Gå til innhold

Når merker man effekten av snus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd snus 2 ganger med stort mellomrom. Jeg tror at alder og kosthold har noe å si om dette spørsmålet jeg skal spørre så jeg kan like godt si hva jeg veier osv. Jeg er  17 år, veier 50, spiser kanskje bare en gang om dagen og drikker sjeldent vann. Om jeg prøver en snus hver dag, hvor lang tid tar det omtrent for meg før jeg ikke blir svimmel og kvalm av snusen? På forhånd takk! Jeg vet farene og hva som kan skje, så vær så snill ikke tenk på å begynne å forkynne her. :) 

Anonymkode: 74678...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt over, individuelt. Personlig for meg, tok det ca 15 minutt og ble da så dårlig jeg trodde jeg skulle omkomme. 

Anonymkode: a5542...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd snus 2 ganger med stort mellomrom. Jeg tror at alder og kosthold har noe å si om dette spørsmålet jeg skal spørre så jeg kan like godt si hva jeg veier osv. Jeg er  17 år, veier 50, spiser kanskje bare en gang om dagen og drikker sjeldent vann. Om jeg prøver en snus hver dag, hvor lang tid tar det omtrent for meg før jeg ikke blir svimmel og kvalm av snusen? På forhånd takk! Jeg vet farene og hva som kan skje, så vær så snill ikke tenk på å begynne å forkynne her. :) 

Anonymkode: 74678...254

Jeg ser hva du skriver, men spør allikevel. Hvorfor i all verden vil du bruke noe så ekkelt og illeluktende som snus og ødelegge tennene dine og risikere strupekreft? Skal du bruke snus som appetittstopper? Du kommer til å bli alvorlig syk når du nesten ikke spiser og drikker noe, heller. Dette må du slå fra deg.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du prøve å bli vant til snus? 

Selv klarte jeg aldri det, og jeg var veldig lik det du lister opp av alder, vekt og matinntak. Jeg tok en snus om dagen i en uke men ble så kvalm at jeg til slutt ikke klarte mer, og nå er bare lukten av snus nok til å gjøre meg svimmel. Men jeg er glad jeg aldri kom til det stadiet at jeg ble vant til det, er jo ikke pent med snus. Og når du ikke får en god følelse ut av det, hvorfor vil du vende deg til det? 

Anonymkode: 47ead...a98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

10 min til 15 min? 

Du kjenner ikke til farene før du er avhengig. Og da er det too late. Det eneste positive med snus er at det kan tvinge deg til å drikke vann oftere (skylle vekk smaken, tørr i kjeften), og om du snuser på tom mage og ikke er vant til nikotin kan du bli kjempedårlig. Seriøst, ikke begynn å snuse. Blir du avhengig som 17 åring må du henvende deg til myndige venner slik at de kan kjøpe dagens snuskvote for deg, og da blir du skikkelig irriterende. Jeg mener det, noe av det verste jeg visste da jeg fylte 18 var folk som maste på meg og daglig sendte meg melding om at jeg "please kunne kjøpe snus for de!" Også ble de irritable når jeg ba de om å ryke og reise. Vent i det minste til du er 18, da kan du ta ansvar for det selv. 

Her skal jeg liste opp hva du blir avhengig av om du blir storsnuser:

Det første du må ha når du våkner er en snus i kjeften. Er boksen tom blir hele morgenen ødelagt.

Du må ha en snus etter hvert måltid, for alle vet at snus er på sitt beste når du er mett i magen.

Du må ha snus mens du leser lekser.

Du må ha snus mens du gjør kjedelige aktiviteter - "kjedesnusing" tømmer boksen fort som fy.

Du må ha snus hvis du møter på stressende situasjoner for å roe nervene. 

Når du forlater huset må du sjekke at du har nøkler, visa kortet, mobilen, headset, ooog... snusboksen. Drit i at den neste bussen ikke går før om en halvtime eller at vennene dine venter på deg og det er rushtrafikk, om snusen ligger igjen hjemme snur du. Alltid. 

