Gå til innhold

Spørsmå. Sykemeldt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en skole. Vært sykemeldt siden midten av april. Det er så alvorlig at jeg jeg blir sikkert vekke et år. Så er det slik at man skal ta ut ferie, en mnd har jeg hørt. Er det flere ferier man kan ta?

Og når jeg ble sykemeldt siden april, må jeg på jobb igjen april 2017? Eller mai, siden det er tatt ut ferie? Føler på meg det er så vanskelig å komme bare en mnd på jobb før det er ferie. Skulle ønske jeg bare begynte til høsten igjen. Når ALLE har startet igjen liksom.

Håper dere skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 86577...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan max sykemelde deg i ett år beregnet i dager og uker. Når du tar ut x-antall uker ferie, så forlenger du perioden du kan være sykemeldt. Tar du tre ukers ferie, så forlenger du i tre uker. Disse  reglene er absolutte og gir ikke rom for individuell tilpasning ift arbeidsplassen. I denne perioden har det ingenting å si om du er 20% eller 100% sykemeldt. Ukene går for det. Året følger fra sykemelding start, altså fra april til april, kun forlenget av ferie eller uken(e) uten sykemelding. Har du noe ferie igjen fra iår, så kan du ta den, og etter nyttår, så tar du fra neste års ferie.  Jeg skjønte ikke hva du mente med "flere" ferier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Men vil det si at jeg fikk en mnd forlenget for jeg tok ut ferie, altså sommerferien?Da blir det ikke til april 17 men mai17 ?

Flere ferier er feks, kan jeg ta ut juleferie? Påskeferie? vinter og høstferie?

Anonymkode: 86577...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,  høstferie,  jul,  vinterferie og påskeferie er avspasering i skoleverket,  ikke ferie.  Avspasering får du ikke igjen på sykemelding.  Kun 5 ukers sommerferie. 

Anonymkode: 7a810...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja, 5 uker så det er mer enn en mnd. Men jeg krysset av en mnd på sykemeldinga?..Men vil det si at jeg begynner ca mai neste år? I og med det forskyves.

Synes det er så vanskelig å komme dit i bare 3 mnd før skoleslutt. Gruer meg så innmari til å møte  etter så lang tid.

Men kan man ta ut i mai neste år 5 ukers-ferien for sommeren eller går det ikke?

 

Beklager at jeg spør, men det her er førstegang for meg og kjenner angsten stiger enda mer etter alt som har skjedd med helsa og hvordan jeg blir møtt.

Anonymkode: 86577...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at sykepengeperioden er på 248 dager, ikke 365. Maksdato fastsettes av NAV og kan forskyves ved uttak av ferie. Du bør altså ta kontant med din saksbehandler i NAV for å finne ut hva din maksdato.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Bøtteknøtte skrev:

Vær obs på at sykepengeperioden er på 248 dager, ikke 365. Maksdato fastsettes av NAV og kan forskyves ved uttak av ferie. Du bør altså ta kontant med din saksbehandler i NAV for å finne ut hva din maksdato.

Ok, så nav vet det?

 

Anonymkode: 86577...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du at du vil være frisk nok til å jobbe akkurat etter ett år hvis du er alvorlig syk? 

Er du fortsatt syk kan du jo søke AAP! 

Du får den ferien du har opparbeidet deg i 2015, ikke avspasering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så nav vet det?

 

Anonymkode: 86577...33c

Maksdato settes av Nav, ja! Ta kontakt med saksbehandler, spørr gjerne om et møte! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så nav vet det?

 

Anonymkode: 86577...33c

Ja, det er NAV som beregner maksdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Men hvordan vet du at du vil være frisk nok til å jobbe akkurat etter ett år hvis du er alvorlig syk? 

Er du fortsatt syk kan du jo søke AAP! 

Du får den ferien du har opparbeidet deg i 2015, ikke avspasering. 

-det er bare kanskje. Om jeg begynner. Tenker på det allerede og bekymrer meg.
Takk til alle svar.

