Gå til innhold

Dette forstår jeg ikke helt (allergi)


Aamu

Anbefalte innlegg

Jeg har påvist allergi mot melk, men det var bare en svak, svak allergi (så svak at jeg ikke skulle merket noe til det, men erfaringsmessig vet jeg at slikt kan forandre seg raskt). Jeg spiste gräddost på pizza nylig, og fikk ingen merkbar reaksjon. Jeg har også for ikke lenge siden spist lasagne, med melk i. Men en annen dag spiste jeg muffins med melk i, og da fikk jeg reaksjon (hovnet opp i halsen, og øynene, svimmelhet og ekstrem slapphet, tok 2 allergitabl, hjalp). Altså, i muffinsen var det: Melk, sukker, vaniljesukker, hvetemel, eggehvite (Kan det være egget jeg ikke tåler?), bakepulver og smør. Men hvorfor fikk jeg ingen/eller bare kjempesvak reaksjon på stekt gräddost og lasagne? Jeg vet også at for hver gang du får et allergisk anfall så blir det verre neste gang. Jeg har bestilt time hos spesialist og skal forhåpentligvis få noen svar, men jeg må bare spørre her også. Er det mest sannsynlig egg jeg ikke tåler? Siden det ikke var i lasagne og på pizza, men i muffins.. Eller er det mer sannsynlig at jeg har hatt små reaksjoner på pizza og lasagne, og at det kom en større reaksjon denne gangen siden slikt blir verre for hver gang? Og at jeg hvis jeg spiser pizza igjen vil få en reaksjon? Igjen, venter på time hos spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egg i pasta, pasta brukes i lasagne, ergo var det egg i lasagnen.

Anonymkode: 900cd...ca6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egg i pasta, pasta brukes i lasagne, ergo var det egg i lasagnen.

Anonymkode: 900cd...ca6

Hva kan være forklaringen, da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi mot melk gir magesmerter og oppblåsthet. Evt kvalme og oppkast. Ikke svimmelhet og opphovnet hals. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Allergi mot melk gir magesmerter og oppblåsthet. Evt kvalme og oppkast. Ikke svimmelhet og opphovnet hals. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Jeg blir ikke oppblåst og får ikke magesmerter, nei. Jeg hovner opp i halsen. Mener du det, bestemt, at melk aldri kan gi slike symptomer? Det er jo forskjellige typer melkeallergi også. Jeg vet ikke hva jeg ikke tåler, men noe er det! Bakepulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allergi mot melk gir magesmerter og oppblåsthet. Evt kvalme og oppkast. Ikke svimmelhet og opphovnet hals. 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Du tenker vel på laktoseintoleranse her? Reaksjon mot melkeprotein kan gi samme reaksjon som andre matallergier, inkludert hevelse i munn og svelg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Honesty skrev:

Du tenker vel på laktoseintoleranse her? Reaksjon mot melkeprotein kan gi samme reaksjon som andre matallergier, inkludert hevelse i munn og svelg.

Det ligger i familien, men regner med at det er noe spes. Sjekker. Men det er jo rart at jeg har tokt pizza da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du noe når du drikker et glass melk? 

Merker du noe mer hvis du spiser et egg? 

Da altså hver for seg tiø forskjellige tider. Prøv å spis noe av det du tror du kanskje ikke tåler og sjekk reaksjonen. Skriv det gjerne ned slik at legen osv får vite alt som skjedde 

Anonymkode: f7cff...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Honesty skrev:

Du tenker vel på laktoseintoleranse her? Reaksjon mot melkeprotein kan gi samme reaksjon som andre matallergier, inkludert hevelse i munn og svelg.

Nei, melkeallergi. Melkeallergi er at man er allergisk mot proteinet i melka. Melkeintoleranse er at man er allergisk mot proteinet. Jeg har selv mye sterkere melkeallergi (og ikke intoleranse) enn TS og får de typiske symptomene som oppblåst mage, smerter og kvalme. Kjenner flere med samme allergi og de reagerer sånn som meg.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Merker du noe når du drikker et glass melk? 

Merker du noe mer hvis du spiser et egg? 

Da altså hver for seg tiø forskjellige tider. Prøv å spis noe av det du tror du kanskje ikke tåler og sjekk reaksjonen. Skriv det gjerne ned slik at legen osv får vite alt som skjedde 

Anonymkode: f7cff...f02

Det tør jeg ikke å prøve. Det er ikke små reaksjoner det er snakk om altså.. jeg underdriver i beskrivelsen.

Et øyeblikk siden, Cesil skrev:

Det er vel mindre laktose i ost enn i andre produkter som inneholder melk?

Kanskje. Glemte det, spiste pasta her en dag, og i sausen var der mye melk. Da ble jeg syk, var dessverre alene også så var ganske ille. Eneste fellesnevneren jeg finner er melk. Og egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cesil skrev:

Det er vel mindre laktose i ost enn i andre produkter som inneholder melk?

Hvorfor skal det spille noen rolle for TS? TS har melkeallergi og ikke melkeintoleranse. Innholdet med laktose spillet altså ingen rolle for noen med melkeallergi.

Anonymkode: 3cae8...a4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, melkeallergi. Melkeallergi er at man er allergisk mot proteinet i melka. Melkeintoleranse er at man er allergisk mot proteinet. Jeg har selv mye sterkere melkeallergi (og ikke intoleranse) enn TS og får de typiske symptomene som oppblåst mage, smerter og kvalme. Kjenner flere med samme allergi og de reagerer sånn som meg.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Melkeintoleranse er at man er allergisk mot laktose, skal det stå :P 

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, melkeallergi. Melkeallergi er at man er allergisk mot proteinet i melka. Melkeintoleranse er at man er allergisk mot proteinet. Jeg har selv mye sterkere melkeallergi (og ikke intoleranse) enn TS og får de typiske symptomene som oppblåst mage, smerter og kvalme. Kjenner flere med samme allergi og de reagerer sånn som meg.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Her sier du jo at intoleranse og allergi er det samme. Du mener at allergi er at man ikke tåler laktose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Aamu skrev:

Jeg blir ikke oppblåst og får ikke magesmerter, nei. Jeg hovner opp i halsen. Mener du det, bestemt, at melk aldri kan gi slike symptomer? Det er jo forskjellige typer melkeallergi også. Jeg vet ikke hva jeg ikke tåler, men noe er det! Bakepulver?

De akutte symptomene er:

  • Magesmerter
  • Hvesing
  • Oppkast
  • Utslett og kløe. Forverring av eksem, elveblest, rødme og andre hudreaksjoner kan forekomme
  • Alvorlig, allergisk sjokk kan utløses av mel

Fra NHI.no

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Aamu skrev:

Her sier du jo at intoleranse og allergi er det samme. Du mener at allergi er at man ikke tåler laktose?

Les innlegg 13. Melkeallergi betyr allergi mot protein. Melkeintoleranse er allergi mot laktose.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke egg i tørrpasta, kun fersk. 

Anonymkode: 15061...c2a

Så det kan være egg? Skal i butikken så skal se hva det var i pastaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Les innlegg 13. Melkeallergi betyr allergi mot protein. Melkeintoleranse er allergi mot laktose.

Anonymkode: 3cae8...a4a

Ok. Og det er allergi mot protein som kan arte seg likt som annen matallergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er proteinet som er problemet. Har du testet for fødemiddelallergi? Der slår egg ut (eggehvite). 

Anonymkode: 15061...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...