Før du legger deg må du ha nattasnusen. Hvis ikke blir kroppen rastløs mens du venter på å sovne. 

Er balansen på kontoen din 105 kroner? Drit i mat eller andre nødvendige ting. Skruf slim fresh, here I come! <3

Kort fortalt: snus, snus, snus. 

Et råd: Ikke gjør det. Du aner ikke hvor avhengig du faktisk kan bli. Og hvor mange tusen som går rett i dass. Og alle kiloene som baller på seg når du skal slutte fordi appetitten øker og forbrenningen går ned. Og hvor gusten huden blir og hvor lang tid det tar å gro sår fordi tobakken trekker blodårene sammen og hindrer blodgjennomstrømningen. Og selv om du klarer å venne deg av selve nikotinen så er du allikevel avhengig av å ha den forbanna tingen under leppa. Jeg forkynner ikke fordi jeg er en kverulerende drittkjerring, jeg forkynner fordi jeg VET hva det innebærer å være avhengig av snus. Det vet ikke du, og hvis du er smart så forblir du uvitende på det området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal du prøve å bli vant til snus? 

Selv klarte jeg aldri det, og jeg var veldig lik det du lister opp av alder, vekt og matinntak. Jeg tok en snus om dagen i en uke men ble så kvalm at jeg til slutt ikke klarte mer, og nå er bare lukten av snus nok til å gjøre meg svimmel. Men jeg er glad jeg aldri kom til det stadiet at jeg ble vant til det, er jo ikke pent med snus. Og når du ikke får en god følelse ut av det, hvorfor vil du vende deg til det? 

Anonymkode: 47ead...a98

Dere lurer veldig på hvorfor, grunnen er fordi jeg sliter med å komme meg på skolen så jeg trenger noe for at jeg skal få meg opp og faktisk klare og følge med og bli værende der. Jeg klarer ikke å konsentrere meg lenger, tror det kan ha noe med depresjonen å gjøre, men vet ikke helt. Men uansett, den første gangen jeg prøvde snus så spydde jeg 2-3 ganger. Jeg tok en i dag og ble bare veldig dårlig. 

Anonymkode: 74678...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BabyBlue skrev:

10 min til 15 min? 

Du kjenner ikke til farene før du er avhengig. Og da er det too late. Det eneste positive med snus er at det kan tvinge deg til å drikke vann oftere (skylle vekk smaken, tørr i kjeften), og om du snuser på tom mage og ikke er vant til nikotin kan du bli kjempedårlig. Seriøst, ikke begynn å snuse. Blir du avhengig som 17 åring må du henvende deg til myndige venner slik at de kan kjøpe dagens snuskvote for deg, og da blir du skikkelig irriterende. Jeg mener det, noe av det verste jeg visste da jeg fylte 18 var folk som maste på meg og daglig sendte meg melding om at jeg "please kunne kjøpe snus for de!" Også ble de irritable når jeg ba de om å ryke og reise. Vent i det minste til du er 18, da kan du ta ansvar for det selv. 

Her skal jeg liste opp hva du blir avhengig av om du blir storsnuser:

Det første du må ha når du våkner er en snus i kjeften. Er boksen tom blir hele morgenen ødelagt.

Du må ha en snus etter hvert måltid, for alle vet at snus er på sitt beste når du er mett i magen.

Du må ha snus mens du leser lekser.

Du må ha snus mens du gjør kjedelige aktiviteter - "kjedesnusing" tømmer boksen fort som fy.

Du må ha snus hvis du møter på stressende situasjoner for å roe nervene. 

Når du forlater huset må du sjekke at du har nøkler, visa kortet, mobilen, headset, ooog... snusboksen. Drit i at den neste bussen ikke går før om en halvtime eller at vennene dine venter på deg og det er rushtrafikk, om snusen ligger igjen hjemme snur du. Alltid. 

Før du legger deg må du ha nattasnusen. Hvis ikke blir kroppen rastløs mens du venter på å sovne. 

