Gå til innhold

Åååååå, useriøse kjøpere på finn! -liten utblåsning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En liten utblåsning!

Jeg er så lei useriøse kjøpere på finn altså! Selger innimellom dyre vesker på finn og får selvfølgelig en del henvendelser på annonsene. Annonsene mine inneholder alltid bilder i alle vinkler, tydelig beskrivelse av varen og hva som følger med. Jeg svarer alltid raskt på henvendelsene i en god og høflig tone, selvom henvendelsene kan være direkte frekke innimellom, samt inneholde skambud. Men god service er viktig, uansett, tenker jeg.

Jeg ble kontaktet av en dame, som ville ha litt mer info, helt ok det altså -det fikk hun. Hun begynte med å prute på prisen og skylte på et eller annet. Jeg svarte at prisen var fast og etter litt om og men, så skrev hun at hun ville kjøpe den og kunne overføre med en gang -helt flott tenkte jeg. Også gikk det helt til neste dag før jeg fikk svar på det jeg skrev tilbake ang at hun ville kjøpe den. Da skrev hun plutselig at hun ville ta det i oppkrav - helt ok det også, tenkte jeg og vi gjorde en avtale. Noen timer senere skrev hun at hun måtte tenke litt på kjøpet allikevel.. Og på kvelden fikk jeg melding igjen med spørsmål om vesken fortsatt var til salgs, og joda det var den. Nå ønsket hun mere bilder. Bilder av hva da, svarte jeg og henviste til finnannonsen med bilder i alle vinkler tatt i dagslys. Bilder av vesken, vel, fikk jeg til svar. Helst tatt UTE og med vesken PÅ meg. Hun ville fortsatt kjøpe den skrev hun, men ville vente til neste dag med å føre over, til hun hadde fått flere bilder i dagslys. Her øste det ned den dagen, så ble ingen bilder tatt ute av vesken. Sendte heller en link med ei annen en som hadde vesken PÅ samt noen andre bilder i dagslys (selvom det lå omtrent bilde av det samme i annonsen), var greit det skrev hun. Men nå måtte hun vente på en såkalt ekspert, fordi hun hadde mer peiling på ektehet.. OK, tenkte jeg.. Var samtidig på jobb den dagen, så hadde ikke mulighet til å svare i løpet av to min på en sms hun sendte, så jeg fikk selvfølgelig purring på hvorfor jeg ikke svarte med en gang. Hun manglet et bilde til av vesken og når hun fikk det SÅ skulle hun føre over for vesken. Skrev at jeg skulle fikse det når jeg var hjemme fra jobb om noen timer. Fikk selvfølgelig en del sms av hun innen jeg var hjemme igjen, om at jeg ikke kunne forte(?) meg osv.. Hun fikk til slutt det bildet hun ønsket av vesken. Skrev litt senere og lurte på om jeg ikke ville gå ned i pris igjen(!!). Ekteheten var nå godkjent av den såkalte ektehetseksperten, men samtidig mente denne eksperten av vesken var ikke verdt så mye, skrev hun. Jeg svarte igjen nei til å gå ned i pris og henviste til avtalen vi inngikk dagen før ang kjøp. Ok, hun skulle TENKE på det igjen til i morgen, skrev hun. Jeg begynte å bli litt småirritert inni meg, følte jeg, etter hun skrev det. Dagen etter så skrev hun at hun fikk godkjenning av mannen til å kjøpe vesken. Flott, tenkte jeg, endelig er salget i boks, etter mye frem og tilbake. Også utvekslet vi de siste detaljene rundt kjøpet. Også, noen timer senere, så fikk jeg melding igjen, da hadde hun ombestemt seg og hun hadde visst kjøpt en NY sånn veske da. Da lo jeg litt inni meg, siden jeg visste at den modellen ikke selges lengre og samtidig som hun flere ganger har prutet på prisen på vesken min, men skriver med at hun har endt opp med å kjøpe en helt NY en til langt over trippel pris. 

