Gå til innhold

Sette inn spiral


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha spiral. Jeg er litt usikker på hvem som skal sette den, og fikk tilbudet om min egen fastlege, en kvinnelig lege på samme kontor, ta det offentlig eller privat. Jeg er 20 år og aner ikke hvem. Noen som kan fortelle meg om deres opplevelse? Hva/hvorfor dere valgte personen som satte den?

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min fastlege skulle sette den inn for meg, men hun fikk det ikke til. Så jeg ble henvist til gyn spesialist. Han satte den inn for meg. Gjorde utrolig vondt, men det var min kropp, er ikke sikkert det gjør vondt for deg. Min livmor var perfekt, så vondtheten min kom ikke av rar/unormal livmor for å ha sagt det. 

Lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Jeg hadde gjort det hos en gynekolog. Er det noe med underlivet, så går jeg til de som jobber med nettopp dette.

Har hatt spiral to ganger. Veldig fornøyd begge ganger.

Litt ubehagelig å sette inn. Jeg slet veldig med menssmerter før, og syns det er litt av den samme verkende smerten. Gått fort over begge ganger.

Endret av Magnifiq
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den satt inn hos gynekolog. Fastlegen fikk det ikke til. Så på ultralyd hos gynekologen at jeg hadde en bøy på livmorhalsen som gjorde det vanskelig. 

Var ganske vondt, men ikke uutholdelig. Meget kraftige menssmerter.  Gikk over i løpet av dagen. :)

Anonymkode: 03a81...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg fikk alternativ. Ble henvist til en annen lege da min fastlege ikke setter inn spiraler, og møtte egentlig bare opp. Hadde ingen negativ opplevelse per se, men skulle ønske at noen tipset meg om å ta noen paracetter på forhånd.

Jeg ville ikke kastet bort penger på å gjøre det privat. Personlig liker jeg ikke at min fastlege tar underlivsundersøkelser på meg, så jeg hadde nok takket ja til å ta det hos den andre kvinnelige legen på samme kontor dersom jeg var i dine sko.

Anonymkode: c3b67...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn tre spiraler nå, og alle har fastlegen min tatt seg av - ingen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke huske at jeg fikk alternativ. Ble henvist til en annen lege da min fastlege ikke setter inn spiraler, og møtte egentlig bare opp. Hadde ingen negativ opplevelse per se, men skulle ønske at noen tipset meg om å ta noen paracetter på forhånd.

Jeg ville ikke kastet bort penger på å gjøre det privat. Personlig liker jeg ikke at min fastlege tar underlivsundersøkelser på meg, så jeg hadde nok takket ja til å ta det hos den andre kvinnelige legen på samme kontor dersom jeg var i dine sko.

Anonymkode: c3b67...b65

Jeg vil helst ikke at hun skal sette den fordi hun er så fraværende og småfrekk.. Har hatt henne av og til :/ derfor jeg er usikker!

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Coronas skrev:

Min fastlege skulle sette den inn for meg, men hun fikk det ikke til. Så jeg ble henvist til gyn spesialist. Han satte den inn for meg. Gjorde utrolig vondt, men det var min kropp, er ikke sikkert det gjør vondt for deg. Min livmor var perfekt, så vondtheten min kom ikke av rar/unormal livmor for å ha sagt det. 

Lykke til :) 

Takk❤️Snakket med mamma som har fått satt et par, og hun sier du kjenner det men er ikke skikkelig vondt! Stoler på mamma☺️ 

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg har satt inn tre spiraler nå, og alle har fastlegen min tatt seg av - ingen problemer.

Kommer vel an på kompetansen til legen da🤔

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk den satt inn hos gynekolog. Fastlegen fikk det ikke til. Så på ultralyd hos gynekologen at jeg hadde en bøy på livmorhalsen som gjorde det vanskelig. 

Var ganske vondt, men ikke uutholdelig. Meget kraftige menssmerter.  Gikk over i løpet av dagen. :)

Anonymkode: 03a81...2b3

Takk❤️ Håper det ikke gjør så himla vondt!

1 time siden, Magnifiq skrev:

Jeg hadde gjort det hos en gynekolog. Er det noe med underlivet, så går jeg til de som jobber med nettopp dette.

Har hatt spiral to ganger. Veldig fornøyd begge ganger.

Litt ubehagelig å sette inn. Jeg slet veldig med menssmerter før, og syns det er litt av den samme verkende smerten. Gått fort over begge ganger.

Takk❤️ Er første gangen, og eneste og siste utvei innenfor prevensjon utenom kondom.. Jeg krysser alt her for at det går! 

