Gå til innhold

Hvilken termin stemmer ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kommer noen babyer før termin, pga kroppen er klar eller at de har bommet på terminen? Jeg har min " egen " termin fra min utregning når jeg mener barnet ble unnfanget ( vet dato men man kan jo aldri vite eksakt når selve befruktningen skjedde ) og en jeg har fått på sykehuset , hva ville dere ha " fulgt "?

Anonymkode: 0d3d9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye skiller disse dagene? Min dato og sykehuset sin skilte på 3 dager. De sa det var helt normalt da det befruktede egget bruker noen dager  på å feste seg. Å bli født innenfor termin er jo to uker før og etter termindato ca. Så alt innenfor dette er egentlig "til termin".

Anonymkode: 1f08f...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at baby først er klar etter et eksakt antall dager etter unnfangelsen :) Akkurat hva som starter en fødsel vet man ikke. Termindatoen er kun for å ha en dato for når man forventer at svangerskapet er fullgått, men som nevnt her er både to uker før og to etter å regne som til termin. 

Forhold deg til datoen fra sykehuset for det er den du må følge uansett. Det er bare omlag 5 % som føder på akkurat termindatoen, så jeg ville heller fokusert på at baby mest sannsynlig kommer når som helst to uker før eller to uker etter termindato. Ha fødebagen klar i god tid! :) 

Anonymkode: 6391b...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Man følger alltid sykehuset sin da det er den som teller uansett. Ingen vil bry seg om "din" termindato når det gjelder fødsel, igangsetting o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen skrev over her er det ikke slik at alle babyer er klare til å fødes etter nøyaktig like mange dager. Og det er heller ikke slik at den terminen man føder nærmest er mest riktig, selv om jeg ser mange er veldig fornøyde med å ha hatt "rett" fordi de fødte nærmere egen termin enn sykehusets. Man kan ikke vite eksakt når befruktning skjedde. Sykehuset beregner termin etter fosterets utvikling og OUL foregår i et tidsrom hvor fostre utvikler seg likt hos alle slik at terminen dermed blir mest mulig presis. Det er uansett sykehusets termin som teller i forhold til f.eks. om du skal settes i gang eller hvorvidt fosteret har vekstavvik. For de aller fleste skiller det uansett bare noen dager mellom egen og sykehusets termin og det er jo ganske uvesentlig med tanke på at å føde "til termin" betyr fra tre uker før til to uker etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fult klar over at det er vanlig å føde til termin to uker før og to uker etter.. Jeg er bare nysgjerrig siden jeg vet når unnfangelsen skjedde , og det skiller en uke fra sykehusets termin og min egen.. Jeg vet også at jeg

skal følge sykehusets termin og de ikke bryr seg om min egen termin.. Dette var en tanke jeg er nysgjerrig på, derfor jeg skrev innlegget!

TS

Anonymkode: 0d3d9...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må følge sykehusets termin fra oul, men jeg hadde det også som deg. Visste at termin egentlig var en uke etter den de satt på oul. Det var prøverør så visste eksakt når eggløsning var og hvor langt egget var utviklet ved innsett osv. Da burde det egentlig være termin etter dette, men fikk en annen dato likevel og denne forholdt de seg til når det ble snakk om igangsettelse. Jeg fødte faktisk dagen før termindatoen satt av jordmor ved sykehuset så de hadde peiling på hva de drev med ;)

Håper det var et greit svar

Anonymkode: 1c56f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid ved hjelp av ivf, og vet dermed nøyaktig (på timen!) når unnfangelsen skjedde. OUL-målingene stemte perfekt over ens med denne ivf-termindatoen. Babyen kom likevel 15 dager før termindato. Datoen beregnes ut fra gjennomsnittlig svangerskapslengde, men det er ikke slik at alle svangerskap er gjennomsnittlig lange :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...