Sorry for lang tekst og helt sikkert med en del skrivefeil i, men jeg er rett og slett SÅ oppgitt. Hva gjør man med sånne folk? Denne tok virkelig kaka for meg altså. Flere som opplever sånne kjøpere?

 

 

Anonymkode: c8e93...4e7

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dessverre mye tullball . Pleier å kansellere avtalen når kjøper begynner å knote frem og tilbake.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arya2000 skrev:

Ja dessverre mye tullball . Pleier å kansellere avtalen når kjøper begynner å knote frem og tilbake.  

Ja, det er jo en selvfølgelig en mulighet det da, men samtidig så vet man jo ikke om det kan ende i ett salg allikevel - til slutt..

Anonymkode: c8e93...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, har også opplevd mange frekke folk på finn. Nesten hver gang jeg har ute annonnse kommer folk med tåredryppende historier om hvorfor de bør få det jeg selger billigere eller gratis, pruter på pris eller spør om infor som allrede er oppgitt. Siste jeg la ut noe til 1100 kr ferdig prutet var responsen "jeg skulle så gjerne kjøpt xx, men er en alenemor som strever med å få det til å gå rundt, så kan vi ikke halvere prisen?", "tar den om du slår av 300 til", og flere versjoner av "tar den for 500, henter etter kl 17 i morgen". Ofte uten hei, mvh eller andre høflighetsfraser. Solgte til førstemann som skrev en normal melding og betalte det jeg skulle ha.

Anonymkode: 69b9b...2ac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være enklere å gi en tidsfrist og be kjøper bruke betalingsløsingen til Finn? Hvis pengene ikke er inne innen 6 timer vil varen bli solgt til noen andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo en selvfølgelig en mulighet det da, men samtidig så vet man jo ikke om det kan ende i ett salg allikevel - til slutt..

Anonymkode: c8e93...4e7

Ja det er sant, jeg bare orker ikke mye styr så da får det heller bare bli uten salg. 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ville det ikke være enklere å gi en tidsfrist og be kjøper bruke betalingsløsingen til Finn? Hvis pengene ikke er inne innen 6 timer vil varen bli solgt til noen andre.

Selvfølgelig en mulighet det også, men som sagt, så sa kjøper FLERE ganger at hun skulle kjøpe den og overføre med en gang osv, så jeg gikk jo i den troen om at hun faktisk skulle gjennomføre det hun skrev.

Anonymkode: c8e93...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, huff :fnise: Har holdt på å selge pensumbøkene mine nylig, og det har gått kjempegreit, folk flest er hyggelige:) Men det var spesielt ei som begynte å gå meg på nervene. Hun sendte melding og sa at hun trengte boka og ville kjøpe den så fort som mulig. Det hastet. Greit det, sa jeg kunne møte henne hvor som helst i byen, på skolen hun gikk på(bor i nærheten), eller hun kunne komme hit jeg bodde. Men nei, kunne ikke møtes på noe tidspunkt på noen av stedene jeg foreslo, og spurte om jeg ikke kunne møte hos foreldrene hennes som bodde TO TIMER med BIL fra der jeg bor. Trodde nå vanlig praksis er at kjøper kom til selger, ikke motsatt.

Sa at det hadde jeg ikke mulighet til, men at jeg også kunne dagen etter, etter kl. 16 pga. jobb. Nei, hun orket ikke være på skolen eller i byen så lenge og om vi ikke kunne møtes 12. Gjentok at jeg var på jobb. Fikk jeg spørsmål om jeg ikke kunne dra i matpausen. Når skal jeg liksom spise da?? Ikke har jeg bil heller, så er liksom ikke bare bare.

