Gå til innhold

15.000 i måneden etter alle regninger - går det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

\Det er respektløst mot alle som lever i fattigdom i Norge å kalle dette for et stramt budsjett. Skam deg. Utover det, så handler dette om prioriteringer. Vil du ha ferie, så sparer du til ferie. Vanskeligere er det ikke. Du har såpass mye at du burde ha råd til å leve utrolig romslig i hverdagen og likevel kunne dra på dyre ferier. 

Anonymkode: 4bdd5...a1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Regn gjennom faste utgifter (årsavgift, NRK ol) dersom du ikke regnet med de tidligere, sett av på en konto, så sparer du hver mnd til det når regningen kommer. Mye lettere å Holde oversikt. 

Anonymkode: ee37e...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mindre enn femten tusen å leve for FØR regninger og faste utgifter. Og er eneforsørger for et barn. Tror du skal klare deg meget bra...

Anonymkode: ad8c1...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Ja ja du har det godt. Ferier og bil er ingen selvfølge. En treroms med to soverom er til stekkelig.

Du skal huske at mange har 15000 kr I nettoinntekt. Altså etter skattetrekk. Her har du 15000 kr til mat og  herrens glade dager. Så du barnet lider ingen nød økonomisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange svar som regelrett lyste av misunnelse, skitkasting og sure oppgulp.

Mange av dem du har fått svar av er nok også studenter med studentøkonomi.

Å gå ned i realinntekt høres j**lig mye lettere ut enn det faktisk er, så at spørsmålet kommer er ikke så rart.

Som kloke brukere alt har sagt: Sett opp et realistisk budsjett og lag en regningskonto med månedlig påfyll (på lønningsdag). En sparekonto/bufferkonto er både fornuftig og svært smart, - for plutselig ryker noe som virkelig koster penger, og det ryker i samme måned som årets største utgifter forfaller.

Det vil helt naturlig bli mindrepenger å "dille" for enn du hadde før og anledningene til å ta en impulsiv storbytur med venninner med shopping over en lav sko og solid overvekt på flyet hjem, de blir mindre.

Men, jeg forstår deg som du har eget tak over hodet. Du har egen bil, du har penger til mat i kjøleskapet og kan kjøpe klær når det er behov. I tillegg har du mulighetene til å legge tilside penger hver måned (ihht. SIFO budsjett som ikke er dyp luksus, men heller ikke baserer seg på dumpsterdiving).

Det blir annerledes, absolutt, men det trenger ikke bli dårligere dersom ikke opplevelsen av lykke er knyttet til nye designerplagg hver måned, champagne og Beluga i en suite eller alltid fabrikkny bil. 

Anonymkode: 51555...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeezus! Så mange sure svar, bare fordi noen har mer penger enn den jevne småbarnsmor... Hilsen en som har mye mindre til overs i måneden, men jeg blir ikke sur for det.

Anonymkode: 7b0b7...806

Det er ingen som blir sur over at TS har 15k til over per mnd, det folk reagerer på er at TS om taler 15k /mnd til  overs som så lite at hun nesten må begynne å rasjonere og sulte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shit! Går det an å tjene så mye at du har 15k igjen:overrasket:?

Jeg sitter igjen med 7000,- etter alt er betalt, syns det var masse jeg....før jeg så denne tråden.hmmm

Anonymkode: ec037...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange svar som regelrett lyste av misunnelse, skitkasting og sure oppgulp.

 

Bla bla bla..... Det er ikke miunnelse å si til ts at hun tydeligvis har null økonomisk innsikt når hun ikke vet om hun kan leve på denne summen

Anonymkode: 197d6...69a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse er vel ikke det tråden bærer preg av. Det er mer innlegget som gir inntrykk hvor kravstore noen såkalte enslige mødre er. Lurer på hvor mye barnebidraget er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atea skrev:

Femtentusen er innenfor så det vil gå bra. Cirka tre firetusen til mat. Barneklær er dyrt, kjøp brukt. Har faktisk ikke snøring når det gjelder utgifter til klær til unger. Men de er minst like dyre som til voksne, om ikke mer. Og barn vokser. Jeg velger økologisk, er blitt ung bestemor, men foreldrene kjøper det som er rimeligst. Må innrømme at jeg ikke bidrar så mye med klær, men de tjener greit. Spør noen om du kan låne brukte barneklær, unger rekker jo ikke slite de ut før de har vokst seg ut av klærne. Sko ville jeg kjøpt nye. Mine barnebarn har fått låne en del klær av en i familien på svigersiden.

Inviter venninner hjem, det trenger ikke koste så mye, kan også være spleiselag. Barnevakt trenger heller ikke være dyrt, enten bytter man eller så har man gode venner som gjerne stiller opp gratis, mot en flaske vin kanskje. Med femtentusen skal du klare deg ok. Ikke gjør det til et problem.

 

Du fikk med deg at det er snakk om 15.000 kr ETTER at faste utgifter/regninger er betalt, ikke totalt 15.000 pr mnd?

Synes bare det virket litt i overkant å leve såååå sparsommelig som du forespeiler her :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peter007 skrev:

Misunnelse er vel ikke det tråden bærer preg av. Det er mer innlegget som gir inntrykk hvor kravstore noen såkalte enslige mødre er. Lurer på hvor mye barnebidraget er.

Til din info mottar jeg ikke bidrag. Ingen andre støtteordninger heller, ut over dobbel barnetrygd som alle andre. 

Jeg har tatt min utdanning og jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag. Jeg jobber fulltid, og kvelder etter at barnet har lagt seg. Å kalle meg "kravstor såkalt enslig mor" er bare frekt. 

