Gå til innhold

Hvor mye gråt uten kolikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke hadde/har baby med kolikk hvor mye gråt babyen deres fra 1-3/4 mnd? 

Anonymkode: 13a93...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En vanlig brukt definisjon på kolikk er gråt uten spesiell årsak (som sult feks) som varer over tre timer minst tre dager i uken og over tre uker. 

Jeg var veldig heldig med min, han gråt bare når han var sulten og ikke alltid da heller, men jeg tror det heller er unntaket en regelen :) 

Anonymkode: 3c217...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioder var det konstant gråting. Men det var ikke regelmessig, og det var stort sett mulig å trøste barnet, selv om det ikke varte lenge før gråten satte inn igjen. 

Mi ene hadde mye magesmerter, slet med treg mage (enda hun kun fikk morsmelk), og hun gråt en hel del, men det var aldri snakk om kolikk hos lege eller helsesøster. Hun var utrøstelig, men fikk hun bæsjet, så var hun fin ei stund (gikk gjerne 2-3 uker før hun fikk bæsjet, og hun var plaget etter ca 1 uke uten avføring, og det var en nyyydelig uke uten særlig gråt).

Anonymkode: 6066f...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gråt bare når jeg ikke var kjapp nok når han var sulten eller når han var overtrøtt. Sikkert dnakk om et kvarter til sammen om dagen.

Anonymkode: 346c3...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

min gråt bare når jeg ikke var kjapp nok når han var sulten eller når han var overtrøtt. Sikkert dnakk om et kvarter til sammen om dagen.

Anonymkode: 346c3...6a6

Sanme med min.

Gråter også når han våkner og vi ikke tar han opp fort nok eller når han har en skikkelig hars promp som skal ut. Alt fra 15-30 min daglig.

Anonymkode: 2e98c...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hvis jeg var for sein med flaska. Hadde melkeproteinallergi, og det ordna seg da jeg ga mme "uten" melkeproteiner

Anonymkode: af6c1...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sanme med min.

Gråter også når han våkner og vi ikke tar han opp fort nok eller når han har en skikkelig hars promp som skal ut. Alt fra 15-30 min daglig.

Anonymkode: 2e98c...74f

Ja, med 15 min så mente jeg vel mer gjennomsnittlig. Vi har hatt et psr ordentlig survedager også, f.eks etter vaksine. Men det er så sjeldent.

Anonymkode: 346c3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min griner 1-12t i døgnet. All våkentid er gråt. Enten er han overtrøtt (pga gråtingen), hard mage, luft i magen, sult, gulping, hikking osv.. Føler ikke det kan kalles kolikk, siden det som regel er en grunn til det.

 

Uansett, blir sprø!

Anonymkode: d6999...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min griner 1-12t i døgnet. All våkentid er gråt. Enten er han overtrøtt (pga gråtingen), hard mage, luft i magen, sult, gulping, hikking osv.. Føler ikke det kan kalles kolikk, siden det som regel er en grunn til det.

 

Uansett, blir sprø!

Anonymkode: d6999...cdc

Ofte er det jo en grunn til det som går under samlebetegnelsen "kolikk" også. 

Vår helsesøster var ikke så opptatt av om babyen gråt to eller tre eller fem timer; hun mente at dersom det var et mønster i gråten (gjerne hver/nesten hver kveld) var det ofte snakk om kolikk. 

Til spørsmålet: nå som baby er tre måneder gråter han vel til sammen opp mot 45 minutter om dagen, tenker jeg. Stort sett fordi han er trøtt. 

Anonymkode: da1a9...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi gråter en del enkelte kvelder. Som i kveld f.eks så gråt hun hysterisk fra 18.30 til 20.30 i strekk. Ingenting roer henne, så må bare gå å bysse og trøste så godt jeg kan til hun roer seg. Er nok fordi hun er overstimulert og har fått sove for lite på dagtid. Hun har begynt å våkne veldig lett på dagen av alt mulig som lyder, bevegelser osv, og da blir kveldene vanskelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min med kolikk gråt i opp til 10-12 timer kun avbrutt av ammepauser hver eneste dag på det verste. Frem til rundt 2.5 måneder var all våkentid krakilsk, utrøstelig gråt. Fra 2.5 til 4 mnd ble det gradvis litt bedre, men hun var laangt innenfor kolikkdefinisjonen frem til fylte 4 mnd.