Er balansen på kontoen din 105 kroner? Drit i mat eller andre nødvendige ting. Skruf slim fresh, here I come! <3

Kort fortalt: snus, snus, snus. 

Et råd: Ikke gjør det. Du aner ikke hvor avhengig du faktisk kan bli. Og hvor mange tusen som går rett i dass. Og alle kiloene som baller på seg når du skal slutte fordi appetitten øker og forbrenningen går ned. Og hvor gusten huden blir og hvor lang tid det tar å gro sår fordi tobakken trekker blodårene sammen og hindrer blodgjennomstrømningen. Og selv om du klarer å venne deg av selve nikotinen så er du allikevel avhengig av å ha den forbanna tingen under leppa. Jeg forkynner ikke fordi jeg er en kverulerende drittkjerring, jeg forkynner fordi jeg VET hva det innebærer å være avhengig av snus. Det vet ikke du, og hvis du er smart så forblir du uvitende på det området. 

Jeg skjønner det. Jeg klarer å styre meg selv, om jeg bestemmer meg for å slutte så klarer jeg det. Jeg klarte å slutte med røyking også, så snus blir ikke er problem..

Anonymkode: 74678...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere lurer veldig på hvorfor, grunnen er fordi jeg sliter med å komme meg på skolen så jeg trenger noe for at jeg skal få meg opp og faktisk klare og følge med og bli værende der. Jeg klarer ikke å konsentrere meg lenger, tror det kan ha noe med depresjonen å gjøre, men vet ikke helt. Men uansett, den første gangen jeg prøvde snus så spydde jeg 2-3 ganger. Jeg tok en i dag og ble bare veldig dårlig. 

Anonymkode: 74678...254

Dette gir jo ingen mening. Snus hjelper ikke for å komme seg opp om morgenen. Ville heller tatt tak i det som er grunnen for at du ikke kommer deg opp, hvis du tror det er depresjon tar du kontakt med legen din og forteller hvordan du har det. 

Anonymkode: 4d19e...728

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det. Jeg klarer å styre meg selv, om jeg bestemmer meg for å slutte så klarer jeg det. Jeg klarte å slutte med røyking også, så snus blir ikke er problem..

Anonymkode: 74678...254

Snus er enda vanskeligere å droppe enn røyk igjen. Jeg har aldri vært fast røyker, men alle jeg kjenner som snuser og som også har hatt kjennskap til røyk sier at snus er tusen ganger vanskeligere å legge fra seg. Snus kan du bruke overalt og det er mindre krevende for kroppen å ha i en snus enn å røyke en cigg, så avhengigheten sniker liksom opp på deg. Og siden du er 17 regner jeg med at du går på vgs...? Ja, på vgs er det igjen ikke lov å snuse, så om du blir tatt av en lærer med snus under leppa får du anmerkning. Det spørs selvsagt hvor nazi lærerne og skolen din er, men siden reglene har blitt ganske strenger regner jeg med at det kan bli et problem. Og det er dumt om noe så trivielt som snus skal ødelegge for deg om du ellers har god oppførsel på skolen. 

Og vær så snill: Om du er deprimert anbefaler jeg deg å oppsøke hjelp. Har du besøkt rådgiver på skolen? Hvis ikke kan det være lurt. Om du også har helsestasjon for ungdom i nærområdet er det noe jeg anbefaler på det sterkeste. Mange tror at det bare er et senter for resept på p-piller og sjekk av kjønnssykdommer, men det er også en plass hvor du kan få råd angående psykisk helse og henvisning til psykolog. Jeg dro der da jeg var... hm, 17-18, og jeg fikk hjelp i løpet av få dager. Det er anonymt (foreldrene dine blir ikke kontaktet med mindre du ønsker det selv eller om det er ganske alvorlig), du føler deg ivaretatt, og det er greit å ha en plass å gå til som ikke er direkte tilknyttet til skolen. Nå kan det godt hende at du allerede vet alt dette og har vært borti dette, men jeg bare nevner det sånn i farta som et godt råd. Nikotin skal ikke være en substitutt for hverdagslykke og fokus. Det at du sliter med å konsentrere deg og merker endringer i stemningsleiet ditt er et rødt flagg, og det bør du ikke ignorere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere lurer veldig på hvorfor, grunnen er fordi jeg sliter med å komme meg på skolen så jeg trenger noe for at jeg skal få meg opp og faktisk klare og følge med og bli værende der. Jeg klarer ikke å konsentrere meg lenger, tror det kan ha noe med depresjonen å gjøre, men vet ikke helt. Men uansett, den første gangen jeg prøvde snus så spydde jeg 2-3 ganger. Jeg tok en i dag og ble bare veldig dårlig. 

