Gå til innhold

Kastrering av hannhund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har adoptert en hannhund på 5 år, snill som et lam, men når vi møter andre hunder i bånd så blir han mildt sagt veldig vanskelig. Vil det hjelpe å kastrere han?

Anonymkode: 8fb58...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke troa på at han vil endre oppførsel når han er så gammel som fem. Men det er jo mulig å prøve med en chip i nakken som gjør at han blir kjemisk kastrert i et halvt år.

Ellers kan dere jo trene på passeringer. Det nytter! Det har jeg drevet med på min hund med samme problem og nå vet han hva han skal gjøre når vi møter andre hunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har adoptert en hannhund på 5 år, snill som et lam, men når vi møter andre hunder i bånd så blir han mildt sagt veldig vanskelig. Vil det hjelpe å kastrere han?

Anonymkode: 8fb58...76d

Vanskelig, på hvilken måte? Du må utdype.. en usikker hund vil i de fleste tilfeller bli mer usikker av kastrering, tilstanden vil altså forverres av kastrering siden man fjerner det som kan gi et snev av selvtillit og trygghet, nemlig testosteron. 

Når det gjelder om han er overhormonell, så kan dere forsøke kjemisk kastrering og se om det har effekt og "ingen" bivirkninger før dere vurderer videre - men vær obs på at det er forbudt å kastrere hunder med mindre det foreligger en medisinsk årsak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to tisper i hus (8 og 9 år)  så egentlig må vi kastrere han uansett :/ De kommer godt overens og ham er veldig underdanig. 

Men ja, jeg kan prøve å forklare hvordan han er  når vi møter andre i bånd. Han spisser ørene og går veldig rolig mot de i noen sekunder. Så bryter det løs i bjeffing, hopping og sliting. Umulig å få kontakt med han, selv med godbiter. Det virker ikke akkurat som han vil leke med de for å si det sånn. Han kan være usikker, men jeg opplever stress og sinne. Jeg må legge til at han hverken knurrer eller flerrer tenner.

Ser du nevner passeringer, Betrakteren. Hvordan konkret trente dere på dette?

Anonymkode: 8fb58...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to tisper i hus (8 og 9 år)  så egentlig må vi kastrere han uansett :/ De kommer godt overens og ham er veldig underdanig. 

Men ja, jeg kan prøve å forklare hvordan han er  når vi møter andre i bånd. Han spisser ørene og går veldig rolig mot de i noen sekunder. Så bryter det løs i bjeffing, hopping og sliting. Umulig å få kontakt med han, selv med godbiter. Det virker ikke akkurat som han vil leke med de for å si det sånn. Han kan være usikker, men jeg opplever stress og sinne. Jeg må legge til at han hverken knurrer eller flerrer tenner.

Ser du nevner passeringer, Betrakteren. Hvordan konkret trente dere på dette?

Anonymkode: 8fb58...76d

Da har dere misset noe info i avgjørelsen her. Det er ulovlig å kastrere hunder med mindre det er en medisinsk grunn til det. Stress kan regnes som medisinsk grunn, men da skal det være alvorlig og til stor plage for hunden, samt sannsynlig at det vil bedres med en kastrasjon. 

Ellers høres ikke det du beskriver ut som hverken stress, usikkerhet eller sinne, snarere manglende oppdragelse og ren lyst til å hilse. Dere bør derfor trene på kontakt og passeringer, som man ville gjort med en valp. Det er ihvertfall ingen grunn til å kastrere han! Tren positivt, start i det små, langt unna folk. 

Anonymkode: 2ddf1...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere misset noe info i avgjørelsen her. Det er ulovlig å kastrere hunder med mindre det er en medisinsk grunn til det. Stress kan regnes som medisinsk grunn, men da skal det være alvorlig og til stor plage for hunden, samt sannsynlig at det vil bedres med en kastrasjon. 

Ellers høres ikke det du beskriver ut som hverken stress, usikkerhet eller sinne, snarere manglende oppdragelse og ren lyst til å hilse. Dere bør derfor trene på kontakt og passeringer, som man ville gjort med en valp. Det er ihvertfall ingen grunn til å kastrere han! Tren positivt, start i det små, langt unna folk. 

