Gå til innhold

Mista lappen, rettigheter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble akkurat tatt i 86 i 60'n, fikk beskjed om at boten ble på 8000-+ og jeg mister førerkortet i 6 mnd. Egentlig 3 men siden jeg hadde 4 prikker ble det noen mndr ekstra.

Er det noe jeg kan gjøre, går det ann å søke om å få lappen igjen tidligere? Var det rett av meg å godta boten eller burde jeg fått noen til å se på det?

Trenger ikke belæring, kjører som regel aldri for fort og angrer som en hund!!! 😭

 

 

Anonymkode: 29da6...c56

Om jeg ikke husker feil så kan man søke om å få tilbake lappen tidligere, MEN det var en god grunn som skulle til for å få gjennom den søknaden..

Du har 4 prikker, men kjører "som regel aldri for fort"? Virker ikke som du angrer eller forstår alvoret i situasjonen etter å ha lest nedover her. Godta boten og aldri gjenta det du gjorde, når lappen er tilbake. Håper du forstår alvoret og får deg en skikkelig lærepenge av dette. Ikke synd på deg. Vanskelig å ikke kjefte litt, blir så irritert på folk som ikke klarer å følge fartsgrensen. Folk som ikke oppfører seg i trafikken.

Jada, det er nok mange her inne som kjører over fartsgrensen og er ikke noe bedre selv, men det er faktisk ingen unnskyldning for å kunne kjøre sånn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Minlillesky skrev:

Om jeg ikke husker feil så kan man søke om å få tilbake lappen tidligere, MEN det var en god grunn som skulle til for å få gjennom den søknaden..

Du har 4 prikker, men kjører "som regel aldri for fort"? Virker ikke som du angrer eller forstår alvoret i situasjonen etter å ha lest nedover her. Godta boten og aldri gjenta det du gjorde, når lappen er tilbake. Håper du forstår alvoret og får deg en skikkelig lærepenge av dette. Ikke synd på deg. Vanskelig å ikke kjefte litt, blir så irritert på folk som ikke klarer å følge fartsgrensen. Folk som ikke oppfører seg i trafikken.

Jada, det er nok mange her inne som kjører over fartsgrensen og er ikke noe bedre selv, men det er faktisk ingen unnskyldning for å kunne kjøre sånn. 

Hvor søker man? Fant ikke skjema på statens..

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tilbake lappen nå om 2 uker, kjørte i 121 i 80-sone. Er ikke noe vits å prøve å søke om avkortning på sperrefrist, prøvd det selv. Å for all del ikke velg fengsel / fotlenke, da vil du ende opp med ett styggere rulleblad enn nødvendig. Gjort er gjort, nå får du bare vente og i tillegg ta teorien på nytt.

Anonymkode: de568...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke ta teorien når det går kun 6mnd

Anonymkode: 29da6...c56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør aldri vedta bøter på stedet. Nekt å vedta, da er du sikret at saken behandles av en politiadvokat innen en bestemt frist, tror det er to uker, men vedtar du kan det ta både votter og vinter før noen ser på saken. Det har ikke så mye å si for en enkel fartsbot, men gjelder det en mer komplisert vurderingssak kan det være greit å ha som prinsipp å aldri vedta, spesielt siden de ofte prøver å presse deg til å vedta på stedet, og det er veldig dumt dersom man feks er i sjokk. 

Anonymkode: ec511...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør aldri vedta bøter på stedet. Nekt å vedta, da er du sikret at saken behandles av en politiadvokat innen en bestemt frist, tror det er to uker, men vedtar du kan det ta både votter og vinter før noen ser på saken. Det har ikke så mye å si for en enkel fartsbot, men gjelder det en mer komplisert vurderingssak kan det være greit å ha som prinsipp å aldri vedta, spesielt siden de ofte prøver å presse deg til å vedta på stedet, og det er veldig dumt dersom man feks er i sjokk. 

Anonymkode: ec511...18c

Så jeg skulle nektet?

