Gå til innhold

Kjæresten nekter meg å gå tur med hunden..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært kjærester i fem år, hunden er syv år.  De siste to årene har han jobbet mye og vært litt lat så jeg har ordnet alt med hunden.  Forrige uke kom vi utenfor en annen tispe som ikke likte tisper og det endte med slosskamp.  Jeg sleit med å skille hundene (det gjorde også eier av andre hunden) pga størrelse og at jeg ikke akkurat ønsket å stikke hendene inn..  Hundene fikk begge bittsår, men det var begges feil så det ble med det. Ingen sure miner fra noen av oss. 

Men samboeren derimot ble skikkelig forbanna. Det har skjedd en gang før med han, så han er ikke feilfri, men han smalt i bordet og sa at hvis jeg ikke greide å holde hu igjen og skille en slosskamp med en gang kunne jeg bare drite i å gå tur med hu. Så siste uken har han gått alle turer, men han har hatt ferie. Nå har hverdagen kommet, og hunden får lite tur og er rastløs..  Jeg spurte ista om jeg kunne ta henne med på joggetur, han svarte at hvis jeg ville gå noe sted med hunden fikk jeg bytte til vektløfting.. 

Altså, hunden er hans. Det er jeg klar på.  Men er det rimelig å nekte meg å gå med hu bare fordi vi var uheldige på tur? Hun trengte litt antibiotika, det var det.. 

Anonymkode: b1788...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er redd for at noe skal skje med hunden sin, det er jo forståelig. Men da bør han jo også sørge for å aktivisere hunden selv også. 

Foreslå at dere går på tur sammen, fordi hunden behøver det? 

Anonymkode: 41094...6e2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Da ville jeg sagt ifra om at hvis du ikke får gå tur med hunden så får han personlig sørge for at hunden får den trening og stimuli den trenger. Man merker fort på en hund om den ikke får treningen den er vandt med, å sånne hundeeiere som ikke gidder å gjøre en innsats for sin egen hund skulle ikke hatt dyr. 

Alle kan gjøre feil, å han har jo selv vært borti det samme så jeg kan ikke skjønne hvorfor han biter huet av deg. Dobbeltmoral..... Greit at han er redd for hunden, men Halo.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hundeeier så skjønner jeg frykten over at noe kan skje hunden. Allikevel så burde han ikke legge skylden på deg. Når to hunder begynner å sloss så er det ikke alltid enkelt å skille de. Be ham om å vise deg teknikker som kan hjelpe deg å bryte opp en slosskamp. Jeg har hørt å løfte de opp etter bak-enden å dra de bort kan funke, men jeg er litt skeptisk til om dette vil funke.

Ellers så kan du jo tilby deg til å ta en omvei om du ser en fremmed hund? Eller dra på turer der du vet det er lite eller ingen folk?

Du burde også gi ham litt tid til å roe seg ned. Om dette hadde skjedd med en av hundene mine, så ville jeg brukt litt tid før skrekken gikk bort og latt noen andre ta de med ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han værsegod trene og aktivisere hunden først! Lar han ikke deg lufte hunden får han skaffe seg noen som gjør det.

Selv jeg har hatt problemer med å skulle mine to på 16 kg når den ene har barka sammen med andre hunder. En bittskade som ente med litt medisin syntes ikke jeg er ille, det greier hundene mine å gjøre på egenhånd ved å stikke seg på en pinne eller leke litt røft.

Og jo lengre han lar deg vente med å gå tur med den jo verre gjør han det. Hunder er "dumme" sådann og kan fint nå forbinde deg med angrepet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skille store hunder som slåss, så er det best å ta tak i bakparten og løfte opp og vekk, for da unngår man å bli bitt ved eit uhell. Du skal ikkje stikke hendene nær hodene deres, for begge kan ende med å bite deg når de prøver å få tak på den andre hunden de slåss med. Be kjæresten din vise deg ein teknikk om han kan, eller søk på youtube/google. Eg forstår han veldig godt egentlig, ikkje gå tur med ein hund du ikkje klarer å holde kontrollen på eller skille ved slåsskamp. Men han bør komme seg ut med hunden selv da, han kan ikkje bare drite i å lufte hunden og gi den mental trening bare fordi han er opptatt med jobb og er lat ellers.