Anonymkode: 2ddf1...086

Åh, dette var litt godt å høre! Vi har jo hatt tispene våre siden de var valp, har oppdratt de etter beste evne og har aldri hatt noe utfordringer med de. Hannhunden tok vi til oss for få uker siden, og vi vet at han ikke har fått mye sosialisering/oppdragelse i sitt tidligere hjem. Vi synes derfor det er vanskelig å vite hva han vil når han oppfører seg på denne måten. Jeg ringte til en hundetrener i dag, så håper vi kan lære å forstå han bedre, og ikle minst hjelpe han med trening.

Anonymkode: 8fb58...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kastrering kan hjelpe på hormonelle problemer samt stressnivå. Men det vil i så fall bare legge det mer til rette for dere og gjøre det enklere for dere å trene hunden i passeringer, det vil ikke være en erstatning for trening.

Du kan prøve en chip, som andre har nevnt, og se om det har noen effekt. 

Jeg ville trent mye kontakt generelt sett, første inne og så ute i gradvis mer forstyrrende omgivelser. Som grunnlag for kindereggmetoden:

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Det er bra at du har tatt kontakt med en hundetrener. Det er en fordel om det er en som er oppdatert på nyere forskning og metoder og som trener hunden til å følge deg med kontakt og positive metoder. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tabris skrev:

Kastrering kan hjelpe på hormonelle problemer samt stressnivå. Men det vil i så fall bare legge det mer til rette for dere og gjøre det enklere for dere å trene hunden i passeringer, det vil ikke være en erstatning for trening.

Du kan prøve en chip, som andre har nevnt, og se om det har noen effekt. 

Jeg ville trent mye kontakt generelt sett, første inne og så ute i gradvis mer forstyrrende omgivelser. Som grunnlag for kindereggmetoden:

http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Det er bra at du har tatt kontakt med en hundetrener. Det er en fordel om det er en som er oppdatert på nyere forskning og metoder og som trener hunden til å følge deg med kontakt og positive metoder. :)

Ja, det var et krav fra vår side at hundetreneren bruker positiv trening, så vi var heldig å fant en som var dyktig (vurdert sånn hvertfall) i nærområdet.

Takk for link! Vi har jo ikke vært borti disse "problemene" før, så det er nytt for oss. Men jeg håper det er rett at han ikke er aggressiv, men at han faktisk bare vil hilse.

Men siden vi har to tisper i hus, så må vi vel nesten kastrere han? Eller er ikke det "god nok grunn"? Kan jo selvfølgelig skille de når tispene har løpetid, men hun ene har den seriøst en evighet :P 

Anonymkode: 8fb58...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var et krav fra vår side at hundetreneren bruker positiv trening, så vi var heldig å fant en som var dyktig (vurdert sånn hvertfall) i nærområdet.

Takk for link! Vi har jo ikke vært borti disse "problemene" før, så det er nytt for oss. Men jeg håper det er rett at han ikke er aggressiv, men at han faktisk bare vil hilse.

Men siden vi har to tisper i hus, så må vi vel nesten kastrere han? Eller er ikke det "god nok grunn"? Kan jo selvfølgelig skille de når tispene har løpetid, men hun ene har den seriøst en evighet :P 

Anonymkode: 8fb58...76d

Det er ikke lov å kastrere på bakgrunn av dette nei. Kastrering av hunder er ikke slik som kastrering av katter. Har selv hatt tispe og hannhund i hus, det var et helvete, og jeg gjør det aldri igjen :P 

Anonymkode: 2ddf1...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispene er da uansett ikke klare før etter blødningene har stoppet omtrent. Det er da det er skummelt å ha de sammen. Problemet med hannhund og tispe under løpetid er ikke bare faren for tjuvparring, men stresset det medfører. Min hannhund ulte i strekk, så jeg måtte sette bort en av de hver gang det var løpetid, han ble for stressa av det og vi klarte ikke leve normalt da vi ikke fikk sove. 

Anbefaler å lese deg opp en del, spesielt angående løpetid. Med to tisper er det viktig at du vet når de kan bli parret, og det er kun noen få dager. Altså ikke hele løpetiden, som du muligens har misforstått det til? 

Anonymkode: 2ddf1...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har adoptert en hannhund på 5 år, snill som et lam, men når vi møter andre hunder i bånd så blir han mildt sagt veldig vanskelig. Vil det hjelpe å kastrere han?

