Gå til innhold

15.000 i måneden etter alle regninger - går det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til din info mottar jeg ikke bidrag. Ingen andre støtteordninger heller, ut over dobbel barnetrygd som alle andre. 

Jeg har tatt min utdanning og jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag. Jeg jobber fulltid, og kvelder etter at barnet har lagt seg. Å kalle meg "kravstor såkalt enslig mor" er bare frekt. 

Jeg velger å kjøpe ut eksen av felles bolig for å bli i nabolaget til barnet og sikre stabilitet. Mine venner (som også har barn på samme alder) reiser på ferier med barna, ferier jeg fortsatt ønsker å være med på. Ikke alle har familie de kan besøke, alternativet er at jeg og barnet er alene i feriene. 

Jeg er ikke fasademenneske, men jeg er godt voksen og vant til en romslig økonomi der vi var to om boliglån og alt annet. Nå gjør jeg det på egenhånd, pluss at lånet er større fordi jeg måtte kjøpe ut eks. Det er forskjell på normalt pengeforbruk for en 20-åring og en 40-åring. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Slik jeg ser det, har du råd til en ferie hver bidige måned. Lev på 5000 kr som mange i dette landet må, og dra på ferie for 10 000 kr. Du lever fremdeles i stor luksus.

Anonymkode: 27101...4fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld meg TS, men nå må du ha misforstått. 15.000 er IKKE trangt økonomi! Nå får du skjerpe deg og kom deg litt nedpå jorden.  

Jeg har 13 500 kr. Til sammen i måneden. Jeg har 4000 kr igjen etter faste utgifter. Ja, jeg skal flytte men det gir maks 500 kr ekstra om jeg er heldig. 

Jeg hadde gjort alt for å ha 15.000 igjen etter faste utgifter. 
 

Anonymkode: 13ea5...d13

Hva med å jobbe fulltid?

Anonymkode: 0cade...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Du kan jo gradvis begynne å skifte ut vennene dine med mer kostnadseffektive utgaver. Mitt sparetips... :engel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Skjerp deg, du har det ikke stramt i det helle tatt, dette er rett å slett flaut å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt matt av svarene i denne tråden. Folk kappes om å klare seg med minst penger....den som har dårligst råd vinner?

Huff, for en gjeng.

Anonymkode: 70801...c7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enslig mor til en 16 og 13-åring. Vi har igjen 23 000 etter faste utgifter er betalt, og vi har det helt greit. Vi spiser ute et par-tre ganger i måneden, reiser utenlands noen ganger i året og unner oss litt dyre klær imellom. Mine barn spiser som to voksne, så slik sett er vi tre voksne i husholdningen. Og de trenger også ny garderobe, fotballsko osv relativt ofte. 

Men jeg gleder meg til vi blir to voksne i husholdningen igjen, så slipper jeg å bekymre meg for økonomi. 

Anonymkode: c08da...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 26. august 2016 at 8.26, amativeReflection skrev:

Kan jeg spørre deg hvordan i allverden man klarer å holde bil for 1000 kroner i måneden?

500 i forsikring

500 i diesel (dette er ganske lite, går vel for ny bil og bo i nærheten)

262 kroner i måneden i veiavgift

2250 regner jeg i vedlikehold i måneden (denne kan vel senkes, men man trenger service som fort blir en 5000, spylerveske, bytte av dekk, bytte av frontrute, olje, lyspærer, EU-kontroll osv)

500-700 må du regne med hvis det er bomring der

Og her har jeg ikke med verditapet. Hvis man skal ha bil uten lån, må man jo spare opp verditapet, hvis ikke blir man jo billøs når den blir for gammel.

Ja, jeg synes folk er litt kjappe til å skyte TS her. Jeg har også ca 15.000 etter at regninger er betalt, og det er uten samboers inntekt. Det går en del tusen til mat, og jeg bruker minst 500 kroner i bensin i UKA, ikke måneden. Og jeg har en gjerrig bil. I tillegg er det de andre forholdene som at jeg nå trenger nye dekk, ny lyspære, at jeg burde hatt den på service igjen og bomringen. 