Strengt tatt var det vel den andre eieren sin feil dersom det var hunden hans som yppet til slåsskamp med den du gikk med, så eieren til den andre hunden burde betalt for skadene på hunden til kjæresten din. Det endte med smerte og antibiotika på hunden til kjæresten din denne gangen, men det kunne vært verre, så du var egentlig ganske heldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vær obs på at dersom bare den ene hunden dras ut kan den andre angripe. Begge hundene må dras ut samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo love å holde deg borte fra slike sit. ALtså kun ha den i bånd, og be evt andre løse holde seg laangt unna. evt gå der hvor det kun er hunder i bånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han krisemaksimerer. Greit nok det er hans hund, men du var da god nok til å ha tilnærmet eneomsorg for hunden de to årene før denne hendelsen. Det er ikke gitt at samboeren din kunne taklet denne slåsskampen noe bedre enn deg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, NordTroll skrev:

kkje gå tur med ein hund du ikkje klarer å holde kontrollen på eller skille ved slåsskamp.

 

3 minutter siden, Hactar skrev:

Jeg synes han krisemaksimerer. Greit nok det er hans hund, men du var da god nok til å ha tilnærmet eneomsorg for hunden de to årene før denne hendelsen. Det er ikke gitt at samboeren din kunne taklet denne slåsskampen noe bedre enn deg. 

Samboeren har jo ikke kontroll på hunden selv, dette har skjedd med han også.

Anonymkode: 0380b...948

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke samboer oppfører seg riktig her. Men rådet jeg kommer med avhenger av om

1.Du ikke klarer å holde hunden tilbake hvis den løper eller drar hardt til vanlig

eller

2.Det er bare når hunden først har gått inn i en slosskamp du ikke klarer å dra den tilbake

I tilfelle 1,skjønner jeg at du ikke får lov til å lufte hunden alene,MEN hunden SKAL allikevel ha trim,og da må samboeren din gå tur med,enten alene eller sammen med deg. Ellers er det dyreplageri. 

I tilfelle 2 er det bare så enkelt som å bli enige om at du aldri lar hunden snuse på andre hunder eller nærme seg dem. Bare sett dere ned og lag noen felles regler på det,som du lover å følge.

Anonymkode: 228d8...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ikke samboer oppfører seg riktig her. Men rådet jeg kommer med avhenger av om

1.Du ikke klarer å holde hunden tilbake hvis den løper eller drar hardt til vanlig

eller

2.Det er bare når hunden først har gått inn i en slosskamp du ikke klarer å dra den tilbake

I tilfelle 1,skjønner jeg at du ikke får lov til å lufte hunden alene,MEN hunden SKAL allikevel ha trim,og da må samboeren din gå tur med,enten alene eller sammen med deg. Ellers er det dyreplageri. 

I tilfelle 2 er det bare så enkelt som å bli enige om at du aldri lar hunden snuse på andre hunder eller nærme seg dem. Bare sett dere ned og lag noen felles regler på det,som du lover å følge.

Anonymkode: 228d8...6fd

Jeg er til dels enig. Man bør ikke gå tur med en hund hvis det egentlig er slik at hunden går tur med deg. Jeg tror likevel ikke det er noen løsning å ikke la hunden nærme seg andre hunder igjen. Det vil bare fortelle hunden at andre hunder er farlige, og de kan ende opp med en utrygg hund.