Jeg velger å kjøpe ut eksen av felles bolig for å bli i nabolaget til barnet og sikre stabilitet. Mine venner (som også har barn på samme alder) reiser på ferier med barna, ferier jeg fortsatt ønsker å være med på. Ikke alle har familie de kan besøke, alternativet er at jeg og barnet er alene i feriene. 

Jeg er ikke fasademenneske, men jeg er godt voksen og vant til en romslig økonomi der vi var to om boliglån og alt annet. Nå gjør jeg det på egenhånd, pluss at lånet er større fordi jeg måtte kjøpe ut eks. Det er forskjell på normalt pengeforbruk for en 20-åring og en 40-åring. 

Anonymkode: 0cade...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud. vi har 4500 kr å "leve" for etter å ha betalt regninger. 1500 av disse går til bensin, og 3000 til mat..

Anonymkode: 9c6aa...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg TS, men nå må du ha misforstått. 15.000 er IKKE trangt økonomi! Nå får du skjerpe deg og kom deg litt nedpå jorden.  

Jeg har 13 500 kr. Til sammen i måneden. Jeg har 4000 kr igjen etter faste utgifter. Ja, jeg skal flytte men det gir maks 500 kr ekstra om jeg er heldig. 

Jeg hadde gjort alt for å ha 15.000 igjen etter faste utgifter. 
 

Anonymkode: 13ea5...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Uavhengig av din tidligere økonomiske situasjon, vil jeg tørre å påstå at du fint kan klare deg på 15000kr i mnd, det handler kun om omstilling og prioriteringer. Vi er 2 voksne og 3 barn, sitter igjen med 5000kr etter alt er betalt og vi handler mat for dette😊 Null stress 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dagens teiteste.

Hun sa ingenting om fasade, at hun skulle skjule det at hun får mindre penger, eller at det var flaut. Det handlet om å måtte si nei pga økonomi, og dermed ikke kunne være med, gå glipp av det sosiale.

Anonymkode: 70801...c7d

TS er ikke i en situasjon der man må si nei til mye pga økonomi. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeezus! Så mange sure svar, bare fordi noen har mer penger enn den jevne småbarnsmor... Hilsen en som har mye mindre til overs i måneden, men jeg blir ikke sur for det.

Anonymkode: 7b0b7...806

Folk blir ikke irritert fordi hun har mer enn de fleste, men fordi hun faktisk klarer spørre om det går an å klare seg på en sånn sum. Man kan ikke leve helt i en boble selv om man er vant til å ha enda mer penger.

Anonymkode: 6fda6...1e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, amativeReflection skrev:

Kan jeg spørre deg hvordan i allverden man klarer å holde bil for 1000 kroner i måneden?

500 i forsikring

500 i diesel (dette er ganske lite, går vel for ny bil og bo i nærheten)

262 kroner i måneden i veiavgift

2250 regner jeg i vedlikehold i måneden (denne kan vel senkes, men man trenger service som fort blir en 5000, spylerveske, bytte av dekk, bytte av frontrute, olje, lyspærer, EU-kontroll osv)

500-700 må du regne med hvis det er bomring der

Og her har jeg ikke med verditapet. Hvis man skal ha bil uten lån, må man jo spare opp verditapet, hvis ikke blir man jo billøs når den blir for gammel.

Hvordan i all verden klarer du å bruke 2250 i mnd på vedlikehold på en bil? Kjører du døgnet rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et øyeblikk siden, ti10 skrev:

Hvordan i all verden klarer du å bruke 2250 i mnd på vedlikehold på en bil? Kjører du døgnet rundt?

Tror jeg bruker en del mindre, siden bilene er nye, men setter av så mye sånn at jeg har råd til dekk, service, og annet vedlikehold. Bare bytte av frontrute og service tar jo 5 måneder med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til din info mottar jeg ikke bidrag. Ingen andre støtteordninger heller, ut over dobbel barnetrygd som alle andre. 

Jeg har tatt min utdanning og jobbet hardt for å komme dit jeg er i dag. Jeg jobber fulltid, og kvelder etter at barnet har lagt seg. Å kalle meg "kravstor såkalt enslig mor" er bare frekt. 

Jeg velger å kjøpe ut eksen av felles bolig for å bli i nabolaget til barnet og sikre stabilitet. Mine venner (som også har barn på samme alder) reiser på ferier med barna, ferier jeg fortsatt ønsker å være med på. Ikke alle har familie de kan besøke, alternativet er at jeg og barnet er alene i feriene. 

Jeg er ikke fasademenneske, men jeg er godt voksen og vant til en romslig økonomi der vi var to om boliglån og alt annet. Nå gjør jeg det på egenhånd, pluss at lånet er større fordi jeg måtte kjøpe ut eks. Det er forskjell på normalt pengeforbruk for en 20-åring og en 40-åring. 

Anonymkode: 0cade...ecd

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caelyn skrev:

Du fikk med deg at det er snakk om 15.000 kr ETTER at faste utgifter/regninger er betalt, ikke totalt 15.000 pr mnd?

Synes bare det virket litt i overkant å leve såååå sparsommelig som du forespeiler her :)

Jeg ville jo spart litt da, dessuten har jeg en hobby som koster litt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Caelyn skrev:

Du fikk med deg at det er snakk om 15.000 kr ETTER at faste utgifter/regninger er betalt, ikke totalt 15.000 pr mnd?

Synes bare det virket litt i overkant å leve såååå sparsommelig som du forespeiler her :)

Må svare deg igjen, jeg er vant til å snu på hver krone og tror det er en vane, spiser godt, har et budsjett som holder til en person. Innrømmer at jeg hadde langt høyere inntekt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...