Gå til innhold

MDG vil sette opp pris på pant.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sjelden noe godt å si om MDG, men akkurat dette er igrunn ganske fornuftig. Jeg synes kanskje fem kroner er i overkant, jeg tenker f.eks. en tredobling til 3 og 7.5 kan være fornuftig, men nøyaktig hvor stor økningen bør være overlater jeg til de som skal utrede og vurdere en slik endring. Det er nok folk med mer peiling enn både meg og programkomitéen hos MDG.

Panteprisen økte fem ganger på de første 21 årene, og så har den nå stått stille i 23 strake år. Da er det fornuftig at den heves sånn noenlunde i tråd med prisutvikling, kanskje med et visst ekstra påslag av miljøårsaker. Jeg var tilhenger av å øke 200-kronersgrensen ved handel fra utlandet (og mener den nåværende grensen på 350 inkl. frakt er ganske tullete), fordi det var en grense som hang igjen fra den gang 200 kroner var langt mer enn nå. Jeg er såpass konsekvent at jeg da naturligvis også støtter dette.

Anonymkode: 5fb31...225

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt i orden å øke panten, jeg tror det vil hjelpe om den økes nok.

Men når det plutselig blir snakk om store summer, så tror jeg det vil gå utover pantelotteriet. I tillegg er jo også flaskeinnsamling et bra alternativ til andre ting (feks kriminalitet) for de som ikke har så mye. Derfor tror jeg heller at jeg vil ha et bedre system for flaskeinnsamling. Egne søppelkasser til flasker i sentrum, på kjøpesentre og i nærmiljøet generelt. Det er alltid noen som er så late at de ikke gidder å pante uansett hva panten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt i orden om pant på store flasker kostet 30 og pant på små flasker kostet 10. Kanskje man da hadde fått ned brusforbruket også :)

Anonymkode: 0a1a7...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...