Anonymkode: 86577...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

-det er bare kanskje. Om jeg begynner. Tenker på det allerede og bekymrer meg.
Takk til alle svar.

Anonymkode: 86577...33c

Har selv vært i systemet i mange år, ikke ok å gå og bekymre seg, ekstra belastning! Be om et møte med saksbehandler slik at du får svar på ting! Lykke til👍 Og god bedring🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle dere. Og siste jobbermedbarn: Snill du er. Lykke til til deg og <3 

Anonymkode: 86577...33c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

-det er bare kanskje. Om jeg begynner. Tenker på det allerede og bekymrer meg.
Takk til alle svar.

Anonymkode: 86577...33c

Hvis det er noe trøst så deler jeg de samme tankene. Har jobbet over 100% i mange år, men fikk sterke diffuse smerter som legene ennå ikke har funnet ut av. Sykemeldt i flere mnd. Jeg har også perioder hvor jeg blir skikkelig deprimert med tanke på max dato, og ikke minst at jeg vil aldri bli kvitt de sterke smertene og blir ufør. En tanke som byr meg sterkt imot. 

Jeg bestemte å kjempe imot, og begynner å klare det. Dvs klarer i større grad å mestre det. Poenget mitt med å nevne dette er at en situasjon som man mistenker ALDRI kommer til å gå over, plutselig gjør det. Selv om du ikke ser lys i enden av tunnelen. Jeg vet jo ikke hva som feiler deg, men prøv å tenke positivt. Lykke til ☺️☺️

Anonymkode: 1c839...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noe trøst så deler jeg de samme tankene. Har jobbet over 100% i mange år, men fikk sterke diffuse smerter som legene ennå ikke har funnet ut av. Sykemeldt i flere mnd. Jeg har også perioder hvor jeg blir skikkelig deprimert med tanke på max dato, og ikke minst at jeg vil aldri bli kvitt de sterke smertene og blir ufør. En tanke som byr meg sterkt imot. 

Jeg bestemte å kjempe imot, og begynner å klare det. Dvs klarer i større grad å mestre det. Poenget mitt med å nevne dette er at en situasjon som man mistenker ALDRI kommer til å gå over, plutselig gjør det. Selv om du ikke ser lys i enden av tunnelen. Jeg vet jo ikke hva som feiler deg, men prøv å tenke positivt. Lykke til ☺️☺️

Anonymkode: 1c839...a25

Det er så godt å høre andres meninger om dette. Skal prøve alt jeg kan. Dette kom ut av det blå og takler ikke den situasjonen. Men jeg har ikke valg. Masse lykke til til deg også <3 

Anonymkode: 86577...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt ferie nå og blitt sykemeldt igjen så blir ikke sykemeldingsperioden din en mnd lengre. For å "slette" perioden må du ha jobbet i 6 mnd. Så den ene mnd din med ferie legger seg bare sammen med sykemeldingsperioden din. Du har fortsatt bare ett år, eller 248 dager. Dette var ihvertfall det jeg fikk beskjed om fra NAV. Da er det lurere å ta ferien etter sykemeldingsperioden din går ut. For når du er sykemeldt har du krav på å få ferien din tilbake. Men det kommer også an på når det passer for arbeidsgiveren din at du har ferie. 

Anonymkode: 12d20...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tatt ferie nå og blitt sykemeldt igjen så blir ikke sykemeldingsperioden din en mnd lengre. For å "slette" perioden må du ha jobbet i 6 mnd. Så den ene mnd din med ferie legger seg bare sammen med sykemeldingsperioden din. Du har fortsatt bare ett år, eller 248 dager. Dette var ihvertfall det jeg fikk beskjed om fra NAV. Da er det lurere å ta ferien etter sykemeldingsperioden din går ut. For når du er sykemeldt har du krav på å få ferien din tilbake. Men det kommer også an på når det passer for arbeidsgiveren din at du har ferie. 

Anonymkode: 12d20...4db

Bare perioder du er sykemeldt teller med. Så sykepengeperioden forlenges med x antall dager du ikke er sykemeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...