Gå til innhold

Tette melkeganger!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kjære erfarne KG-damer, nå trenger jeg litt hjelp! Jeg fant nemlig en kul i vestre bryst og har konkludert med at det er tette melkeganger, og er liiiivredd for at det skal bli betennelse! Hva kan jeg gjøre? Jeg ammer så mye jeg kan på den siden, men stakkars lille kan jo ikke spise mer enn til han er mett😳 Og hva med andre siden? Får jo så spreng når jeg bare ammer på én side! 😳 Er det noen som har noen tips og råd? 

Anonymkode: 13376...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde alt av tips, det eneste som hjalp var å bøye meg over og putte hele puppen oppi en skål med så varmt vann jeg klarte- og vente til melk sivde ut før jeg masserte dypt med lange strøk på i området hvor det var hovent. 

Holdt på i to døgn før strålen sto. De andre tipsene gjorde det verre for meg. 

Anonymkode: 5c8b4...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme omslag, massere i varm dusj. En kul trenger ikke bety betennelse i det hele tatt. Hadde stadig slike, masserte de bort, gjorde ikke noe annerledes med ammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulipangrepet og varm dusj iblant hjalp meg... Eller kontakt ammehjelper. 

Anonymkode: a13ac...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme omslag, massere brystet og sørg for å tømme det under amming. Om ikke kan du håndmelke mens du masserer i dusjen for eks. :) 

Anonymkode: 1b54e...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pumpe brystet (håmdmelke eller bruke pumpe). Massér mot brystknoppen når du har gjort det en stund. Ikke massér et fullt bryst. Hold brystet varmt. Gjerne håndmelk i dusjen.

Hadde dette fot 4 dager siden. Ved å gjevnlig tømme brystet, unngår du at det blir verre. 

Fortsett å amme på den siden. En baby suger hardere enn det en kan få ut selv. Har du vondt? Om du ikke har vondt er du tidlig ute og så lenge du passer på å få tømt brystet og holdt det varmt, vil det over raskere  :) 

Anonymkode: b9a17...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her måtte jeg ty til pumpe for å få tømt helt. Ellers funket de andre rådene her godt :) jeg har hatt tette melkeganger sikkert 15 ganger iløpet av 6 mnd nå, og det har ennå ikke utviklet seg til betennelse.

Anonymkode: d7c50...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse dere som sliter med det om at dobbel dose lecithin kosttilskudd virker forebyggende mot tette melkeganger, det står også på sidene til ammehjelpen.no. Har hatt kjempevirkning av det:)

Anonymkode: 25516...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og beroligende ord! Nå skal jeg senke skuldrene - og prøve ut disse flotte forslagene! Tusen takk☺️

TS

Anonymkode: 13376...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Våknet med skikkelig brystspreng for to netter siden, og der sprengen satt verst har det blitt en kul nå. Har massert kulen under amming og pumping, og skal fortsette med det ut dagen. Det andre brystet pumper jeg litt for å unngå spreng. Gjorde det samme for noen uker siden, bare at da rakk det å bli betennelse før jeg merket noe. Etter hyppig tømming og massering var det borte etter et døgn.

Anonymkode: a8874...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...heldigvis hatt bare en gang. Da ble et helt område av puppen steinhardt :( Ammet annenhver time, pumpet hvis vesla ikke orket. Masserte mens melka rant. Holdt området varmt med fettvatt. Etter et halvt døgn, ved et av veslas virkelig bra måltider om natta, så løsnet det! Lettelsen var stor :) Livredd for betennelse selv... Lykke til! Hyppig tømming av brystet sies å være aller viktigst.

Anonymkode: 8f752...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...