Vi avtale omsider en dato og et klokkeslett som passet for oss begge. Litt ugunstig for meg å dra til byen 2 timer før jobb for så å bare daffe rundt(ikke vits i å dra hjem, blir bare å sitte 20 min før jeg må gå igjen), men ville bare få det overstått. Når jeg kommer til møtestedet sender jeg melding om at jeg er der og at jeg har grønn jakke så hun skal finne meg. Da får jeg svar om at hun er så sliten at hun gadd ikke. ALTSÅ HERREGUD MENNESKE!! Si nå for helsike i fra litt før!

Til slutt fikk jeg forespørsel fra en annen kjøper, videresendte dette til henne og sa at skulle hun ha boken var i dag siste sjans, og at da måtte hun komme dit jeg bodde, ellers solgte jeg den til noen andre. Hun kom beruset noen minutter før 24.00, med polvarer klinkende i en plastpose. Dette var 1,5 uke etter hun sendte melding om at det hastet:P Folk ass.

Anonymkode: efcfc...8ba

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, huff :fnise: Har holdt på å selge pensumbøkene mine nylig, og det har gått kjempegreit, folk flest er hyggelige:) Men det var spesielt ei som begynte å gå meg på nervene. Hun sendte melding og sa at hun trengte boka og ville kjøpe den så fort som mulig. Det hastet. Greit det, sa jeg kunne møte henne hvor som helst i byen, på skolen hun gikk på(bor i nærheten), eller hun kunne komme hit jeg bodde. Men nei, kunne ikke møtes på noe tidspunkt på noen av stedene jeg foreslo, og spurte om jeg ikke kunne møte hos foreldrene hennes som bodde TO TIMER med BIL fra der jeg bor. Trodde nå vanlig praksis er at kjøper kom til selger, ikke motsatt.

Sa at det hadde jeg ikke mulighet til, men at jeg også kunne dagen etter, etter kl. 16 pga. jobb. Nei, hun orket ikke være på skolen eller i byen så lenge og om vi ikke kunne møtes 12. Gjentok at jeg var på jobb. Fikk jeg spørsmål om jeg ikke kunne dra i matpausen. Når skal jeg liksom spise da?? Ikke har jeg bil heller, så er liksom ikke bare bare.

Vi avtale omsider en dato og et klokkeslett som passet for oss begge. Litt ugunstig for meg å dra til byen 2 timer før jobb for så å bare daffe rundt(ikke vits i å dra hjem, blir bare å sitte 20 min før jeg må gå igjen), men ville bare få det overstått. Når jeg kommer til møtestedet sender jeg melding om at jeg er der og at jeg har grønn jakke så hun skal finne meg. Da får jeg svar om at hun er så sliten at hun gadd ikke. ALTSÅ HERREGUD MENNESKE!! Si nå for helsike i fra litt før!

Til slutt fikk jeg forespørsel fra en annen kjøper, videresendte dette til henne og sa at skulle hun ha boken var i dag siste sjans, og at da måtte hun komme dit jeg bodde, ellers solgte jeg den til noen andre. Hun kom beruset noen minutter før 24.00, med polvarer klinkende i en plastpose. Dette var 1,5 uke etter hun sendte melding om at det hastet:P Folk ass.

Anonymkode: efcfc...8ba

Hvorfor solgte du det til hun? Nå fikk hun jo bare en bekreftelse på at denne typen oppførsel er helt ok, da det ikke spiller noen rolle hvordan hun oppfører seg for hun ender opp med å få kjøpe varen uansett. Ikke vondt ment, men det er slike som deg som gjør det mulig for den typen personer å oppføre seg slik da det ikke har noen reelle konsekvenser for dem.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hummels3 skrev:

Ikke vondt ment, men det er slike som deg som gjør det mulig for den typen personer å oppføre seg slik da det ikke har noen reelle konsekvenser for dem.

Det er faktisk sant det du sier der, og jeg er i utgangspunktet helt enig. Men samtidig er det jo ikke lett å være selger heller, man vil jo yte god service..

