på 20 barn. To av de er universitetsutdannede lærere. I tillegg har vi en lærer som kommer på ettermiddsgene og bidrar med leksehjelp. Vi satser mye på utdanning hos oss.

Det er sikkert enorme forskjeller på hvordan ulike barnehjem drives, hvordan de virker, og resultatene de gir. Og alle land har også sine særegenheter. Vi fikk store problemer hos oss en periode. Barna våre ble bedt om å ta med penger av sine lærere. Men barn hadde ingen penger å ta med. Så kom KRAV om å ta med penger. Så kom trusler. Og til slutt, fysisk vold fra lærerne om barna ikke tok med penger til de.

Vi tok opp dette med lærere og rektor, uten at det hjalp. Og så spør vi han som leder barnehjemmet daglig, hvorfor det er sånn at lærere presser barna for penger.

"det må dere jo skjønne, når dere hvite folka kommer og besøker barna på skolen".

Vi måtte til slutt skifte skoler, og ingen vet at det er vi som står bak. Det kan med andre ord gjøre skader å være hjelpsom, vennlig og nyskjerrig. Godt ment, men i dette tilfellet, til skade for barna.

Flere norske har besøkt barnehjemmet, til stor glede for alle. De har tryggheten til de fast ansatte, og gleden av vennskapet til besøkende.

Du må gjerne besøke vårt barnehjem, som turist. Men ikke følg barna på skolen ;)

Vi har en enkel facebook gruppe. Søk på My Home - Freetown, så kan du se litt mer om vårt lille prosjekt.

 

LA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Monday, August 29, 2016 at 18.45, Anonym 1968 skrev:

Hei,

Kona mi og jeg driver et lite barnehjem i Vestafrika. Vi har  gått våre egne veier, og vi har kun ansatt lokale folk som får lønn for jobben. Vi har aldri hatt hjelp fra frivillige i Norge, bortsett fra to som begge var på besøk i ei ukes tid hver. Det anbefaler jeg å gjøre. Ta en ferie, besøk et barnehjem, og reis hjem igjen med alle innrtykk og erfaringer. Det er spennende. Det er givende. Det er lærerikt. Men å jobbe, er i mine øyne litt unødvendig. Det klarer lokalbefolkningen godt selv. Det er ihvertfall vår erfaring.

Vi besøker vårt barnehjem med ujevne mellomrom. Og da er vi der stort sett i ei ukes tid. De klarer jobben veldig godt, uten at vi selv er tilstede.

 

Lykke til!

Får jeg spørre hvor? Bor selv i vest Afrika 

Anonymkode: c8c41...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får jeg spørre hvor? Bor selv i vest Afrika 

Anonymkode: c8c41...eb9

Det er i Freetown i Sierra Leone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...