Gå til innhold

Erfaring med hemangiom hos barn? (Jordbærmerke)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en baby med hemangiom, også kalt jordbærmerke. Baby er 5 mnd nå. Den vokser seg litt og litt større. Helsesøster sier at den mest sannsynlig vil starte å trekke seg tilbake når baby er rundt et år. 

Hva er deres erfaring? Stemmer det som helsesøster sier? Hvor lang tid tok det? 

Er så redd hun vil bli 'ertet' i barnehagen 😔😔😔

Anonymkode: 1291c...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår hadde det.

Den ble mindre og mindre og nå ser du den ikke hvis du ikke vet om. Hun er 6 nå.

Har vel borte når hun har sånn ca 2-3 år.

Ingen som kommentarer/Erting i barnehagen. Det tror jeg ikke er noe fare. Barn bryr  det vel ikke om sånn.

Anonymkode: 60029...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pleier å trekke seg tilbake og bli helt borte i løpet av første leveår. Mennselvfølgelig, det spørs jo litt hvor stort det er . 

Anonymkode: 904c9...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse pleier å trekke seg tilbake og bli helt borte i løpet av første leveår. Mennselvfølgelig, det spørs jo litt hvor stort det er . 

Anonymkode: 904c9...16f

Første leveår? Jeg fikk beskjed om før skolestart, og det stemte veldig godt med mine tre. Alle har hatt hemangiomer. Den ene hadde et hjerteformet merke på magen, den andre en stjerne på rumpa, og den tredje hadde på øret. Jeg synes de ble større og kraftigere det første året, og så trakk de seg gradvis tilbake. Øret varte helt til 6-årsalderen, hos de to andre var merkene helt borte et år eller to tidligere.

TS, lær opp jenta di til at det er sånn hun er og la henne få trygghet i seg selv, så er hun godt rustet til å møte eventuelle kommentarer (jeg tenker nå på at det sitter på et veldig synlig sted. Hvis det ikke gjør det er det enda mindre grunn til bekymring!). Barnehagepersonalet er også obs på dette. Som oftest er barn mindre fordomsfulle enn voksne, så hvis de får forklart at Frida har et merke, men det gjør ikke vondt og går snart vekk, så vil de aller fleste si seg fornøyd med det og finne på noe annet ;)

Anonymkode: 439e9...ed3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår hadde i ansiktet. Den vokste raskt første leveår, så minsket den sakte + hun vokste selv. Ved skolestart var det knapt synlig. Hun er åtte nå og det ser ikke ut til å forsvinne helt men det er bare vi som vet at den er der som legger merke til den. 

Anonymkode: 78286...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen hadde et bittelite merke på overarmen. Ble ikke større, og var borte før han fylte året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yngste hadde på nesa. Vi fikk beskjed om at den mest sannsynlig kom til å forsvinne av seg selv innen hun var 1 år, og han hadde rett. Nå syns den ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste hadde et merke på størrelse med et kronestykke på hofta. Det forsvant før han ble ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 24 år, har fortsatt mitt fødselsmerke / hemangiom på magen.. Men lite synlig nå sammenlignet med når jeg var liten da.. Da var det som en bringebær i farge, og 3-4 cm i diameter. Nå er det omtrent samme farge som huden, men litt rødprikkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to babyer/barn med relativt store hemangioner i ansiktet (panna). Den yngste er ca 1 år nå, hennes merke er like stort som før. Den eldste er ca 5-6, og hans merke (på størrelse med en drue, og også nokså likt i form) har forsvunnet nesten helt nå nylig, i løpet av relativt kort tid.

Anonymkode: 04e80...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensamma erfarenhet här också. Dottern hade ett i pannan/på huvudet ca en cm in på håret. Den växte och var stor kanske till året och gick sedan tillbaka. Var ett rött område en stund men nu syns inget alls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...