Anonymkode: 8fb58...76d

Ja, det kan hjelpe absolutt å kastrere han selv om han er fem år. Men det kan også bli verre av en kastrasjon dersom utageringen bunner i frykt. Den aller beste indikatoren på utfall av operasjon er å shippe hunden med hormon-ship. Den vil midlertidig senke testosteronnivået. Ikke prøv kjemisk kastrering i sprøyteform, den inneholder beroligende hormoner i tillegg og kan gi et feil bilde av resultatet.

Jeg kastrerte en 6 år gammel hann som utagerte på andre hunder og fikk en helt ny hund. Dvs han ble som han var som unghund, leken og mild og mer rund i kantene. Jeg har veldig positiv erfaring med kastrering på alle måter, har fått tilbake hunden min og kvittet meg med en grinete gammel gubbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, palamina skrev:

Ja, det kan hjelpe absolutt å kastrere han selv om han er fem år. Men det kan også bli verre av en kastrasjon dersom utageringen bunner i frykt. Den aller beste indikatoren på utfall av operasjon er å shippe hunden med hormon-ship. Den vil midlertidig senke testosteronnivået. Ikke prøv kjemisk kastrering i sprøyteform, den inneholder beroligende hormoner i tillegg og kan gi et feil bilde av resultatet.

Jeg kastrerte en 6 år gammel hann som utagerte på andre hunder og fikk en helt ny hund. Dvs han ble som han var som unghund, leken og mild og mer rund i kantene. Jeg har veldig positiv erfaring med kastrering på alle måter, har fått tilbake hunden min og kvittet meg med en grinete gammel gubbe.

Helt enig I at  så og si uproblematisk å kastere en hund.   De fleste blir mindre stresset, mindre småaggressive,  mer sosiale, mildere og lekne! 

Sjekk ut, gå på tur /I park i land der kastrering er vanlig og se hvor utrolig bedre sosiale hundene  der er.    Giga store, begge kjønn,  knøttsmå osv i enklere ,mindre stresset omgang.   Det kan umulig være at norske hundeeiere er så mye dårligere enn andre, jeg tror grunnen er lite kastering i Norge. 

Anonymkode: 8bb54...454

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig I at  så og si uproblematisk å kastere en hund.   De fleste blir mindre stresset, mindre småaggressive,  mer sosiale, mildere og lekne! 

Sjekk ut, gå på tur /I park i land der kastrering er vanlig og se hvor utrolig bedre sosiale hundene  der er.    Giga store, begge kjønn,  knøttsmå osv i enklere ,mindre stresset omgang.   Det kan umulig være at norske hundeeiere er så mye dårligere enn andre, jeg tror grunnen er lite kastering i Norge. 

Anonymkode: 8bb54...454

Ja, på generelt grunnlag så mener jeg at det er naturstridig for en intakt hannhund å skulle fungere optimalt som kjæledyr for oss mennesker. Det er også menneskeliggjøring av hunden å forby kastrasjon når vi ikke samtidig tilbyr seksuell tilfredsstillelse og naturlig atferd. Hunden blir ikke lei seg for å miste ballene sine og bli en mer harmonisk hund, derimot kan den både bli farlig og frustrert over å ikke få lov til å være hannhund.

Det er viktig å huske at testosteronet kan gi en positiv støtte til hannhunder og derfor gjøre dem mer usikre, bråkete og trøblete som kastrater. Men bortsett fra det er jeg helt enig. Jeg har en fem år gammel hann selv som jeg vurderer å kastrere og kommer til å shippe han nå. Hvis man har jobbet med typisk hannhundproblemer i mange år og ingen ting bedrer seg så er det på tide å kaste inn håndkleet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en fordel å kastrere? Hvis de ikke får noe utløp? Noen er jo selvfølgelig harmoniske, men det er jo noen hannhunder som stresser og jokker overalt (på bamser etc.)

Anonymkode: 8fb58...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, palamina skrev:

Ja, på generelt grunnlag så mener jeg at det er naturstridig for en intakt hannhund å skulle fungere optimalt som kjæledyr for oss mennesker. Det er også menneskeliggjøring av hunden å forby kastrasjon når vi ikke samtidig tilbyr seksuell tilfredsstillelse og naturlig atferd. Hunden blir ikke lei seg for å miste ballene sine og bli en mer harmonisk hund, derimot kan den både bli farlig og frustrert over å ikke få lov til å være hannhund.