Hva hadde så skjedd? Blitt rettsak da eller? 🤔

Hadde ikke jeg kommet til å fått saksomkostninger osv? 

De hadde jo bevis sa de, altså på laseren.. Fikk kjøre dagen ut da ::)

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør aldri vedta bøter på stedet. Nekt å vedta, da er du sikret at saken behandles av en politiadvokat innen en bestemt frist, tror det er to uker, men vedtar du kan det ta både votter og vinter før noen ser på saken. Det har ikke så mye å si for en enkel fartsbot, men gjelder det en mer komplisert vurderingssak kan det være greit å ha som prinsipp å aldri vedta, spesielt siden de ofte prøver å presse deg til å vedta på stedet, og det er veldig dumt dersom man feks er i sjokk. 

Anonymkode: ec511...18c

I sjokk over å ha blitt busta for å ha kjørt for fort??🙄 

 

Anonymkode: fe9e6...080

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger vel ikke ta teorien når det går kun 6mnd

Anonymkode: 29da6...c56

6 eller mer = teoriprøve på nytt

Google it. Jeg sitter på tlf akkurat nå 

Anonymkode: de568...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Ei venninne fikk velge fotlenke da hun kjørte for fort og mista lappen in2 år. 

Anonymkode: 29da6...c56

Man kan bli idømt fengselsstraff. Da er det andre regler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk. :-)

Et spm til. Må jeg betale bot eller kan man velge fengsel eller fotlenke?

Anonymkode: 29da6...c56

Du må ta boten. Du kan ikke velge fengsel.

Anonymkode: 19234...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør aldri vedta bøter på stedet. Nekt å vedta, da er du sikret at saken behandles av en politiadvokat innen en bestemt frist, tror det er to uker, men vedtar du kan det ta både votter og vinter før noen ser på saken. Det har ikke så mye å si for en enkel fartsbot, men gjelder det en mer komplisert vurderingssak kan det være greit å ha som prinsipp å aldri vedta, spesielt siden de ofte prøver å presse deg til å vedta på stedet, og det er veldig dumt dersom man feks er i sjokk. 

Anonymkode: ec511...18c

:fnise: Slik er det nok ikke når skyldspørsmålet er soleklart.

Kjører man som en dritt så må man ta straffen sin. Ikke påkoste samfunnet YTTERLIGERE kostnader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skulle nektet?

Hva hadde så skjedd? Blitt rettsak da eller? 🤔

Hadde ikke jeg kommet til å fått saksomkostninger osv? 

De hadde jo bevis sa de, altså på laseren.. Fikk kjøre dagen ut da ::)

Anonymkode: 29da6...c56

Jo. Du hadde fått saksomkostninger i tillegg. Og du hadde selvsagt ikke fått lappen før rettskraftig dom forelå.. Ikke tro på alt du leser på nettet, vær så snill..

Anonymkode: 19234...813

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var ikke dette jeg spurte om. Har du ikke tenkt å svare på det trenger du ikke kommentere heller. Eller har du så lyst å trykke folk lengre ned? 

Anonymkode: 29da6...c56

Haha, trykke folk lenger ned? DU er den som bestemmer hvilke valg du gjør som sjåfør, og DU er den som må ta konsekvensen av dine handlinger når du blir tatt for det. Nytter ikke å bryte loven og så sutre over å bli tatt etterpå, du har jo helt klart ikke forstått alvoret. Enten du har kjørt på rødt, brutt vikeplikten, hatt en farlig forbikjøring, kjørt på nært bilen forran eller droppet sikring på ungene, så er det DITT valg som sjåfør, da må du vøre voksen nok til å ta konsekvensene. Og forhåpentligvis få en bedre atferd når du en gang får igjen sertifikatet.