15.000 er ikke såå mye penger selv om mange greier seg fint på det, og har man barn i tillegg begynner utgiftene å løpe. Kunne vært interessant å se noen vise frem et budsjett på hvor innmari mye de får for 15.000.

Anonymkode: 7e758...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest steinbukk79

Du er heldig som har såpass som 15 000 kr etter alle regninger er betalt å du kan leve godt, men du kan sikkert fire litt på krava, det er tross alt ikke nødvendig å gå ut spise med venner å være med på hver eneste ferietur.

Mange reiser sjelden/aldri på ferie og kan ikke huske når de spiste ute på restaurant, meg selv inkludert 

Dette er et typisk luksusproblem/ I-landsproblem du beskriver, å nyt det mens du kan, ting kan fort endre seg, husk at du er veldig heldig som har det slik, å det er de som må prioritere om de skal kjøpe seg nye sko, fordi den tusenlappen bør gå til nye klær til barna

Jeg er ikke misunnelig, å jeg lever godt, men jeg har adskillig mye mindre å rutte med enn deg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

15.000 er ikke såå mye penger selv om mange greier seg fint på det, og har man barn i tillegg begynner utgiftene å løpe. Kunne vært interessant å se noen vise frem et budsjett på hvor innmari mye de får for 15.000.

Anonymkode: 7e758...a12

Sånn ville jeg fordelt 15000 kr

Mat og klær 3000
Kultur og underholdning 2000
Reising 5000
Sparing 5000

Rom for veldig mye moro der, altså. 

Anonymkode: 6fda6...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn ville jeg fordelt 15000 kr

Mat og klær 3000
Kultur og underholdning 2000
Reising 5000
Sparing 5000

Rom for veldig mye moro der, altså. 

Anonymkode: 6fda6...1e9

Hvilken planet er det du bor på? Mat og klær for 3000 til en voksen og et barn? Dobler du summen så nærmer man seg et ok forbruk som det går greit an å leve med. Selvfølgelig kan kan klare seg på den summen hvis man spinker og sparer på alt, men det er helt absurd lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes folk er litt kjappe til å skyte TS her. Jeg har også ca 15.000 etter at regninger er betalt, og det er uten samboers inntekt. Det går en del tusen til mat, og jeg bruker minst 500 kroner i bensin i UKA, ikke måneden. Og jeg har en gjerrig bil. I tillegg er det de andre forholdene som at jeg nå trenger nye dekk, ny lyspære, at jeg burde hatt den på service igjen og bomringen. 

15.000 er ikke såå mye penger selv om mange greier seg fint på det, og har man barn i tillegg begynner utgiftene å løpe. Kunne vært interessant å se noen vise frem et budsjett på hvor innmari mye de får for 15.000.

Anonymkode: 7e758...a12

Du er klar over at mange sitter med trygde utbetalinger som er mindre enn 15000 før de i det hele tatt har begynt å betale noe som helst? Det virker ikke slik, når du mener det ikke er innmari mye å ha 15000 igjen når alt er betalt.
Disse pengene skal dekke, husleie, strøm, og alle andre utgifter i mnd, det er ikke uvanlig at de sitter igjen med 5000 eller mindre til mat og klær og uforutsette utgifter. 
Det er ikke så rart at folk reagerer.

Anonymkode: 27101...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 15 000,- igjen etter at alt er betalt, så burde dere ha det veldig bra. Vi er en familie på 5 stk, 2 voksne og 3 barn og vi klarer oss fint på 15 000,-. Og det er inkludert penger som blir lagt av på sparekonto. Så jeg tror ikke dere kommer til å slite akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt 15000 igjen etter at alle regninger var betalt, hadde jeg ikke hatt en bekymring ift økonomi. :)

Selv har jrg under 15000 inn i måneden! 

Anonymkode: 39412...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brøleapen skrev:

Hvilken planet er det du bor på? Mat og klær for 3000 til en voksen og et barn? Dobler du summen så nærmer man seg et ok forbruk som det går greit an å leve med. Selvfølgelig kan kan klare seg på den summen hvis man spinker og sparer på alt, men det er helt absurd lite...

Bor på en planet der det går helt fint, men som du ser er det også mer enn nok rom til å doble den posten i budsjettet. 

Anonymkode: 6fda6...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...