Anonymkode: 74678...254

Du skriver at du spiser ett måltid om dagen og drikker lite vann. Der har du løsningen på konsentrasjonsproblemet ditt, å begynne med snus hjelper ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går allerede hos psykolog, har merket noen endringer men jeg er fortsatt veldig sliten på skolen, derfor jeg tror at kanskje snus kan hjelpe meg

Anonymkode: 74678...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går allerede hos psykolog, har merket noen endringer men jeg er fortsatt veldig sliten på skolen, derfor jeg tror at kanskje snus kan hjelpe meg

Anonymkode: 74678...254

Spis frokost, lunsj, middag og kvelds. Og litt frukt innimellom måltidene også. Drikk vann til måltidene eller når du er tørst. Skal se du blir mindre sliten da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår jeg deg riktig i at du skal begynne med snus for å bli mer våken, konsentrert? Er det på en måte godt å bli dårlig av snus?

Dette er vel idividuelt, men jeg merker den best om det er lenge siden jeg hadde den forrige i kjeften. Da jeg var ny på det, kunne jeg stappe en ny i kjeften etter en halv time og merke samme "rusen". Men dette avtok, så jeg holdt meg til 1-2 pr dag. Favoritten ble skruf slim fresh white, var den eneste som ikke rant, men er også den som gir mest "hodepine". Om ikke måtte jeg ha kaffe til eller annet drikke. for å skylle ned den ekkle guffa som ødela hele rusen om jeg svelget det. 
Snusen funker som skrevet over, best etter et måltid, gjerne etter et tungt måltid, type middag.
Jeg gikk også ned i vekt, enda jeg er undervektig fra før, jeg hadde nemlig mer lyst på snus enn dessert så kakene forsynte jeg meg ikke av lenger. Tar jeg snus på tom mage, blir jeg direkte uvel. Enkelte ganger har også snusen nemdlig tynget meg veldig. Blitt tung i hodet rett og slett.

Første gang jeg prøvde snus ble jeg svimmel. Da var jeg 15, jeg kom bare aldri på det etter det, at den svimmel følelsen var litt god. Men så en gang jeg var 20, prøvde jeg hos noen, fordi jeg kjedet meg så jæævlig på jobb. Og jeg ble svimmel. Jeg begynte etter hvert å spørre hver og enkelt så fort jeg så at de hadde snus, selvfølgelig sa de ja. Alle sier ja, med glede, helt til du begynner å spørre hele tiden. Dette tror jeg ligger i at de gjerne vil at andre skal bli avhengige. Så begynte jeg å kjøpe selv. Min første boks, jeg hadde den lenge. Jeg var bestemt på at jeg kun skulle bruke de når de gjorde meg svimmel. Når jeg drakk alkohol, ble det brukt dobbelt så mye. 

Nå er jeg 25 år , og har vært av og på snuser siden jeg var 20. Jeg vet ikke hvor mange penger jeg har "kastet bort". Jeg har som sagt, klart å ha lenge av en boks. men etter hvert begynte jg å bruke 5 om dagen, også. Jeg var derperat etter rusen, men den dukket ikke opp. Begynte å putte to i kjeften på en gang. 

