Gå til innhold

Kastrering av hannhund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var en fordel å kastrere? Hvis de ikke får noe utløp? Noen er jo selvfølgelig harmoniske, men det er jo noen hannhunder som stresser og jokker overalt (på bamser etc.)

Anonymkode: 8fb58...76d

Det at de jokker overalt er jo en måte å få utløp for stress, men det betyr ikke at stresset er forårsaket av hormoner og dermed vil det ikke funke å kastrere (hvis det er en annen grunn enn hormoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om kastrering kun hjelper på det som er hormonelt relatert, så kan hormoner ofte påvirke stress generelt. Min hund stresser mindre i hverdagen etter han ble kastrert. For oss var tisper i løpetid det minste problemet - her var bare det å gå ut døren et problem. Som intakt var det 50/50 sjanse om han i det hele tatt klarte å ta godbiter selv uten noen synlige forstyrrelser så lenge vi var ute. Han jokket på katten hjemme, kastrerte tisper, ukastrerte tisper (ikke i løpetid) og kastrerte hanner - og eierne av disse. 

All jokkingen forsvant, og stresset ute ble kraftig redusert, da han ble kastrert. 

Ellers vet jeg det er mange som sier at kastrering kan gjøre hunden reddere (fjerne mot), men såvidt jeg vet finnes det ingen forskning eller dokumentasjon som støtter denne påstanden. Så det er noe jeg forholder meg skeptisk til, inntil jeg får noe mer håndfast grunnlag for påstanden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god artikkel om atferd og kastrering. Oppsummert sier den:

Oppsummering

  • For de fleste atferdene var kastrering assosiert med en forverring av atferd i motsetning til hva man har trodd.
  • Noen atferder blir redusert, slik som aktivitetsnivå og urinmarkering.
  • Effekten av kastrering ser ut til å være knyttet til enkelte raser og er ikke alltid lik mellom kjønnene.

 

Interessant også at 68 % av hundene som hadde separasjonsangst var kastrert, samt avsnittet om aggresjon og fryktaggresjon. Artikkelen finnes her:
http://manimal.no/kastrering-av-hunder-med-atferden-i-fokus/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenke. Jeg tror jeg har lest den før, men alltid godt å lese den igjen siden den inneholder mye informasjon.

Jeg har noen kommentarer til dette:

Vi vet ikke om det er tatt høyde for korrelasjon vs kausalitet. Er det kastrering som fører til "forverring av atferd" eller kan det skyldes andre faktorer? Kastrering er jo ingen magisk kur, og hvis man ikke trener på et problem - eller trener på en feil eller ineffektiv måte - så vil det jo antagelig bli verre, kastrering eller ikke. 

Og hvis man kastrerer pga ulike former for problematferd, så er det ikke kastreringen som er årsaken til problematferden til å begynne med - da er jo atferden der allerede, av andre årsaker. 

Slik jeg ser det, så mener jeg vi kastrerer for sjelden. Men jeg mener også samtidig at mange kastrerer av feil årsaker. Kastrering er ikke en quick fix for problematferd, og det er mange typer problematferd hvor kastrering ikke vil ha noen virkning. Kastrering kan hjelpe på atferder som er hormonelt relatert. MEN, som jeg nevnte i innlegg over, hormonelt stress kan blø over i hverdagen og er ofte ikke bare et problem rundt løpske tisper. Kastrering kan dermed senke stressnivået generelt i hverdagen for de som sliter med det.

Ulvehanner er bare interesset i å parre seg når ulvetisper har løpetid, de er ikke "på" året rundt slik hunder er. I tillegg lever ikke hunder under naturlige forhold. Hunder må forholde seg til svært mange andre hunder rundt dem året rundt - både synet av dem på tur/kurs/konkurranser/hundeparker, samt lukten av dem som er mer eller mindre overalt. Dermed faller argumentet om at "man må tåle naturlig hannhundatferd" bort, for dette har ingenting med det naturlige å gjøre.