Og likevel lengter jeg etter en til :nigo:

Endret av miore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gråt mye om jeg hadde spist noe han ikke tålte, mye prøving og feiling før vi fant ut av det. Gråt også om noen andre enn jeg holdt han lenge, måtte nermest ha han med meg i dusjen på det verste. Gråt i bilen, gråt i vogna osv.. Heldigvis gråt han ikke om natta :) våknet ofte, men spiste og sovnet igjen. 

Anonymkode: 08f83...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt hele tiden at det ikke er kolikk, for det er jo ikke såå ille. Og som regel har jeg visst hvorfor han har gråt, men det har ikke vært s lett å fikse det. (Vi bysser, trøster, koser, raper, gir malt, gir ikke malt, masserer, osv).  Mulig det er kolikk, men håper virkelig det roer seg snart.

 

Det er så merkelig. I går kveld var han skikkelig trøtt, men ville ikke sove. Sovnet utslått i 1tiden, og sov til 3, våknet for mat, skrek til 4-5 (husker ikke), sovnet utslitt i sengen sammen med meg.

På dagen så sovner han med en gang etter mat. Ingen problemer. Kan legge han overalt, og han sovner. Ingen skriking. Så blir klokken 19.30, og helvete begynner.. Det er sånn hver kveld.

Anonymkode: d6999...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svarte tidligere, misforstå spm tror jeg.. Men min andre baby hadde/har melkeproteinallergi og hun skrek periodevis i 15 timer i døgnet. 

Anonymkode: af6c1...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine barn har vel passet i den definisjonen av kolikk, men helsesøster mente eldstegutten min hadde kolikk. Han gråt mye og sov svært dårlig, men han var samtidig også stort sett rolig så lenge han var koblet til brystet og så lenge jeg ikke spiste ting han ikke tålte. Noe som vil si at han lå ved brystet ekstremt mye de første ukene. Han spiste jo ikke hele tiden, men så og halvdøste en del mens han spiste litt av og til. Da hadde jeg også lært meg å ikke spise en rekke med matvarer fordi han illskrek i timesvis hvis jeg spiste en del forskjellige ting. Så om jeg ikke hadde kunnet ammet eller om jeg ikke hadde lagt om kosten, hadde han jo grått i timesvis hver dag, og særlig om kvelden, men vet ikke om det da er kolikk?

Lillebroren gråt nesten aldri, bare ved sykdom. Gryntet bare litt når han var sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby er 3 mnd. Han har periodevis grått en del, virker som det er magen. Da hjelper det å bysse/bære og massere magen så går det over ganske fort. Ellers gråter han litt når han er sulten og litt når han er trøtt. Gråter ikke om natten med mindre han har hatt en dårlig magedag;) 

Anonymkode: 31c37...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Runforit

Min gråt så og si aldri. Kun når han var sulten, trøtt, hadde våt bleie og ville ha kos og nærhet 💖🐻 Sånn er han nå 13 mnd senere. Alltid blid og glad 😊

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. august 2016 at 9.55, AnonymBruker skrev:

Har tenkt hele tiden at det ikke er kolikk, for det er jo ikke såå ille. Og som regel har jeg visst hvorfor han har gråt, men det har ikke vært s lett å fikse det. (Vi bysser, trøster, koser, raper, gir malt, gir ikke malt, masserer, osv).  Mulig det er kolikk, men håper virkelig det roer seg snart.

 

Det er så merkelig. I går kveld var han skikkelig trøtt, men ville ikke sove. Sovnet utslått i 1tiden, og sov til 3, våknet for mat, skrek til 4-5 (husker ikke), sovnet utslitt i sengen sammen med meg.

På dagen så sovner han med en gang etter mat. Ingen problemer. Kan legge han overalt, og han sovner. Ingen skriking. Så blir klokken 19.30, og helvete begynner.. Det er sånn hver kveld.

Anonymkode: d6999...cdc

Høres ut som kolikk. Jeg gikk også og tenkte at "de med kolikk har det sikkert myyye verre...", men det var visst ille nok det vi hadde :P Hold ut, dere er helter!!

Anonymkode: da1a9...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby har ikke kolikk. Hun gråter hvis hun er overtrøtt/mye stimuli/avbrutt søvn fordi hun ble lagt ned, ved sult og jeg er for seint ute med puppen eller hvis hun sitter fast i bilstolen. Kanskje 15 min om dagen eller mindre. Litt mer hvis hun ligger i vogna, der liker hun ikke å sove. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...