Anonymkode: c8e93...4e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selge en sofa.

Jeg har fått bud fra 3 stk:

1: Fikk raskt et bud på prisantydning, vi avtalte tidspunkt for henting. Samme dagen som han skulle hente fikk jeg sms om at "ja nei du jeg har fått tak i en annen sofa".

2: Fikk et bud på sofa til under prisantydning, men sa ja fordi vi vil bli kvitt den. Dagen etter fikk jeg et bud på prisantydning fra en annen. Jeg kontaktet da hun som jeg hadde sagt ja til, og spurte om hun ville ha den siden jeg ikke hadde hørt noe mer. Jada, sa hun, men kunne ikke hente før til uken om det var greit. Det er greit, sa jeg, men kan vi avtale tidspunkt da, siden jeg har fått et annet bud vil jeg gjerne ha bekreftet at du kommer. Hørte ikke noe mer. Purret, hørte ingenting.

3: Så jeg sa til han som hadde bydd prisantydning at han kunne få den om han ville. Han ble kjempeglad for at hun forrige ikke ville ha den likevel. Så vi avtalte at han skulle finne transport og kontakte meg. Det gikk 4-5 dager, jeg purret. Vil du fortsatt ha sofaen? Ikke noe svar. Purret en gang til to dager etterpå. Ikke noe svar.

Så nå sitter jeg her, da. Men en sofa for mye og et bud på halvparten av prisantydning. (Sofaen koster 12000 ny, pent brukt, er 6 mnd gammel og jeg ønsker 2500 for den....)

 

Jeg gir opp. Folk er så frekke. Hvis du har ombestemt deg, gi nå vel beskjed??? Det er det høflige å gjøre!

Anonymkode: 57c8f...4ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare blås ut du, skjønner godt frustrasjonen din her. Jeg får helt spader bare du forteller om det.

En kollega av meg skulle selge en bruktbil på Finn, til en relativt rimelig pris. Han ble nedringt, halvparten var sinnsykt frekke, ville prute enda mer, sa ting som "er på vei til deg nå, så du kan sette den på solgt" uten å ha avtalt kjøp eller ringt på forhånd. En annen ble truende på tlf da kollegaen min nektet å gå ned i pris, skrek til han at han var en jævla horebukk og var på vei til ham uansett med fire kamerater. Trodde ikke det var mulig altså.

De gangene jeg har lagt ut noe på Finn, har det stort sett gått noenlunde greit. Men prute det må folk åkke som. La ut en pen og solid sovesofa til kun 200 kr. En lurte på om vi kunne kjøre den hjem til henne, dvs vi måtte da kjøre leie henger og kjøre til en adresse midt nede i Oslo sentrum. Ehhh, nei du det kan vi nok ikke. En annen lurte på han kunne få den for 100 kr..... Ehh, her får du en fin sofa for en slikk og ingenting, så må du prute? Så, frekkhetens nådegave kjenner ingen grenser.

Anonymkode: 5c55e...e73

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant det du sier der, og jeg er i utgangspunktet helt enig. Men samtidig er det jo ikke lett å være selger heller, man vil jo yte god service..

Anonymkode: c8e93...4e7

God service er ikke det samme som å akseptere å bli brukt som en dørmatte. 

Anonymkode: 2b24d...75b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk sant det du sier der, og jeg er i utgangspunktet helt enig. Men samtidig er det jo ikke lett å være selger heller, man vil jo yte god service..

Anonymkode: c8e93...4e7

Drittfolk trenger ikke noen form for service, i hvert fall ikke når man selger som privatperson på finn. Oppfører de seg bedriten kan de bare ha det så godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp Finn. 