Samboeren til TS må rett og slett innse at dersom man beveger seg ute med hund, løper man risikoen at hunden blir angrepet, akkurat som man løper risikoen å bli påkjørt dersom man beveger seg i trafikken. Man kan være aktsom selv, men så lenge man beveger seg blant andre mennesker og dyr, er man til en viss grad prisgitt deres aktsomhet også. Man må bare stole på at det som regel går det bra, ellers blir man helt handlingslammet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer innimellom en stor hund, og da pleier jeg å ha et slikt belte rundt livet som du fester båndet i. Da er det enklere å holde hunden igjen hvis den blir ivrig etter andre hunder. Jeg sørger også for å holde god avstand til andre hunder, og går ut av veien for sikkerhets skyld.

Uhell skjer, sånn er livet. Da lærer man av det og tar visse forhåndsregler senere. Jeg synes samboeren din er urimelig, han straffer ikke bare deg men også hunden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig at store hunder er så aggressive? :ohmy:

Anonymkode: 359d3...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at store hunder er så aggressive? :ohmy:

Anonymkode: 359d3...b52

ALLE hunder kan være sånn 

Anonymkode: 07f66...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er forskjellige. Men det er vanlig at de ikke går sammen med noen hunder. Dette kan skyldes den andre hunden som gir signaler (vi ikke nødvendigvis ser) som er agressive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at store hunder er så aggressive? :ohmy:

Anonymkode: 359d3...b52

Har du sett sånne små saker på 5 kg bli sinna eller? Forskjellen er at de kan man bare løfte ut av slosskampen dermed virker det ikke like voldsomt. Hadde man hatt tempramentet til småhunder på store hunder hadde de alle vært forbudt pga fare for liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kjæresten din. Hvis du ikke klarer å holde igjen hunden (antar at den ikke var løs), skal du heller ikke lufte den

Anonymkode: a9627...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Den 25.8.2016 at 22.15, AnonymBruker skrev:

Vi har vært kjærester i fem år, hunden er syv år.  De siste to årene har han jobbet mye og vært litt lat så jeg har ordnet alt med hunden.  Forrige uke kom vi utenfor en annen tispe som ikke likte tisper og det endte med slosskamp.  Jeg sleit med å skille hundene (det gjorde også eier av andre hunden) pga størrelse og at jeg ikke akkurat ønsket å stikke hendene inn..  Hundene fikk begge bittsår, men det var begges feil så det ble med det. Ingen sure miner fra noen av oss. 

Men samboeren derimot ble skikkelig forbanna. Det har skjedd en gang før med han, så han er ikke feilfri, men han smalt i bordet og sa at hvis jeg ikke greide å holde hu igjen og skille en slosskamp med en gang kunne jeg bare drite i å gå tur med hu. Så siste uken har han gått alle turer, men han har hatt ferie. Nå har hverdagen kommet, og hunden får lite tur og er rastløs..  Jeg spurte ista om jeg kunne ta henne med på joggetur, han svarte at hvis jeg ville gå noe sted med hunden fikk jeg bytte til vektløfting.. 

Altså, hunden er hans. Det er jeg klar på.  Men er det rimelig å nekte meg å gå med hu bare fordi vi var uheldige på tur? Hun trengte litt antibiotika, det var det.. 

Anonymkode: b1788...da5

Han kan vel strengt tatt nekte deg hva han finner for godt siden hunden er hans. Men siden dere er samboere, så regner jeg med at hunden egentlig er deres.... Helt ærlig så høres ikke det ut som om samboeren din er den som skulle hatt hund. Han tar jo seg ikke av den til hverdags. Du har tatt deg av hunden, kanskje til og med vært med å betalt for mat og vetrinær osv... For å være litt voksen så kan han ikke nekte deg noe verdens ting, du er en voksen kvinne?. Jeg reagerer på hvordan samboeren din behandler deg, og hvordan du lar deg bli snakket til. Er dere veldig unge?

Det er forøvrig at lite tankekors at du er ute på tur med en hund du ikke kan kontrollere. Kanskje du skal være mer proaktiv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at store hunder er så aggressive? :ohmy:

Anonymkode: 359d3...b52

Mot hverandre kan de være det. Greit å ha ei rotte man bare kan putte under armen å gå med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...