Det er viktig å huske at testosteronet kan gi en positiv støtte til hannhunder og derfor gjøre dem mer usikre, bråkete og trøblete som kastrater. Men bortsett fra det er jeg helt enig. Jeg har en fem år gammel hann selv som jeg vurderer å kastrere og kommer til å shippe han nå. Hvis man har jobbet med typisk hannhundproblemer i mange år og ingen ting bedrer seg så er det på tide å kaste inn håndkleet.

Det som hun sa:opplyser: . Det norske lovverket er utdatert på dette punktet. Holder fast på en 40 år gammel lov som ikke har noe relevans lenger. I alle andre land i Europa kastreres/steriliseres hunder på 6-8 mnd alder. Det er bedre for hundene med tanke på livskvalitet iogmed at de slipper å gå rundt med seksuell frustrasjon konstant, uten å få utløp. De er bedre i forhold til en lange rekke med helseplager som de kan få senere i liver som inntakt;
tisper - livmorsbetennelse, cystiske ovarier, ovariesvulster, cervix svulst , jurbetennelser, jursvulster, og en rekke andre ting.
hannhunder; forstørret prostata som fører til smerte og problemer med både urinering og avføring, testikkelsvulster, aggresjon etc

Jeg jobbet som smådyrsveterinær i England i 4 år og har kastrert/sterilisert 1000 hunder, og alle hadde gode liv etterpå. Så sjelden de problemene som beskrives der, men i Norge ser jeg disse problemene nesten ukentlig.
disclaimer;  Jeg følger selvsagt lovverket så lenge jeg praktiserer i Norge, men har også egne meninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Stiigen skrev:

Det som hun sa:opplyser: . Det norske lovverket er utdatert på dette punktet. Holder fast på en 40 år gammel lov som ikke har noe relevans lenger. I alle andre land i Europa kastreres/steriliseres hunder på 6-8 mnd alder. Det er bedre for hundene med tanke på livskvalitet iogmed at de slipper å gå rundt med seksuell frustrasjon konstant, uten å få utløp. De er bedre i forhold til en lange rekke med helseplager som de kan få senere i liver som inntakt;
tisper - livmorsbetennelse, cystiske ovarier, ovariesvulster, cervix svulst , jurbetennelser, jursvulster, og en rekke andre ting.
hannhunder; forstørret prostata som fører til smerte og problemer med både urinering og avføring, testikkelsvulster, aggresjon etc

Jeg jobbet som smådyrsveterinær i England i 4 år og har kastrert/sterilisert 1000 hunder, og alle hadde gode liv etterpå. Så sjelden de problemene som beskrives der, men i Norge ser jeg disse problemene nesten ukentlig.
disclaimer;  Jeg følger selvsagt lovverket så lenge jeg praktiserer i Norge, men har også egne meninger.

AMEN! Jeg er ikke utdannet innen dyrepleie men hva du mener er min soleklare erfaring med å sammenligne dyr i Norge & andre land. Norge må være i bakevja når det gjelder å kastrere.

Kastrerte hunder lever fantastiske liv! De har enklere for å forholde seg til andre hunder, mindre stresset etc. 

Anonymkode: 8bb54...454

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en hund som utaggerer på stress kan du lage et rent helvette for deg selv ved å kasterer. Da fjerner man den siste bit av mot som han får av hormonene og hunden kan bli et utstabilt nervevrak. Passeringstrening er greie uansett!

 

Og når det gjelder å ha to tisper så får man gjøre som alle andre med begge kjønn gjør. Man skiller de. Om det så er ved bruk av bur, i hvert sitt rom e.l. så gjør man det.

 

Har du en hund med lang pels vil den mest trolig bli ødelagt ved kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan loven om kastrering er i Sverige og Danmark?

Selv mener jeg at denne loven er utrolig utdattert.

I USA er det flere stater hvor man ikke får gå i hundeparker om hunden ikke er kastrert. Det er også påbudt å registrere alle hunder uansett om de er renrasig eller ikke. Sånn at eier kan spores opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...