Gå til innhold

Frivillig arbeid, pluss på CVn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig utdannet med master, men det er ikke like lett å få jobb nå fortiden. Kan det hjelpe å jobbe frivillig med noe som er relevant i forhold til utdannelsen? Er det pluss for fremtidig  arbeidsgivere? 

Anonymkode: 2112c...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig har tid til å fordype deg og bruke mye tid på frivillig arbeid og lederen er villig til å skrive attest og stille som referanse, så har du et sterkt kort på hånden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper, men helst slik at du kan jobbe med organisering og administrative oppgaver for veldedighetsorganisasjonen. Da vil du få erfaring som hjelper deg videre, og arbeidsgivere ser på det som et stort pluss.

Anonymkode: b2447...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet frivillig som tekniker(altså innspilling og redigering på pc i etterkant) og nettjorunalist i en rasio som student. Føler det er veldig greit å kunne  sette det på cv'en. Da får jeg vist at jeg er god på pc og andre tekniske ting uten å måtte skrive "gode datakunnskaper" i nøkkelkvalifikasjonene :P

Anonymkode: 9bd67...15d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb som lærer (bor i storby hvor de gjerne får 120 søkere på en stilling) fordi jeg hadde jobbet mye frivillig med barn og unge.

Anonymkode: df9a3...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, først og fremst hvis det frivillige arbeidet er relevant for det du vil jobbe med.

Hvis ikke er det sekundært til relevant jobberfaring og/eller utdannelse. Jeg ville primært sett det som et pluss dersom det "fylte inn" tomrom i CVen. Dvs. er man arbeidsledig er den største forskjellen mellom de som gjør ingenting og de som gjør noe.

Anonymkode: 78e84...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, først og fremst hvis det frivillige arbeidet er relevant for det du vil jobbe med.

Hvis ikke er det sekundært til relevant jobberfaring og/eller utdannelse. Jeg ville primært sett det som et pluss dersom det "fylte inn" tomrom i CVen. Dvs. er man arbeidsledig er den største forskjellen mellom de som gjør ingenting og de som gjør noe.

Anonymkode: 78e84...f3e

Jeg er ikke helt enig. Relevant frivillig arbeid er selvfølgelig et pluss, men ikke-relevant arbeid kan også være det.

Slik markedet er nå, så kommer det inn veldig mange godt kvalifiserte søkere på jobber som passer nyutdannede. Da gjelder det å skille seg ut med noe. Alt teller, og det meste kan brukes til å fremheve gode egenskaper som kan være nyttig i arbeidslivet. For eksempel samarbeid, servicementalitet, initiativ, arbeidskapasitet etc. Om man greier å få fram dette godt i søknaden så kan det så absolutt hjelpe selv om det ikke er direkte relevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...