Gå til innhold

Jeg er allergisk mot koffein, hvit sjokolade, da?


Aamu

Anbefalte innlegg

I "mørk sjokolade" er det ca 43g koffein pr 100g sjokolade, i melkesjokolade er det ca 20mg koffein pr 100g sjokolade, men i hvit sjokolade er det 0mg koffein pr 100g sjokolade. Så gjenstår spørsmålet: Er det et problem med "spor av nøtter" i hvit sjokolade? Jeg har helt ærlig talt ikke hatt for vane å kjøpe eller spise det (har forestrukket melkesjokolade), så har ikke sett bakpå. Men er det noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor kraftig din nøtteallergi er. Jeg er allergisk mot nøtter, men tåler spor av, eller spise en nøtt, reagerer jeg bare lett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, momo skrev:

Det kommer helt an på hvor kraftig din nøtteallergi er. Jeg er allergisk mot nøtter, men tåler spor av, eller spise en nøtt, reagerer jeg bare lett på.

Jeg tåler ikke spor av nøtter. Men drit i det, slo meg at det sikkert er melk i hvit sjokolade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Jeg tåler ikke spor av nøtter. Men drit i det, slo meg at det sikkert er melk i hvit sjokolade?

Det er nok en del melk i hvit sjokolade og. Kjedelig da, men det må vel finnes helt nøttefri, og melkefri sjokolade. Sånn blant allergi maten i butikker med bra utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Jeg tåler ikke spor av nøtter. Men drit i det, slo meg at det sikkert er melk i hvit sjokolade?

Jeg er litt forvirret. Er du allergisk mot koffein, melk og nøtter? Er det mer du er allergisk mot? Hvis du ikke tåler spor av nøtter så ville jeg ikke spist matvarer hvor det står at det er det. Det er melk i hvit sjokolade, men det finnes helt greie erstatninger for det (vegansk sjokolade blant annet). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, momo skrev:

Det er nok en del melk i hvit sjokolade og. Kjedelig da, men det må vel finnes helt nøttefri, og melkefri sjokolade. Sånn blant allergi maten i butikker med bra utvalg.

Ja, kjempekjedelig :tristbla: Ja, jeg håper jo noe vet om noe da? Jeg så en veganersjokolade, da er den jo uten melk, men de er ikke så nøye på nøtter og sånn...

4 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg er litt forvirret. Er du allergisk mot koffein, melk og nøtter? Er det mer du er allergisk mot? Hvis du ikke tåler spor av nøtter så ville jeg ikke spist matvarer hvor det står at det er det. Det er melk i hvit sjokolade, men det finnes helt greie erstatninger for det (vegansk sjokolade blant annet). 

Ja, det er jeg. Ja, det er mer jeg er allergisk mot. Jeg unngår alt det står kan inneholde spor av nøtter i :) Har du tips om vegansk sjokolade uten melk, og uten spor av nøtter? (Jeg tåler ikke soya!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Aamu skrev:

 

Ja, kjempekjedelig :tristbla: Ja, jeg håper jo noe vet om noe da? Jeg så en veganersjokolade, da er den jo uten melk, men de er ikke så nøye på nøtter og sånn...

Ja, det er jeg. Ja, det er mer jeg er allergisk mot. Jeg unngår alt det står kan inneholde spor av nøtter i :) Har du tips om vegansk sjokolade uten melk, og uten spor av nøtter? (Jeg tåler ikke soya!). 

Jeg kjenner noen som også kan dø dersom det er spor av nøtter i maten, men denne personen har spist vanlig sjokolade hele livet og aldri blitt dårlig av det. Så det er tydeligvis ikke så mye spor av nøtter. 

Anonymkode: 9be4a...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som også kan dø dersom det er spor av nøtter i maten, men denne personen har spist vanlig sjokolade hele livet og aldri blitt dårlig av det. Så det er tydeligvis ikke så mye spor av nøtter. 

Anonymkode: 9be4a...5c8

risky da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som også kan dø dersom det er spor av nøtter i maten, men denne personen har spist vanlig sjokolade hele livet og aldri blitt dårlig av det. Så det er tydeligvis ikke så mye spor av nøtter. 

Anonymkode: 9be4a...5c8

Nei, men hjelper ikke meg dersom det er melk eller soya i det da :) Eller koffein... Den personen hørtes uansvarlig ut  :P Snakk om å ikke ta ansvar for egen helse. Jaja - hvert sitt liv osv..

Endret av Aamu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, minister-mio skrev:

risky da

Det er risky å kjøre bil og, men folk gjør det likevel. Får man en allergisk reaksjon kan man alltids sette adrenalin på seg selv. 

Anonymkode: 9be4a...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aamu skrev:

 

Ja, kjempekjedelig :tristbla: Ja, jeg håper jo noe vet om noe da? Jeg så en veganersjokolade, da er den jo uten melk, men de er ikke så nøye på nøtter og sånn...

Ja, det er jeg. Ja, det er mer jeg er allergisk mot. Jeg unngår alt det står kan inneholde spor av nøtter i :) Har du tips om vegansk sjokolade uten melk, og uten spor av nøtter? (Jeg tåler ikke soya!). 

Det kom ikke så godt fram i HI, derfor lurte jeg. Hvis jeg var deg ville jeg ha gått i hylla som er for allergikere og se på innholdsfortegnelsene. Bare for å være sikker. Trodde forresten at det var strengt med det merking. At det skal stå på om det kan inneholde allergener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brimi skrev:

Det kom ikke så godt fram i HI, derfor lurte jeg. Hvis jeg var deg ville jeg ha gått i hylla som er for allergikere og se på innholdsfortegnelsene. Bare for å være sikker. Trodde forresten at det var strengt med det merking. At det skal stå på om det kan inneholde allergener.

Ja, jeg vet ikke helt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...