For mange hannhunder går et slikt liv helt fint, og ingenting er bedre. For dem er kastrering ikke nødvendig.

Men mange hannhunder sliter med dette. De blir svært stresset av alle luktene og alle hundene. Både hanner og tisper, intakte og kastrerte. Da handler det ikke lenger om at man som eier må tåle hannhundatferd, da handler det om hva hunden skal måtte tåle. Det er ikke sunt verken fysisk eller mentalt og gå rundt med kronisk stress. Da mener jeg man er innafor kastrering basert på dyrets velferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Stiigen skrev:

Det som hun sa:opplyser: . Det norske lovverket er utdatert på dette punktet. Holder fast på en 40 år gammel lov som ikke har noe relevans lenger. I alle andre land i Europa kastreres/steriliseres hunder på 6-8 mnd alder. Det er bedre for hundene med tanke på livskvalitet iogmed at de slipper å gå rundt med seksuell frustrasjon konstant, uten å få utløp. De er bedre i forhold til en lange rekke med helseplager som de kan få senere i liver som inntakt;
tisper - livmorsbetennelse, cystiske ovarier, ovariesvulster, cervix svulst , jurbetennelser, jursvulster, og en rekke andre ting.
hannhunder; forstørret prostata som fører til smerte og problemer med både urinering og avføring, testikkelsvulster, aggresjon etc

Jeg jobbet som smådyrsveterinær i England i 4 år og har kastrert/sterilisert 1000 hunder, og alle hadde gode liv etterpå. Så sjelden de problemene som beskrives der, men i Norge ser jeg disse problemene nesten ukentlig.
disclaimer;  Jeg følger selvsagt lovverket så lenge jeg praktiserer i Norge, men har også egne meninger.

Skremmende lesning fra en som skal være fagfolk/ dyrlege....

Du er vel er for øre / hale kupering? - det er jo også fjerning av friske kroppsdeler-

Når vi først er inne på det å fjerne friske kroppsdeler sånn just in case det kan oppstå sykdom-   hva med  å amputere bena også i sammen slengen- for det skjer like ofte at en hund brekker benet som at en hund får noen av de andre helseplagene du nevner.. 

Benbrudd er som kjent også veldig smertefullt!

Blir bare så mektig irritert av å lese så mye uvitenhet av noen som bør vite bedre- en dyrlege bør vite bedre etter min mening!

Hvordan  er det mulig å påstå at en hund får ett mye bedre liv og livskvalitet uten alle sine kroppsdeler, inntakt når den i utgangspunktet er frisk??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver at det er forbudt å kastrere. Da må det i så fall være mange smutthull som gjør det mulig å gjennomføre likevel. Jeg har ikke hørt om noen som er blitt nektet inngrepet og ble selv anbefalt det av veterinær på en av mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Betrakteren skrev:

Jeg ser flere skriver at det er forbudt å kastrere. Da må det i så fall være mange smutthull som gjør det mulig å gjennomføre likevel. Jeg har ikke hørt om noen som er blitt nektet inngrepet og ble selv anbefalt det av veterinær på en av mine hunder.

Det er tillatt ved medisinske årsaker, samt hvis det er det beste for dyrets velferd. Det er vel det siste som er åpent for tolkning. Jeg for min del mener at en hund som sliter mye med stress i hverdagen, av den typen som kan bli bedre av kastrering (noe man kan finne ut ved å forsøke chip først), definitivt vil ha en bedre velferd som kastrert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir vel sett på som gal av noen her som faktisk ikke kastrerer min hund med kryptorkisme ;)

Jeg mener at såfremt man slipper unna å ha hunden i narkose, så gjør man det. MYE kan ordnes med trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes narkose er en liten pris å betale for et liv med mye mindre stress i hverdagen. Og kastrering er jo ikke i stedet for trening - kastrering kan ofte være det som i det hele tatt gjør trening mulig. (Og tester man med chip først, så trenger man som regel å ikke legge hunden i narkose for å sette inn chipen).