Men her er min erfaring, som jeg tro er et tegn på at du er blitt avhengig:
- Du blir rastløs, og tenker at det hadde vært så godt med snus.
- Du må ha det til kjedelige ting, som f.eks lekser og jobb.
- Godt som "dessert"
- Du slutter, og ser alle andre som er så "heldige"  å bruke det
- Du kjøper en ny boks, og tenker "søren, jeg sprakk" og legger da merke til alle som er flinke og klarer seg uten.
- Du får mindre lyst på mat når du er "på" snusen
- matlysten øker når du slutter.
- Du begynner å spørre om du kan bomme hos andre du vet har, når du ikke har selv.
- Du tenker over hvor mye penger du kunne vært i +, om du hadde satt pengene på sparekonto til hver gang du kjøpte.
- Du begynner å ta vare på de brukte prisene som du legger ned i boksen igjen, for å bruke dem på nytt. Siden det er siste snusboksen før du skal slutte.
- Du begynner plutselig å tenke; "nå hadde det vært godt med snus".

Anonymkode: 717f0...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: Du får temmelig treig fordøyelse når du slutter. Prøv å putt en kjeften da, og systemet setter i gang ;)

Anonymkode: 717f0...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror at tobakk er løsningen på å ikke være deprimert/sliten og lei? Neida, du begynner kanskje å småspise hele tiden fordi snus er best etter mat, på resturant klarer jeg ikke vente på desserten uten snus i mellomtiden, har jeg glemt snusen når jeg er ute driter jeg i hele greia. Jeg er psykisk syk og kan love deg at tobakk ikke får meg til å føle meg bedre ;) det eneste det gjør er å tømme kontoen og gi meg misfargede tenner. Ikke er det gøy å gjemme snus for foreldre heller 

og tåler du ikke rennende snus bør du ikke snuse i det hele tatt

Anonymkode: 50d70...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet du ikke vil høre det, men jeg er nå 20, begynte å snuse når jeg var 17 og angrer fælt nå.

jeg vil bare si at det virker så positivt, men det hjelper i alle fall IKKE for å komme på skolen. Jeg "snuste som en gal" 3. året på vgs, og klarte ikke å fullføre. Det var ikke på grunn av snusen, men snusen hjalp meg ikke til skolen heller. Jeg har røyka før i en del år, og trodde det var vanskelig å slutte med det, men det er barnemat i forhold til snus. Helt umulig å slutte, du legger på deg, du kan faktisk i det lange løp dø tidlig. Har du virkelig lyst til å dø fordi du "tror" du kommer til skolen? 

Tenk på en amerikans typisk film, hvor man ser de kule, de som gir søren. Så har du de utenfor som gjør alt for skolen. Det er DE som får et bra liv. Så hvis du begynner å snuse fordi det er kult (det finnes nesten INGEN ANNEN GRUNN til at folk begynner) så er det så mange ulemper i livet. Ikke gidd, du kommer til å angre!!

Anonymkode: bb25e...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn. Jeg angrer sånn på at jeg begynte med røyk/snus. Masse penger bortkastet hver uke, og dritvanskelig å slutte. I starten starter man fordi det gir en god følelse, men etterhvert så snuser/røyker man for å få den følelsen man hadde før man begynte. Bryr meg ikke særlig om de negative konsekvensene for helsa, det er mer det med pengene som irriterer meg. Og allikevel greier jeg ikke å ta valget om å slutte.

Men for å svare på spørsmålet, så er det som de andre sier individuelt. Det kommer an på hvor sterk den er. Alt fra noen få min til 10-15 min sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med snus. Var dum nok til å fortsette selv om jeg ble kvalm og svimmel. Satt på bussen med en "pris" i leppa og trodde jeg skulle spy, men syntes snus var en god ide å fortsette allikevel. Stopp mens du kan uten store problem. Hvis du blir avhengig så betaler mye penger for å føle deg ufresh, problemer med tannkjøttet og kanskje en hel del mer. 

Anonymkode: a69ef...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...