Anonymkode: fcc3f...6b9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri godta beslag av førerkort, da risikerer du å ikke ha lapp mye lengre enn nødvendig. Si nei, så blir det midlertidig beslaglagt og politiet tvinges til å enten behandle saken din, eller å gi deg lappen mens du venter (husk at all tid politiet har lappen trekkes fra når du til slutt dømmes).

http://www.help.no/HELP-bloggen/Ikke-gi-samtykke-til-midlertidig-foererkortbeslag

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rotemor skrev:

:fnise: Slik er det nok ikke når skyldspørsmålet er soleklart.

Kjører man som en dritt så må man ta straffen sin. Ikke påkoste samfunnet YTTERLIGERE kostnader.

Den kan feks være tvil om den nøyaktige fartsmålingen. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Du hadde fått saksomkostninger i tillegg. Og du hadde selvsagt ikke fått lappen før rettskraftig dom forelå.. Ikke tro på alt du leser på nettet, vær så snill..

Anonymkode: 19234...813

Slutt å spre feilinformasjon, det koster hen ingenting at en politiadvokat hadde sett på saken i tillegg, og dette er en rettighet vi har, så ikke skrem folk fra å bruke den. Jeg synes også råkjøring, spesielt i lave fartssoner er bedriten oppførsel, men så lenge vi lever i en rettstat må det være lov å opplyse folk om rettighetene sine. Vi bruker tross alt ressurser på ¨gi forbrytere advokat, så at en politiadvokat bruker en halvtime på en slik sak er småpenger i forhold. 

Anonymkode: ec511...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan feks være tvil om den nøyaktige fartsmålingen. 

Slutt å spre feilinformasjon, det koster hen ingenting at en politiadvokat hadde sett på saken i tillegg, og dette er en rettighet vi har, så ikke skrem folk fra å bruke den. Jeg synes også råkjøring, spesielt i lave fartssoner er bedriten oppførsel, men så lenge vi lever i en rettstat må det være lov å opplyse folk om rettighetene sine. Vi bruker tross alt ressurser på ¨gi forbrytere advokat, så at en politiadvokat bruker en halvtime på en slik sak er småpenger i forhold. 

Anonymkode: ec511...18c

Okei, da vet jeg det. Men kan jeg trekke det nå da for å få fortgang i saken ? Samtykke kunne trekkes stod det på papirene jeg fikk... Men politiet sa også "lappen din tar vi med oss uansett om du samtykker eller ei" 😁

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da vet jeg det. Men kan jeg trekke det nå da for å få fortgang i saken ? Samtykke kunne trekkes stod det på papirene jeg fikk... Men politiet sa også "lappen din tar vi med oss uansett om du samtykker eller ei" 😁

Anonymkode: 29da6...c56

på papirene jeg fikk står det også "orientering om strafferabatt ved tilståelse" så vet ikke hva jeg burde gjøre nå. Vil få fortgang såklart, det er ikke snakk om å lure seg unna straffen.

Anonymkode: 29da6...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da vet jeg det. Men kan jeg trekke det nå da for å få fortgang i saken ? Samtykke kunne trekkes stod det på papirene jeg fikk... Men politiet sa også "lappen din tar vi med oss uansett om du samtykker eller ei" 😁

Anonymkode: 29da6...c56

Jaja. La deg gjerne lure....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Leo skrev:

Man kan ikke velge mellom å betale eller å sone. Soning er først aktuelt når boten er forsøkt innkrevd og skyldner ikke har verken inntekt eller eiendeler det kan tas utlegg i.

Nettopp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, da vet jeg det. Men kan jeg trekke det nå da for å få fortgang i saken ? Samtykke kunne trekkes stod det på papirene jeg fikk... Men politiet sa også "lappen din tar vi med oss uansett om du samtykker eller ei" 😁

Anonymkode: 29da6...c56

Tviler på at du kan trekke det nå, siden du har skrevet under. Hadde det vært en ulykke kunne du påberopt deg sjokk, men etter en fartsmåling, nei. Og ja, lappen tar de uansett, det stemmer, forskjellen er hvor fort de gidder å gå gjennom saken din. Ta det som en lekse. 

Anonymkode: ec511...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...