Men dette gjelder selvsagt bare de som faktisk sliter med dette. De som har et fint liv som intakt uten mye stress trenger jo selvsagt ikke kastreres bare for å gjøre det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tester med chip først er det ok. Jeg har en hund som stresser mye og er usikker, der vet vi pga trening allerede at en evt kastrering vil nok føre til avlivning. Jeg syntes det er bra vi har lover mot det, og at flere dyrleger burde åpen øynene for chip.

 

Dessverre kjenner jeg flere som har tydd til kastrering og av de 5 hunden jeg kjenner som har blitt kastrert pga tferdsproblemer lever kun enda, da de andre mistet sin selvsikkerhet ved kastrering og hormoner og dermed falt helt andre veien ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ann Christin skrev:

Så lenge man tester med chip først er det ok. Jeg har en hund som stresser mye og er usikker, der vet vi pga trening allerede at en evt kastrering vil nok føre til avlivning. Jeg syntes det er bra vi har lover mot det, og at flere dyrleger burde åpen øynene for chip.

 

Dessverre kjenner jeg flere som har tydd til kastrering og av de 5 hunden jeg kjenner som har blitt kastrert pga tferdsproblemer lever kun enda, da de andre mistet sin selvsikkerhet ved kastrering og hormoner og dermed falt helt andre veien ut.

Er vel derfor man anbefaler å kastrere før hunden kommer i puberteten. Sånn at den ikke opplever å miste motet den får fra testosteron.

De jeg kjenner som er kastrert har gjort det som tidlig unghund, og det har gått veldig bra. 

Han jeg hadde kunne man aldri gjort det med, for han hadde nok blitt enda mer usikker. Han var heldigvis en drøm med andre hunder uansett kjønn, størrelse eller alder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå kunne det aldri falt meg inn å kastrere uansett. Med mindre det var av helsemessige årsaker, og det problemet har jeg heldigvis ikke møtt på hittil. Selv ikke med krypt hund. Jeg velger å legge dyrene minst mulig i narkose mtp farene som kan skje der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man får "mot" fra testosteron (noe som ikke er dokumentert, så vidt jeg vet), så er jo hunden fortsatt like redd. Selv om man er modig, så betyr ikke det at man ikke er redd. Så mot i den forstand fungerer da bare til å maskere den redselen som allerede ligger der. 

Det finnes ingen dokumentasjon som tilsier at en hund blir reddere av å bli kastrert. Frykten kommer kanskje tydligere frem av ulike grunner (noen tror kanskje at kastrering er en quick fix og trener ikke på problemet, og da vil det naturlig nok bli verre. Noen vil kanskje "teste" effekten av kastrering og setter hunden i en situasjon som gjør den redd. Hos noen vil kanskje fjerning av testosteron gjøre dem mindre aggressive/offensive), men den har i så fall antagelig alltid vært der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, xinnia skrev:

Skremmende lesning fra en som skal være fagfolk/ dyrlege....

Du er vel er for øre / hale kupering? - det er jo også fjerning av friske kroppsdeler-

Når vi først er inne på det å fjerne friske kroppsdeler sånn just in case det kan oppstå sykdom-   hva med  å amputere bena også i sammen slengen- for det skjer like ofte at en hund brekker benet som at en hund får noen av de andre helseplagene du nevner.. 

Benbrudd er som kjent også veldig smertefullt!

Blir bare så mektig irritert av å lese så mye uvitenhet av noen som bør vite bedre- en dyrlege bør vite bedre etter min mening!

Hvordan  er det mulig å påstå at en hund får ett mye bedre liv og livskvalitet uten alle sine kroppsdeler, inntakt når den i utgangspunktet er frisk??

 

Ha! Her skinner det igjennom hvem som har NULL erfaring. Ikke prøv deg en gang og bland inn å croppe ører ! Skjerp deg, reis ut I verden,  få erfaring!

Anonymkode: 8bb54...454

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...