Gå til innhold

15.000 i måneden etter alle regninger - går det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15.000 etter regninger er betalt lurer du på om er lite? Hvilken verden lever du I? 

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ser at 15 000 er mye penger etter at alle faste utgifter er betalt, så må du være passe dum.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har 15.000 kr til det bilen vil koste dere, mat/husholdning og fritid? Det er vesentlig mer enn hva mange andre sitter igjen med etter faste utgifter. Dere kommer til å få det veldig fint og litt til også. Bør fint gå an å spare noen kr til ferie, ja. Vi sitter igjen med mindre enn dere, og vi er to voksene og en baby. Men vi har allikevel klart å spare en del penger på buffer, og vi lever som vi vil. Sparer ikke inn på noe F.eks :) 

Anonymkode: 37361...f1d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

15.000 er et romslig budsjett når det kun skal romme mat, klær og underholdning. Hvis du frykter uforutsette utgifter så sett av 2.000 i mnd på en egen konto.

Du kan finne ut hva du bør sette av til forskjellige utgifter på SIFO.no - men jeg tror ikke jeg bommer fælt hvis jeg tipper ca 6.500 i mat og husholdning og 1.500 til klær i måneden. 

Selv med mine utgiftsposter lagt til har du 5.000 igjen, og det jeg ville gjort var å spare disse hver måned inntil du har vendt deg til nytt budsjett. Du får en solid buffer og du kan kose seg på ferie.

Og til dere andre i tråden: man er ikke "dum i hodet" fordi om man ikke skjønner at 15.000 er et romslig budsjett for to. Hadde hun visst det hadde hun vel ikke spurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ser nå at bil kommer i tillegg - så da bruker du SIFO budsjettet til å finne dette også - men et sted mellom 1000-2000/ mnd er ikke urimelig å regne med - og det betyr da at sparing reduseres tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh,jeg har kanskje 1000 kr igjen etter alle regninger er betalt. 15.000 kr for meg hadde vært en formue. 

Anonymkode: af738...3fe

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Sett opp et budsjett, slik at du har oversikt. Lag den en sparekonto til ferie, så setter du av det du har til over i måneden etter buffersparing på denne. Da kommer du deg dit du vil, skal du se. Vi har ca 10000 i måneden etter alle regninger og er flere, men har ganske romslig økonomi. Det er nok en vanesak skal du se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Det kommer an på bilen da. En bil kan fort koste 5-10.000 i måneden inkludert verditap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Så egentlig er det ikke det økonomiske du er bekymret over, men hvordan du fremstår utad til dine flotte venner. Tror du bør jobbe med holdningene dine.

Anonymkode: 9b598...940

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter og regner på min nye livssituasjon. Hvor trangt blir det med 15.000 etter alle faste utgifter er betalt, for en voksen og et barn i skolealder? Utgifter til bil kommer i tillegg til faste utgifter (vet ikke hva den vil koste ennå, men tar ikke billån).

Jeg er nok vant til å leve i bedre økonomi, så det blir en omstilling. Men er det mulig? Hvor stramt blir det? Mulighet til å spare opp til ferier etc? 

Anonymkode: 0cade...ecd

Eh..... det blir ikke stramt i det hele tatt. Vi har ca det samme på 2 voksne og 2 barn, og det er stramt. 

Anonymkode: 7daf9...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Ser nå at bil kommer i tillegg - så da bruker du SIFO budsjettet til å finne dette også - men et sted mellom 1000-2000/ mnd er ikke urimelig å regne med - og det betyr da at sparing reduseres tilsvarende.

Kan jeg spørre deg hvordan i allverden man klarer å holde bil for 1000 kroner i måneden?

500 i forsikring

500 i diesel (dette er ganske lite, går vel for ny bil og bo i nærheten)

262 kroner i måneden i veiavgift

2250 regner jeg i vedlikehold i måneden (denne kan vel senkes, men man trenger service som fort blir en 5000, spylerveske, bytte av dekk, bytte av frontrute, olje, lyspærer, EU-kontroll osv)

500-700 må du regne med hvis det er bomring der

Og her har jeg ikke med verditapet. Hvis man skal ha bil uten lån, må man jo spare opp verditapet, hvis ikke blir man jo billøs når den blir for gammel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kan jeg spørre deg hvordan i allverden man klarer å holde bil for 1000 kroner i måneden?

500 i forsikring

500 i diesel (dette er ganske lite, går vel for ny bil og bo i nærheten)

262 kroner i måneden i veiavgift

2250 regner jeg i vedlikehold i måneden (denne kan vel senkes, men man trenger service som fort blir en 5000, spylerveske, bytte av dekk, bytte av frontrute, olje, lyspærer, EU-kontroll osv)

500-700 må du regne med hvis det er bomring der

Og her har jeg ikke med verditapet. Hvis man skal ha bil uten lån, må man jo spare opp verditapet, hvis ikke blir man jo billøs når den blir for gammel.

Må man ikke spare opp verditapet om man har lån? :P

Anonymkode: 002fb...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man ikke spare opp verditapet om man har lån? :P

Anonymkode: 002fb...872

Hvis man har lån på denne bilen antar jeg at man skal ha lån på den neste bilen, så da slipper man det. Billån på 5 år vil jo også føre til at du bygger opp egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis man har lån på denne bilen antar jeg at man skal ha lån på den neste bilen, så da slipper man det. Billån på 5 år vil jo også føre til at du bygger opp egenandel.

Eh, hva? Billån fører til oppbygging av EK, mens å ha en bil i 5 år UTEN billån ikke bygger opp EK? Den skjønte jeg ikke. 

Anonymkode: e47b2...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Takk for svar. Vet selvsagt at man kan leve på 15.000 i måneden. Problemet er at jeg er vant til å ha det romslig og ikke tenke på økonomi. Derfor burde jeg nok formulert meg bedre. 

Det er særlig ferier jeg er opptatt av. Mine venner lever fortsatt romslig, og det blir ensomt om man stadig må takke nei til ferier, middager etc. 

Anonymkode: 0cade...ecd

Da skjønner jeg bekymringen din. Og ikke kunne reise på ferie "stadig vekk" blir nok traumatisk. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKJERP DEG  TS! Sånne utsagn gjør meg flau over å være norsk kvinne.  Helt ufattelig hvor bortskjemte,  totalt egosentriske enkelt er!   Fy f, er det mulig.

Hilsen ei med mye mer penger enn Ts, men har da hode og empati til å  forholde meg til verden.

Anonymkode: 8ef68...0bc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...