Har loftet fullt av dyre, ubrukte designersko, men da jeg forsøkte å selge de ble jeg nedrent av meldinger om folk som ville møte meg i byen for å prøve (jeg er ingen butikk og forutsetter at folk vet hvilken skostørrelse de bruker), folk som bød en fjerdedel av prisen og folk som ikke møtte opp da vi hadde inngått avtale om kjøp. Det høflige hadde da vært å si i fra, jeg gidder ikke sitte på en benk i parken i 45 minutter for moro skyld! 

Var med mannen en gang han skulle treffe en kjøper av noe sportsutstyr. Sendte melding da vi hadde ventet i et kvarter, og kjøperen var på vei. Etter 45 minutter dukket han opp, og påsto varen ikke var den versjonen han trodde. Da mannen sa at det var modellen avbildet og nevnt i annonsen mente han plutselig at det var noe feil på varen (det var det ikke!) og ville ha ytterligere prisreduksjon. Han "hadde bare med seg 800,-" selv om avtalt pris var 1200,-, og siden vi hadde ventet i en halv evighet og begynte å bli temmelig lei lot mannen han få varen til den prisen. Jeg skulle fortsatt ønske vi hadde bedt den frekke jævelen dra dit pepperen gror. 

 

Anonymkode: d1e5a...2d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Hummels3 skrev:

Hvorfor solgte du det til hun? Nå fikk hun jo bare en bekreftelse på at denne typen oppførsel er helt ok, da det ikke spiller noen rolle hvordan hun oppfører seg for hun ender opp med å få kjøpe varen uansett. Ikke vondt ment, men det er slike som deg som gjør det mulig for den typen personer å oppføre seg slik da det ikke har noen reelle konsekvenser for dem.

Helt enig med deg, men dessverre var jeg ekstremt blakk og hun kunne betale kontant, så jeg levde liksom i håpet hele tiden:P Den andre kjøperen skulle overføre via konto, og det var selvsagt på helg, så jeg var usikker på om det da kom til å ta enda lengre tid før de ble registret. Hadde det ikke vært for det hadde jeg gitt blanke.

Anonymkode: efcfc...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest C'est la vie:)

Selger noe til 250. Kjøper har en 200-lapp og en 100-lapp. "Tenke du kunne veksle til 50-lapp". Nei, jeg har ikke veksel liggende, og det er ikke MITT ansvar å ha veksel... Likevel ender jeg opp med å selge varen for 200,- For tydeligvis er det selgeren som skal tape 50 kroner... 

Om kjøper vil ha noe kontant, har jeg begynt å skrive at de må ha nøyaktig sum, ellers er der de det vil går utover. Flere kjøpere bruker visst denne taktikken for å få noe rimeligere. 

Hvorfor sendte jeg dem ikke bare vekk? Ønsker å selge varen, og rett og slett, jeg gidder ikke å gå gjennom samme prosess flere ganger. Når en kjøpe først (faktisk!) dukker opp, så ønsker jeg å bli kvitt varen der og da, åkke som. 

Hater å være selger på FINN... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, amativeReflection skrev:

Ville det ikke være enklere å gi en tidsfrist og be kjøper bruke betalingsløsingen til Finn? Hvis pengene ikke er inne innen 6 timer vil varen bli solgt til noen andre.

Betalingsløsningen til Finn funker best for kjøper. Hadde ikke brukt den løsningen til dyre vesker.  

Anonymkode: 702f5...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Betalingsløsningen til Finn funker best for kjøper. Hadde ikke brukt den løsningen til dyre vesker.  

Anonymkode: 702f5...59d

Det er jeg faktisk helt enig i. Fungerer best for kjøper, ikke selger, dessverre.

Anonymkode: c8e93...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje ikke opplevd rare historier som dere andre, men har ved et par anledninger prøvd å selge noe på Finn. Har opplevd at en kjøper sier de skal komme og hente varen da og da,men dukker ikke opp. Jeg kontakter de og spør om de fortsatt vil ha varen. Jada,de vil de,og avtaler ny dato. Kommer ikke da heller. 

Anonymkode: ad0b7...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...