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det gynekolog og muligens en og en halv må råd vente! I og med jeg ikke har født anbefalte han meg å dra til gyn. Jeg håper hun tar meg inn til neste mens👌🏻 kanskje jeg kan slutte å være så frustrert over dette nå? Tusen tusen takk til alle som har svart❤️❤️

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekolog som har fulgt meg før og etter svangerskap satte den inn. Kjenner det når den blir satt inn men går fort over. Eneste er at jeg har hatt blødninger i 4 mnder nå etter den ble satt inn😥 Så vurderer å ta den ut igjen. Satte hormonspiral. 

Anonymkode: 6e5b3...ec6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt spiral og den innsettingen er noe av det vondeste jeg har opplevd. Eller, ikke akkurat selve innsetting, det var bare som en ubehagelig gynekologisk undersøkelse. Men fy helv... som det gjorde vondt etterpå. Jeg har hatt gallesten og jeg har født to barn uten smertestillende. De to-tre første døgnene etter spiralen ble satt inn var omtrent som de tøffeste siste fødselsriene for min del. Gjør aldri det igjen. Ved en fødsel er det i alle fall en "premie" i enden på det, og man får pauser mellom takene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kvist skrev:

Jeg har hatt spiral og den innsettingen er noe av det vondeste jeg har opplevd. Eller, ikke akkurat selve innsetting, det var bare som en ubehagelig gynekologisk undersøkelse. Men fy helv... som det gjorde vondt etterpå. Jeg har hatt gallesten og jeg har født to barn uten smertestillende. De to-tre første døgnene etter spiralen ble satt inn var omtrent som de tøffeste siste fødselsriene for min del. Gjør aldri det igjen. Ved en fødsel er det i alle fall en "premie" i enden på det, og man får pauser mellom takene.

Skjønner.. Smerte er jo individuelt og ikke minst gynekologen! Har bare lest positivt om hun jeg fikk, så håper på det beste!

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gynekolog som har fulgt meg før og etter svangerskap satte den inn. Kjenner det når den blir satt inn men går fort over. Eneste er at jeg har hatt blødninger i 4 mnder nå etter den ble satt inn😥 Så vurderer å ta den ut igjen. Satte hormonspiral. 

Anonymkode: 6e5b3...ec6

Skal sette kobberspiral! Håper jeg ikke har vondt i 3 dager🙈 

Anonymkode: 74c6b...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke født, og fikk derfor satt den inn hos privat gynekolog som hadde avtale med det offentlige. Fikk enn liste med navn, og ringe og bestiller time selv. Det gjorde veldig vondt etterpå, og på vei hjem fra gynekologen ble jeg svimmel og kvalm jeg måtte legge meg ned for å ikke besvime, ikke pga. smertene, men antakelig fordi spiralen "tirret" en nerve. Blødde en del i to-tre uker etterpå.

Alt i alt var det absolutt verdt det. Kjempedeilig å slippe p-piller hver dag eller annen (hormonell) prevensjon de neste fem åra. Ved partnerbytte må man selvsagt bruke kondom mtp. sos, men det var ikke aktuelt for meg.

Lykke til!

Anonymkode: 9cb63...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips: hvor vondt det vil være å sette den inn er veldig forskjellig fra person til person, så at det ikke gjorde vondt for din mor betyr ikke at det ikke vil gjøre det for deg (selv om jeg jo håper det på dine vegne :)). Jeg undersøkte og forberedte ingenting på forhånd fordi jeg hadde fått høre fra to venninner at det ikke gjorde vondt. Har i tillegg generelt høy smerteterskel/"det er synd på meg-terskel", så var helt sikker på at dette skulle gå fint. Fikk satt den inn hos en erfaren gynekolog. Selve innsettingen var vond (!), og jeg tipper at det var enda verre siden jeg ikke var forberedt på det i det hele tatt, fikk helt sjokk der jeg lå og klarte ikke slappe av. Men innsettingen var i det minste over på kort tid, så det var ikke så krise. Etterpå var det helt grusomt. Kom meg så vidt ut fra legekontoret før smertene begynte å ta helt av, og jeg begynte å se stjerner og kaldsvette. Måtte bare sette meg rett ned på bakken og ble sittende der i 20 minutter og kaldsvette så det dryppet på bakken... Deretter måtte jeg skaffe meg en taxi (selv om jeg bor like ved, hadde egentlig planlagt å gå hjem) og taxien måtte stoppe på veien og fordi jeg måtte kaste opp. Hadde planer om å dra i bursdag den kvelden, så det måtte jo bare avlyses, og måtte få en venninne til å komme innom med mat til meg fordi jeg ikke hadde noe hjemme og ikke orket å gå på butikken. Grunnen til at jeg sier dette er ikke for å skremme deg fra å sette inn spiral - jeg har vært kjempefornøyd i ettertid, og mener det var verdt det - men for å tipse deg om å planlegge dagen litt. Feks å legge opp til at noen henter deg etter timen, ha mat hjemme så du slipper å gå på butikken etterpå, og ikke legge noen store planer samme dag :) 

Anonymkode: f0220...7b4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...